Site beter vindbaar door HTTPS als ranking factor Google

Wordt jouw site beter vindbaar in Google met HTTPS?

Beveiligde sites met HTTPS gaan beter scoren in Google

Op 6 augustus 2014 gaf Google aan HTTPS definitief op te nemen als ranking signaal. Oftewel: sites die HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) gebruiken in plaats van de standaard HTTP (HyperText Transfer Protocol) kunnen daardoor hoger in de zoekresultaten komen. Kunnen, want hoe het op het moment van schrijven (augustus 2014) exact zit, doe ik hieronder voor je uit de doeken.

Wat is HTTPS?

SSL slotjeAllereerst is het goed om te weten wat HTTPS nu precies is. Ik zal je de technische details besparen, dat is niet direct van belang. Het komt erop neer dat de gegevens via een HTTPS dataverbinding versleuteld worden verstuurd. Het is hiermee voor kwaadwilligen veel lastiger om gegevens te achterhalen. Het zorgt dus voor veiliger gebruik van internet. Je komt HTTPS vooral tegen bij banken, webshops en andere websites waar je vertrouwelijke gegevens achterlaat. En nu vindt Google de veiligheid dusdanig belangrijk dat ze deze beveiliging meenemen als factor in je ranking (vindbaarheid). Wat moet jij je hier nu van aantrekken?

Hoeveel waarde moet je nu hechten aan HTTPS voor jouw website?

Wat gaat deze beslissing van Google nu voor de vindbaarheid van jouw website betekenen? Allereerst is het van belang om te weten dat Google zelf al aangeeft dat op dit moment minder dan 1% van de rankings wordt beïnvloed door deze rankingfactor:

Google https als ranking factor - minder dan 1 procent invloed

Naast de beperkte invloed op dit moment telt dus ook heel duidelijk mee dat hoge kwaliteit content nog altijd veel zwaarder weegt. Wil je hoger in Google komen met een bepaalde zoekterm, dan zal een beveiligde verbinding je dus minder helpen dan het creëren van goede content.

Wel of niet HTTPS inzetten?

Wat is nu wijsheid, wel of niet HTTPS inzetten? Dat wil je nu natuurlijk weten. Hostingpartijen sturen er nu al op aan dat je je HTTPS nu gaat regelen bij ze:

HTTPS als ranking signaal - tweet TransIP

Mijn advies is: zet een SSL-verbinding in wanneer dat ten gunste komt van de veiligheid van je bezoekers. Heb je een website waar je klanten geen privacygevoelige informatie aan je doorgeven, is SSL nog niet van belang. Denk aan puur informatieve websites en websites waarbij een contactformulier het enige is waar klanten gegevens doorgeven. In dat geval vraag je geen rekeningnummers en andere persoonlijke gegevens en is een SSL-verbinding niet noodzakelijk. Zodra je klanten online afrekenen wordt een beveiligde verbinding natuurlijk wel van belang.

En mijn posities in Google dan?

Omdat Google heeft aangegeven dat HTTPS een rankingsignaal wordt, zul je geneigd zijn om dit middel in te zetten om je posities in Google te verbeteren. Dat is niet gek, maar zoals al wordt aangegeven is de invloed echt nog heel erg klein. En let wel: zodra jouw concurrenten ook allemaal een SSL-verbinding gebruiken, is het voordeel -voor zover dat er überhaupt is- helemaal verdwenen.

Voor je posities in Google moet je het niet doen. Daar zijn genoeg andere SEO-technieken voor om in te zetten. Deze leggen ook nog eens veel meer gewicht in de schaal. Laat je dus vooral niet gek maken door hostingbedrijven die je nu ineens SSL-certificaten willen verkopen.

En. Wat ga jij nu doen?

Nu ben ik benieuwd of jouw beeld over het inzetten van HTTPS voor je vindbaarheid veranderd is naar aanleiding van dit artikel. Gebruikte je al een SSL-verbinding of was je het van plan in te zetten? Geef je mening of deel je verhaal hieronder.

10 antwoorden
  1. Chris
    Chris zegt:

    De invloed van SSL op SEO is inderdaad nog klein, maar wel aanwezig. Heb het zelf onlangs getest en zag een klein (maar significant resultaat). Ben het met je eens dat de eerste reden voor SSL inderdaad veiligheid zou moeten zijn en niet SEO. Vooral voor als je website hoog wil ranken binnen zwaar beconcurreerde niches dan kan het net even dat verschil maken..

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Chris.
      SSL kan inderdaad wel net het verschil maken (maar dat hoeft niet ;-) ). Het ligt natuurlijk helemaal aan het speelveld, ofwel hoe sterk de concurrentie is. Wanneer het nu effect heeft, is dat effect wel weer weg wanneer de concurrenten ook overschakelen op SSL…
      Dus: mooi meegenomen als het nu van invloed op je vindbaarheid is, maar de reden om een SSL-certificaat in te zetten moet dus de veiligheid zijn :-)

      Beantwoorden
  2. Judith Blanken
    Judith Blanken zegt:

    Wij willen onze site gaan ombouwen naar HTTPS- echter zijn er dus ook verschillende certificaten- is dit ook nog van belang voor Google? Welke cenrtificaat moet je minimaal hebben?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Er is geen verschil in de versleuteling of beveiliging van de verbinding, welk TLS-certificaat je ook kiest. Op Marketingmed is dit heel helder uiteengezet. Het verschil zit ‘m kort gezegd in:

      – Enkel https:// voor je URL
      – Https:// voor je URL met de mogelijkheid voor je bezoekers om de bedrijfsnaam voor het certificaat te achterhalen via de adresbalk
      – Https:// voor je URL inclusief vermelding van de bedrijfsnaam in de adresbalk

      De laatste wekt overduidelijk het meeste vertrouwen, maar kost ook beduidend meer. Het eerste certificaat is dus in principe voldoende, zeker voor een kleine(re) organisatie.

      Kunnen jullie hiermee verder Judith?

      Beantwoorden
  3. Erik Hermeler
    Erik Hermeler zegt:

    Ik gebruik het alleen bij enkele sites waarbij al veel geoptimaliseerd is, het is in enkele gevallen nog net dat beetje extra wat het verschil maakt.Ik merk het positie in de posities bij die sites waar het doorgevoerd is.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Lijkt me redelijk ok zoals jij het nu aangeeft Erik. En het zal per zoekterm verschillen of het resultaat heeft en hoeveel. Afhankelijk van diverse factoren en de concurrentie.

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Goed gezien. Overweging is vooral omdat het de bezoekers een vertrouwd gevoel geeft. Daarnaast voorzie ik op basis van de berichtgeving (o.a. Firefox die ook meer gewicht gaat hangen aan https) dat https de toekomst zal zijn.

      Beantwoorden
  4. Kim Nelissen
    Kim Nelissen zegt:

    Ik ben op dit moment aan het dubben om zo’n certificaat aan te schaffen. De bouwer van mijn website gaf me die tip. Is het inderdaad de moeite waard om als tekstschrijver (zoals ik) puur voor de SEO voor https te gaan?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Nee Kim, niet puur voor de SEO. Je doet het voor je bezoeker. Die krijgt het gevoel dat je hem/haar serieus neemt door de data over een versleutelde verbinding te laten lopen. Daarnaast zal Google Chrome uiteindelijk waarschuwingen gaan plaatsen bij websites die niet over https lopen en zullen bepaalde applicaties in Firefox niet draaien op sites zonder https. Al met al is https dus binnenkort geen uitzondering meer, maar standaard. En dan is een mogelijk SEO-voordeel verdwenen (omdat vrijwel iedereen dan https heeft).

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.