Wat is de invloed van CTR en pogosticking op je SEO?

Over SEO-factoren wordt veel gespeculeerd. En de SEO-specialisten zijn het ook niet altijd met elkaar eens, terwijl je toch zou denken dat je alles kunt onderzoeken, analyseren en onderbouwen. Helaas, het is niet allemaal exacte wetenschap. Zo speelt bij velen de vraag of de click-through rate ook invloed heeft op jouw vindbaarheid in Google. Het antwoord? Zowel ja als nee. Kan dat? Ja, dat kan. Lees maar even mee. We nemen ook pogosticking mee, dat ergens weer wat met click-through rate te maken heeft.

De discussie: is click-through rate een SEO-factor?

Vraag 10 SEO-specialisten of de click-through rate invloed heeft op SEO en de kans is dat er 5 ‘ja’ zeggen en 5 zeggen dat het niet zo is. En er is ook prima te onderbouwen waarom de click-through rate wel een rol kan spelen. Terwijl er ook prima te onderbouwen is waarom dat niet zo zou moeten zijn.

Waarom click-through rate niet zou moeten meetellen

Zelf zit ik van oorsprong wel in het kamp die niet gelooft in click-through rate als ranking factor. Als je er logisch over nadenkt zijn er meerdere redenen waarom dat niet zo zou moeten zijn:

Klikken zeggen niet alles

Wat voor signaal geeft een klik op een zoekresultaat in Google? Dat de titel pakkend is en iemand daarom naar die webpagina gaat bijvoorbeeld. Maar betekent dat dan dat het ook het beste zoekresultaat is en dat die klik daarom moet meetellen voor de positie in de zoekresultaten?

Je kunt het makkelijk beïnvloeden

Een aandachttrekkende titel zoals ik hiervoor al benoem, heeft natuurlijk invloed op je click-through rate. Met die titel kun je het dus beïnvloeden. Zet je een stap verder, kun je ook heel makkelijk een team mensen inzetten om op jouw pagina te klikken, om zo je CTR te verhogen. Of nog een stap verder: gewoon een aantal bots opzetten en die klikken laten genereren.

Waarom click-through rate wel kan meetellen

De mensen die denken dat CTR wel van waarde is voor jouw SEO, nemen het standpunt in dat een hoog percentage mensen dat op jouw link in de zoekresultaten klikt een positief signaal is. Daar valt zeker wat voor te zeggen en er zijn onderzoeken die lijken te bewijzen dat een hogere klikratio/CTR inderdaad leiden tot hogere posities in Google. Als er veel klikken zijn naar jouw webpagina, dan zal jouw website wel relevant zijn en verdien je hoge posities. Dat lijkt te worden onderbouwd door een onderzoek van Rand Fishkin.

Onderzoek: meer klikken zorgen voor hogere posities

Tijdens een SMX-conferentie in 2016 kwam een sheet voorbij waaruit blijkt dat Google klikken op een link wel degelijk mee laat wegen. Diverse onderzoeken, onder andere door Rand Fishkin (toen nog) van Moz, toonden al aan dat klikken invloed hadden op de positie van een URL in de zoekresultaten. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat die invloed van korte duur bleek. Er was over het algemeen sprake van een korte opleving en de URL zakte al vrij snel weer naar de oorspronkelijke positie in de zoekresultaten.

Tweet Rand Fishkin over sheet waarin aangetoond wordt dat CTR invloed heeft op rankings

Dus CTR heeft invloed op SEO?

Het onderzoek lijkt te bevestigen dat de klikken zorgen voor hogere posities en dus een factor zijn voor SEO. Het is alleen geen waterdicht bewijs. Zoals Rand Fishkin zelf ook al schrijft:

Let’s be clear – this is not enough evidence to say for certain that Google is definitively using query and click volume to rank webpages. There may be other factors at work.

Meer hierover in deze video:

Lees je liever, ga dan naar het artikel op Moz.com waar  je de transcriptie van de video vindt.

Tegenargument: self fulfilling prophecy

Als klikken op een resultaat in de SERP’s (zoekresultatenpagina’s) invloed heeft op de posities van die resultaten, wordt het dan geen self fulfilling prophecy? De nummer 1 krijgt vrijwel altijd de meeste klikken. De nummer 2 minder en de nummer 3 nog minder. Dat houdt de situatie dan toch in stand?

Pogosticking dan?

Een logischer verklaring is dat Google het fenomeen ‘pogosticking’ meeweegt voor de posities in de SERPs. Pogosticking is het fenomeen waarbij de gebruiker van een zoekmachine op een van de zoekresultaten klikt, na enige tijd de webpagina verlaat en terugkeert naar de zoekresultaten om weer op een volgende link te klikken. En wellicht nog een keer. En nog een keer. Heen en weer als op een springstok (pogostick) dus. Pogosticking heeft dus enige relatie met de click-through rate en het lijkt erop dat dit bij de diverse tests leidde tot hogere posities in Google. Toch zijn er ook bezwaren tegen pogosticking als SEO-factor te noemen.

Heen en weer springen op een pogostick

Foto: Dchevaleraud via Wikimedia Commons

Bezwaar tegen pogosticking als SEO-factor

In eerste instantie lijkt het heel logisch: iemand klikt een pagina weg, omdat het resultaat tegenvalt en klikt daarna door naar de volgende webpagina in de zoekresultaten. Toch? Maar zo zwart-wit is het helemaal niet. Een voorbeeld: je zoekt een Logitech r700 professional presenter, dus je tikt in “logitech r700 professional presenter”. De zoekresultatenpagina geeft je zowel gewone Ads-advertenties als Google Shopping en organische zoekresultaten:

SERP/zoekresultatenpagina voor zoekopdracht logitech r700 professional presenter

Wat doe je?

Grote kans dat je niet direct koopt bij de eerste website die je bezoekt. Logisch. Je wilt de beste prijs. Of de snelste levertijd. Of zelfs allebei. Moet het heen-en-weer gaan tussen die webpagina’s dan een negatief resultaat hebben op de rankings omdat veel mensen in zo’n geval aan pogosticking doen?

Of je zoekt informatie over een bepaald onderwerp, klikt op een resultaat en wilt bevestiging dat de informatie op die pagina klopt. Of je wilt kijken of er nog meer informatie is. Dus je klikt op nog een resultaat en misschien nog wel 1 of meer. Betekent dat dat de eerste pagina die je bezocht niet goed genoeg was? Niet per se, Dat kan zelfs de pagina met de beste informatie zijn, dus voor een lagere positie op basis van dit klikgedrag is wat mij betreft geen gegronde reden.

Nog iets: dwell time

Dan is er nog iets: dwell time. Dat is de tijd die iemand doorbrengt op jouw website voor die terugkeert naar de zoekresultaten. Ook dat zou invloed op SEO hebben. Wat mij betreft gaat dan dezelfde vlieger op als bij CTR en pogosticking (en bounce rate, waar ik al eerder over schreef): als iemand snel vindt wat hij of zij zoekt op jouw website, is dat dan negatief? Niet per se. Sterker nog: als iemand iets zoekt op jouw website en dat kost veel tijd, omdat het lastig is, kun je dát juist als negatief beschouwen.

Click-through rate als SEO-factor: definitief antwoord?

Is er een definitief antwoord te geven op de vraag of de click-through rate invloed heeft op je SEO? Niet echt. Ik heb zo mijn bezwaren, maar daarmee heb ik niet per se de waarheid in pacht. Dan Taylor schreef hier ook al over en concludeerde dat het geen op zichzelf staande factor kan zijn, maar wel kan bijdragen als signaal in combinatie met diverse andere signalen. Puur op CTR zal je geen positief of negatief effect ervaren, dus als je posities wijzigen, zal het niet enkel door de klikken komen.

Hoe sta jij hierin? Heb jij de ervaring dat CTR invloed heeft of heb je andere inzichten? Deel jouw inzichten of stel je vraag hieronder in de reacties.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.