Het grote misverstand over Google PageRank

De PageRank is sinds de start van Google een belangrijk onderdeel van het Google algoritme. Het is een SEO-factor die Google onderscheidend maakt ten opzichte van andere internet zoekmachines. Sinds 2013 gaat echter het hardnekkige gerucht dat de PageRank niet meer wordt geüpdatet. Dit is zeer zeker niet het geval, lees verder om exact te begrijpen hoe het werkelijk zit met Googles PageRank.

Wat is nu precies de PageRank?

Heel kort gezegd is de PageRank de waarde van een website of webpagina, gebaseerd op het aantal links die echt naar die website of webpagina liggen. Hiermee doe je de PageRank echter zwaar tekort. In werkelijkheid is het systeem namelijk veel complexer. Naast die complexiteit is er ook nog eens het belangrijke verschil tussen de Toolbar PageRank en de werkelijke PageRank. Dit verschil en waarom dit ten grondslag ligt aan het misverstand dat de PageRank niet meer wordt geüpdatet, leg ik je hier volledig uit.

De historie van de PageRank

De oprichters van Google bedachten bij de start van de zoekmachine dat het feit dat bepaalde webpagina’s veel links krijgen, een signaal was van de waarde van deze webpagina. Als er veel links naar toe lagen, moest daar wel waardevolle informatie te vinden zijn. Dus gingen ze deze verwijzingen meetellen als een soort stem op de website of webpagina, waardoor deze een hogere positie in de rankings kreeg. Omdat links zo belangrijk zijn, ontstond de praktijk van linkbuilding.

Links zijn nog steeds belangrijk voor SEO en PageRank

Manipulatie van links

Toen SEO-bedrijven en -specialisten doorgekregen dat de hoeveelheid inkomende links een positief effect had op de rankings, ging men op zoek naar mogelijkheden om zoveel mogelijk inkomende links te verkrijgen. Daarin ging men zelfs zover, dat er complete netwerken werden opgezet, enkel om zoveel mogelijk links te kunnen aanleggen. Google is echter niet gek en middels de Penguin update werd deze vorm van linkbuilding flink afgewaardeerd.

Penguin update

Google rolde in april 2012 de Penguin update uit. Het doel van deze update was om misbruik van linkbuilding tegen te gaan. Veel grote websites werden hier flink de dupe van en zagen hun posities in de zoekresultaten fors zakken. Het moge duidelijk zijn dat Google veel belang hecht aan werkelijk relevante links. Daarom is de PageRank ook geen simpele optelsom van het aantal verwijzende links naar een website. Het is geen simpel rekensommetje, maar een wiskundig complex systeem.

Wiskundig complex systeem

De PageRank lijkt een eenvoudig rekensommetje: hoe meer links, hoe hoger je PageRank. Het is echter een wiskundig complex systeem, waarbij de PageRank van de verwijzende website weer wordt verdeeld over de onderliggende pagina’s, en de waarde van links (linkjuice) weer wordt verdeeld over het aantal links op een pagina. Dit telt allemaal bij elkaar op en leidt in feite tot een oneindig getal. Alle details over de PageRank, inclusief de formule, wordt uitgebreid uitgelegd in het blog van SEOguru.

Toolbar PageRank

De veel gebruikte PageRank in een schaal van 0 – 10 is dan ook geen volledig juiste weergave van de PageRank. Deze schaal van 0 – 10 heet de Toolbar PageRank. Er zijn diverse tools die deze Toolbar PageRank (TBPR) meten en tonen, Google geeft je zelfs de mogelijkheid om de TBPR te controleren. De TBPR is echter de oorzaak van het grote misverstand omtrent de PageRank, omdat het de TBPR is die niet meer wordt geüpdatet.

Toolbar PageRank wordt niet meer geüpdatet

De Toolbar PageRank wordt al sinds 2013 niet meer geüpdatet. Waar dit voorheen nog met vaste regelmaat gebeurde, is de TBPR na de laatste update in december 2013 niet meer gebeurd. Google’s Matt Cutts had in antwoord op een tweet in oktober van dat jaar nog aangegeven geen PageRank update meer te verwachten vóór 2014. Dat gebeurde als bij toeval wel, maar sindsdien is de update van de TBPR uitgebleven. Maar waarom updatet Google de TBPR niet meer?

Matt Cutts reageerde op Twitter op een vraag over ToolbarPageRank update

Waarom geen updates meer?

Er is niet expliciet uitgesproken waarom Google de TBPR niet updatet. Het meest waarschijnlijk is, dat men vond dat bedrijven en SEO’s te veel waarde hechtten aan de TBPR en ze de aandacht voor die PageRank wilden verminderen. “Laat website-eigenaren en online marketeers zich maar focussen op gebruikersvriendelijke websites en goede content”, lijken ze gedacht te hebben. En dus wordt de TBPR niet meer geüpdatet. Daarmee is de PageRank zelf echter niet dood, verre van.

PageRank zelf leeft nog volop

Dat de TBPR niet meer wordt geüpdatet wordt, wil niet zeggen dat de PageRank zelf niet meer geüpdatet wordt. Uit de uitleg over PageRank van Alain Sadon kun je opmaken dat er wellicht wat minder waarde wordt gehecht aan PageRank in het algemeen en dat Trustrank belangrijker lijkt te worden. Niettemin is de PageRank zo diep geworteld in het systeem van Google, dat deze ruggengraat van het algoritme, die het eigenlijk is, niet zomaar kan worden weggenomen.

Verdien je links

Links blijven belangrijk, zo heb ik zelf ervaren. Een enkel linkje naar een pagina op mijn website leverde me vrijwel direct een stijging op in Google met die pagina. Die links verdien je, door je website en content linkwaardig te maken. Dat begint met een goede website, die vertrouwen uitstraalt en content die de lezer waarde biedt. Zo zie ik het aantal links naar artikelen van mij gelukkig ook toenemen. Focus dus op kwaliteit en je bezoekers.

Focus op kwaliteit en je bezoekers

Voor zover het nog niet duidelijk was: maak je niet te druk om de PageRank, focus in plaats daarvan op de kwaliteit van je website en op je bezoekers. Maak het je bezoekers zo eenvoudig en aangenaam mogelijk en lever dat wat ze zoeken. Hiermee bouw je autoriteit en vertrouwen op en daarmee volgen over het algemeen ook de links wel. En volgt daar toch nog iets van PageRank uit. Want naar goede content wordt verwezen, als de website zelf ook qua autoriteit en vertrouwen de moeite waard is om naar te linken.

 

Welke ervaringen heb je met PageRank voor jouw website? Of heb je wellicht vragen of nog wat toe te voegen? Laat je reactie hieronder achter!

 

SEO: white hat, grey hat en black hat

Welke SEO-technieken kies jij?

Hoe vaak ik niet hoor als ik over SEO praat met mensen: “iedereen vertelt weer wat anders”. Klopt. Helaas. Want wie moet jij nu geloven? Dat is -zeker voor buitenstaanders- heel lastig, dat begrijp ik. Laat ik eerst uitleggen waarom iedereen weer wat anders vertelt.

 

2 redenen voor verschil in verhalen over SEO

Ik zie 2 belangrijke redenen waarom je van verschillende partijen zulke verschillende verhalen hoort:

1. Niemand weet alles over de SEO-factoren:

Het is vrij eenvoudig: Google geeft hun recept niet vrij. Dat zou misbruik alleen maar in de hand werken en daar is niemand bij gebaat. In 2006 gaf Google tijdens een persdag aan dat ze meer dan 200 signalen hadden die invloed hadden op de posities in de zoekmachine. In 2010 werd daarover weer gemeld dat er op al die signalen weer meer dan 50 varianten waren. Niemand weet hiervan exact welke signalen het zijn en hoe ze werken. Wel kennen de SEO-professionals de belangrijkste factoren, maar dan verschilt per zoekterm weer de weging van deze factoren. Dus wie kan er zeggen dat hij precies weet hoe het zit?

Man at the Blackboard with Questionmarks

 

2. De verschillende technieken: white hat, grey hat en black hat

Een heel relevante oorzaak in verschillende verhalen zit ook in het verschil tussen white hat, grey hat en black hat SEO. Hoewel de kleuren al iets weggeven, leg ik het verschil graag uit.

White hat SEO

We spreken over white hat SEO wanneer er op een nette manier rekening wordt gehouden met Google’s richtlijnen voor webmasters. Geen fratsen dus, dat scheelt. Je loopt hierbij geen risico’s op penalty’s, die funest zijn voor je rankings. Het betekent ook dat je geen garanties kunt krijgen. Vergelijk het met sporters: wie zich netjes aan de regels houdt, kan prima presteren, maar wanneer er anderen wegkomen met ongeoorloofde tactieken of doping, winnen zij hoogstwaarschijnlijk.

 

Afbeelding van samarttiw (freedigitalphotos.net)

Afbeelding van samarttiw (freedigitalphotos.net)

Black hat SEO

Na de uitleg over white hat, lijkt de definitie van black hat SEO me een open deur: inderdaad, gebruik maken van ongeoorloofde technieken. Vaak zijn dit technieken die lange tijd wel werkten, maar op een gegeven moment werden verbannen wegens misbruik. Hierbij kun je denken aan cloaking (gebruik maken van verborgen tekst) en het gebruikmaken van verkeerde technieken om links te verkrijgen. Net als in de sport kun je met ongeoorloofde technieken nog wel eens wegkomen, maar er is een gerede kans dat je tegen de lamp loopt. En wanneer dat gebeurt, kom je niet meer zo gauw terug in het spel. De voorbeelden uit de sportwereld zijn er legio. En daarbij moet worden opgemerkt dat de kans dat je tegen de lamp loopt bij SEO wel een stuk groter is, omdat de digitale bewijzen moeilijker te manipuleren zijn dan (vaak tijdelijke) fysieke bewijzen.

 

Grey Hat SEO

Natuurlijk sla ik grey hat SEO niet over. De naam geeft al duidelijk aan dat het zich in het grijze gebied tussen white hat en black hat begeeft. In grey hat SEO worden over het algemeen technieken gebruikt die op het randje zijn, of net over het randje. Vaak zijn dit technieken waarvan je kunt verwachten dat ze op een gegeven moment onder de ongeoorloofde technieken zullen worden geschaard. Uiteindelijk worden deze dus afgestraft en ben je weer terug bij af.

 

Waarom worden Black Hat en Grey Hat dan nog ingezet?

Natuurlijk rijst de vraag waarom grey hat  en vooral black hat SEO-technieken toch nog worden ingezet. Daar zijn meerdere redenen voor:

  • Ze zijn vaak behoorlijk betaalbaar
  • Ze geven veelal het gewenste resultaat, en nog snel ook
  • Veel website-eigenaren zijn niet op de hoogte van wat grey hat of black hat-technieken zijn en zetten ze zelf onbewust in
  • Website-eigenaren worden niet geïnformeerd over het feit dat het bedrijf dat ze inschakelen gebruik maakt van grey hat of black hat

Een laatste belangrijke reden werd onlangs door Karel Geenen gegeven in een podcast op Reputatiecoaching. Deze reden is dat sommige ondernemers in korte tijd pieken in hun omzet en ze dan simpelweg weg kunnen komen met black hat-technieken. Het loont dus gewoon in hun geval. Let wel: het gaat om een enorme piek in omzet, waarvoor ook fors wordt geïnvesteerd in die SEO-technieken. Waarbij ze na korte tijd een letterlijk waardeloze website hebben, omdat deze keihard is gestraft en niet meer in de zoekresultaten te vinden is. Het is een keuze.

 

Welke SEO-techniek kies jij?tekstschrijver SEO deskundig SEOguru

Waar kies jij voor? Neem je risico’s om zo snel mogelijk te scoren? Houd je het veilig en houd jij je heel braaf aan alle regels? Of kies je ervoor om toch hier en daar wat uit te proberen, omdat Google wel van alles zegt, maar het niet zeker is of dat allemaal wel zo is? Ik kies voor de veilige kant, uiteindelijk is dat de beste keus voor de lange termijn. Omdat ik het SEO deskundig logo voer, hebben mijn klanten ook de zekerheid dat ik me aan de richtlijnen houd.

Weet je nu alles om de juiste keuze te maken of heb je nog vragen? Ik ben benieuwd of je iets aan dit artikel hebt gehad, dus plaats hieronder je reactie of vraag!

 

De gevaren van linkbuilding

Linkbuilding: weet wat je doet!

11 december 2014: groot nieuws in de SEO-wereld. De grootste linkbuilding-partij in Nederland, Get Indexed, is afgestraft voor de technieken die ze gebruikt. Of eigenlijk: de klanten van Get Indexed zijn afgestraft voor de technieken die hun linkbuilder gebruikt. Wat waren deze technieken en moet je nu wel of niet iets met linkbuilding doen voor je vindbaarheid?

Waarom Get Indexed werd bestraft

Get Indexed was sinds 2011 actief op het gebied van linkbuilding. Ze waren zelfs partner van een van de grootste aanbieders van webshopsoftware: SEOshop. In het kort: ze hadden een enorm aantal domeinnamen, waarop ze artikelen met links plaatsten voor hun klanten. Tegen betaling uiteraard. Of klanten konden dit zelf doen, voor een relatief laag bedrag per maand. Dit systeem wordt PBN genoemd: Private Blog Network. Hierdoor ontstaan onnatuurlijke linkprofielen en dit kan niet de bedoeling zijn. En daarvoor is Get Indexed dus bestraft.

Lees op Search Engine Watch waarom PBN’s zo gevaarlijk zijn.

Zijn de klanten de dupe?

Vraag is nu: zijn de klanten de dupe? Ja, maar ook nee. Klanten hebben betaald voor een dienst met een bepaalde verwachting die nu niet wordt ingelost. Aan de andere kant heeft een groot gedeelte van de klanten wel geprofiteerd van de diensten waarvoor ze hebben betaald. Dat dit ook eindig is, mag voor zich spreken. In feite is het niet veel anders dan adverteren: zolang je betaalt, ben je zichtbaar. Wordt er niet meer betaald, dan is het niet gek dat het effect ook afneemt. En is dat effect er? Op de website van Get Indexed vond ik de volgende tabel:

Resultaten linkbuilding Get Indexed

 

Sommige resultaten mogen er zijn, maar je kunt er ook heel kritisch naar kijken: een stijging van 1 positie, zonder daarmee in de top 3 van Google te komen, is geen resultaat. Daarnaast zijn er zoektermen die een laag zoekvolume hebben en daarmee de moeite van de investering niet waard zijn. Vraag is dus of je geld moet steken in linkbuilding om deze resultaten te bereiken.

Klanten konden het weten

Klanten die zich goed (laten) informeren, weten hoe gevaarlijk linkbuilding is. Google geeft zelf in haar Kwaliteitsrichtlijnen al aan dat linkuitwisselingsprogramma’s in strijd met de richtlijnen zijn. In het interview dat Get Indexed eigenaar Stan Smulders met SEOshop gaf, laat hij merken te weten hoe gevaarlijk zijn werkzaamheden zijn:

Het aanmaken van links is per definitie grey hat – manipulatie, want Google wil niet dat je betaalt voor links. Als linkbuilder begeef je je daardoor altijd op glad ijs.

Even verderop probeert hij het nog recht te praten:

Technieken die nu werken kunnen in de toekomst door Google worden tegengewerkt. Toch kan je, als je de ontwikkelingen goed in de gaten houdt, de risico’s managen.

Uiteindelijk blijkt dit laatste dus niet zo te zijn. Wanneer je -zoals Stan zelf al toegeeft- de resultaten wilt manipuleren, ben je per definitie niet bezig om te zorgen voor authentieke, relevante zoekresultaten, zoals Google graag wil. Vroeg of laat wordt dat afgestraft en dat hadden de klanten kunnen weten. Op het blog van Sitedeals.nl ontstond eind november 2014 al een discussie of de technieken van Get Indexed nu wel zo zuiver waren. Slechts 3 weken later werd duidelijk hoezeer deze discussie terecht was.

Ervaringen linkbuilding Get Indexed

Linkbuilding vs. link-earning

De meeste linkbuildingtechnieken -en vooral de betaalde- zijn technieken waarbij bewust gewerkt wordt aan het verkrijgen van links om de posities in Google te beïnvloeden. Manipulatie, zoals al eerder in dit artikel werd gezegd. En er kleeft niet voor niets een negatieve klank aan dit woord. En uiteindelijk wordt die manipulatie ontdekt. Link earning daarentegen, is -de naam zegt het al- het verdienen van links. Maar hoe verdien je die links dan? Vrijwel iedere respectabele SEO-professional zal je vertellen dat je die verdient door kwalitatief hoogwaardige content te creëren. Het gaat te ver om dat hier verder toe te lichten, maar vele van jullie kunnen dit waarschijnlijk ook zelf bedenken.

Is er dan geen enkele linkbuildingtechniek die werkt?

Maar als je net je website hebt opgezet, hoe krijg je dan die links? Vooropgesteld: het is wel van belang om in ieder geval enkele links te krijgen, omdat de Googlebots hiermee een indicatie krijgen van het feit dat je website bestaat en ertoe doet. Dus hoe moet dat dan met je nieuwe website? Een aantal tips om te beginnen:

  1. Laat zien dat je bestaat door links naar je website op sociale media te delen. Hierdoor ontdekken mensen je website en vergroot je de kans dat zij links van jouw site zullen delen. Google ziet de links en hoewel ze niet worden gebruikt voor het bepalen van de ranking van je website (het zijn NoFollow-links), “ziet” Google zeker en hebben deze links sowieso geen negatief effect op je SEO.
  2. Zorg voor vermelding op relevante websites. Jazeker, je kunt echt wel om een vermelding vragen op diverse websites. Denk hierbij aan branche-organisaties, startpagina’s en andere websites waar bijvoorbeeld ook concurrenten te vinden zijn.
  3. Meld je bedrijf aan bij directorysites. Directorysites zijn websites waar bedrijven zich kunnen aanmelden. Dit zijn in feite digitale versies van de vroegere telefoongids, waar online inmiddels vele varianten van te vinden zijn. Soms moet je betalen om een link bij je vermelding te krijgen, wat ik je afraad, tenzij je het zelf de investering waard vindt. Er zijn vele directorysites die wel gratis je link plaatsen, dus kies daar als eerste voor.
  4. Zet jezelf op de kaart! Letterlijk: meld je aan bij Google Mijn Bedrijf, waarmee je de vermelding van je bedrijf in Google Maps beheert. Ook je vermelding op TomTom en Foursquare  beheer je gewoon zelf.

Je ziet het, er zijn prima mogelijkheden om zelf je vermeldingen, al dan niet met links, te beheren. En let op: ook vermeldingen zonder link naar je website zijn voor Google een signaal naar je website, mits alle gegevens overeenkomen met die op je website. Bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, als ze hetzelfde zijn, is dat een bevestiging van het bestaan van je bedrijf en website.

Wat ga jij nu doen?

En, heb ik je aan ideeën geholpen? Mooi. Nu nog even een vraag: heb jij ooit gebruik gemaakt van een bedrijf dat aan linkbuilding deed? Of was je het van plan? Ik ben benieuwd, dus deel je verhaal!