Keyboost van iPower voor linkbuilding inzetten?

Keyboost van iPower: hoe werkt het en wat is het risico?

Wanneer je serieus bezig bent met SEO, is de kans groot dat je de naam Keyboost wel eens tegengekomen bent. Zelfs wanneer je niet eens zo actief bent met je eigen website, kun je wel eens een mail hebben ontvangen van Keyboost, Gregory Liénard of iPower, het bedrijf achter Keyboost. In onderstaande artikel legt Kim Pittoors van Nethit exact uit hoe het systeem van Keyboost werkt en wat de risico’s zijn. Eerst wat informatie van mijn kant.

Hoe ik Keyboost ontdekte

Ik kwam zelf in aanraking met Keyboost door een ongevraagd e-mailtje van ene Gregory Liénard, waar ik eigenlijk een beetje om moest lachen. Er stond namelijk in dat ik met de zoekterm ‘webteksten’ op positie 5 stond in Google.be. En dat zij wel konden helpen om mij hoger te krijgen.

Google.be heeft mijn aandacht niet

Leuk en aardig allemaal, maar ik focus mij op Nederland. Google.be heeft mijn aandacht dus niet. Als ik klanten vanuit België zou krijgen, zou ik kritisch met ze doornemen of ze mij als Nederlander nodig hebben of niet beter iemand uit eigen land zouden kiezen. Zeker als het om teksten gaat, zitten er kleine, maar essentiële verschillen in het taalgebruik tussen Nederlanders en Vlamingen. Ik richt mij dus niet expliciet op België, dus daar ging Gregory Liénard al mis.

Backlinks vanaf onbekende domeinnamen

Ook kreeg ik op een gegeven moment backlinks binnen vanaf onbekende domeinnamen. Als ik dan keek ik waar die links vandaan kwamen, zag ik websites met korte stukjes tekst, die overduidelijk vanaf de oorspronkelijke website waren gekopieerd. De opmaak van de webpagina’s was bepaald niet om enthousiast over te worden en de links zelf waren waardeloos, omdat ze nofollow waren.

Typisch een webpagina van Keyboost

Voorbeeld van een webpagina van iPower/Keyboost.

Het artikel van Kim over Keyboost

En toen kwam ik het artikel van Kim over Keyboost tegen. Een gedegen onderzoek naar hoe het systeem werkt, inclusief een opsomming van de voor- en nadelen. Dat artikel is in het Engels en daarom heb ik gevraagd aan Kim of we er een Nederlandse vertaling van op mijn site mochten plaatsen. Hieronder volgt de vertaling van dat artikel, dat erg grondig en daarom enorm de moeite waard is:

Keyboost toont aan dat black hat SEO-technieken nog steeds werken

Gisteren stuitte ik weer op een scraper-site die naar een website van mij linkte. Ik zie dit te vaak gebeuren en ik vind het erg frustrerend dat mensen dit nog steeds doen. Als je het me eerder had gevraagd, had ik gezegd dat dit soort black hat SEO- technieken niet meer werken. Omdat het niet zo zou moeten zijn. Maar weet je wat? Ik had het helemaal fout. Maar doe het sowieso niet, want de kans is groot dat het in de toekomst een negatief effect heeft!

Hoe zit het precies?

Na wat onderzoek ontdekte ik een Belgisch bedrijf dat behoorlijk succesvol links verkoopt via een service die Keyboost heet. Ze hebben 69 reviews met een gemiddelde van 4,3 sterren op hun Facebookpagina (augustus 2016). Vrijwel iedereen is erg positief over deze dienst. Toen ik op hun website keek, kon ik alleen geen enkele duidelijkheid krijgen over hoe deze dienst werkt. Ze zijn er erg vaag over.

Wat ik wel zag, was een verhaal over backlinks. Daarnaast vermelden ze dat er geen wijzigingen op je website/webpagina’s nodig zijn om deel te nemen. De rest kun je dan zelf invullen. Dat hoeft alleen niet, ik heb het voor je uitgezocht. Zo zag ik op Facebook al dat ze toegaven dat het gebaseerd is op links. Toen ik wat research deed, ontdekte ik dat iPower enkele duizenden domeinen heeft, die gevuld zijn met gescrapete content.

iPower geeft toe dat links zijn verwijderd: bewijs van linkbuilding op Facebook

Google zoekresultaten succesvol volgespamd tot pagina 10

Wat ze ook doen, het werkt goed. Op korte termijn in ieder geval. Nadat ik de positieve ervaringen had gelezen, googelde ik op “Keyboost klachten”. Het verbaasde me hoe ze de zoekresultaten van Google succesvol volspammen tot de 10e pagina.

Dit is wat ik tegenkwam toen ik googelde op “Keyboost klachten”:

Zoekresultaat voor 'keyboost klachten'

 

Het triggerde mij: hoe doen ze dit? En belangrijker nog: waarom dit detecteert Google dit niet, hoe komt het dat het werkt?

Deze vragen zullen onbeantwoord blijven. Alleen Google weet het. Maar ik ging wat verder graven en ontdekte dit…

Sneaky technieken om linkjuice te beïnvloeden

Toen ik deze gescrapete pagina’s voor het eerst zag, dacht ik dat het een of andere amateuristische negatieve SEO-tactiek was. Maar toen ik verder keek in de broncode van de Keyboost pagina’s, zag ik dat alle gescrapete links een nofollow-attributie hadden.

Dat is een opluchting, ondanks dat Google eerder al eens gezegd heeft dat je je geen zorgen hoeft te maken over schimmige backlinks van scraperpagina’s. Ze claimen het verschil te kunnen zien, maar waarom werkt dit systeem van Keyboost dan nog?

Nadat ik in de broncode had gekeken, kreeg ik het idee dat er iets voor mij verborgen moest zijn. Waarom zouden ze dit soort pagina’s maken? Alle links waren nofollow, dus er werd totaal geen linkjuice doorgegeven. Het eerste dat in me opkwam was zoekmachine-cloaking. Dus ging ik terug naar de zoekresultaten en liep enkele van de gecachte versies na.

Dit is wat ik toen zag:

Cloaking: verborgen links op websites van iPower

In de gecachte versies zag ik 8 dofollow-links bovenaan de pagina. De eerste 3 links gingen naar eigen websites en de andere vijf zijn hoogstwaarschijnlijk klanten van Keyboost. Mijn theorie is:

Ze scrapen content, cloaken Googlebot en gebruiken rel=”nofollow” om zelf alle controle over de linkjuice te houden. Om precies te zijn voorkomt de nofollow dat de linkjuice wordt doorgegeven naar pagina’s waar ze het niet naartoe willen laten vloeien, maar het resultaat is hetzelfde.

En Google Penguin dan?

Hoe ontkomen ze dan aan de voor hun zo gevaarlijke Google Penguin? Daar heb ik helaas geen antwoord op. En zo weet ik ook niet of ze dit zo wel kunnen blijven doen. Het ergste is echter dat dit serieuze consequenties kan hebben voor de mensen die ongewild meedoen aan dit linkschema.

Conclusie: sommige black hat SEO-technieken werken nog, maar moeten dood!

Als professionele SEO’er wil ik alleen maar kwaliteit leveren aan mijn klanten. Ik speel het spelletje volgens de regels, omdat ik het risico niet wil nemen om te bedrijven voor wie ik werk in gevaar te brengen. Ik werk niet alleen maar voor mijn eigen gewin. Dit betekent ook dat SEO’er een hoop werk oplevert. Dat betekent meedenken me klanten, hun bedrijf en hun vak begrijpen en goede websites maken.

Mijn doel is websites maken die het goed doen in Google en bezoekers omzetten in klanten. Hoe kan ik dit mijn klanten verkopen wanneer de oude black hat SEO-technieken nog steeds blijken te werken? Eén ding is zeker: ze zullen niet voor altijd blijven werken. Maar in de tussentijd werkt het nu nog wel. Ik zou je alsnog niet aanraden om hieraan mee te doen. Op de lange termijn kan het jouw bedrijf enorm schaden.

–Einde artikel Kim Pittoors–

Enkele feiten over Keyboost

Op basis van eigen onderzoek hieronder nog wat feiten over de werkwijze van iPower met hun Keyboost tool:

  • Ze kopiëren content van jouw website en plaatsen er een nofollow-link onder.
  • Wil je dofollow-links, dan kun je het een maand lang gratis uitproberen.
  • Na die proefperiode kost het VANAF € 65 per maand; dat is MINIMAAL €780 per jaar.
  • Betaal je niet meer, ben je de links kwijt en daal je dus weer in de zoekresultaten.
  • Door een positieve review achter te laten, kun je nog een maand gratis verdienen.

Verder lijkt onderstaande reactie op het blog van Kim waar te zijn:

iPower koopt domeinnamen met hoge autoriteit om ze een jaar te gebruiken

Op de domeinnamen waar ik ooit links vandaan kreeg, staan niet meer de websites met gescrapete content van iPower.

Minimaal 780 euro per jaar

Je bent dus minimaal € 780 per jaar kwijt wanneer je met Keyboost in zee gaat. Wil je de links niet kwijtraken, ben je dus afhankelijk van ze en betaal je uiteindelijk duizenden euro’s aan iPower. Voor hetzelfde geld of zelfs minder, schakel je een echt goede linkbuilder in voor kwalitatieve, duurzame links. Links die je niet kwijt bent nadat je de samenwerking beëindigt.

Risico: het Get Indexed-effect

Vergeet niet wat er met Get Indexed gebeurde: toen hun black-hatlinkbuilding door Google werd afgestraft, gingen ze failliet en waren al hun klanten de links en dus hun mooie posities kwijt. Dat risico is er ook met Keyboost. Zodra Google actie onderneemt, of het bedrijf er om een andere reden mee ophoudt, verdwijnen alle pagina’s met de links, en is je investering verdampt.

Nu weten we waar de reviews vandaan komen

Veel positieve reviews, op Facebook, maar ook op Google. En nu is het duidelijk waar in ieder geval een aantal daarvan vandaan komt. Want deel je jouw ervaring, dan krijg je nog een tweede maand gratis. En dan durf je natuurlijk geen negatieve review te geven. Sterker nog: als je niet tevreden bent, hoef je geen tweede proefperiode. Dus die positieve reviews krijgen ze dan wel.

Deel je ervaringen met Keyboost en krijg een maand gratis

Gekopieerde content van jouw website?

Wat iPower dus doet met hun Keyboost tool is content van jouw website kopiëren en op door hen aangeschafte domeinen plaatsen (scrapen). Om het wat geloofwaardig te maken, staat er een link naar jouw website op, maar dat is een nofollow-link. SEO-technisch levert jou dat in ieder geval niks op. Wel is de vraag of dat scrapen zo netjes is.

Is scrapen jatwerk?

Dat scrapen is ongevraagd kopiëren van auteursrechtelijk beschermd werk. Mag dat zomaar? Er zijn twee situaties waarin je zonder toestemming auteursrechtelijk beschermd werk mag gebruiken:

  1. In het geval van een citaat
  2. Als intro, waarbij doorverwezen wordt naar het oorspronkelijke werk

Gebruik als citaat

Bij een citaat is er sprake van context. Er is dus meer content, waar het citaat een ondersteunend onderdeel van is. Van een citaat kan in het geval van Keyboost volgens mij geen sprake zijn. Lees hier meer over citaatrecht.

Intro met verwijzing

Van een intro met verwijzing naar het oorspronkelijke werk kan wat mij betreft ook geen sprake zijn. Naar mijn mening hebben de websites van iPower’s Keyboost tool geen enkele toegevoegde waarde en is er geen intentie om jouw content te promoten en bezoekers door te leiden naar jou website. Mag iemand zomaar een deel van jouw blog overnemen?

Is het dan plagiaat?

Dan rest de vraag nog of iPower plagiaat pleegt door teksten over te nemen zonder toestemming. Wanneer dat het geval is, kun je als auteursrecht hebbende een schadevergoeding indienen bij iPower. Gek genoeg vindt Gregory Liénard wél dat er auteursrecht op zijn mails berust, maar dat hij niet over de schreef gaat wanneer hij jouw teksten kopieert.

Tekstschrijfster Anja Van Ginneken schreef over haar ervaringen met een e-mailwisseling die ze hierover had met Gregory Liénard.

Heb jij ervaringen met Keyboost? Worden jouw teksten ook door hen gebruikt en vind je dat plagiaat? Deel jouw mening of ervaring, dat levert altijd mooie inzichten op.

14 antwoorden
  1. Rudie Merz
    Rudie Merz zegt:

    Mooi artikel, ben zelf ook even gaan speuren, zit in de aard van het beestje he…

    De algemene voorwaarden van Keyboost, om mee te beginnen, zijn ze in de definities al verschrikkelijk vaag, alleen: u en wij. Geen bedrijfsgegevens? Geen KVK nummer – of hoe ze dat in België ook noemen -, geen BTW nummer, zijn nergens op de hele website te vinden. Als ondernemer moet je je identiteit toch kenbaar maken? Verder zit die hele pagina, en dus de door hun geschreven voorwaarden, vol met spelfouten.

    Ik zie dit figuur regelmatig voorbij komen op Facebook etc, gelukkig nog nooit mailtjes van gehad.

    Goed dat hier aandacht aan besteed wordt.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Geen idee hoe houdbaar algemene voorwaarden zijn op deze manier. Daar moeten juristen over oordelen.

      Doel van dit artikel is vooral bewustwording van hoe het werkt en wat de risico’s zijn. Mensen hebben dat niet zelf zomaar opgelepeld. Daarom ook netjes opgesomd welke conclusies ik trek uit wat ik zoal heb uitgeplozen. En natuurlijk gebaseerd op het fantastische werk van Kim, die het oorspronkelijke Engelstalige artikel schreef.

      Beantwoorden
      • Charlotte Meindersma
        Charlotte Meindersma zegt:

        Algemene voorwaarden zijn in elk geval pas van toepassing als er een overeenkomst is tussen twee partijen. En dan moeten ze ook nog uitdrukkelijk van toepassing verklaard worden. Ook in België kan er niet eenzijdig algemene voorwaarden opgelegd worden (zonder dat de ander daarvan weet).

        Beantwoorden
  2. Charlotte Meindersma
    Charlotte Meindersma zegt:

    Ik denk dat ik ook eens door ze benaderd ben, maar ik haakte al af bij het .be. Belgische klanten kan ik soms wel helpen, maar daar richt ik me absoluut niet op!

    Meestal zie ik bij een citaat of doorverwijzing alsnog dat de naam van de auteur niet genoemd wordt en de titel van de bron niet, waardoor ze alsnog niet aan regels voldoen.

    Gelukkig hebben ze van mij nog niets overgenomen, voor zover ik weet.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      En áls ze iets van je hadden afgenomen? Doet jou toch weinig kwaad?

      Tegenwoordig zijn ze duidelijker gericht op Nederland. Ik kwam gek genoeg gisteren een screenshot tegen van een e-mail die ik nog eens van Gregory Liénard ontving. Hierin ging het ineens wel over google.nl.

      En de regels, daar hebben ze overduidelijk lak aan. Ze hebben altijd wel een excuus of draaien op een andere manier om de brei heen. Als je ziet hoe ze op kritiek reageren online…

      Beantwoorden
      • Rudie Merz
        Rudie Merz zegt:

        Is wel leuk als je ziet hoe ze op kritiek reageren inderdaad, ze zeggen op meerdere plekken “binnen de richtlijnen van Google” te werken. Nou, hieronder even letterlijk uit de richtlijnen van Google:

        “Links met een hoge PageRank kopen of verkopen. Dit geldt ook voor het betalen voor links of voor berichten die links bevatten; het inwisselen van goederen of services voor links; of het verzenden van een ‘gratis’ product in ruil voor een recensie en een link naar uw site”

        Bron: https://support.google.com/webmasters/answer/66356?hl=nl

        Ik geloof er dus niet in dat ze werken volgens de richtlijnen van Google.

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Klopt helemaal Rudie. En de vraag daarbij is: geloven ze zelf echt dat ze binnen de richtlijnen werken of doen ze alsof hun neus bloedt? Er zijn nog genoeg mensen binnen ons vakgebied die dit soort trucs bedenken en zichzelf daarbij wijsmaken dat het nog binnen de regels valt. En zolang je het jezelf maar zo vaak mogelijk herhaalt, ga je het zelf nog geloven ook. Eigenlijk had ik op de Webwinkel Vakdagen naar Gregory moeten gaan om eens de discussie met hem aan te gaan.

          Aan de andere kant: doordat ze de domeinnamen maar 1 jaar aanhouden en daarna de links naar andere websites verplaatsen, laten ze zelf ook zien dat ze het risico wel kennen. Anders lieten ze al die scraper websites van ze toch gewoon staan? Zonde van de investering, hoe klein ook, om telkens weer nieuwe domeinnamen te moeten kopen en daar weer links op te moeten plaatsen.

          Het blijft een interessante werkwijze…

          Beantwoorden
          • Rudie Merz
            Rudie Merz zegt:

            Mee eens, deze mensen gaat het zelfde lot tegemoet als Get Indexed, zodra Google het allemaal door heeft. Helemaal met de publicatie van dit soort blogs, moet dit toch wel een keer gaan opvallen!

          • Nathan Veenstra
            Nathan Veenstra zegt:

            Google is hier al eens op gewezen, en helaas heeft het nog niks opgeleverd. Dus is dit soort artikelen nodig om mensen in ieder geval bewust te maken van wat Keyboost is, hoe het werkt enzovoorts.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat ligt eraan Ben. Keyboost is van iPower, maar iPower is niet per se Keyboost. iPower biedt ook andere diensten, dus als je daarvan gebruik maakt, hoef je niet in gevaar te komen. Zodra hun Keyboost ingezet wordt, loop je een risico, zoals hierboven beschreven. Ben je klant en wat voor diensten neem je af? Wellicht kan ik daarop een beter antwoord formuleren 🙂

      Beantwoorden
  3. Jan
    Jan zegt:

    Beste Nathan,

    Bedankt voor het super artikel. Al jaren is deze keyboost een doorn in het oog van mede SEO’ers.
    Het vol spammen van domeinen om ze na een penalty direct te droppen en een andere in de plaats te zetten.
    Geen goede praktijken. Wekelijks krijgen klanten emails van Ipower dat hij ze kan helpen om hoger te geraken voor bepaalde zoekwoorden in een mum van tijd. Waarbij wij altijd de uitleg aan de klant moeten geven wat de praktijken zijn die zij gebruiken en waarom ze dit zeker niet moeten doen. (niet altijd even eenvoudig). Ook al enige tijd wachten we ongeduldig tot het hele netwerk door Google afgestraft wordt. Dagelijks/ wekelijks komen we van deze websites tegen.
    Bedankt alvast om dit in een artikel te gieten.

    Mvg,
    Jan

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor jouw reactie Jan. Het lijkt wel of iPower weer wat actiever is met Keyboost op het moment. Ik krijg van verschillende kanten mails van Gregory doorgestuurd. Laten we vooral hopen dat mensen zelf ook wat onderzoekt gaan doen, dit artikel lezen en zich dan nog eens achter de oren krabben voor ze met iPower in zee gaan. Dat Google niet in de gaten houdt welke domeinnamen door hen worden geregistreerd of op een andere manier deze tactiek weet af te straffen is ons natuurlijk allemaal een doorn in het oog.

      Je complimenten deel ik overigens graag met Kim van Nethit, die het oorspronkelijke Engelstalige artikel schreef en daarvoor het nodige onderzoek deed.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *