Os content de heilige graal voor SEO?

Is content de heilige graal voor SEO?

Soms kom je verhalen tegen die je moet ontkrachten. Zeker als er een grote kop boven staat met ‘Het geheim van SEO onthuld’. Zo’n titel wekt verwachtingen en daarom gaan mensen zo’n artikel lezen. Als de titel dan de lading niet dekt, noemen we dat clickbait. Een titel die puur geschreven is om mensen nieuwsgierig te maken en je artikel te laten lezen. En dan…

Vlag dekt de lading niet, maar da’s niet alles

Allereerst dekt de vlag de lading niet. Er wordt niks verteld dat geheim is, zoals de titel je wil doen vermoeden. Daarnaast staan er ook nog eens veel onjuiste of onvolledige beweringen in. Daar moet ik dan wel wat mee.

Het geheim van Google onthuld - veelbelovende titel

Het begint prima. Niks op aan te merken. Maar dan volgt de eerste stelling die makkelijk uit te leggen valt:

“Niemand lijkt precies te weten hoe de algoritmes van Google precies werken (…)”

Klopt. Precies om de reden die erna gegeven wordt: “Google zelf zal hier nooit volledige openheid over verschaffen, omdat misbruik dan voor de hand ligt.” Toch weten we globaal wel hoe het zit met de algoritmes van de zoekmachine. Het is niet voor niets dat er veel bedrijven en SEO-specialisten succesvol zijn in het beter vindbaar maken van hun klanten. Die doen echt niet maar wat hoor.

Goed, wat volgt er daarna?

Valsspelen en trucjes (helaas werkt het nog wel...)

Goed, het veranderen van zaken die invloed hebben, zoals de metatags, maakt SEO inderdaad niet makkelijker. Aan de andere kant, Google doet dat vanwege misbruik van deze , iets waar eerder in het artikel al aan gerefereerd werd. Als je jouw website en SEO goed op orde hebt, hebben die wijzigingen in het algoritme niet of nauwelijks invloed op jouw website.

Is het zó simpel?

Ja, zo simpel is het. Echt. Google wijzigt het algoritme om de gebruiker van de zoekmachine de beste zoekresultaten voor te schotelen. Dus zodra duidelijk wordt dat er manipulatie plaatsvindt op bepaalde vlakken, passen ze het algoritme aan om dat misbruik te voorkomen. Zolang jij dus geen gekke dingen doet, is er niks aan de hand en zul je zelfs alleen maar profijt hebben van de algoritme-updates.

Kijk, dat begrijpt de schrijver van het stuk in ieder geval wel:

3-eerst-wat-zaken-die-kloppen-en-dan-het-geheim-van-seo

Hier kom ik wel wat zaken tegen die niet volledig zijn. De “verborgen tekst” (we noemen dat cloaking) levert tegenwoordig zeker een sanctie op. Veelvuldig gebruik van keywords (of noem het woorden uit de zoekterm) echter, werkt in Nederland helaas nog prima. Uiteindelijk begrijpt de zoekmachine woorden namelijk nog steeds het best. En hoewel ze hard werken aan verbetering, is het helaas nog zo dat het zogenaamde keyword stuffing in Nederland nog prima werkt voor zoektermen met lage concurrentie.

Trucs zijn niet de manier

In de kern is het betoog juist: trucs zijn niet de manier om hoger te komen in de zoekmachine. Dat is manipulatie, misleiding. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Dan kom je hoog in de zoekresultaten met een zoekterm waar je pagina eigenlijk niet over gaat, of men komt op een pagina die vanwege die keyword stuffing niet lekker wegleest. En dan haak je af.

Nu komt het geheim

En nu komt het geheim, als je op de laatste 3 zinnen afgaat:

“Wat is dan wel het geheim van Google? Ik ga het je vertellen. Ik ga je vertellen hoe je, net als de grootste sites op het internet, duizenden bezoekers per dag kunt bereiken.”

Dus: wait for it…

4-wait-for-it-en-dan

Is dat het echt? Enkel goede content?

Wacht even. Content maken die de mensen graag willen lezen. Is dat alles? Echt? Eh… NEE. Sorry, maar dit klopt niet. He-le-maal niet.

Allereerst is een technisch goede site van belang. Als je website enorm traag is, gaat je dat niet helpen. Bezoekers haken af als je website er te lang over doet om te laden. En dat weet de zoekmachine, waardoor dit meeweegt. Alles voor de websitebezoeker.

Verder wil het oog ook wat. Je content kan nog zó goed zijn, als het op een afzichtelijke website staat met allemaal afleidende elementen of een totaal verkeerde kleurstelling, haakt je bezoeker ook af. Ook dat weet Google en ook dat weegt Google mee.

En dan zijn er nog de backlinks. Die spelen ook een erg belangrijke rol in SEO. En ja, met goede content krijg je die backlinks. Maar ook de voorgaande punten komen daarbij weer om de hoek kijken. Niemand linkt naar een website die traag of afzichtelijk is. Dus:

Er komt meer bij kijken dan enkel goede content

Goede content is belangrijk, dat zonder meer. Alle informatie is te vinden op internet, dus als je zelf iets schrijft, is het belangrijk dat het goede content is. Liefst de beste content over het onderwerp waarover je schrijft. Maar met enkel goede content ben je er dus niet. Dat heb je hierboven kunnen lezen.

De aap uit de mouw

Lees je dan de laatste alinea, dan volgt een aardige conclusie met wat dooddoeners. En een aap. Er komt een aap uit de mouw. Een behoorlijke ook. Want aan het eind wordt er nog even melding gemaakt van de mogelijkheid om even kennis te maken:

“Kom eens langs voor een goed gesprek en we vertellen je er alles over.”

Is het artikel nu eigenlijk gewoon een verkooppraatje?

5-wacht-het-is-een-verkooppraatje

Jammer van de halve waarheden

Verkooppraatje of niet, ik vind het jammer van de halve waarheden in het artikel. En vooral ook dat er stelling beweerd wordt dat (alleen) goede content de sleutel tot succes is. Als je dat doet, onderbouw het. Laat zien waarop je die stelling baseert. Je bent van mij gewend dat ik dat doe. Ik onderzoek zelf, of ik link naar artikelen waar ik mijn informatie vandaan haal.

Schrijf ter lering en vermaak…

Mijn conclusie: schrijf voor je lezer. Dat is ergens ook de strekking van het blog. Maar doe het alsjeblieft niet zo. Geef je lezer echt waardevolle informatie en geen halve waarheden of niet onderbouwde stellingen. Doe onderzoek. En ach, een keertje lachen mag ook. Dus schrijf ter lering en vermaak. Zo help je je lezer. De ene keer aan kennis waar hij wat aan heeft, de andere keer door hem aan het lachen te maken.

Waar schrijf jij over? En hoe doe jij dat? Plaats je blog hieronder en discussieer mee.

8 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Leuk ja, die clickbait-titels. Het internet staat er steeds voller mee, omdat het lastiger wordt de aandacht van mensen te trekken. Dan maar met een nieuwsgierigmakende of overdreven titel die vaak de lading maar half dekt. Het is overigens wel ambitieus om te proberen het geheim van SEO te ontrafelen in een blogpost van 5 alinea’s 😛

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Helemaal juist Michiel. Hoe graag we wellicht ook zouden willen dat “content” het toverwoord is, zoals uit deze vijf alinea’s moet blijken, het is ver bezijden de waarheid. Om op die clickbait-titels terug te komen: we gaan er immuun voor worden, net als we bannerblindheid hebben ontwikkeld en daarom de rechterkolom op de meeste websites negeren. Tijd voor een vlag waar een waardevolle lading onder te vinden is 🙂

      Beantwoorden
  2. Michiel
    Michiel zegt:

    Ik hoop dat we immuun gaan worden voor die clickbait-titels. Een niet nader te noemen voetbalsite maakt zowat voor elk artikel gebruik van clickbait en als ik dat in mijn Facebooktimeline zie staan, probeer ik het uit principe altijd maar te negeren. Maar met enige regelmaat zijn die koppen toch zo nieuwsgierigmakend, dat ik me niet in kan houden :).

    Beantwoorden
  3. Christian
    Christian zegt:

    Zoals jij al zegt Nathan, was het maar zo simpel om het SEO geheim te onthullen ;). Snel geld verdien toko’s proberen je ook te verleiden deze geheimen te leren van hen tegen een vergoeding. Uiteindelijk komt het toch neer op zelfstudie, proberen/testen en deze bevindingen vervolgens delen. Dat is waardevolle content en draagt meer bij aan het ontcijferen van de ‘Google code’ dan deze onvolledige informatie.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Klopt Christian, je zult zeker ook veel zelfstudie moeten doen, en testen, testen, testen. Een goede basis kun je overigens met trainingen wel leggen, maar dan wel bij partijen die hun sporen duidelijk hebben verdiend 🙂

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Je kunt het maar beter direct goed spellen, bedoel je? 😉

      Aan de ene kant ben ik het met je eens, aan de andere kant is het wel zo dat je op die manier wel iets zou kunnen mislopen dat interessant of zelfs waardevol is. Of je bespaart jezelf een paar minuten omdat je geen onzin leest 😀

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *