Is jouw webdesigner ook een oplichter?

Ik ben werkelijk stomverbaasd over de nieuwe websites die webdesigners en webbouwers in 2015 nog opleveren. Wat ik zie is zó slecht voor hun klanten dat ik me serieus afvraag of het onkunde of oplichterij is. In ieder geval gaat het deze klanten uiteindelijk gewoon weer (extra) geld kosten.

Wat is er aan de hand?

Uit interesse voor mijn vakgebied zoek ik regelmatig naar berichten op Twitter. Een van de zoekopdrachten die ik daar gebruik is “nieuwe website”. Heeft een bedrijf een nieuwe website, dan wordt daar vaak trots over getweet. En dan is het leuk om eens een compliment uit te delen of wat tips voor verbetering te geven. Maar wat ik nog te vaak tegenkom doet me werkelijk mijn boven- en onderkaken wijd van elkaar verwijderen. Ja, zover mijn mond open kán vallen, valt ‘ie open.

Nieuwe websites die niet mobielvriendelijk zijn

Ik kwam in behoorlijk korte tijd een aantal tweets tegen waar bedrijven of bedrijfseigenaren trots waren op hun nieuwe website. Of van webdesigners/webbouwers die -terecht- bekendmaken dat ze een nieuwe website hebben opgeleverd. En dan kijk ik even. En als ik dan dit zie, krijg ik tranen in mijn ogen:

 

Niet-mobielvriendelijke website anno 2015

Serieus, in deze tijd levert een zichzelf serieus nemende webbouwer (hiermee bedoel ik vanaf nu iedereen die websites bouwt) toch geen website meer af die niet goed werkt op mobiel? Wie haalt het in zijn hoofd om zijn klanten niet op zijn minst (ten strengste!) te adviseren om te kiezen voor responsive of adaptive webdesign?

Afserveren die gasten

Ik ben niet zo van het negatief doen. En ik wil mensen niet afvallen of wat dan ook. Maar ik vind wel dat dit echt niet kan. ECHT. NIET. KAN. Ja, zo erg dat ik het nog een keer herhaal. Als je als webbouwer je vak serieus neemt, ben je op de hoogte van de ontwikkelingen en zorg je ervoor dat deze in ieder geval bij nieuwe websites worden toegepast. In ieder geval in geval van relevante ontwikkelingen als mobielvriendelijk webdesign. Wie dat nu niet doet, beledigt zijn klanten en zijn eigen vakgebied. Want zeg nou zelf, dit kan toch gewoon niet in 2015:

 

Website niet mobielvriendelijk - oplichterij of onkunde

 

Het gaat om je klanten helpen

Je klant een responsive website verkopen is geen verkooppraatje, het is geen marketing-onzin. Het gaat om je klanten helpen door ze een goed advies te geven. En ja, ik weet dat er klanten zijn die met hun eigenwijze kop alsnog wat anders willen. Of die moeilijk doen omdat het anders te veel geld kost. Een goede webbouwer weet dat hij zijn klant helpt door een mobielvriendelijke website te bouwen. En vooral: dat hij de bezoeker en (potentiële) klant van zijn klant helpt. Dat is het enige wat hij duidelijk hoeft te maken. En dat is verre van een verkooppraatje. Dat is gewoon goed adviseren.

Wat echt niet meer kan

Wat echt niet meer kan in 2015 moge duidelijk zijn, maar ik wil graag nog een paar heel belangrijke no-go’s doornemen:

  1. Niet-mobielvriendelijke websites: spreekt voor zich. Mensen gebruiken steeds meer hun smartphone om websites mee te bezoeken, al dan niet door links op sociale media.
  2. Flash animaties: Flash werkt niet op de meeste smartphones en tablets. Je doet jezelf en je bezoekers ermee tekort.
  3. Overduidelijke stockfoto’s: iedereen waarmee ik het hier over heb, beaamt het: die Amerikaans aandoende mensen met Prodent-lach en te glad uiterlijk komen niet betrouwbaar over. Voorbeelden te over. Helaas.
  4. Die vreselijke 3D-poppetjes: als je wilt dat je website retro is, mag je ze gewoon gebruiken hoor. Maar die 3D-mannetjes met pen, vergrootglas of wat dan ook, die kunnen gewoon niet meer.

Komt een webbouwer met deze suggesties, al is het er maar eentje, dan mag je deze vriendelijk laten weten dat deze dingen echt verleden tijd zijn. Je bent toch niet gek?

Neemt je webbouwer jou wel serieus?

De vraag is of je webbouwer JOU wel werkelijk serieus neemt wanneer deze geen website levert of adviseert die geschikt is voor mobiel. Of is je webbouwer zo slecht geïnformeerd dat hij (het kan natuurlijk ook een zij zijn 😉 ) zich niet realiseert dat in 2015 het gebruik van smartphones en tablets groeit? En wel dusdanig groeit dat iedere website gewoon op een smartphone te bekijken moet zijn zonder daar extra handelingen (vergroten van het beeld) voor nodig zijn? Een responsive website is daarmee echt noodzakelijk geworden.

STELLING: webdesigners en webbouwers die geen mobielvriendelijke websites opleveren zijn oplichters. Wat vind jij?

15 antwoorden
  1. Bart
    Bart zegt:

    Hi Nathan,

    Pittig stuk heb je er van gemaakt! En ik twijfel nog een beetje of ik het eens ben met je stelling of niet.

    Laten we als eerst even voorop stellen: Een website die in het afgelopen half jaar gebouwd is zou sowieso geschikt moeten zijn voor mobiele apparaten. Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. Sterker nog: al onze websites (m.u.v. een paar webshops uit de begintijd) van de afgelopen 2 jaar zijn al responsive. En zelfs als de website al responsive is adviseer ik opdrachtgevers om er samen met ons toch nog eens goed naar te laten kijken. Er is immers veel veranderd in 2 jaar tijd: code, usability, design, maar belangrijker nog: “gevoel”.

    Maar dan terug naar je stelling. Ik vind de term oplichters wel heel erg ver gaan. Ik denk dat het meer te maken heeft met “gemakzucht” (Ach als mijn klant het niet wil, dan ga ik er toch geen tijd in stoppen), “luiheid” (Oef… extra uren, dus ik ga mijn klant niet attenderen), maar in veel gevallen inderdaad “onkunde”.

    Bedankt voor je artikel!

    Bart Pluijms

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Bart. De stelling is inderdaad erg zwart-wit. En jouw gemakzucht, luiheid en onkunde zijn denk ik wel een hele mooie samenvatting van de achterliggende oorzaken van websites die niet voldoen aan de huidige standaarden. Ik kom op de proppen met “oplichters”, omdat de klanten zich wel opgelicht zouden kunnen voelen.

      Beantwoorden
      • Klant
        Klant zegt:

        Wie in deze tijd een website laat bouwen, en niet met een duidelijk wensen- en eisenlijstje komt, is een dief van eigen portemonnee. Of gewoon te dom om “klant” te zijn.

        Zelf voor mijn bedrijf de afgelopen maanden bezig geweest offertes te inventariseren en te vergelijken, uiteindelijk een doorrekening gemaakt voor 5 jaar en dan sla je steil achterover van de prijsverschillen. Voor een kleine onderneming als de onze is een prijsverschil van € 50.000,00 op 5 jaar tijd enorm veel.

        En natuurlijk is in elke offerte uitgegaan van dezelfde basis: responsive, nieuwsbrief-module, alle devices en platforms, zelf content beheer mogelijk, versleuteling van gegevens enz.

        Als je zoiets wilt gaan laten bouwen dan verdiep je je zelf in de mogelijkheden. Anders ben je hetzelfde als de klant in de showroom van een autodealer die zegt:”Doe mij die blauwe maar.” om vervolgens alle opties aan de verkoper over te laten. Dan krijg je een duur product met alle opties die de verkoper veel commissie opleveren en waarvan je meer dan de helft niet gaat gebruiken.

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Je hebt zeker een punt dat mensen zich goed moeten oriënteren en voorbereiden. Niettemin kun je mijns inziens niet eisen dat de eindgebruiker op de hoogte is van alle recente ontwikkelingen en zaken waar ze in de toekomst rekening mee moeten houden. Daar is de leverancier wat mij betreft juist de specialist voor. Of het nu om websites, auto’s of smartphones gaat, als klant kan ik me oriënteren wat ik wil, er zijn zoveel zaken waar ik rekening mee moet houden, dat ik het onmogelijk allemaal kan weten.

          Om de smartphones eens als voorbeeld te nemen: als ik niet kan ervaren hoe Windows Phone werkt, weet ik niet of dat geschikt is voor mij ten opzichte van het besturingssysteem dat ik nu heb. Of als ik een nieuw toestel wil met bepaalde specificaties, kan het advies van een goede verkoper zijn om juist een maand te wachten omdat er nieuwe toestellen komen die beter aansluiten op mijn gebruik van het apparaat. Of dat juist door de nieuwe toestellen het door mij gewenste toestel goedkoper gaat worden.

          Dan is een verkoper goed bezig en helpt de klant door met de klant mee te denken. Daar heeft uiteindelijk iedereen baat bij. Toch?

          Beantwoorden
  2. Maikel Latour
    Maikel Latour zegt:

    Ik ben het helemaal met je eens Nathan. Hoewel conversie op een mobiel gegarandeerd slechter is dan op een desktop, is het nog steeds noodzakelijk.

    Vergeet niet dat klanten hier vaak geen weet van hebben en sowieso dolblij zijn met hun nieuwe website.

    Goed dat je het onderwerp aansnijd. De klant moet zich bewuster worden van wat hij of zij mag verwachten van een webbouwer.

    Groeten,
    Maikel Latour

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank Maikel, dat laatste is inderdaad het doel: het bewustzijn. Ik merk dat veel webbouwers vaak maar weinig vragen aan hun klanten, terwijl ze juist door te vragen in kaart moeten brengen wat de klant werkelijk wil. En vooral: wat het doel en de doelgroep is van de website.

      Beantwoorden
  3. Jacoline
    Jacoline zegt:

    Helemaal eens. Ik heb helaas ook slechte ervaringen. Met een onderhoudsabonnement dat me een fortuin heeft gekost en bijzonder weinig heeft opgeleverd. Behalve het tekst schrijven wilde ik alle ontwerp en techniek van de website uitbesteden, zodat ik mij concentreren op mijn eigen werk. Het kostte me meer dan €300,– per maand gedurende drie jaar en ik kon niet meer onder het contract uit omdat je alleen als particulier/consument wettelijk een maand opzeggingstermijn hebt. Niet wanneer je als zzp-eenling een contract tekent, want dan ben je bedrijf, ook als je pas gestart bent.

    Gelukkig ben ik daar nu van af en heb ik een simpele op mobiel werkende website die ik zelf kan bijhouden en waar nodig voor ontwerp of technische aanpassingen schakel ik per taak mijn VA in en als die het niet weet een ander.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Heel vervelend dat je dit hebt meegemaakt Jacoline. En dit is dus precies wat ik (ook) wil aankaarten. Het is naar mijn mening uitstekend om het echte bouwen van de website aan een specialist over te laten. Maar dan moet dat niet zo duur zijn als jij aangeeft en zeker niet zo’n wurgcontract.

      Beantwoorden
  4. Linda
    Linda zegt:

    Ik ben het met je dat responsive design al enkele jaren een eis is waar een website aan zou moeten voldoen. Je stelling vind ik wel erg kort door de bocht.
    Er kunnen verschillende redenen zijn dat een website niet responsive is:
    – Onwetendheid van de klant.
    – Onwetendheid van de webbouwer.
    – Gemakzucht. Of je dit dan oplichterij kan noemen?
    – Andere reden, die we pas kunnen weten als we het die webbouwer of klant vragen. Zo sloeg de klant van een kennis van mij zijn advies over een responsive website twee jaar geleden af en komt daar nu op terug.

    Een goede webbouwer blijft op de hoogte van de ontwikkelingen en past zijn technieken en adviezen daar op aan.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      De stelling is bewust kort door de bocht Linda 😉 Soms moet je even heel erg duidelijk stelling nemen.

      Heel mooi hoe je opsomt welke redenen er zoal zijn. Dit zijn zeker de belangrijkste redenen waarom bepaalde webbouwers nu geen responsive website opleveren. Ik vind alleen wel dat je het een klant niet kunt aanrekenen dat deze onwetend is. Deze zou moeten kunnen vertrouwen op kennis en kunde van de professional die de website maakt.

      En als je vertrouwt op de webbouwer en die levert iets op dat niet aan de huidige standaarden voldoet, voel je je toch op zijn minst “niet serieus genomen”, toch?

      Beantwoorden
  5. Marin van Campen
    Marin van Campen zegt:

    Opgelicht is inderdaad wat cru, naar mijn mening.

    Wat ik vooral niet snap is dat je als webbouwer/-designer toch een visitekaartje aflevert wanneer je een website oplevert. Met een wereldwijd bereik zelfs! Dat dat ‘visitekaartje’ niet responsive is, is natuurlijk geen goede reclame voor je werk en kunde.
    Daarnaast gooi je je eigen glazen in wanneer je geen mobielvriendelijke website aan je klanten verkoopt. Het is toch weer meer (betaald) werk! Tenzij je werk in overvloed hebt, maar dat mag geen excuus zijn. Bovendien zal de hoeveelheid werk alleen maar afnemen wanneer je klanten erachter komen dat het ook anders/beter kan. Als je als webbouwer je klant weet te overtuigen aan de hand van up-to-date kennis en kunde, zul je altijd een streepje voor hebben.

    Naar mijn weten zijn er tegenwoordig ook voldoende tools voorhanden om een website sneller en beter om te bouwen naar een responsive site.

    Over Flash:
    Het gebruik hiervan is al erg lang achterhaald, zelfs al voor mobielvriendelijke websites vereist werden. De, bijna wekelijkse, updates van de plug-in wekken vooral irritatie op. De bezoeker van een website met Flash heeft niet altijd tijd en/of zin om de update uit te voeren, waardoor de website niet goed bekeken kan worden en derhalve snel verlaten zal worden. Ook voor desktop websites is het gebruik van Flash dus geen goede optie.

    Beantwoorden
  6. Trevor van den Hoed
    Trevor van den Hoed zegt:

    Wie kan me helpen of adviseren om te doen.

    Ik ben webdesigner en kreeg een telefoontje van een nieuwe klant.
    Ze vroeg me of ik haar kon helpen, diegene die nu haar website heeft gemaakt die heeft prutswerk opgeleverd
    en hij zou voor een vrienden dienstje de webiste bouwen, na veel ergenis was ze er klaar mee en benaderde mij.
    Ik heb van de huidige website alle fotos en teksten opgeslagen op me computer, ik vroeg haar of ze die andere
    webdesigner om de verhuistokens kon vragen zodat we de sites kunnen verhuizen en opnieuw bouwen.
    Zij heeft toen gelijk gemailt naar die webdesigner en kreeg te horen dat hij een paar 1000 euro wou hebben voor
    die tokens, en als ze binnen een week niet betaald dan zal hij die domeinnaam vrijgeven. Hij zei ik heb alle extensies
    dus je kan niks meer met je naam, Zij nam weer contact op met mij en ik stelde voor om een andere domeinnaam te nemen,
    de zelfde maar dan een andere extensie, .eu, en dat ik daarop een nieuwe website zal bouwen, en zodra de .nl is vrijgegeven
    dan pakken wij hem en link ik hem door naar de .eu domeinnaam. Zo gezegd zo gedaan en ben gelijk aan de slag gegaan, de nieuwe
    website is nu online. De oude webdesigner kreeg daar lucht van en gaat weer een stuk verder, de klant wordt letterlijk zwaar
    zwart gemaakt om de domeinnaam .nl, kijk de tekst wat hij geschreven heeft, http://lasbedrijfleiden.nl

    Wat kunnen we hier tegen doen, want dit mag hij nooit doen toch.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Als iemand de token niet binnen 5 dagen geeft, kun je via SIDN actie ondernemen: https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/domeinnaam-verhuizen. En als hij op die oude domeinnaam onwaarheden verkondigt, is er sprake van laster en smaad en kun je hem daarop aanspreken of hem daarvoor aanklagen. Sowieso zou ik dit voorleggen aan SIDN, mits jouw klant zelf de eigenaar is van het domein. Als de oude webdesigner het op zijn naam heeft gezet, wordt het een ander verhaal.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *