Slimme linkbuilding-strategie - volg je online vermeldingen (webmentions)

Slimme linkbuilding-strategie: volg online vermeldingen (webmentions)

Backlinks (links die naar jouw website verwijzen) zijn nog altijd een belangrijke factor voor jouw SEO. Er is wel discussie dat het minder zou worden, maar met backlinks haal je echt nog altijd beter en makkelijker goede posities in Google dan zonder links. Links krijgen is echter geen sinecure en kopen mag niet. Een relatief makkelijke manier om backlinks te krijgen is door je online vermeldingen (webmentions) in de gaten te houden.

Online vermeldingen: verschillende vormen

Oké, online vermeldingen dus. Voor wie nog een uitleg wil: jouw naam of bedrijfsnaam die genoemd wordt op een andere website. Want er is eens nieuws over je gepubliceerd of je wordt genoemd als partner van een bedrijf. Of je hebt een referentie achtergelaten over een bedrijf. Het zijn even wat voorbeelden. Als jij of jouw bedrijf daar vermeld staat, waarom zou daar dan niet een link naar jouw website staan?

Van vermelding naar backlink

Zo’n vermelding is een mooie kans om een backlink te scoren. Want waarom zou een vermelding niet gepaard gaan met een link? Waarom zou de websitebezoeker zelf op zoek moeten naar de website van een bedrijf als deze gewoon op een link kan klikken? Alle reden dus om bij een vermelding te vragen om een verwijzing naar jouw website.

Hoe pak je dat aan?

Zoals ik al aangaf: waarom zou een websitebezoeker zelf een website moeten opzoeken? Alleen dat is al de reden om te vragen om die backlink. Benader de website-eigenaar of -beheerder dus en zet in de e-mail iets van de volgende strekking:

“Je vermeldt ons bedrijf op deze pagina: https://url.nl/deze-pagina, waarvoor dank. De websitebezoekers kunnen nu alleen niet direct naar onze website en moeten daar eerst zelf naar zoeken. Je bezoekers zullen het waarderen als ze die moeite niet hoeven doen en er dus een link bij staat. Zou je hier een link naar https://onzewebsite.nl willen plaatsen?”

Geef er natuurlijk zoveel mogelijk je eigen draai aan, voorkom copy/paste-werk. En maak zo’n mail ook zo persoonlijk mogelijk. Niemand vindt het leuk als ze het gevoel krijgen een mail te krijgen die niet echt persoonlijk aan hen geschreven is. Jij toch ook niet?

Hoe kom je erachter dat je vermeld wordt?

Ja leuk, maar hoe weet je nu of jij of je bedrijf vermeld wordt op internet? Daar zijn tools voor:

Verder is er ook nog Meltwater, die alleen geen duidelijke prijsstelling geeft. Prijzen zijn daar op aanvraag. Maar waarom zou je ook betalen als Google Alerts gratis is? Toch?

Google Alerts is stuk

Google Alerts kun je wat mij betreft vergeten. Het is stuk. Werkt niet naar behoren. Ik heb het zelf ingesteld voor mijn bedrijfsnaam en mijn eigen naam, maar krijg er nauwelijks meldingen van binnen. En dat terwijl ik uit Ahrefs met dezelfde zoektermen binnen enkele uren na publicatie meldingen binnen krijg. Al sinds 2013 is er sprake van afname van meldingen via Google Alerts.

Instellen van meldingen in Google Alerts: het levert alleen niet zoveel op

Google Alerts is hier ook eigenlijk niet voor bedoeld

Het doel van Google Alerts is eigenlijk dat je meldingen ontvangt wanneer er nieuws is over een onderwerp dat je interessant vindt. Dat kan zijn over bepaalde onderwerpen zoals de financiële wereld of politiek, maar ook bekende mensen of sportclubs. In feite is het een aardige bijkomstigheid dat je er ook online vermeldingen van jouw eigen naam of bedrijf mee kunt monitoren. Maar dat werkt dus niet meer goed…

En Talkwalker dan?

Leuk, zo’n gratis tool, maar Google Alerts is dus stuk. Je hebt er weinig aan. Tenzij je genoegen neemt met een resultaat dat misschien eens 10% is van wat je van een betaalde tool krijgt. Of overweeg Talkwalker. Volgens dit artikel op Moz.com doet Talkwater het behoorlijk goed. Ik test de tool nu zelf en vind de resultaten tot nu toe aardig, maar niet heel sterk. Voor wie geen geld wil besteden aan een tool, een prima alternatief voor Google Alerts. Wil je betere resultaten, dan kom je toch uit op een betaalde tool.

Melding van Talkwalker Alert voor mijn eigen naam: niet echt accuraat. Misschien beter als ik het tussen aanhalingstekens zet...

In bovenstaande screenshot zie je een reden waarom ik Talkwalker niet sterk vind. Misschien moet ik mijn naam tussen aanhalingstekens zetten, maar bij Google Alerts krijg ik ook zonder aanhalingstekens alleen de exacte overeenkomst. Enkel “Nathan Veenstra” dus. Als ik al meldingen krijg 😉

Gratis versus betaalde tools

Zijn de betaalde tools dan de beste optie? Dat ligt aan jezelf. Ben je bereid een paar tientjes per maand te betalen voor enkel de vermeldingen of heb je sowieso al behoefte aan een tool die je helpt op het gebied van SEO? Want buiten Mention zijn de betaalde tools vooral SEO-tools.

$ 29 per maand voor enkel vermeldingen of betaalde SEO-tool?

Mention is de enige tool die zich puur op webmentions richt en vind ik voor een tool met maar 1 functie prijzig. Je moet toch even $ 29 per maand neerleggen voor enkel die online vermeldingen. De andere betaalde tools zijn complete ‘suites’ met diverse oplossingen voor zoekmachine-optimalisatie. Ahrefs en Moz zijn beide echte SEO-tools, en webmentions horen daar ook bij, daarom ook dit artikel. Maar deze tools gebruik je toch vooral als je flink inzet op SEO.

Toch meer weten over deze tools?

Wil je toch meer weten over deze tools, lees dan het artikel op Moz.com dat hierboven is aangehaald, of dit nuttige artikel van Jochem Koole. Aan jou de keuze welke tool je inzet. Als je überhaupt kiest voor het gebruik van een tool. Ga je aan de slag om backlinks te krijgen met je webmentions, begin dan met bestaande vermeldingen.

Hoe je bestaande webmentions vindt

De hiervoor vermelde tools geven nieuwe -en soms recente- webmentions terug. De beste en vooral snelste linkkansen liggen natuurlijk bij bestaande webmentions. Die zijn er al en daar hoef je alleen maar om de link te vragen. Die krijg je dus niet van de tools. Hooguit een paar recente, als die er zijn. Hoe krijg je die dan wel? Met Google 🙂

Vind jouw vermeldingen met Google

Als je een beetje kan goochelen met Google, vind je jouw huidige vermeldingen zo en kun je beginnen met je linkbuilding. Het werkt als volgt:

  • Ga naar google.nl (duh)
  • Voer in wat je wilt vinden (jouw naam of bedrijfsnaam)
  • Gebruik bij meerdere woorden aanhalingstekens om zo de exacte frasering op te speuren
  • Zet hierachter een spatie en dan een minteken met direct daarachter jouw domeinnaam, om die zo uit te sluiten
  • En zoeken maar…

Dit levert je niet per se alleen vermeldingen zonder backlink op, maar geeft je wel de resultaten zonder jouw eigen website. In het geval van Lorié Productions ziet dat er dan als volgt uit:

Zoek zelf je bestaande webmentions op in Google zoals in dit voorbeeld

Je hebt nu de huidige webmentions gevonden, nu kun je dit weer gebruiken voor de linkbuilding-strategie in dit artikel. Dus de website-eigenaar of -beheerder mailen en vragen om er een link onder te plaatsen.

Zo. Aan de slag. Heb je hier wat aan gehad? Nog wat geleerd? Of wil je iets vragen of delen? Doe het gerust in de reacties hieronder. En succes met je linkbuilding-strategie. Ben benieuwd naar de resultaten 🙂 

5 antwoorden
  1. Nagelstyliste Marja
    Nagelstyliste Marja zegt:

    Dag Nathan, bedankt voor deze wasrdevolle blog met tips! Ik weet dat er enkele blogs van mij en misschien nog meer gepubliceerd zijn op andere sites. Ik ga er na aanleiding van jouw blog iets mee doen en naar op zoek. Groet Marja

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Houd je ons op de hoogte van de resultaten? Ben echt benieuwd of en hoeveel backlinks het je oplevert Marja 🙂

      Beantwoorden
  2. Michiel
    Michiel zegt:

    Handige tip Nathan! Google Alerts is inderdaad niet zo fantastisch meer. Talkwalker is een goed alternatief! De betaalde tools doen het nog het beste denk ik :).

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Soms kom je zelf op briljante ingevingen, al zeg je het zelf 😉 Want dit kwam zo ineens in mij op, dus moest ik er natuurlijk wel over schrijven. Natuurlijk heb ik dit niet uitgevonden, ik ga er tenminste vanuit dat anderen dit ook allang eens bedacht en gedeeld hebben. Ik had het zelf nog niet gezien, dus het is wel een beetje “eigen idee”.

      Talkwalker valt me niks tegen moet ik eerlijk zijn. Al krijg ik nu van Ahrefs wel meer meldingen dan van Talkwalker. Dus ja, betaalde tools zijn waarschijnlijk wel het beste. Kan ook niet anders, als je weet dat Ahrefs ongeveer 30% van de servercapaciteit van Google heeft. Dat is meer dan Bing! Dus die crawlen zich ook suf. En als een tool een gratis dienst biedt, zullen ze niet keihard investeren in dure servers. Toch?

      Beantwoorden
  3. Michiel
    Michiel zegt:

    Ja, ik heb zoiets soortgelijks al eens eerder ergens anders gelezen. Dus geheel briljant ben je toch niet :). Ach, niks is feitelijk 100% origineel, want het is altijd wel ergens anders op gebaseerd in bepaalde mate (volgens de wijze woorden van mijn thesis-begeleider).

    Gratis tools kunnen enorm goed en uitgebreid zijn, maar vaak zijn betaalde tools toch wel beter ja :). Talkwalker is best aardig! Maar Ahrefs is een behoorlijk powerhouse ja dus die is moeilijk te verslaan.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.