Wat zijn landingspagina’s en welke vormen zijn er?

Over landingspagina’s zijn wat mij betreft veel misverstanden. Er is namelijk niet een definitieve definitie voor deze term. Je kunt er verschillende betekenissen aan geven en vanuit die verschillende betekenissen volgen dan ook misverstanden. Welke betekenissen zijn er en welke vormen van landingspagina’s zijn er dan zoal? 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een specifieke webpagina waarop een bezoeker binnenkomt op jouw website. Of dat nu door een online advertentie komt, vanuit de organische zoekresultaten of zelfs door direct een URL in te typen; in feite is iedere pagina op jouw website in potentie een landingspagina. Toch is dat niet altijd wat er bedoeld wordt wanneer iemand het heeft over een landingspagina. Sterker nog, vaak juist niet.

Landingspagina’s in verschillende vormen/varianten

Er zijn naast de uitleg hierboven ook nog vormen waar mensen op doelen wanneer ze het over landingspagina’s hebben. Dat zijn:

  • De homepagina van een website
  • Gewone webpagina’s
  • Salespagina’s
  • SEO-landingspagina’s
  • Lokale pagina’s of plaatsnaampagina’s

Al deze pagina’s hebben zo hun eigenschappen en worden gebruikt voor SEO of voor zowel SEO als SEA. Wat zijn de verschillen en welke pagina’s zet je dan hoe in?

De homepagina: vooral SEO

De homepagina van een website is als de etalage van een winkel: je laat het belangrijkste aanbod zien zodat mensen verder gaan om uiteindelijk liefst bij je te kopen. Omdat het dus geen heel gerichte pagina is, is het een pagina waar de bezoekers binnenkomen omdat ze jouw bedrijf beter willen leren kennen. Via een URL op wat voor uiting dan ook, online of offline, belanden ze dus op jouw homepagina. Mensen die googelen op jouw bedrijfsnaam of eventueel een meer overkoepelende term, horen dus op jouw homepagina te landen.

SEO met een homepagina is lastig

Bij SEO draait het om hoofdonderwerp en subonderwerpen: waar gaat een pagina echt over? Wanneer je als onderneming veel te bieden dan wel te vertellen hebt, wordt een homepagina al gauw onduidelijk qua hoofdonderwerp. Dat hoeft niet erg te zijn, posities pakken op relevante zoektermen met specifieke pagina’s betekent namelijk dat de bezoeker ook echt direct te zien krijgt wat deze zoekt. Niet eerst een homepagina of menu doorzoeken om naar de pagina te gaan waar deze voor komt dus. Daarom is een homepagina misschien wel het minst geschikt als landingspagina.

De organische zoektermen waar letterzaken.nl op rankt in december 2019: naast de bedrijfsnaam weinig echt relevante zoektermen.

Uitzondering: overkoepelende zoektermen

Wanneer jouw bedrijf diensten verleent, is er voor die dienstverlening vaak een overkoepelende benaming. Daar leent de website als geheel en daarmee jouw homepagina zich wel voor om qua vindbaarheid op in te zetten. En dus is dan de homepagina geschikt als landingspagina voor die zoekterm en eventueel varianten daarop. Denk hierbij aan zoektermen als:

  • Makelaar
  • Rijschool
  • Fysiotherapeut of fysiotherapie

De meeste van deze zoektermen zijn vooral ook lokaal gericht, waardoor je op enkel ‘makelaar’ in de lokale zoekresultaten en op ‘makelaar+plaatsnaam’ in de zoekresultaten verschijnt. Met name door een duidelijke website met adresgegevens, Google Mijn Bedrijf en vermeldingen op bedrijvengidsen zorg je voor deze lokale vindbaarheid. Heb je deze lokale vindbaarheid goed op orde, dan heb je daar geen speciale (lokale) landingspagina’s voor nodig.

Hier lees je alles over het verbeteren van je lokale vindbaarheid.

Waarom geen SEA?

Voor SEA is de homepagina vaak nog minder interessant dan voor SEO. Enkel wanneer je adverteert op je bedrijfsnaam (of die van een ander, wat ook regelmatig gebeurt), is het prima om je homepagina als SEA-landingspagina in te zetten.

Mocht je geen of weinig kennis hebben van SEA en dan met name Google Ads: kwaliteit is een belangrijk onderdeel voor je online advertenties, een algemene pagina bij een specifieke zoekterm levert geen goede kwaliteitsscore op. Stel dat je makelaar in Eindhoven bent en in Google Ads op ‘taxateur eindhoven’ adverteert, dan is verwijzen naar je homepagina natuurlijk minder sterk dan een specifieke pagina over taxatie als landingspagina gebruiken voor deze advertentie.

Net als bij SEO is je homepagina bij SEA enkel geschikt als landingspagina voor je bedrijfsnaam en algemene zoektermen zoals ‘makelaar’ (en dan vooral lokaal) en ‘makelaar+plaatsnaam’.

Gewone webpagina’s: zowel voor SEO als voor SEA

Vrijwel iedere gewone webpagina is geschikt als landingspagina voor je SEO- en SEA-strategie. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals je over- en contactpagina en bij webwinkels pagina’s als het winkelwagentje en account-pagina’s. Je kunt je ook afvragen of je die onder ‘gewone’ webpagina’s wilt scharen. Verder zijn de meeste pagina’s op jouw website dus geschikt als landingspagina voor zowel SEO als SEA:

  • Productpagina’s
  • Categoriepagina’s
  • Dienstenpagina’s
  • Informatieve pagina’s zoals blogpagina’s, FAQ-pagina’s, kennisbanken et cetera

Per pagina geldt natuurlijk dat er hoofdzoektermen en (meestal ook) een aantal aanverwante zoektermen bij horen, die dus moeten zorgen voor de landing vanuit Google. Of dat nu organisch of betaald gebeurt.

Salespagina’s: ook SEO en SEA

Met je salespagina’s wil je natuurlijk vooral wat bereiken: verkopen. Dus wil je dat mensen daarop binnenkomen op jouw website. Organisch is dat natuurlijk helemaal mooi, zoals ik bijvoorbeeld op ‘cursus schrijven voor het web‘ gevonden wil worden. Lukt dat niet, dan kun je adverteren op de zoekterm waarop je klanten wilt binnenhalen, inclusief aanverwante zoektermen, en daarbij is de salespagina natuurlijk ook de landingspagina. Ook bij campagnes op bijvoorbeeld sociale media gebruik je de salespagina als landingspagina.

SEO-landingspagina’s: laatste redmiddel

Wanneer je maar niet vindbaar wordt op een specifieke zoekterm die voor jou relevant is, kun je overwegen daar een specifieke SEO-landingspagina voor te maken. Denk aan zoektermen die synoniem zijn aan een zoekterm waar je wel op scoort, maar die Google maar niet wil meenemen. Als voorbeeld ‘SEO tekstschrijver’ en ‘SEO copywriter’ hieronder. Je ziet dat ik op de ‘SEO tekstschrijver’ beduidend beter scoor dan op ‘SEO copywriter’. Als ik die zoekterm echt heel relevant zou vinden, zou ik een speciale pagina voor die zoekterm kunnen maken.

Posities in december 2019, waarbij ik met seo copywriter op 63 sta en met seo tekstschrijver op positie 8.

In mijn geval is SEO-copywriting niet de belangrijkste focus en is het niet nodig, maar zoals je ziet zijn de verschillen in posities enorm. En de top 10 in Google voor beide zoektermen laat ook nogal wat verschillen zien, waardoor een specifieke landingspagina voor deze zoekterm wel een overweging zou kunnen zijn.

De top 10 voor seo tekstschrijver, die vooral echt commerciële pagina's bevat.

Wat opvalt is dat de zoekresultaten voor ‘seo tekstschrijver’ vooral commercieel zijn, hoewel er inmiddels ook enkele informatieve pagina’s tussen staan. Bij ‘seo copywriter’ is het resultaat een stuk gemixter:

De top 10 voor seo copywriter in 2019, waarbij er een mix is van informatieve en commerciële pagina's en er ook een vacature tussen staat.

De top 10 voor ‘seo copywriter’ in december 2019.

Kennelijk is er dus een andere zoekintentie wat Google betreft, terwijl ik persoonlijk weinig onderscheid zie tussen beide zoektermen. Om op beide te scoren in Google, zijn aparte pagina’s kennelijk toch nog nodig.

Lokale pagina’s of plaatsnaampagina’s: puur voor SEO

Wanneer je dienstverlener bent of producten verkoopt waarbij mensen het toch vooral lokaal zoeken, en je krijgt je beoogde webpagina maar niet hoog in de zoekresultaten, is een lokale SEO-landingspagina je laatste redmiddel. Ook deze is geen garantie op resultaat, maar we zien dat dit soort strategieën toch echt nog werkt. Officieel vallen ze onder wat Google doorway-pagina’s noemt en waar de zoekmachine geen voorstander van is. De speciale SEO-landingspagina zou daar trouwens ook onder kunnen vallen.

Maar ja, zolang zoiets nog werkt en je concurrenten halen er klanten mee binnen, waarom zou jij het dan niet doen?

Zet er alleen geen VVV-achtige informatie in, daar heeft niemand wat aan.

Informatie die van de VVV in Apeldoorn afkomstig kon zijn voegt niks toe aan een webpagina over schuttingen.

Landingspagina’s specifiek voor online campagnes?

Voor speciale online advertentiecampagnes kun je natuurlijk ook speciale landingspagina’s maken. Het zal niet veel voorkomen, wat niet wegneemt dat er campagnes zijn waar dit aan de orde kan zijn. Als het echt puur voor een online advertentiecampagne is, vergeet dan niet de pagina op noindex te zetten. Je hebt een reden om deze campagne puur voor advertenties in te zetten, dus wil je er niet mee in de organische resultaten terechtkomen.

Heb je inzichten opgedaan uit dit artikel? Deel ze in een reactie hieronder. Natuurlijk zijn ook vragen, opmerkingen en evetuele aanvullingen welkom. Dus kom maar door met jouw reactie. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.