Welke invloed heeft bloggen nu echt op je SEO

Welke invloed heeft bloggen nu echt op je SEO?

Jou zal ook vast wel eens verteld zijn dat je moet bloggen voor je vindbaarheid. Want “bloggen is goed voor je SEO”. En dan, moet je dan maar gaan bloggen, ook als je dat niet kan? Of als je er geen tijd voor hebt of zin in hebt? Omdat het goed is voor je SEO? Allereerst maar eens de vraag beantwoorden of bloggen nu echt zo goed is voor je SEO.

Bloggen & SEO

Direct maar het concrete antwoord: bloggen op zich heeft geen invloed op je SEO. Bloggen voor vindbaarheid in de zoekmachines is dus geen legitieme reden. Dat je meer zichtbaar kunt zijn in de zoekmachines met je blogs, is een ander verhaal. Maar zoveel artikelen die verschijnen in Google dan? Laat ik je gelijk uit de droom helpen: wanneer jouw blogs niet sterk zijn, heeft het zelfs een negatief effect op jouw SEO. En dat doe ik natuurlijk weer tot in de puntjes uit de doeken voor je.

Flinterdunne content werkt negatief

Net als jouw websitebezoeker houdt Google van goede content. Wanneer je blogs gaat schrijven voor de vindbaarheid of om andere redenen dan waarde toevoegen, heeft dat een negatief effect op jouw SEO. Je schrijft dan namelijk dunne of zelfs flinterdunne content, en daar zit niemand op te wachten. Je websitebezoeker niet, en dus ook Google niet. Een kort blogje zonder waarde toe te voegen werkt eerder negatief dan positief. Kwalitatief voldoet de pagina dan niet en dat helpt je niet verder in de zoekresultaten.

Kwaliteit: Googes ‘quality raters’

Google heeft zo’n 10.000 quality raters die pagina’s in de zoekresultaten beoordelen op kwaliteit. Op basis van de beoordelingen van deze quality raters weet Google wat als kwalitatief goede pagina’s beschouwd worden en mede daar op gebaseerd past de zoekmachine zijn algoritmes aan. Wil je weten waar deze mensen je webpagina’s op beoordelen? Ga er dan rustig voor zitten en lees dit lijvige document met alle regels even door 😉

Bloggen is goed voor vindbaarheid

In mijn blog ‘5 redenen waarom je nu moet beginnen met bloggen‘ schreef ik al dat bloggen goed is voor je vindbaarheid. Kort gezegd komt het erop neer dat iedere pagina inhoud heeft waarop je kunt scoren in de zoekmachine. Of je daarmee ook echt zorgt voor hoge posities in de zoekmachines, is een ander verhaal.

Vindbaarheid versus SEO

Laten we even het flinterdunne verschil tussen vindbaarheid en SEO onder de loep nemen. Vindbaarheid zegt enkel dat je te vinden bent in de zoekmachines. Of dat in de top 10 is of verder dan de 1e pagina van Google, maakt dan niet uit. Je bent vindbaar. Zonder SEO kun je gewoon vindbaar zijn. Wil je serieus goed gevonden worden, dan ga je aan de slag met het optimaliseren van je website en je content. SEO dus.

Hoe bloggen wel bijdraagt aan je SEO

Je blogs kunnen op verschillende manieren bijdragen aan je SEO:

  1. Ieder blog kan zelf hoog komen in Google doordat het het beste artikel over een bepaald onderwerp is (zie ook punt 5)
  2. In je blogs kun je ook intern linken naar pagina’s of andere blogs op je website, waarmee je die pagina’s weer wat SEO-waarde geeft
  3. Afbeeldingen in je artikelen kunnen worden geïndexeerd (mits geoptimaliseerd) en zo verkeer naar je website trekken
  4. Regelmatig nieuwe content publiceren op je website zet Google aan om regelmatig opnieuw langs te komen
  5. Goede artikelen, zeker de beste artikelen over bepaalde onderwerpen, krijgen zeker backlinks

Zo’n opsomming is maar een samenvatting, dus ik leg het natuurlijk per onderdeel even goed uit.

1. Ieder blog kan zelf hoog komen in Google

Ieder blogartikel dat je schrijft heeft een (hoofd)onderwerp. Daarop kun je in de zoekmachines “scoren”. En dat hoeft niet op zoektermen met een hoog zoekvolume. Door te scoren op veel longtail zoektermen (zoektermen met weinig zoekvolume) kun je alsnog veel bezoekers krijgen. Zo zie je hieronder hoe ik op verschillende varianten van “betrouwbare website” en “zoekwoordenonderzoek” scoor en bezoekers krijg uit Google.

Invloed van bloggen op SEO - posities artikelen in Google

Vindbaarheid in Google door blogs

2. In je blogs intern linken werkt voor SEO

Links zijn een belangrijk onderdeel voor SEO. Dat geldt niet alleen voor externe links -de zogenaamde backlinks-, dat geldt in mindere mate ook voor interne links. Door je interne links verdeel je ook wat linkjuice van je pagina naar die pagina, waardoor die weer wat meer waarde krijgt. Link je regelmatig naar een bepaalde pagina op je website, dan zal die dus meer autoriteit opbouwen en uiteindelijk hoger kunnen komen in Google.

Intern linken doe je niet voor SEO

Ik wil hierbij wel de aantekening maken dat je de interne links niet aanlegt vanwege het SEO-voordeel. Je doet dit met name om je lezer verder te helpen. Zo heb je vast wel gezien dat ik een aantal termen uit SEO heb gelinkt naar een pagina uit mijn Begrippenlijst. Zo vind je eenvoudig de uitleg van die termen, waar ik die begrippenlijst ook speciaal voor heb aangemaakt. Dat er wat SEO-voordeel aan hangt is aardig, maar niet de reden om te linken. Die link moet dus echt wat toevoegen.

3. Afbeeldingen worden geïndexeerd

Wanneer je jouw afbeeldingen goed hebt geoptimaliseerd, worden ook die beter vindbaar in de zoekmachines. Dankzij Google Universal Search verschijnt er regelmatig een aantal afbeeldingen in de zoekresultaten. En daarmee kun je dus ook bezoekers naar jouw website krijgen. Daarnaast dragen de juiste bestandsnamen ook weer bij aan vindbaarheid van je pagina/artikel.

Lees: Afbeeldingen op je website optimaliseren: SEO quickwin

Hoe afbeeldingen negatieve impact hebben op je SEO

Afbeeldingen zijn niet alleen positief voor je SEO. Ik kom namelijk nog veel te vaak tegen dat afbeeldingen in hoge resolutie zijn geüpload. Dat is niet nodig. Een afbeelding mag online een heel stuk kleiner zijn. Grote afbeeldingen zorgen voor enorme vertraging van je website, omdat er enorme bestanden moeten worden geladen. Technisch optimaliseren van je afbeeldingen is dus niet verkeer.

Lees: Afbeeldingen technisch optimaliseren

4. Regelmatig nieuwe content: Google komt vaker langs

Dit is niet per se een directe SEO-factor, maar draagt wel in positieve zin bij. Wanneer je regelmatig iets nieuws publiceert, komt Googlebot met dezelfde regelmaat je website bezoeken. Die weet namelijk dat er weer iets nieuws moet staan en komt dat controleren. En die neemt dan gelijk je hele website weer even mee, waardoor wijzigingen worden meegenomen in de index.

De effecten van regelmatig nieuwe content

Doordat de zoekmachinebot opnieuw indexeert worden nieuwe paginatitels en meta-omschrijvingen eerder vertoond en heroverweegt de zoekmachine je posities wat vaker. Dat kan positief uitpakken, maar ook minder positief. Van dat laatste ga ik alleen niet uit. Als jij tenminste maar goede intenties hebt en goede content schrijft.

Een mooi voorbeeld

Tijdens een gesprek met de Apeldoornse makelaar Reinders kwam ik in de zoekresultaten een adres tegen waarvan ik wist dat het niet hun kantooradres was. Jeroen Reinders wist mij te melden dat dat het adres was van een woning die diezelfde ochtend in de verkoop was gegaan. Google komt dus dagelijks op hun website om het nieuwe aanbod op te pakken en gebruikt dat direct in de index. Puur omdat ze dagelijks hun aanbod verversen.

5. Goede artikelen verdienen zelf hun backlinks

Wanneer je goede artikelen schrijft, zullen mensen hier uiteindelijk naar gaan linken. Door het beste blog te schrijven dat je maar kunt schrijven over een bepaald artikel, verdien je uiteindelijk je backlinks. En dat is weer heel goed voor je SEO. In het screenshot hieronder zie je hoe een aantal artikelen van mij de nodige backlinks hebben verdiend:

Mijn artikelen krijgen backlinks: goed voor mijn SEO!

Verwijder oude blogs

Er is niks mis met het verwijderen van oude/verouderde artikelen op je blog. Of het echt effect heeft op je SEO is nog een punt van discussie. Sowieso is het prima om kritisch te blijven op de inhoud van je eigen website of blog. Is iets niet meer actueel, waarom zou het er dan nog staan? Voldoet het niet aan jouw huidige kwaliteitseisen, wat doet het nog op je website?

Of verbeter je artikelen

Artikelen die beter kunnen, moeten beter. Ik pas ook regelmatig artikelen aan. Of ik loop ze helemaal na om ze op alle mogelijke punten te verbeteren. Zo heb ik mijn handleiding voor zoektermenonderzoek in 2014 geschreven, in 2015 volledig herzien en pas ik deze tot op heden nog regelmatig aan. Een nummer 1-positie verdien je niet zomaar, maar die positie houd je ook niet zomaar vast.

Ja, bloggen kost veel tijd

Bloggen kost tijd, veel tijd. Ook ik schud niet zomaar een blog uit mijn mouw. Een beetje blog kost mij zo 3 tot 4 uur. Echt. Het levert me alleen zoveel op:

  • Autoriteit
  • Vindbaarheid
  • Klanten

Ik teken ervoor.

Bloggen is een marketingmiddel. SEO is daarbij geen doel wat mij betreft. Ik schrijf de meeste blogs sinds zo ongeveer halverwege 2014 puur op inhoud. Vindbaarheid is een mooie bijkomstigheid. En zelfs in die bijkomstigheid ben ik behoorlijk succesvol, durf ik wel te stellen 🙂

Blog jij? Merk jij een SEO-effect? Deel jouw ervaringen over bloggen en SEO of stel je vraag, ik reageer altijd.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.