Hoe verzamel je reviews op Google - inclusief handige, praktische tips

Hoe verzamel je reviews op Google?

Voor ieder bedrijf is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Verder is het voor ieder bedrijf belangrijk om recensies te verzamelen. Beide helpen je om nieuwe klanten te werven. Dus wil je ook zichtbaar zijn met je reviews in Google. Daarin speelt Google Mijn Bedrijf een belangrijke rol. Hoe zorg je nu voor die reviews op Google? In dit artikel lees je er alles over, inclusief de manier waarop je een direct link naar je klanten stuurt.

Google Mijn Bedrijf: onmisbaar voor lokale vindbaarheid

De vindbaarheid van jouw bedrijf begint -naast je website- bij Google Mijn Bedrijf. Zeker voor lokale vindbaarheid het is Google Mijn Bedrijf essentieel. Wil je in de Local Pack voorkomen bij lokale zoekopdrachten? Dan heb je een vermelding op Google Mijn Bedrijf nodig. Dat wist je natuurlijk al, omdat je het artikel over het verbeteren van je lokale vindbaarheid helemaal gelezen hebt. Maar gebruik jij Google Mijn Bedrijf al voor het ontvangen van reviews?

Reviews worden belangrijker

Je potentiële klant wil zekerheid. Dat wil je zelf toch ook wanneer je iets nieuws aanschaft of bij je nieuwe partij klant wordt? Reviews (recensies) worden daarom in de nog steeds groeiende wereld van internet steeds belangrijker. Google begrijpt dat en heeft daarom al meerdere stappen genomen om jouw potentiële klanten te helpen, onder andere door reviews te tonen in de lokale zoekresultaten.

Ook reviews van externe partijen

Naast de sterren die er te zien zijn in de Local Pack bij lokale zoekresultaten, heeft Google ook samenwerking met externe partijen om die reviews te tonen. Zo is voor hotels de samenwerking aangegaan met TrustYou. Door deze samenwerking krijgen hotels nu previews van reviews in de zoekresultaten bij branded search (wanneer je dus op een specifiek hotel zoekt). Voor iedere onderneming is het dus van groot belang om ook bij externe partijen reviews te verzamelen. Daarnaast is -zeker voor lokale dienstverleners, winkels en horeca- het verzamelen van reviews op Google zelf ook van groot belang.
Reviewoverzicht in Google branded search zoekresultaten - Hotel Huis te Eerbeek

Reviews op Google

Waar komen de reviews in de Google Local Pack vandaan? Je raadt het al, die komen van Google Mijn Bedrijf. Wanneer je vijf of meer reviews hebt ontvangen op je Google Mijn Bedrijf-pagina, worden de sterren vertoond in de lokale zoekresultaten (ook dat kwam al voorbij in mijn artikel over lokale vindbaarheid). En die Google-recensies worden nu nog belangrijker. Deze gaan een rol spelen in de positie van jouw bedrijf in de Local Pack.

Google-recensies als rankingfactor

Google heeft zelf aangegeven welke onderdelen belangrijk zijn voor jouw vindbaarheid in de Local Pack. Daarbij hebben ze ook aangegeven dat de Google-recensies waarschijnlijk een rol spelen. Ik ben ervan overtuigd dat je het woord “waarschijnlijk” wel weg kunt laten. Het is dus van groot belang om zoveel mogelijk recensies te ontvangen.
 Google-recensies spelen een rol in bepalen positie in de lokale zoekresultaten

Hoe krijg je die recensies?

Hoe krijg je die recensies? Of beter nog: hoe maak je het hier klanten zo makkelijk mogelijk om een recensie te plaatsen? Waar je voorheen je klanten naar je Google Mijn Bedrijf pagina kon verwijzen, is het nu niet meer mogelijk daar direct recensies te ontvangen. Toch is het wel zo prettig en klantvriendelijk om je klanten een directe link te sturen waar ze een review kunnen achterlaten.

Directe link voor recensies

Google heeft het je de afgelopen tijd niet makkelijk gemaakt. Waar je voorheen je klanten nog gewoon naar je Google Mijn Bedrijf-pagina kon sturen, is dit nu simpelweg niet meer mogelijk. Het leek er zelfs even op dat een directe link onmogelijk was. Google heeft hier inmiddels zelf een oplossing voor geboden:

  1. Ga naar de API voor Google Places
  2. Zoek naar je bedrijfsnaam
  3. Klik op het resultaat voor jouw eigen bedrijf
  4. Kopieer de ‘Place ID’ die onder jouw bedrijfsnaam staat
  5. Plaats de Place ID achter deze URL: https://search.google.com/local/writereview?placeid=
  6. Geef het resultaat door aan je klanten 🙂

Google Place ID via de Google Places API

In mijn geval ziet de directe link er dan zo uit: https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJAQAAAAAAABARE3swNIw1QLM. En als je erop klikt, zie je het zoekresultaat voor mijn bedrijf, en direct een blok voor het schrijven van de review:

Dit krijgt een ingelogde Google-gebruiker te zien bij de directe link naar jouw Google reviews

Maak het je klant makkelijk

Naast het sturen van de link, maak je het je klant ook makkelijk door gericht te vragen naar een review. Vraag bijvoorbeeld “wat zou je anderen vertellen over hoe je mijn diensten ervaren hebt?”. Of als je graag een specifiek onderwerp (product, dienst) in de recensie wilt zien terugkomen, noem dat dan expliciet. Je klant wordt door je gerichte vraag aan het denken gezet en zal makkelijker een recensie voor je kunnen schrijven.

Heb je een webwinkel?

Kennelijk vindt Google webshops geen echte winkels. Er komen signalen binnen dat ze op het moment van schrijven (mei 2016) bedrijfspagina’s van webshops aan het verwijderen zijn. Volgens Google zijn webshops geen echte winkels. Maar volgens mij is er geen alternatief qua branche/categorie. Daarnaast mag het adres geen bezwaar zijn, omdat in Nederland sowieso ook altijd een fysiek adres op de website terug te vinden moet zijn.

Kies je categorie

Heb je hier ook mee te maken? Kies dan voor een andere categorie, of laat Google weten dat dit geen juiste oplossing is. Overigens levert wat onderzoek op dat grote webshops als Wehkamp, Bol.com en Coolblue inderdaad geen recensies kunnen ontvangen. Mogelijk is dit ook omdat het echte merken zijn (geworden). Fonq heeft wel Google recensies, maar heeft ook een bezoekadres met showroom of winkel.

Het blijft zoeken, en volgens mij is de lijst met categorieën die Google zelf heeft gemaakt ook niet compleet. Niettemin is het wel handig om er eens in te kijken.

Wil jij mij helpen?

Wanneer je wat aan dit blog hebt gehad, wil jij mij dan helpen door een recensie achter te laten op Google Mijn Bedrijf? Wellicht heb je meerdere blogs van me gelezen, een training bij mij gevolgd of ken je me van ‘Test je SEO-kennis’ op Facebook. Hoe dan ook, als je wat aan mijn kennis hebt, wil je daar een kort stukje over schrijven? Je laat je review natuurlijk achter via de directe link.

Reacties en vragen onder het blog worden ook altijd beantwoord, dus brand los!

16 antwoorden
  1. Laura
    Laura zegt:

    Reviews worden steeds belangrijker, dat staat voorop. Maar klopt het dat bovenstaande tips alleen toe te passen zijn als je een fysiek winkel of bezoekadres hebt? Ik hoorde vandaag van een collega dat haar Google bedrijfspagina door Google verwijderd is uit de zoekresultaten (en dus ook de bijbehorende reviews) omdat ze een webwinkel heeft. En geen fysieke winkel. Weet jij daar meer van?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Het lijkt mij stug dat “webwinkel” de reden is. Sterker nog: ook webwinkels hebben een fysiek adres en moeten die in Nederland zelfs wettelijk gezien op hun website hebben staan. Wat mij logischer lijkt, is dat iemand vond dat ze de verkeerde categorie gebruikte en dat reden tot verwijdering is geweest. Qua categorieën kan (moet!) het sowieso beter bij Google Mijn Bedrijf. Tekstschrijvers/copywriters hebben geen eigen categorie en ook webshops zouden een eigen categorie moeten hebben, liefst zelfs ‘Webshops’ als branche (er is nu ‘Winkels en winkelen’) en dan diverse categorieën eronder.
      Soms is een pagina overigens nog niet verdwenen, en kun je een heroverwegingsverzoek indienen bij Google…

      Beantwoorden
      • Ester
        Ester zegt:

        De bedrijfspagina van mijn webshop is ook verwijderd. Direct daarna telefonisch contact opgenomen met Google. De pagina is door hen offline gehaald. Reden? Een webshop is geen fysieke winkel. Mocht een potentiële klant mijn bedrijf opzoeken via Google Maps en besluiten om langs te komen, dan zou het wel eens tegen kunnen vallen dat er geen ‘echte’ winkel is. In die zin wordt Maps dan als een verstrekker van de verkeerde informatie gezien. En dat willen ze voorkomen. Naar mijn mening klopt dit absoluut niet, maar na een lange discussie met Google aan de telefoon blijkt dat er niet veel tegen te doen is. Schijnbaar zijn ze momenteel meerdere webwinkels aan het verwijderen als bedrijfspagina. Dus ja… wat doe je dan?

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Aan de ene kant begrijp ik hun redenatie, aan de andere kant is het zo dat je in Nederland als webwinkel ook gewoon verplicht bent een bezoekadres te vermelden. Tijd voor Google om de categorieën eens grondig op de schop te nemen. Ik vind het al waanzin dat bijvoorbeeld “tekstschrijver” of “copywriter” er niet eens tussen staat. Laat staan dat er geen branche of categorie “webwinkel” is. Kijken of Daniël Mulder hier wat over kan roepen…

          Beantwoorden
          • Nathan Veenstra
            Nathan Veenstra zegt:

            Op Google+ reageerde Daniël Mulder op mijn vraag, en bevestigde wat ik al vermoedde:

            webshops zijn geen lokaal bedrijf - kies op Google Mijn Bedrijf voor merkenpagina
            Als webshop mag je dus geen (lokaal) bedrijf zijn en kies je voor een merkenpagina. Daar kun je echter weer geen recensies op ontvangen…

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Wendy,

      Dank voor je reactie. Waar jij tegenaan loopt, is waar ik ook nog geen rekening mee had gehouden: je hebt nog geen reviews. Vlak na het publiceren van dit artikel kreeg ik een vergelijkbare vraag. Punt is dat je vanuit Maps moet kunnen klikken op ‘Reviews’. Dat kan echter niet als je nog geen enkele review hebt. Je zult dus eerst op de omslachtige manier mensen moeten vragen om een review achter te laten, voor je de directe link kunt creëren. In jouw geval dus eerst maar deze link geven of ze vragen jouw bedrijf te googelen en via de Knowledge Graph Panel te klikken op ‘Een recensie schrijven’.

      Beantwoorden
  2. Eduard de Boer
    Eduard de Boer zegt:

    Hoi Nathan,

    Wederom een mooi artikel, zoals we van je gewend zijn! Het placeid, waar jij het over hebt, is eigenlijk het CID, dat Google intern gebruikt als ID voor alle bedrijfsvermeldingen op Google My Business (en Google Maps etc.).

    Elke GMB vermelding heeft een CID, ook die nog geen recensies hebben. Je kunt een CID snel en gemakkelijk vinden via onder andere de volgende twee tools:
    • CID Finder: https://cidfinder.view3.com/
    • Google My Business Page Finder : http://www.michaelcottam.com/google-business-page-finder/

    Je moet alleen oppassen met deze directe links, want het is de vraag of ze altijd werken en ook blijven werken. Recentelijk zijn namelijk diverse van dit soort links opgehouden te functioneren.

    En wanneer iemand erop klikt op een mobiel, terwijl hij/zij niet op Google is ingelogd, krijg je een 403 error pagina. Bovendien is de pagina die je hiermee krijgt als je wel bent ingelogd op Google, niet mobielvriendelijk.

    Wat ik als reputatiecoach ondernemers die reviews willen verzamelen op Google aanraad, is de volgende link te gebruiken:

    https://www.google.nl/search?q=jouw+bedrijfsnaam+plaats

    en dan de klanten te vragen op de knop te klikken of op de sterren (mobiel). Zo doorloop je namelijk ook automatisch het proces van inloggen en dergelijke.

    Gebruik je WordPress, dan kun je de plugin “Pretty Link Lite” gebruiken om een mooie verkorte link te maken naar deze URL, zoals bijv.: http://www.jouwbedrijf.nl/uwmening

    Dit heeft ook als voordeel, dat je zo gemakkelijk je reviews kunt spreiden, door af en toe de URL naar een andere reviewsite te laten verwijzen.

    Keep up the good work,

    Eduard — ReputatieCoach

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je uitgebreide reactie Eduard. Je hebt zeker gelijk dat je moet oppassen met dit soort directe links, gezien het feit dat er nogal eens wat in verandert. Niettemin vind ik dit -zolang het werkt- wel een heel mooie en vooral ook klantvriendelijke oplossing. Beter dan de Google link doorgeven, waar mensen weer moeten doorklikken eer ze de recensie kunnen achterlaten.

      Het al dan niet ingelogd zijn met een Google account is zeker een punt, net als het niet mobielvriendelijk zijn van de pagina.

      Mooie aanvulling verder met Pretty Link Lite en de tip om ook andere reviewsites in te zetten.

      Dank!

      Beantwoorden
  3. Rob
    Rob zegt:

    Hallo Nathan, leuk blog! Sinds oktober ongeveer worden er ook externe partijen getoond in de bedrijfspagina onder de noemer “reviews van het internet”. Weet jij aan welke regels je moet voldoen volgens Google om hier getoond te worden, naast een correcte implementatie van schema.org (ratings) op de site?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hallo Rob, dank voor je compliment, altijd welkom. Over de andere reviews schreef ik ook al een artikel: https://letterzaken.nl/waarom-alle-reviews-relevant-zijn-voor-jouw-bedrijf/
      Hoe ze er precies komen, is mij niet helemaal duidelijk, maar het lijkt er wel sterk op dat je bedrijfsgegevens op de platformen moeten overeenkomen met die in Google Mijn Bedrijf. De vraag is daarna welke keuzes gemaakt worden om deze reviews te tonen. Er worden tot nu toe maximaal 3 andere platformen getoond, dus als je er 4 of meer hebt, waarop wordt dan de keuze gebaseerd, is de vraag.

      Mij lijkt het het meest aannemelijk dat dit gebeurt op basis van het aantal reviews, mede om dat het aantal een realistischer beeld geeft. Al je reviews zijn dus belangrijk, zoals ik in het hier vermelde artikel al schrijf 🙂

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *