Hoe de KVK angst zaait met SEO-advies

Het zal vast goedbedoeld zijn van de KVK, maar als je SEO-advies geeft, vertel dan wel het juiste verhaal. Zeker als KVK, van wie ondernemers verwachten dat die correcte informatie geeft. Terecht ook. De KVK is er toch om ondernemers te helpen? Met hun artikel over zoekmachine-optimalisatie is dat helaas niet aan de orde. Ze zaaien er zelfs angst mee. Dus daar sprak ik ze op aan.

En wat er toen gebeurde…

;-)

Rammelend SEO-advies van de KVK

Krijg jij ook regelmatig mails van de KVK? Ik in ieder geval wel, ik heb me niet uitgeschreven van hun mails, omdat ze me op de hoogte houden van ontwikkelingen in ondernemersland. En zo af en toe zitten er ook nuttige tips tussen. Toen er een artikel over SEO in werd aangehaald, was ik natuurlijk benieuwd. Zaten er nieuwe details in voor mij, kon ik er nog wat van leren? Met open vizier begon ik te lezen, totdat mijn onderkaak bijna bijna mijn buik raakte. Dit SEO-advies rammelde en was niet echt iets waar ondernemers goed mee geholpen werden.

Het meest opvallende advies

Wat mij het meest opviel was het advies om voorzichtig te zijn met linken naar anderen. Oké het stond er niet letterlijk, maar laten we eerlijk zijn, als je dit leest als ondernemer, dan word je toch terughoudend om te linken naar andere websites?

KVK zegt: gebruik liefst zo weinig mogelijk links naar andere websites omdat je daarmee een ander autoriteit geeft.

En dat is dus niet nodig, want de angst die hier wordt gezaaid over externe links is niet terecht. Want dat is het wat mij betreft: angst zaaien. Waarom?

Waarom de KVK onterecht angst zaait

Het advies van de auteur is slecht onderbouwd en geeft je het gevoel dat je beter maar niet kunt linken naar anderen. Terwijl daar absoluut geen reden toe is. Allereerst is het niet per definitie zo dat wanneer je naar een ander linkt, je daarmee aangeeft “dat een andere website meer kennis of aanbod heeft dan jouw website”. Linken doe je:

  • om te verwijzen naar onderbouwing van jouw verhaal, dat schept vertrouwen
  • om te verwijzen naar uitgebreidere informatie waar je zelf niet over hoeft te schrijven omdat een ander het al heeft gedaan, daar help je jouw lezer mee
  • omdat het onderwerp niet binnen jouw kennisveld valt, want ook dat onderwerp kun je kort aanstippen en dan doorverwijzen naar een ander

Kortom: een link plaats je omdat het logisch is dat die link er staat. En is het dan zo dat er meer kennis op de website van de ander staat, dan is dat toch niet erg? Waarom zou je niet linken naar een ander als die het werk al heeft gedaan of waarom zou jij er per se over moeten schrijven?

Verwijs gewoon naar de ander, jij wil die verwijzing zelf toch ook?

Het wereldwijde web drijft op backlinks. Natuurlijk is Googles PageRank erop gebaseerd, maar het belangrijkste is dat je met links verwijst naar andere relevante en/of interessante bronnen. Het is dus eigenlijk een aanbeveling, een compliment. Die zou je zelf toch ook graag ontvangen? Als je ze zelf zou willen krijgen, is er wat mij betreft geen enkele reden om ze niet zelf uit te delen. Als iemand consequent geen rondjes geeft in de kroeg, gaat die persoon dan nog vaak met je mee?

Jazeker, de wet van de wederkerigheid speelt hier ook een rol. Als je niks geeft, is de kans klein dat je zelf iets krijgt.

Wil je er zelf over schrijven, ook prima

Wil je toch zelf over een onderwerp schrijven, ondanks dat anderen dat ook al hebben gedaan, is dat wat mij betreft ook prima. Je maakt het verschil door er jouw eigen draai aan te geven, het in jouw eigen stijl te doen en/of er nog meer waardevolle informatie of onderzoek in te gebruiken. Maar doe het niet omdat je anders naar een ander moet linken en je dat niet wilt. Ook als het niet per se past binnen de onderwerpen die je normaliter behandelt, zou ik er niet zelf over schrijven.

Angst KVK gebaseerd op oude SEO

De eerste angst, dat je daarmee een ander meer expertise toebedeeld, is wat mij betreft al een verkeerde insteek. Wat mij betreft valt het onder de kruideniersmentaliteit. Je gunt een ander niks of bent bang dat je klanten kwijtraakt. Hoe denk je dat dat overkomt op de lezer? De tweede, die er wat subtieler in zit, is wat mij betreft nog erger. “Hiermee geef je de andere website autoriteit in de ogen van de zoekmachine” is echt nogal overdreven. Natuurlijk draagt iedere link bij aan autoriteit voor de website die de link ontvangt. Kennelijk zijn ze bang voor het verlies van PageRank, onterecht.

Onterechte angst voor verlies van PageRank

Wat hier gebeurt is ondernemers een onterechte angst aanpraten om naar een ander te linken. Met daarbij de ouderwetse gedachte dat je dan PageRank verliest. Omdat je, zoals dat ook wel heet PageRank “lekt”, door de linkjuice die je een ander geeft. Of dat überhaupt zo is (of was), is bij mijn weten nooit echt aangetoond. En al zou het, is het zo spannend? Jij wilt toch zelf die linkjuice ook krijgen? Als iedereen zich inhoudt, spreidt die linkjuice zich nooit.

Externe links zijn juist positief

Je hoeft het echt niet van mij aan te nemen hoor. Ik laat het woord graag even aan een paar andere SEO-kenners uit een Facebookgroep waar ik het screenshot van het betoog ook plaatste:

Het is prima te verwijzen naar andere websites, dit is niet nadelig mits niet excessief volgens Steven van Vessum van ContentKing.

Steven van Vessum van ContentKing (zie je wat ik daar deed? ;-) ) nuanceert de woorden van de KVK over externe links.

Linkjes als bronvermelding of onderbouwing van een uitspraak werkt juist versterkend, zeker bij pagina of website met veel autoriteit.

 

Stefan van de Wetering gelooft net als ik dat het zelfs versterkend werkt om te linken naar andere websites met de juiste autoriteit.

Externe links zijn volgens Jos Eiland waardevol en je hoeft niet bang te zijn voor verlies van linkjuice.

Jos Eiland is zelfs nog stelliger en zegt dat externe links zeer waardevol zijn en dat men vroeger bang gemaakt werd voor het verlies van linkjuice, wat niet (meer) nodig is.

En verder heb ik het natuurlijk ook zelf al uitgelegd hierboven. En de KVK zelf dan, hoe verdedigen zij dit verhaal nu?

De reactie van de KVK op Twitter

Toen ik de KVK aansprak op met name het onderdeel over de externe links, kwam er een reactie die ik wel verwachtte:

Volgens de KVK kan je bezoeker jouw pagina wel eens verlaten en geef je PageRank door.

Oh jee, een bezoeker die je pagina verlaat…

Da’s niet erg. Wanneer je externe links altijd laat openen in een nieuw tabblad, is de kans vrij groot dat je bezoeker weer terugkeert. Of klik jij wel eens alle openstaande tabbladen van je browser weg? Als jouw artikel echt waardevol is, keert de lezer echt wel weer terug. Onnodige angst dus weer.

En dan: “Gevolg voor de zoekmachine is het doorgeven van zogenaamde PageRank.” Weer die angst hè? En die hebben mijn vakgenoten hierboven ook wel getackeld, dacht ik zo.

Hoe zit het advies verder in elkaar?

Dit was 1 van de 9 punten uit het SEO-advies van de KVK. Welke waren er dan nog meer? Je mag ze zelf lezen, ik pak even de zaken mee die ik toch echt anders zie:

  • Voor SEO is de meta-omschrijving niet belangrijk, in tegenstelling tot wat de KVK beweert
  • Hoewel Google ooit aangaf https als rankingsignaal mee te wegen, is het effect klein en verdwijnt het wanneer alle websites https hebben
  • Waar ze het over autoriteit hebben, geven ze het verwijzen (linken) van andere websites naar de jouwe als belangrijk signaal. Maar hoe krijg je die als de KVK net heeft aangegeven dat men toch vooral weloverwogen moet linken?

Verder is het een aardig stukje, maar heeft het weinig diepgang. Oké, ik ben natuurlijk wel kritisch omdat het mijn vakgebied is. Toch zou ik echt een meer inhoudelijk stuk publiceren. Waarschijnlijk is de gedachte dat de ondernemers het al druk hebben en dus niet lang willen lezen, maar ik weet uit ervaring dat goede inhoudelijke artikelen gewoon gelezen worden. Jij bent toch ook tot het einde van dit artikel gekomen nu? :-)

Kom maar door met je reactie. Ook als je het niet met mij eens bent. Graag zelfs. Mooi om het daar eens over te hebben.

7 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Goede reactie op het artikel van KvK! En goed onderbouwd ook. Zelfs met externe links erin :)!! Inderdaad een klassiek voorbeeld van ouderwetse SEO, waarbij zoekmachines belangrijker worden gevonden dan gebruikers. En in dit geval ook nog een strategie die niet eens werkt. Externe links verhogen de relevantie van je site, verbeteren je autoriteit/reputatie, verhogen betrouwbaarheid (onderbouwing met bronnen) en zijn fijn voor je lezers.

    Er zijn sterke aanwijzingen dat het toevoegen van externe links je Google-rankings juist verbetert: zie bijvoorbeeld deze studie https://www.rebootonline.com/blog/long-term-outgoing-link-experiment/. En dat is ook helemaal niet zo vreemd. Externe links verhogen de kwaliteit van je content en zijn goed voor gebruikers. En als gebruikers je content meer waarderen, is ook Google blij. Lijkt me logisch :).

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor jouw aanvulling en onderbouwing Michiel. Precies hoe ik het ook ervaar. En ik heb zelf het idee dat Google de URL’s van zowel de interne als externe links beoordeelt om mee te wegen. Staan er dus zoektermen in die te maken hebben met het onderwerp van de pagina, zou dat ook nog wel eens positieve invloed kunnen hebben op je vindbaarheid. Het is een hypothese, ik heb het niet onderzocht, maar het zou mij eigenlijk niets verbazen…

      Beantwoorden
      • Michiel
        Michiel zegt:

        Yep, ik heb dat ook wel eens gelezen dat ook de ankertekst van externe links meetelt voor de rankings van je eigen pagina. Op zich logisch dat als je met bepaalde zoekwoorden in de ankertekst naar andere URL’s verwijst dat ook de relevantie van je eigen pagina voor dat zoekwoord hoger wordt.

        Yoast geeft het in de SEO-analyse tegenwoordig aan als je geen externe links hebt geplaatst in je post. Dat zegt ook wel wat.

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Wat ik wel een nadeel vind van dat advies van Yoast is dat het meer passend is bij informatieve pagina’s dan bij je commerciële pagina’s. Daar wil je mensen niet naar een ander sturen en is een externe link dus echt een uitzondering.

          Beantwoorden
  2. Mirthe
    Mirthe zegt:

    Hallo, bedankt voor je informatieve blogs! Ben geregeld op Google op zoek naar tips over o.a. seo en jouw website komt constant bovenaan te staan bij al mijn zoektochten. Dat betekent natuurlijk dat je wel een expert moet zijn, anders kom je niet met zo’n onderwerp bovenaan ;-)

    Ik heb net mijn hele website op de kop gezet, met o.a. een nieuw thema en wil veel pagina’s herschrijven. Heb wat tips van iemand gekregen die zei dat ik absoluut voor alle pagina’s de meta-omschrijving niet moest vergeten voor betere ranking. Dit is dus niet nodig? Dat zou me namelijk best wat tijd schelen!! En kan je me dan uitleggen waarom het niet meer nodig is?

    Nogmaals bedankt voor je informatie.
    mvg Mirthe

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Qua vindbaarheid in de zoekmachines is de meta-omschrijving geen factor. Wel is de meta-omschrijving belangrijk om de aandacht te trekken en de zoekmachinegebruiker naar je website te halen. Mijn advies is om de meta-omschrijving zeker wel in te vullen, meer hierover in dit artikel :-)

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.