Moet ieder bedrijf een website hebben?

Veel websitebouwers zullen je op het hart drukken dat je als bedrijf of ondernemer toch echt een website moet hebben. Is dat zo? Moet ieder bedrijf een website hebben? Nee. Wat mij betreft niet. En natuurlijk leg ik je graag uit waarom.

Nee, niet ieder bedrijf hoeft een website

Als je het me in 2013 had gevraagd, had ik gezegd dat ieder bedrijf een website moet hebben. Tegenwoordig vind ik van niet. Niet iedere fysieke winkel hoeft ook een webshop te hebben. Kijk er pragmatisch naar: wat voor doel dient het, wat heeft jouw potentiële klant eraan? De bakker om de hoek bijvoorbeeld, kan prima zonder website.

De bakker om de hoek kan prima zonder

Wat zou een bakker nou precies met een website moeten? Vrijwel iedereen gaat naar de bakker om de hoek, dus qua klandizie zit het wel goed. Daarnaast kan de bakker adverteren in lokale huis-aan-huisbladen of bijvoorbeeld op de website van het winkelcentrum staan waar deze gevestigd is. Als je als lokale bakker online gevonden wilt worden, kan dat prima met een goede Google Mijn Bedrijf-vermelding. Dat aangevuld met diverse socialemediaprofielen. Kom ik zo verder op terug.

Wat moet een bakker communiceren?

Wat zou een bakker moeten communiceren op de website? Het assortiment kan ik wel in de winkel bekijken, net als de acties. Contactgegevens en openingstijden haal ik wel uit Google Mijn Bedrijf. Wat voegt een website dan toe? Sterker nog: die website moet bijgehouden worden, actueel zijn en compleet zijn. Als ik op de website van een bakkerij kom, heb ik er niks aan als er op de pagina ‘kleinbrood’ niks staat:

De webpagina 'kleinbrood' op de website van een bakkerij bevat geen inhoud, je hebt er dus niks aan.

Doe dan niks.

En een copyrightdatum met als jaar 2014 terwijl het al 2019 is geeft niet het idee dat er veel aan de website gebeurt. Toch?

Wat moeten retailers en horeca met een website?

Dat kleine winkeltje met die leuke spulletjes daar in dat straatje in de stad, moet die een website hebben? Of die kroeg in de wijk? Niet per se. Kleine lokale ondernemingen kunnen het prima hebben van hun lokale bekendheid, van locatie (heel belangrijk bij dit soort ondernemingen) en mond-tot-mondreclame tot lokaal adverteren. Een website hebben ze wat mij betreft echt niet nodig. Maar hé, als jij een goede onderbouwing hebt, kom maar op.

Interimmers en ander freelancers…

Dan heb je nog de interimmers en freelancers die worden ingehuurd als adviseur, consultant of wat voor tijdelijke functie dan ook. Wat moeten die op hun website communiceren? Waarom? Wat mij betreft kunnen die toe met hun bestaande netwerk en LinkedIn.

Enorm netwerk: bestaand en LinkedIn

Veel van deze zelfstandig professionals hebben een netwerk van heb-ik-jou-daar. Zij het dat ze hun telefoon vol hebben met telefoonnummers en e-mailadressen van allerhande zakelijke connecties, dan wel dat hun LinkedIn ontploft van de contacten. Die krijgen hun klussen wel hoor, hebben ze geen website voor nodig.

Voor een echte uitdaging misschien weer wel

Even hè, zo’n netwerk is heel handig en het werkt voor consultants en interimmers, dat geloof ik wel. Maar willen ze eens buiten hun netwerk vissen of zekerheid hebben dat ze nog eens een nieuwe klus krijgen, kan een website best handig zijn hoor. Met name door daar eerdere opdrachten en de resultaten daarvan te publiceren.

Het is een keuze.

Online marketing: het online onderdeel van marketing

Laten we online marketing niet groter maken dan het is. Uiteindelijk is het een onderdeel van het totale marketingpakket van een onderneming. En daarmee wil ik het ook niet kleiner maken dan het is, want online marketing is in korte tijd wel een factor van belang geworden. Iedere onderneming moet daarbij zelf bepalen hoeveel gewicht online marketing in de schaal legt. En de website is dan 1 van de onderdelen van online marketing…

Ook sociale media zijn online marketing

Als kleine onderneming kun je toch ook gewoon aan de slag met sociale media? Kies je platform om daar je doelgroep te bereiken:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn

En dan is er ook nog Google Mijn Bedrijf, waar je steeds meer mee kunt, zoals Google Posts, het plaatsen van jouw producten en diensten en zelfs welkomstaanbiedingen.

Het is geen definitief advies hoor

Dat je nu misschien geen website nodig hebt, betekent niet dat je die niet alsnog eens nodig hebt. Alles verandert, dus ook jouw marketingstrategie. En dan kan een website alsnog van belang worden. Blijf dus continu jouw marketingstrategie monitoren om te bepalen welke middelen je inzet, inclusief de website.

Een gratis website is ook een website

Niet iedere websitebouwer zal hier blij van worden, maar een gratis website is ook een optie. Ook iets waar ik in de loop van de tijd anders over ben gaan denken. Het pleidooi van Meta Groot-Antink voor een gratis website zette me aan het denken. Let wel: ik onderschrijf vooral dat je bij een beperkt budget met een gratis website kunt starten en later alsnog een goede website moet overwegen. Als je uiteindelijk geen budget voor een degelijke website kunt opbrengen, heb je mijns inziens sowieso een probleem als bedrijf of ondernemer.

Een gratis website van Google is een optie, al moet je je realiseren dat de mogelijkheden daarbij wel heel beperkt zijn.

Claim wel jouw domeinnaam

Ook als je geen website wilt, is het wel slim om goed te bedenken of je de domeinnaam voor jouw bedrijf moet registreren, inclusief eventuele varianten. Het kost je maar een paar euro per domeinnaam per jaar en kan je wel een hoop ellende besparen. Concurrenten die er misbruik van maken, of externe partijen die zelfs (flink) geld aan jou verdienen, zoals in dit voorbeeld van GrubHub. Dan zijn die paar euro per jaar voor een domeinnaam een schijntje vergeleken met wat je anders verliest.

Niet ieder bedrijf hoeft dus een website

Een website is dus geen must-have voor iedere onderneming of ondernemer. Wel voor de meeste trouwens. Voor zeker 95% geldt dat een website echt geen overbodige luxe is. Vergelijk het met een kantoor of bedrijfspand: niet iedereen heeft dat nodig, maar de meesten wel. Bepaal het voor jezelf, gebruik daar wel de juiste argumenten voor. Het belang van online vindbaarheid groeit wel en met jouw eigen website heb je dat het meest zelf in de hand.

Eens of niet eens? Overtuig me maar als je het niet met me eens bent :-)

 

4 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Goed overzicht van argumenten! Ik ben er in de loop der tijd ook wat genuanceerder over gaan denken. Voor de grote meerderheid van ondernemingen is een eigen website zeker een grote pre. Maar ik kan me ook voorstellen dat het voor sommige ondernemers minder van belang is. Ik kom er ook wel eens tegen die hun website alleen als visitekaartje gebruiken. Traffic of veel pagina’s interesseert ze niet: alleen een online aanwezigheid om professioneel over te komen.

    En er zijn er ook die helemaal geen website hebben en dat prima vinden en toch meer dan genoeg klanten hebben. Google Mijn Bedrijf is een goede optie en ook met Facebook kun je heel veel. Een lokaal restaurant hier in de buurt had de eerste maanden alleen een Facebook-pagina waarop ze het menu hadden staan, foto’s, berichtjes etc. Inmiddels hebben ze wel een website maar die heeft maar 1 pagina met essentiële info en voor de rest verwijzen ze door naar hun Facebook-pagina. Het zit altijd ramvol in die tent, dus dat werkt kennelijk ook prima :).

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooi voorbeeld van het restaurant Michiel. Zeker als het een relatief klein en/of erg lokaal horecabedrijf is, denk ik dat je zonder website of inderdaad met zo’n beknopte website heel ver komt.

      Beantwoorden
  2. Margot
    Margot zegt:

    Leuke analyse. Ik ben het deels met je eens, 2 nuanceringen. Sommige kleine bedrijven hebben niet voldoende aan lokaal bereik. Een tassenmaker, edelsmid of zeepmaker heeft al gauw een landelijk of internationaal bereik (nodig). Een website is dan nodig.
    Daarnaast heeft een deel van bv de horeca een site voor de eigen ‘look en feel’. Sociale Media zijn waardevol maar voor mensen die zoeken naar een evenementenlocatie de eigen uitstraling van een locatie belangrijk en die zie je op Facebook. Of het bedrijf zit aan online verkoopsystemen vast naast verkoop via de voordeur, denk aan bloemenwinkels.

    Het varieert denk ik per product, doel en doelgroep.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Je nuance klopt helemaal en is ook wat ik wilde aantonen. Een lokale kroeg in een volksbuurt heeft geen website nodig, die krijgt waarschijnlijk voldoende aanloop en heeft meer een sociale functie. Het heeft vooral te maken met het bereik dat je nodig hebt natuurlijk. Hoe groter je bereik, hoe groter de kans dat je een website nodig hebt.

      Het heeft dus inderdaad alles met product, doel en doelgroep te maken.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.