Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk?

Is het hoofdmenu van jouw website wel duidelijk?

Het hoofdmenu van jouw website is belangrijker dan je denkt. Ik zie bij heel veel websites dat er niet goed over is nagedacht. Of juist teveel over is nagedacht. Het hoofdmenu moet duidelijk zijn. Als ik als argeloze bezoeker op jouw website kom, moet ik het direct snappen. Ontdek nu hoe jij jouw menu verbetert.

Drie belangrijke missers

Op het gebied van hoofdmenu’s op websites zijn er wat mij betreft drie belangrijke missers:

  1. Te algemeen, te breed
  2. Hamburgermenu
  3. Te creatief

Deze drie eigenschappen slaan allemaal plank keihard mis. Hierdoor snappen je bezoekers het niet en loop je omzet mis. We nemen ze stuk voor stuk door.

Hoofdmenu te algemeen, te breed

Wanneer je dienstverlener bent, lijkt het logisch om in je hoofdmenu een kopje “diensten” op te nemen, toch? Beslist niet. Wat zegt “diensten” nu echt over wat jij te bieden hebt? Hé-le-maal niks.

Diensten in het hoofdmenu, maar wát voor diensten dan?

Wat maak je op uit dit hooofdmenu? Welke diensten biedt dit bedrijf aan? Wat doen ze nu precies?

 

Zet de belangrijkste diensten in je hoofdmenu

Het zal niet altijd makkelijk zijn, maar als je er even goed voor gaat zitten, splits je jouw aanbod uiteindelijk wel op in en aantal hoofdcategorieën. Laat zien wat de belangrijkste thema’s -en dus diensten- zijn binnen jouw bedrijf. Handig voor je bezoeker, maar ook voor de zoekmachines.

En al die andere producten en diensten dan?

Hoe ga je dan om met al die andere diensten die je aanbiedt? Natuurlijk heb je al gauw meer te bieden dan je in het hoofdmenu kwijt kunt. Afhankelijk van het aantal, kun je ze in een drop-downmenu onder je hoofdmenu-items plaatsen, of in een overzicht van de pagina’s uit het hoofdmenu.

Ook ik moest keuzes maken

Die keuzes heb ik ook moeten maken. Ik help ondernemingen met hun SEO, maar ook met conversie-optimalisatie. En sinds de start van Letterzaken in 2012 is mijn dienstenaanbod gegroeid naar het volgende:

En dan zijn de trainingen ook nog wel op te splitsen. Dat past toch niet allemaal in een hoofdmenu dat maximaal 8 onderdelen kan omvatten? Ga ik dat dan allemaal onder ‘Diensten’ zetten? Nee natuurlijk niet. Ik kies de hoofdonderwerpen en laat die in het hoofdmenu terugkomen. De rest vinden ze wel door daarop te klikken. Of via Google natuurlijk :-)

Het hoofdmenu voor letterzaken.nl anno 2017

Best duidelijk toch zo? Snap jij direct wat ik te bieden heb?

Hamburgermenu

Het hamburgermenu: 3 (soms 4) streepjes, waarmee je aangeeft dat daar een volledig menu onder staat. We kennen het vooral van de socialemedia-apps, zoals Facebook. Verder wordt het hamburgermenu vrijwel standaard gebruikt als hoofdmenu op mobiele websites. Waarom het ‘hamburgermenu’ wordt genoemd mag wel duidelijk zijn, de 3 streepjes, vaak met afgeronde hoeken, lijken samen een hamburger te vormen:

Hamburgermenu

In de mobiele weergave van je website is het niet handig om het volledige menu weer te geven. Daar heb je simpelweg niet voldoende ruimte voor. Dan is het zogenaamde hamburgermenu een prima oplossing. Op de desktopversie van je website zou het hamburgermenu echter verboden moeten zijn.

Ja, maar het is mooier

Het is heel simpel. De volledige desktopweergave van jouw website biedt voldoende ruimte om het hoofdmenu voluit weer te geven. Een hamburgermenu op je desktop website gebruik je alleen uit esthetisch oogpunt. Omdat het “mooi” is dus. En heel simpel: alleen “mooi” levert je geen klanten op.

Vergeet mooi, ga voor behulpzaam

Die mooie vormgeving helpt jouw klant niet verder. Sterker nog: er zijn veel mensen die dat hamburgermenu nog niet zullen snappen. Jouw klant weet niet hoe deze door je website moet navigeren en je raakt deze dus kwijt. Vergeet mooi dus, en ga voor een menu dat behulpzaam is.

Maar ik wil zo’n mooie grote foto op mijn homepage…

Dus je denkt echt dat zo’n enorme foto op je homepage ook maar íéts doet voor jouw bezoeker? Fout. Fout, fout, fout. Jouw websitebezoeker zoekt bevestiging en vindt dat niet in een enorme foto, maar in duidelijke tekst en een duidelijk hoofdmenu.

Loeigrote headerfoto met hamburgermenu: hoe duidelijk is dit?

Vertel me maar wat dit bedrijf doet…

Toon mij aan waar zo’n loeigrote foto direct duidelijkheid biedt aan de bezoeker over wat een website te bieden heeft en ik trek mijn woorden terug.

Wat mij betreft geen loeigrote foto of beeldvullende video (hero movie) dus, en zeker geen hamburgermenu. Wel direct duidelijkheid en een volledig zichtbaar hoofdmenu op je desktopwebsite alsjeblieft.

Te creatief

Ik ben gek op creativiteit hoor, begrijp me niet verkeerd. Creatief zijn is echter ook een enorme valkuil. Zeker bij tekst leidt creativiteit juist tot onduidelijkheid. Te creatief zijn met bijvoorbeeld de diensten die je aanbiedt, zorgt ervoor dat een gewone bezoeker jou niet snapt.

Als ik in mijn hoofdmenu bijvoorbeeld “ZMO” zou zetten in plaats van SEO of zoekmachine-optimalisatie, zou jij het dan nog begrijpen? Terwijl ik het ondertussen heel logisch zou kunnen vinden als mijn zelfbedachte afkorting van ZoekMachine-Optimalisatie.

Voorbeelden te over

Er zijn echt voorbeelden te over van menu’s waarin de website-eigenaar, dan wel de webbouwer te creatief is geweest. Bekijk dit maar eens:

Snap jij dit menu?

Enig idee waar al die icoontjes voor staan? Waar moet je bijvoorbeeld contact opnemen met dit bedrijf?

Bovenstaande menu bevat zelfs niet eens tekst. Vogel zelf maar uit wat waarvoor staat. Snel contact opnemen is er niet bij, want welk icoontje staat nu voor ‘Contact’?

Dit voorbeeld vind ik ook mooi. Het logo van het bedrijf, inclusief de bedrijfsnaam, is al behoorlijk klein. Dus je ziet niet direct met wat voor bedrijf je te maken hebt. En hoe duidelijk is het menu dan?

Creatief met teksten in je hoofdmenu

Zonder de foto te vergroten en de bedrijfsnaam te lezen: snap jij wat dit bedrijf doet?

Bied nou eens gewoon duidelijkheid

Het moge duidelijk zijn: bied gewoon duidelijkheid. Daar is je websitebezoeker mee geholpen en uiteindelijk levert jou dit meer omzet op. De bezoeker vindt makkelijker waarvoor hij of zij komt en de kans dat deze afhaakt is dus kleiner geworden. De internetgebruiker is ongeduldig en wil snel datgene waarvoor hij op jouw website komt. Bedenk jezelf maar eens: wat doe jij als het je lastig gemaakt wordt om datgene te vinden wat je zoekt?

Hoe ziet jouw hoofdmenu er nu uit?

Heb je inzichten opgedaan? Durf je jouw huidige hoofdmenu met ons te delen en te vertellen wat je gaat verbeteren? Plaats een reactie en wedden dat je er nog hulp bij krijgt om jouw menu echt briljant te maken? Laat nu een reactie achter. Op naar een duidelijker hoofdmenu.

10 antwoorden
  1. Rebecca
    Rebecca zegt:

    Beste,
    Ik heb recent een webshop opgestart als een beginner niet echt wetend op wat ik precies moet letten.
    Jou info heeft me al wijzer gemaakt waar ik op moet gaan letten bij het bewerken van mijn hoofdmenu dat nu nergens op slaat !
    Voor mezelf is er nog heel wat werk aan zie mijn webshop http://www.belezza.be.
    Mijn webshop bestaat uit schoonheid/verzorgingsproducten waarvan ik de nadruk wil leggen op de Merken zoals Bio Balance, Caption en Zoya allen professionele merken met een prijskaartje die niet zomaar overal in de winkelrekken terug te vinden zijn .
    groetjes Rebecca

    Beantwoorden
  2. Olivier
    Olivier zegt:

    Hallo,
    wij hebben een omvangrijke website met veel diensten gericht op 2 verschillende doelgroepen
    daarom dachten we aan een mega dropdown menu om de bezoeker makkelijk wegwijs te maken doorheen ons aanbod
    de vraag is echter of zo’n menu voldoet aan de eisen van toegankelijkheid, wat meer en meer opgelegd wordt via Europese normen
    zo nee, wat zijn de mogelijke alternatieven voor grote website?
    groet
    Olivier

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Goede vraag Olivier. Een dropdown-menu lijkt handig, maar zodra daar weer veel keuzes tussen staan, wordt het toch weer minder overzichtelijk en minder gebruiksvriendelijk. Bedenk dat een websitebezoeker binnen 3 klikken op de pagina moet kunnen komen die relevant is voor hem. Dan kun je gaan trechteren door te beginnen met een hoofdonderwerp, verder te gaan naar subonderwerpen en desnoods daar weer subs van. Die subonderwerpen zouden dan op de pagina met het hoofdonderwerp kunnen komen of geef je weer via een toptakenmenu op de homepagina.

      Veel overheden werken tegenwoordig met toptaken, omdat ze een complex aanbod hebben en ook verschillende doelgroepen. Plaats eventueel blokken met de hoofdonderwerpen op de homepagina, waaronder de subonderwerpen weer kunnen worden geplaatst.

      Kun je hier wat mee?

      Beantwoorden
  3. Olivier
    Olivier zegt:

    Dag Nathan,

    Bedankt voor de interessante feedback!
    Heb je toevallig een goed voorbeeld van een Nederlandse overheidssite?

    Groet,
    Olivier

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik ben gewoon handmatig gaan zoeken en kom deze tegen:

      https://www.delft.nl/; de buttons onder ‘Direct regelen’ vind ik minder sterk, maar wie weet is het getest en werkt het. Verder heel heldere blokken met toptaken.
      https://www.utrecht.nl/; heel overzichtelijk en duideiljk, keiharde keuzes gemaakt voor het hoofdmenu
      https://www.zwolle.nl/; wel wat vol, maar wat mij betreft nog net overzichtelijk genoeg
      https://www.leeuwarden.nl/nl; andere insteek, maar ook niet verkeerd
      https://www.gelderland.nl/; wel overzichtelijk, ik vraag me alleen wel af of het echt toptaken zijn en zou geen hamburgermenu op een desktopwebsite gebruiken
      https://www.fryslan.frl/; heel overzichtelijk, misschien missen er toptaken?

      Het belangrijkste bij deze toptaken-websites is vooraf goed inventariseren wat nu werkelijk die toptaken zijn. Waar komen de meeste bezoekers nu voor naar de website? Vaak is hier de welbekende 80/20-regel op van toepassing. Google Analytics kan daar natuurlijk inzicht in geven, gebruikersonderzoek is ook niet verkeerd.

      Beantwoorden
  4. Olivier
    Olivier zegt:

    heldere voorbeelden, bedankt Nathan!

    kun je misschien even heel kort toelichten welke informatie uit Google Analytics het meest relevant is voor inzicht in de toptaken?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Allereerst zou ik kijken naar de gedragsstroom (Gedrag > Gedragsstroom), waarbij je goed kunt zien hoe de bezoeker door je website gaat. Je zou ook via Gedrag > Overzicht kunnen kijken naar de best bezochte pagina’s, maar daar zou ik wel pragmatisch naar kijken, want of dat ook de belangrijkste taken zijn voor de bezoeker die op de homepagina binnenkomt, is de vraag.
      Tot slot is het niet verkeerd om de zoekopdrachten binnen de website te monitoren. Dat kun je in Google Analytics instellen: https://support.google.com/analytics/answer/1012264?hl=nl. Zo kun je op basis van veel gebruikte zoekopdrachten de website verder optimaliseren.

      Duidelijk zo?

      Beantwoorden
  5. Jeroen Fleuren
    Jeroen Fleuren zegt:

    Hoi Nathan,

    Leuk en leerzaam artikel. Wij hebben (zoals je weet) een webshop in babykleding,kinderkleding en accessoires. Ons hoofdmenu ziet er zo uit:
    https://afbeelding.im/i2wfEw6M

    Ik kan nog geen url delen omdat de website nog in ontwikkeling is. Is dit menu al té.. met té bedoel ik, staat hier teveel tekst/informatie in zodat de klanten het misschien rommelig vinden? Wij zelf vinden het een goed gedoseerd menu met niet meer informatie die nodig is.

    Ik hoor graag van je ;)

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dit lijkt mij netjes zo hoor. Aan de andere kant is het pas echt goed te bepalen als je het hele beeld ziet. Laten we dat even rustig afwachten ;-)

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.