Longtail en shorttail zoektermen: dit is hoe het echt zit

Longtail en shorttail zoektermen: dit is hoe het echt zit

Ondanks dat het al heel vaak is uitgelegd, blijken er toch nog veel misverstanden over shorttail en longtail zoektermen te bestaan. De termen worden nogal eens verkeerd uitgelegd of begrepen. En soms verwissel ik ze zelf nog wel eens tijdens een gesprek. Het is dus al lastige materie, dus goed om precies te weten hoe het nu echt zit.

Wat is Longtail?

Longtail zoektermen zijn zoektermen met een laag zoekvolume. Er wordt dus (relatief) weinig op gezocht. Wat is dan weinig? Trek je daar ergens een lijn voor? Wat mij betreft niet. Niet een grens van een x-aantal of zo. Het ligt namelijk gewoon aan de verhouding van de zoektermen van jouw onderwerp of vakgebied. Om je een idee te geven:

  • Hoogste zoekvolume is 10.000, verder zijn er zoekvolumes van 4.000 tot 8.000; bij zo’n 500 en minder zou je kunnen spreken van longtail
  • Hoogste zoekvolume is 1.000, verder zijn er zoekvolumes van 500 tot 750; bij zo’n 100 en minder zou je kunnen spreken van longtail

Je hebt nu vast wel een idee. Relatief weinig zoekopdrachten per maand.

Wat is shorttail?

Shorttail zoektermen zijn zoektermen met een hoog zoekvolume. Maar dat had je vast zelf al bedacht. Net als je nu al wel weet wanneer een zoekvolume hoog is. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde van longtail. En ja, dat is wat arbitrair, want eigenlijk is het aan het oordeel van jou. Of wie zich ook met de zoektermen bezighoudt.

Het grote misverstand: lengte

Het grote misverstand rondom de longtail en shorttail is dat het iets te maken heeft met de lengte van de zoekterm. Shorttaill is niet per se een korte zoekterm, waarbij longtail dan een lange zoekterm is. Het verschil zit echt alleen in het zoekvolume. Hoe kan het dan dat het vaak wel zo lijkt?

Verkeerde uitleg van longtail en shorttail

Dit is dus een onjuiste uitleg van longtail en shorttail zoekopdrachten.

Lengte zoekterm versus shorttail of longtail

Het is wel vaak zo dat soort deel zoektermen een enkel woord of een beknopte zoekwoordcombinatie is. Daardoor kan het lijken dat hier een verband in zit. Toch kan er ook op een enkel zoekwoord of een zoekwoordcombinatie met weinig woorden laag zoekvolume zitten. Er is alleen geen aantoonbaar verband tussen lengte van de zoekterm en longtail of shorttail.

Waar komen die termen vandaan?

De thermen longtail en shorttail komen uit de marketing en sales. Ik ken ze zelf vooral vanuit de retail, waar het assortiment van een winkel bestaat uit longtail en shorttail. Bij het assortiment van een winkel geldt dat shorttail de producten omvat die als klein deel van het assortiment wél een groot deel van de omzet uitmaken. Het betreft dus populaire producten, die veelal dagelijks of wekelijks verkocht worden.

Met lage verkoop toch veel omzet

Producten waar maar weinig van op regelmatige basis verkocht wordt in de winkel zijn dus de longtail. Hiervan hebben ze een flink aanbod nodig, dat bij elkaar wel kan bijdragen aan een flink deel van de omzet. De lage verkoopaantallen per product zorgen door het volume van het totale aanbod wel voor veel omzet.

Volume en populariteit

Je ziet dus dat het heel duidelijk te maken heeft met volume dan wel populariteit. De shorttail beslaat vaak maar een klein deel van het assortiment, maar is wel heel populair. De longtail is veel minder populair, maar door het totaal aantal longtail producten (in het geval van de winkel) telt het samen weer op tot een totaalvolume dat het volume van shorttail vaak overtreft.

Vooral bij webwinkels aan de orde

Vooral webwinkels profiteren van de longtail. Het voordeel van een webwinkel is dat je niet per se alles op voorraad hoeft te hebben. Zolang je maar kunt leveren, kun je de longtail producten ook gewoon aanbieden. Grote partijen als Bol.com of Coolblue hebben echt lang niet alles op voorraad.

Bol.com heeft niet alles op voorraad te hebben en profiteert zo van longtail

Als webwinkel hoef je niet alles op voorraad te hebben, zo zie je ook bij Bol.com

Het voordeel van longtail zoektermen

Omdat er vaak verschillende zoekwoordcombinaties mogelijk zijn, met elk een laag zoekvolume, telt het allemaal bij elkaar op en zorgt dat weer voor een interessant zoekvolume.

Een voorbeeld uit de praktijk

Ik kan je een mooi voorbeeld geven uit mijn eigen praktijk. Jaren geleden schreef ik een artikel over hoe je kunt checken of een website betrouwbaar is. Dit artikel is uitgegroeid tot een van de best gelezen artikelen ooit op mijn website. Dit komt omdat ik op allerlei woordcombinaties met website, betrouwbaar, betrouwbaarheid en dergelijke gevonden word in Google. Al die verschillende zoekwoordcombinaties zijn longtail, maar leveren samen dus een enorm zoekvolume en veel bezoekers op.

De longtail zoektermen waarmee ik scoor in Google met 1 artikel

Je ziet dat ik met dit artikel in Google vindbaar ben met maar liefst 187 (voornamelijk longtail) zoektermen.

Een beetje ongelukkig is dit voorbeeld wel, omdat het niet een artikel is dat relevant is voor mijn doelgroep, maar meer voor consumenten. Ik heb dus ook lang zitten overwegen of ik het zou laten staan of niet. Uiteindelijk vond ik het wel waardevol genoeg voor de lezer om het artikel wel te laten staan.

Wat kan jij hier nu mee?

Goed, je weet nu hoe het zit. En nu? Wat kan jij hier nu mee? Allereerst is het goed om te beseffen dat longtail veel verder gaat dan 1 zoekterm. Vaak presteer je dus goed op verschillende zoekwoordcombinaties en dat levert je bij elkaar nog een hoop zoekverkeer op. Bij shorttail zoekopdrachten is de concurrentie veelal veel hoger.

De zoekintentie is vaak ook duidelijker

Vaak is bij longtail duidelijker waar een zoekmachine-gebruiker daadwerkelijk naar op zoek is. Een concretere zoekopdracht dus. Je krijgt gerichter zoekverkeer en dus mensen die meer passen bij wat jij te bieden hebt. De shorttail is vaak een erg brede term, waarbij de zoekintentie ook niet altijd duidelijk is.

In mijn artikel ‘Enkel zoekvolume is niet voldoende bij zoektermenonderzoek‘ lees je hier meer over.

Mijn advies: schrijf gewoon een zo goed mogelijke tekst

Laat je niet te veel leiden door vindbaarheid in de zoekmachines. Schrijf gewoon een zo goed mogelijke tekst, waarbij uiteraard duidelijk is wat het (hoofd)onderwerp is. Dat artikel wordt uiteindelijk gevonden. In het gunstigste geval op meerdere zoektermen. En je lezer heeft gewoon een goede tekst te lezen, zonder al te veel focus op woorden die zo nodig in de tekst moeten voorkomen.

En, iets geleerd? Dacht jij ook dat het met de lengte van de zoekterm te maken had of heb je nog iets anders opgestoken? Plaats je reactie of stel gerust je vraag hieronder.

3 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Interessante invalshoek Karin. Ik kan er wel in komen dat je het zo kritisch benadert, aan de andere kant is hier sprake van relatief nieuwe termen, die ook nog eens op een specifiek vakgebied van toepassing zijn. In dit geval (online) marketing (en verkoop). En of dat dan überhaupt echt Nederlandse taal is… 😉

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.