Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk?

Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk?

Het hoofdmenumenu van jou website is belangrijker dan je denkt. Ik zie bij heel veel websites dat er niet goed over is nagedacht. Of juist teveel over is nagedacht. Het hoofdmenu moet duidelijk zijn. Als ik als argeloze bezoeker op jouw website kom, moet ik het direct snappen. Ontdek nu hoe jij jouw menu verbetert.

Drie belangrijke missers

Op het gebied van hoofdmenu’s op websites zijn er wat mij betreft drie belangrijke missers:

  1. Te algemeen, te breed
  2. Hamburgermenu
  3. Te creatief

Deze drie eigenschappen slaan allemaal plank keihard mis. Hierdoor snappen je bezoekers het niet en loop je omzet mis. We nemen ze stuk voor stuk door.

Hoofdmenu te algemeen, te breed

Wanneer je dienstverlener bent, lijkt het logisch om in je hoofdmenu een kopje “diensten” op te nemen, niet? Beslist niet. Wat zegt “diensten” nu echt over wat jij te bieden hebt? Hé-le-maal niks.

 

Diensten in het hoofdmenu, maar wát voor diensten dan?

Wat maak je op uit dit hooofdmenu? Welke diensten biedt dit bedrijf aan? Wat doen ze nu precies?

 

Zet de belangrijkste diensten in je hoofdmenu

Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar als je er even goed voor gaat zitten, splits je jouw aanbod uiteindelijk wel op in en aantal hoofdcategorieën. Laat zien wat de belangrijkste thema’s -en dus diensten- zijn binnen jouw bedrijf. Handig voor je bezoeker, maar ook voor de zoekmachines.

En al die andere producten en diensten dan?

Hoe ga je dan om met al die andere diensten die je aanbiedt? Natuurlijk heb je al gauw meer te bieden dan je in het hoofdmenu kwijt kunt. Afhankelijk van het aantal, kun je ze in een drop-downmenu onder je hoofdmenu-items plaatsen, of in een overzicht van de pagina’s uit het hoofdmenu.

Ook ik moest keuzes maken

Die keuzes heb ik ook moeten maken. Ik help ondernemingen met hun SEO, maar ook met conversie-optimalisatie. En sinds de start van Letterzaken in 2012 is mijn dienstenaanbod gegroeid naar het volgende:

  • Zoekmachine-optimalisatie
  • Teksten (webteksten/SEO-teksten)
  • Conversie-optimalisatie
  • SEO-abonnementen
  • SEO-analyses
  • Trainingen

En dan zijn de trainingen ook nog wel op te splitsen. Dat past toch niet allemaal in een hoofdmenu dat maximaal 8 onderdelen kan omvatten? Ga ik dat dan allemaal onder ‘Diensten’ zetten? Nee natuurlijk niet. Ik kies de hoofdonderwerpen en laat die in het hoofdmenu terugkomen. De rest vinden ze wel door daarop te klikken. Of via Google natuurlijk 🙂

Het hoofdmenu voor letterzaken.nl anno 2017

Best duidelijk toch zo? Snap jij direct wat ik te bieden heb?

Hamburgermenu

Het hamburgermenu: 3 (soms 4) streepjes, waarmee je aangeeft dat daar een volledig menu onder staat. We kennen het vooral van de socialemedia-apps, zoals Facebook. Verder wordt het hamburgermenu vrijwel standaard gebruikt als hoofdmenu op mobiele websites. Waarom het ‘hamburgermenu’ wordt genoemd mag wel duidelijk zijn, de 3 streepjes, vaak met afgeronde hoeken, lijken samen een hamburger te vormen:

Hamburgermenu

In de mobiele weergave van je website is het niet handig om het volledige menu weer te geven. Daar heb je simpelweg niet voldoende ruimte voor. Dan is het zogenaamde hamburgermenu een prima oplossing. Op de desktopversie van je website zou het hamburgermenu echter verboden moeten zijn.

Ja, maar het is mooier

Het is heel simpel. De volledige desktopweergave van jouw website biedt voldoende ruimte om het hoofdmenu voluit weer te geven. Een hamburgermenu op je desktop website gebruik je alleen uit esthetisch oogpunt. Omdat het “mooi” is dus. En heel simpel: alleen “mooi” levert je geen klanten op.

Vergeet mooi, ga voor behulpzaam

Die mooi vormgeving helpt jouw klant niet verder. Sterker nog: er zijn veel mensen die dat hamburgermenu nog niet zullen snappen. Jouw klant weet niet hoe deze door je website moet navigeren en je raakt deze dus kwijt. Vergeet mooi dus, en ga voor een menu dat behulpzaam is.

Maar ik wil zo’n mooie grote foto op mijn homepage…

Dus je denkt echt dat zo’n enorme foto op je homepage ook maar íéts doet voor jouw bezoeker? Fout. Fout, fout, fout. Jouw websitebezoeker zoekt bevestiging en vindt dat niet in een enorme foto, maar in duidelijke tekst en een duidelijk hoofdmenu.

Loeigrote headerfoto met hamburgermenu: hoe duidelijk is dit?

Vertel me maar wat dit bedrijf doet…

Toon mij aan waar zo’n loeigrote foto direct duidelijkheid biedt aan de bezoeker over wat een website te bieden heeft en ik trek mijn woorden terug.

Wat mij betreft geen loeigrote foto of beeldvullende video (hero movie) dus, en zeker geen hamburgermenu. Wel direct duidelijkheid en een volledig zichtbaar hoofdmenu op je desktopwebsite alsjeblieft.

Te creatief

Ik ben gek op creativiteit hoor, begrijp me niet verkeerd. Creatief zijn is echter ook een enorme valkuil. Zeker bij tekst leidt creativiteit juist tot onduidelijkheid. Te creatief zijn met bijvoorbeeld de diensten die je aanbiedt, zorgt ervoor dat een gewone bezoeker jou niet snapt.

Als ik in mijn hoofdmenu bijvoorbeeld “ZMO” zou zetten in plaats van SEO of zoekmachine-optimalisatie, zou jij het dan nog begrijpen? Terwijl ik het ondertussen heel logisch zou kunnen vinden als mijn zelfbedachte afkorting van ZoekMachine-Optimalisatie.

Voorbeelden te over

Er zijn echt voorbeelden te over van menu’s waarin de website-eigenaar, dan wel de webbouwer te creatief is geweest. Bekijk dit maar eens:

Snap jij dit menu?

Enig idee waar al die icoontjes voor staan? Waar moet je bijvoorbeeld contact opnemen met dit bedrijf?

Bovenstaande menu bevat zelfs niet eens tekst. Vogel zelf maar uit wat waarvoor staat. Snel contact opnemen is er niet bij, want welk icoontje staat nu voor ‘Contact’?

Dit voorbeeld vind ik ook mooi. Het logo van het bedrijf, inclusief de bedrijfsnaam, is al behoorlijk klein. Dus je ziet niet direct met wat voor bedrijf je te maken hebt. En hoe duidelijk is het menu dan?

Creatief met teksten in je hoofdmenu

Zonder de foto te vergroten en de bedrijfsnaam te lezen: snap jij wat dit bedrijf doet?

Bied nou eens gewoon duidelijkheid

Het moge duidelijk zijn: bied gewoon duidelijkheid. Daar is je websitebezoeker mee geholpen en uiteindelijk levert jou dit meer omzet op. De bezoeker vindt makkelijker waarvoor hij of zij komt en de kans dat deze afhaakt is dus kleiner geworden. De internetgebruiker is ongeduldig en wil snel datgene waarvoor hij op jouw website komt. Bedenk jezelf maar eens: wat doe jij als het je lastig gemaakt wordt om datgene te vinden wat je zoekt?

Hoe ziet jouw hoofdmenu er nu uit?

Heb je inzichten opgedaan? Durf je jouw huidige hoofdmenu met ons te delen en te vertellen wat je gaat verbeteren? Plaats een reactie en wedden dat je er nog hulp bij krijgt om jouw menu echt briljant te maken? Laat nu een reactie achter. Op naar een duidelijker hoofdmenu!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.