Welke invloed heeft een nofollow-link op je SEO

Welke invloed heeft een nofollow-link op je SEO?

Dat backlinks belangrijk zijn voor SEO moet je wel bekend zijn. Zo niet, kom eens een training bij me volgen 😉 Maar niet iedere link krijgt dezelfde waarde mee. En dan zijn er ook nog de nofollow-links, die geen linkjuice overdragen. Hebben die dan geen enkele invloed op je SEO? Laten we daar eens naar kijken.

Wanneer wordt een backlink nofollow?

Eerder schreef ik al een artikel over wanneer je een nofollow-link plaatst. Standaard is een link dofollow*, tenzij je er een rel=”nofollow” tag aan koppelt. Die rel=”nofollow” geeft aan dat er geen linkjuice mag worden overgedragen via die link. Degene die die backlink krijgt, bouwt dus geen autoriteit op dankzij die link. In enkele gevallen wordt een link automatisch nofollow:

  • Op sociale media
  • In reacties op blogs
  • Bij de meeste online advertenties

Er zijn wel eens partijen die vergeten om advertenties die ze handmatig op hun website plaatsen de nofollow-tag mee te geven. Dan heb je als adverteerder mazzel, al ben je je SEO-voordeel dan wel kwijt wanneer de advertentie weg is. Daarnaast zou het kunnen dat Google de advertentie herkent als advertentie en de link automatisch devalueert.

*Je zou nog kunnen discussiëren over de vraag of een dofollow-link wel bestaat. Door de rel=nofollow-tag toe te voegen, ontstaat er een nofollow-link, maar er is geen dofollow-tag. Dofollow is dus enkel een term om mee aan te kunnen geven dat de backlink waarde overdraagt in de vorm van linkjuice.

Je krijgt geen linkjuice, dus geen autoriteit

Je link krijgt met een nofollow-tag geen linkjuice mee, wat betekent dat je er geen waarde van meekrijgt die meebouwt aan jouw online autoriteit. Die autoriteit begon trouwens in 1996, toen Google als eerste zoekmachine niet enkel naar woorden in de tekst keek, maar ook links ging meewegen als ranking factor. Dat resulteerde in de PageRank, waar misbruik van werd gemaakt, waarna Google besloot geen PageRank meer te communiceren.

Diverse SEO-tools hebben hun eigen variant op de PageRank:

  • Domain Authority (DA) en Page Authority (PA) van Moz
  • Domain Rating (DR) en URL Rating (UR) van Ahrefs [aff.*]

Je ziet dat deze tools dit opsplitsen in een autoriteit per domein en per pagina. Uiteindelijk is het zo dat een pagina autoriteit opbouwt door de backlinks die ernaar verwijzen. De backlinks van al die pagina’s bij elkaar bouwen weer mee aan een profiel voor het domein als geheel.

De autoriteitscijfers URL Rating en Domain Rating van Ahrefs

Hier zie je de UR (URL Rating) en DR (Domain Rating) van Ahrefs in werking

*Dit is een affiliate link; meld jij je aan bij Ahrefs, krijg ik een kleine vergoeding. Kost jou niks meer, terwijl ik beloond word voor mijn hulp…

Het is geen lineair systeem

Net als de oorspronkelijke PageRank zijn de autoriteitsscores van deze tools geen lineair systeem. De groei van je DA/PA of DR/UR gaat dus niet evenredig mee met het aantal backlinks. De eerste links dragen dus snel bij aan groei van je scores, maar hoe meer backlinks je krijgt, hoe minder hard je score meegroeit. We noemen dit een logaritmische schaal.

Logaritmische schaal: van 1 naar 2 of van 9 naar 10 maakt een enorm verschil

Bij een logaritmische schaal is iedere volgende stap weer een stuk moeilijker. Van 1 naar 2 is dus vrij makkelijk te realiseren, maar van 2 naar 3 alweer moeilijker. Van 9 naar 10 is zelfs vele malen moeilijker dan van 1 naar 2. DA/PA en DR/UR worden beide van 0 tot 100 geschaald. Je kunt je voorstellen dat het dus heel pittig is om al boven de 50 te komen.

En nu terug naar de nofollow-links

Hoewel er nog wel meer uitleg mogelijk is bij bovenstaande, laat ik het hier even bij. Het gaat hier om de invloed van nofollow-links op je SEO. Bovengenoemde is allemaal gebaseerd op links zonder nofollow-attribuut. Wat doet een nofollow-link dan voor je en moet je die wellicht maar zien te voorkomen?

Moet je een nofollow voorkomen?

Het voorkomen van nofollow is beslist niet nodig. Sterker nog: het ontbreken van nofollow-links zal bij de zoekmachine alleen maar alarmbellen doen rinkelen. Bij een behoorlijk aantal links naar je website in ieder geval. Wanneer je 100 backlinks hebt waarvan er geen enkele nofollow is, komt dat niet natuurlijk over. Je hebt ze dus nodig voor een natuurlijk linkprofiel. En kwaad kunnen ze sowieso niet. Sterker nog: uiteindelijk kunnen ze wel effect hebben op je SEO.

Hoe ze toch effect kunnen hebben op je SEO

In eerste instantie mis je dus de een positief effect op je SEO, maar dat kun je alsnog krijgen. Er is namelijk een kans dat jouw pagina of website via die nofollow-link ontdekt wordt door iemand die het de moeite waard vindt om er later zelf naar te linken. En zo krijg je alsnog die backlink zonder rel=nofollow tag, dus mét linkjuice, en dus SEO-waarde voor je.

Uiteindelijk toch SEO-voordeel van je nofollow-links

Breng jouw artikelen -en eventueel andere pagina’s- dus zeker onder de aandacht van anderen. Op sociale media, in reacties op blogs, waar het ook maar op een netter, natuurlijke manier kan. Want zo heb jij vast ook verschillende interessante artikelen ontdekt, toch?

Vertel eens, weet jij nog hoe je mijn blogs hebt ontdekt? Of heb je een verhaal van een ander interessant blog dat je hebt ontdekt dankzij een (al dan niet nofollow-)link? Ik ben benieuwd.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.