Lengte van de meta-omschrijving weer korter. Wat nu?

Lengte meta-omschrijving nu weer korter. Wat nu?

Het blijft feest met de zoekmachine waar we allemaal gebruik van maken en waar wij bedrijven zo van afhankelijk zijn. Want met meer dan 90% marktaandeel blijft Google dé dominante factor in zoekmachineland. En die dominante zoekmachine heeft nu weer eens bepaal dat de lengte van de meta-omschrijvingen wel weer eens korter kan. Hoe dan?

Van 155 naar 320 leestekens

Het was een mooie dag in december. Nou ja, of het een mooie dag was weet ik niet meer. Maar op 1 december 2017 bevestigde Google dat ze langere meta-omschrijvingen vertoonden in de zoekresultaten. Dat leverde natuurlijk discussie op onder SEO’s of je dan langere meta-omschrijvingen moest maken. Hoe ik daarover dacht (en nog steeds denk) lees je in dit artikel over de langere meta-omschrijvingen.

En weer terug, of toch niet?

Op een druilerige lentedag in mei (want dat was het op zondag 13 mei 2018 ;-) ) maakte Screaming Frog wereldkundig dat in het Verenigd Koninkrijk weer kortere meta-omschrijvingen werden vertoond. Zij hebben het daarbij overigens over ‘snippets’, al is de meta-omschrijving slechts 1 van de snippets die Google vertoont. De paginatitel en sitelinks horen daar bijvoorbeeld ook bij.

Tweet Screaming Frog over kortere meta-omschrijvingen in de SERPs

Screaming Frog vermeldt @HoubyAngel trouwens netjes als degene die de kortere meta-omschrijvingen als eerste had opgemerkt. SEO-consultant Heba Said had dit namelijk al enkele dagen eerder gezien in de zoekresultaten voor de VS.

SEO-consultant Heba Said merkte de kortere meta-omschrijvingen als eerste op - op 9 mei

En dan blijft Barry Schwartz natuurlijk niet achter

Barry Schwartz, die de SEO-nerds kennen als de drijvende kracht achter Search Engine Roundtable blijft nooit achter als er ook maar iets speelt in de wereld van SEO. Dus vroeg hij via Twitter aan Danny Sullivan, vroeger van Search Engine Land en nu werkzaam bij Google, om bevestiging van de kortere meta-omschrijvingen.

Tweet Barry Schwartz aan Danny Sullivan over kortere meta-omschrijvingen

Het duurt even, maar dan volgt er ook een antwoord van Danny:
Antwoord van Danny Sullivan met bevestiging kortere snippets in de zoekresultaten

En wanneer iemand dan vraagt of er nog een aanbevolen maximum lengte is, geeft Danny aan dat de lengte ‘dynamisch’ is:

Antwoord op de vraag over maximum lengte is dat de snippets dynamisch zijn

Je weet dus niet zeker of Google de door jou geschreven meta-omschrijving vertoont en ook niet welke lengte je zou moeten aanhouden. Niet wanneer ze jouw snippet vertonen ook…

Wat hebben we hier nu aan?

Ja, wat hebben we hier aan?

Het antwoord van Danny Sullivan is vlees noch vis. Je kunt er alle kanten mee op. Eigenlijk is het gewoon een dikke middelvinger naar website-eigenaren waarbij hij zegt “schrijf meta-omschrijvingen wat je wilt, wij bepalen wel wat we weergeven”. Naar mijn persoonlijke mening niet tof. Want je kunt als website-eigenaar (of copywriter) echt heel goede meta-omschrijvingen verzinnen. En als Google dan zegt “die vinden wij niet goed genoeg, we vertonen wel een paar zinnen die we van je webpagina plukken”, schrijf je dus voor niks.

Schrijf je zelf je teksten, inclusief de meta-omschrijvingen, lees dan deze handleiding over het schrijven van meta-omschrijvingen.

Ik heb je gewaarschuwd…

In het hiervoor al aangehaalde artikel uit december 2017 (toen de meta-omschrijvingen ineens langer waren, weet je nog?) adviseerde ik al om die 320 leestekens wat mij betreft niet te benutten:

Waarom je geen 320 leestekens in je meta-omschrijving moet gebruiken

De vraag blijft alleen wel: wat is nu de lengte die je wel moet aanhouden? Wat mij betreft houd je nu rond de 155 leestekens aan. Korter is sowieso beter, zelf schrijf ik ze nu tussen de 120 en 155. 

Hoe kijk jij tegen de meta-omschrijvingen aan na deze wisselingen en het feit dat deze niet per se altijd vertoond wordt door Google?

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.