Waarom jouw website GEEN online visitekaartje is

Je hebt vast wel eens de uitdrukking “je website is je online visitekaartje” voorbij horen komen. Met deze uitdrukking ben ik het beslist niet eens. Ik vind het zelfs een belediging voor je website. Sterker nog, ik vind het een belediging voor iedereen die tijd, geld en moeite in jouw website heeft gestoken. Van jou zelf tot je websitebouwer, fotograaf en/of tekstschrijver. Eens of oneens? Lees zeker verder.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 23 maart 2015 en is geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 8 augustus 2019.

Wat is een visitekaartje?Voorkant van het visitekaartje van Letterzaken (2015).

Volgens mij hebben we een algemene consensus over wat een visitekaartje is. Een visitekaartje is een veelal netjes vormgegeven klein kaartje met daarop gegevens over jou en/of je bedrijf. Hierop staan over het algemeen:

  • de naam van het bedrijf;
  • jouw naam;
  • eventueel je functie;
  • contactgegevens.

Verder kunnen details over jouw werk of de producten/diensten van je bedrijf op staan. Als het goed is wordt het visitekaartje vormgegeven in de huisstijl van je bedrijf, en daar hoort uiteraard van het logo van je bedrijf bij. Veel meer dan dit is een visitekaartje over het algemeen niet.

Welk doel dient het visitekaartje?

Ook over het doel van het visitekaartje hoeven we volgens mij niet te discussiëren. Het visitekaartje is een snelle en makkelijke manier om jouw contactgegevens aan een ander te geven. Vormgeving in huisstijl draagt je bij aan de herkenbaarheid.

Nog wat extra advies van mijn kant

Wil je echt opvallen, zorg dan dat je visitekaartje afwijkt van de norm. Kies voor spot-UV, luxe papier of bijvoorbeeld afgeronde hoeken. Kijk wel uit dat je niet te veel afwijkt van de standaard afmetingen, omdat het kaartje dan vaak niet in speciale mappen of in bijvoorbeeld een portemonnee past. Maar hoe zit het nu met visitekaartjes en websites? Waarom jouw website geen visitekaartje is, licht ik graag toe. Laten we eerst eens naar de overeenkomsten kijken.

De overeenkomsten tussen visitekaartjes en websites

Natuurlijk zijn er overeenkomsten tussen een visitekaartje en een website. Zo vind je op beide contactgegevens en beide dienen aan te sluiten bij de huisstijl. Beide zijn bedoeld om klanten en prospects (potentiële klanten) op welke manier dan ook te interesseren voor je bedrijf en ze actie te laten ondernemen. Dit kan zowel contact opnemen zijn, als enkel informatie bij of over je inwinnen. Globaal gezien zijn dit de overeenkomsten en houdt het hierbij dus op.

Wanneer je website enkel een online visitekaartje zou zijn, zou deze er zo uitzien:

Zou zou een website eruit zien wanneer het een online visitekaartje was.

Jouw website een online visitekaartje noemen is een belediging

Wie zegt dat een website een online visitekaartje is, heeft het niet begrepen. Een website heeft namelijk veel meer te bieden dan een visitekaartje. Om maar een aantal belangrijke punten te noemen:

  • Een website is dynamisch en kun je op ieder gewenst moment aanpassen
  • Een website is ingericht om een (potentiële) klant verder te helpen
  • Een website draagt bij aan de vindbaarheid van je bedrijf
  • Een website biedt de mogelijkheid tot interactie
  • Uiteindelijk draagt een website bij aan de omzet van je bedrijf

Een website doet en is dus veel meer dan enkel een online visitekaartje. Een goed ingerichte website helpt jou en je bedrijf aan meer omzet. En dat kun je ook nog eens verbeteren door je website te optimaliseren. Is je dat met een visitekaartje wel eens gelukt?

"Een effectieve website fungeert als digitaal visitekaartje van uw bedrijf" volgens de website van een websitebouwer.

Fungeert een website werkelijk alleen als visitekaartje?

 

Op een website voor startende ondernemers staat: "De website: uw online visitekaartje".

Website als visitekaartje? Wat mij betreft juist niet meer van deze tijd.

Je website als online marketing- en verkoopmachine

Wanneer jij je website als een online visitekaartje ziet, zal het ook precies dat effect hebben. Mensen nemen er notie van en daarna ben je ze veelal weer kwijt. Zet je website in als online marketing- en verkoopmachine. Doe je dat goed, dan gaat je website echt voor je werken.

Nu ben ik benieuwd: ben je het met me eens of heb ik je mening zojuist bijgesteld? Heb je misschien zelf een website die voor je werkt? Deel jouw mening of ervaring hieronder, ik wil ‘m graag weten.

3 antwoorden
  1. Thomas de Boer
    Thomas de Boer zegt:

    Beste Nathan,
    Regelmatig krijg ik waardevolle tips van je binnen via de email. Het zijn interessante artikelen die mij weer input geven voor mijn eigen website. Op dit moment adverteer ik veel via adwords, maar ben benieuwd welke andere mogelijkheden er zijn die in verhouding aantrekkelijk zijn. Ik kreeg een mail om via Facebook ads een advertentie te maken. Ik ben benieuwd wat je hierover kan zeggen, is dit een mooie manier om nieuwe klanten te werven? Misschien heb jij nog waardevolle tips en aanvullingen als het gaat om adverteren op Facebook.
    Alvast bedankt en succes met je zaak

    Met vriendelijke groet,

    Thomas de Boer

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Bij adverteren is het heel verstandig je af te vragen waar je doelgroep zit Thomas. Jij zit toch met name in B2B en daar zal Facebook toch minder goed voor werken. Natuurlijk zijn al jouw (potentiële) klanten ook gewone personen die bijvoorbeeld op Facebook (kunnen) zitten. Toch zou ik in jouw geval niet op Facebook adverteren, het is minder gericht en meer schieten met hagel.

      In jouw geval geloof ik erin dat SEO en SEA elkaar mooi aanvullen. Zoek daar een goede balans in.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.