Hoe verzamel je reviews op Google - inclusief handige, praktische tips

Hoe verzamel je reviews op Google?

Voor ieder bedrijf is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Verder is het voor ieder bedrijf belangrijk om recensies te verzamelen. Beide helpen je om nieuwe klanten te werven. Dus wil je ook zichtbaar zijn met je reviews in Google. Daarin speelt Google Mijn Bedrijf een belangrijke rol. Hoe zorg je nu voor die reviews op Google? In dit artikel lees je er alles over, inclusief de manier waarop je een direct link naar je klanten stuurt.

Dit artikel werd gepubliceerd op 12 mei 2016 en is geüpdatet en aangevuld op 13 juni 2019.

Google Mijn Bedrijf: onmisbaar voor lokale vindbaarheid

De vindbaarheid van jouw bedrijf begint -naast je website- bij Google Mijn Bedrijf. Zeker voor lokale vindbaarheid het is Google Mijn Bedrijf essentieel. Wil je in de Local Pack voorkomen bij lokale zoekopdrachten? Dan heb je een vermelding op Google Mijn Bedrijf nodig. Dat wist je natuurlijk al, omdat je het artikel over het verbeteren van je lokale vindbaarheid helemaal gelezen hebt. Maar gebruik jij Google Mijn Bedrijf al voor het ontvangen van reviews?

Reviews worden belangrijker

Je potentiële klant wil zekerheid. Dat wil je zelf toch ook wanneer je iets nieuws aanschaft of bij je nieuwe partij klant wordt? Reviews (recensies) worden daarom in de nog steeds groeiende wereld van internet steeds belangrijker. Google begrijpt dat en heeft daarom al meerdere stappen genomen om jouw potentiële klanten te helpen, onder andere door reviews te tonen in de lokale zoekresultaten.

Ook reviews van externe partijen

Naast de sterren die er te zien zijn in de Local Pack bij lokale zoekresultaten, heeft Google ook samenwerking met externe partijen om die reviews te tonen. Zo is voor hotels de samenwerking aangegaan met TrustYou. Door deze samenwerking krijgen hotels nu previews van reviews in de zoekresultaten bij branded search (wanneer je dus op een specifiek hotel zoekt). Verder haalt Google reviews op van bijvoorbeeld Facebook, De Telefoongids en Zorgkaart Nederland. Allerlei platforms waar je als onderneming reviews kunt ontvangen.
Het is dus voor iedere onderneming van groot belang om ook bij externe partijen reviews te verzamelen. Daarnaast is -zeker voor lokale dienstverleners, winkels en horeca- het verzamelen van reviews op Google zelf ook van groot belang.
Reviewoverzicht in Google branded search zoekresultaten - Hotel Huis te Eerbeek

Reviews op Google

Waar komen de reviews in de Google Local Pack en Knowledge Panel vandaan? Je raadt het al, die komen van Google Mijn Bedrijf. Wanneer je vijf of meer reviews hebt ontvangen op je Google Mijn Bedrijf-pagina, worden de sterren vertoond in de lokale zoekresultaten (ook dat kwam al voorbij in mijn artikel over lokale vindbaarheid). En die Google-recensies worden nu nog belangrijker. Deze gaan een rol spelen in de positie van jouw bedrijf in de Local Pack.

Beoordelingen versus reviews in Google

Google maakt een verschil tussen beoordelingen en reviews. Dat geldt in ieder geval voor de punten die Google gebruikers krijgen: wanneer ze enkel sterren geven geldt dat als een beoordeling waar ze 1 punt voor krijgen, schrijven ze er een begeleidende tekst bij, is dat een review die 10 punten oplevert. Hoe meer punten, hoe meer status voor de Google gebruiker en uiteindelijk krijg je er ook iets voor terug in de vorm van cloud opslag. Voor bedrijfseigenaren is het ook relevant, een review weegt waarschijnlijk zwaarder dan een beoordeling en een review kan je een mooie quote in de zoekresultaten opleveren.

Quotes uit recensies zichtbaar in Google

Het gemiddelde van jouw Google recensies wordt al enige tijd weergegeven in de zoekresultaten. Je ziet dan in de Knowledge Panel een weergave met sterren. Die geven het gemiddelde weer van de recensies die je ontvangen hebt via Google Mijn Bedrijf. In februari 2016 kregen hotels samenvattingen van (externe) reviews in hun Knowledge Panel. En nu staan er ook quotes uit Google recensies in de Knowledge Panel van bedrijven. Hoe krijg jij dat voor elkaar?

Knowledge Panel Letterzaken online marketing met quotes uit Google recensies.

Begin met recensies verzamelen

Sowieso moet je eerst recensies hebben op je Google Mijn Bedrijf-pagina. Lees hier hoe je recensies verzamelt op Google. En dan? Dan wordt vanaf 2 recensies* ook het gemiddelde van de reviews vertoond in de vorm van sterren. In eerste instantie dacht ik dat je ook voor de quotes ten minste 5 Google-recensies moest hebben. Ik kwam echter ook vermeldingen tegen met minder dan 5 recensies mét quotes en meer dan 5 recensies zónder quotes. Hoe zit dat nu precies?

2 recensies en toch krijgt De Marketing Assistent quotes in de Google Knowledge Panel.

De Marketing Assistent heeft hier 2 recensies op Google en toch weergave van quotes.

*In eerste instantie had je minimaal 5 reviews nodig voor de vertoning van het gemiddelde aantal sterren. Sinds februari 2017 worden er al sterren vertoond bij bedrijven die 2 recensies of meer hadden ontvangen.

Is het dan de betrouwbaarheid die telt?

Ik heb eens wat gegoogeld op bedrijven en heb gekeken naar de aanwezigheid van quotes. Bij sommige bedrijven waren 2 recensies al genoeg om quotes te krijgen in Google (zie hierboven). Bij andere bedrijven waren 5 recensies niet eens toereikend. Mijn eerste conclusie is hierbij dat de recensies die je krijgt betrouwbaar moeten zijn. Daarnaast heb je meerdere recensies met een tekstuele toelichting nodig. Zonder tekst geen quotes natuurlijk.

Toch zijn begeleidende teksten geen garantie, zoals je ziet in onderstaande voorbeeld van een grillrestaurant in Apeldoorn:

Met 7 recensies toch geen quotes bij recensies in Google voor dit grillrestaurant

7 Google recensies, maar geen quotes. Omdat er korte teksten bij staan wellicht?

Hoe krijg jij die quotes in je Knowledge Panel?

De vraag is: wanneer krijg je de quotes in je Knowledge Panel? En kun je er zelf nog invloed op uitoefenen? We zullen het waarschijnlijk nooit zeker weten, omdat Google ons niet alles vertelt. Vooralsnog is mijn persoonlijke conclusie dat het een combinatie is van:

  1. aantal reviews (minimaal 2)
  2. aanwezigheid van recensieteksten
  3. hoeveelheid woorden in recensieteksten
  4. betrouwbaarheid van de reviewers (meerdere reviews gegeven)
  5. beheer van Google Mijn Bedrijf

Punt 4 lijkt mij persoonlijk een terechte factor. Toch is ook dat niet aan de orde bij het voorbeeld van De Marketing Assistent hierboven, die 2 recensies heeft. Beide recensies zijn van personen die alleen bij haar een recensie hebben achtergelaten. Toch durf ik te stellen dat bovenstaande factoren een rol spelen, al dan niet een combinatie van 2 of meer van deze punten.

Heb je jouw Google Mijn Bedrijf nog niet geclaimd, lees dan in dit artikel hoe je zelf jouw Google Mijn Bedrijf in beheer krijgt.

Google-recensies als rankingfactor

Google heeft zelf aangegeven welke onderdelen belangrijk zijn voor jouw vindbaarheid in de Local Pack. Daarbij hebben ze ook aangegeven dat de Google-recensies waarschijnlijk een rol spelen. Ik ben ervan overtuigd dat je het woord “waarschijnlijk” wel weg kunt laten. Het is dus van groot belang om zoveel mogelijk recensies te ontvangen.
 Google-recensies spelen een rol in bepalen positie in de lokale zoekresultaten

Hoe krijg je die recensies?

Hoe krijg je die recensies? Of beter nog: hoe maak je het hier klanten zo makkelijk mogelijk om een recensie te plaatsen? Waar je voorheen je klanten naar je Google Mijn Bedrijf pagina kon verwijzen, is het nu niet meer mogelijk daar direct recensies te ontvangen. Toch is het wel zo prettig en klantvriendelijk om je klanten een directe link te sturen waar ze een review kunnen achterlaten.

Directe link voor recensies

Google heeft het je de afgelopen tijd niet makkelijk gemaakt. Waar je voorheen je klanten nog gewoon naar je Google Mijn Bedrijf-pagina kon sturen, is dit nu simpelweg niet meer mogelijk. Het leek er zelfs even op dat een directe link onmogelijk was. Je hebt nu 2 mogelijkheden om mensen direct een link te geven om een review te schrijven. Met een link via je Google Place ID of een korte naam voor je bedrijfsprofiel (sinds juni 2019).

Korte naam voor je bedrijfsprofiel

Sinds juni 2019 kun je een korte link maken voor je Google Mijn Bedrijf. Zodra je die hebt, kun je die ook gebruiken om naar je klanten te sturen als je reviews van ze wilt ontvangen. Dat ziet er netjes uit, maar heeft wel een nadeel: ze komen op een Google Maps pagina voor jouw bedrijf, waardoor ze extra moeite moeten doen om een review achter te laten. In mijn geval is de korte link https://g.page/Letterzaken/review.

Directe link naar review met Google Place ID

Een link die jouw klant ook echt direct naar de mogelijkheid leidt om een review achter te laten is die met je Google Place ID. Die maak je als volgt aan:

  1. Ga naar de API voor Google Places
  2. Zoek naar je bedrijfsnaam
  3. Klik op het resultaat voor jouw eigen bedrijf
  4. Kopieer de ‘Place ID’ die onder jouw bedrijfsnaam staat
  5. Plaats de Place ID achter deze URL: https://search.google.com/local/writereview?placeid=
  6. Geef het resultaat door aan je klanten :)

Google Place ID via de Google Places API

In mijn geval ziet de directe link er dan zo uit: https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJAQAAAAAAABARE3swNIw1QLM. En als je erop klikt, zie je het zoekresultaat voor mijn bedrijf, en direct een blok voor het schrijven van de review:

Dit krijgt een ingelogde Google-gebruiker te zien bij de directe link naar jouw Google reviews

Het mag dan wel een minder mooie link zijn dan de korte naam via Google Mijn Bedrijf, deze link leidt wel direct naar de review-mogelijkheid, mits je klant is ingelogd met een Google account.

Maak het je klant makkelijk

Naast het sturen van de link, maak je het je klant ook makkelijk door gericht te vragen naar een review. Vraag bijvoorbeeld “wat zou je anderen vertellen over hoe je mijn diensten ervaren hebt?”. Of als je graag een specifiek onderwerp (product, dienst) in de recensie wilt zien terugkomen, noem dat dan expliciet. Je klant wordt door je gerichte vraag aan het denken gezet en zal makkelijker een recensie voor je kunnen schrijven.

Heb je een webwinkel?

Kennelijk vindt Google webshops geen echte winkels. Er komen signalen binnen dat ze op het moment van schrijven (mei 2016) bedrijfspagina’s van webshops aan het verwijderen zijn. Volgens Google zijn webshops geen echte winkels. Maar volgens mij is er geen alternatief qua branche/categorie. Daarnaast mag het adres geen bezwaar zijn, omdat in Nederland sowieso ook altijd een fysiek adres op de website terug te vinden moet zijn.

Kies je categorie

Heb je hier ook mee te maken? Kies dan voor een andere categorie, of laat Google weten dat dit geen juiste oplossing is. Overigens levert wat onderzoek op dat grote webshops als Wehkamp, Bol.com en Coolblue inderdaad geen recensies kunnen ontvangen. Mogelijk is dit ook omdat het echte merken zijn (geworden). Fonq heeft wel Google recensies, maar heeft ook een bezoekadres met showroom of winkel.

Het blijft zoeken, en volgens mij is de lijst met categorieën die Google zelf heeft gemaakt ook niet compleet. Niettemin is het wel handig om er eens in te kijken.

Reageer altijd op alle reviews, altijd

Het is menselijk om de positieve reacties voor lief te nemen en pas te reageren wanneer er iets misgaat. Toch zou ik dat niet doen. Zorg dat je altijd reageert op de reviews die je ontvangt. Dat geldt niet alleen bij recensies op Google, maar overal. Dus ook op je Google reviews. Het is ook wel logisch. Als je alleen op negatieve reviews reageert, lijkt het er sterk op dat je aan damage control doet. Reageer je op alle beoordelingen die je krijgt, dan is duidelijk dat je er echt mee bezig bent.

Hoe reageer je op -al dan niet onterechte- negatieve reviews?

Negatieve reviews zijn vervelend, ze kunnen je klanten kosten. Althans, als jij er niet goed op reageert. Draai het om en zie het als een kans om te laten zien hoe jij omgaat met negatieve reviews. En met je klanten in het algemeen. Als je altijd op reviews reageert, zoals ik hiervoor al aangaf, zullen de mensen ook anders kijken naar de negatieve reviews. Daarnaast kun je laten blijken dat je jouw klanten altijd serieus neemt.

Onterechte negatieve reviews

Hoewel het niet mag, kan iemand een onterechte negatieve review achterlaten. Iemand die helemaal geen klant is of was, of zelfs je concurrent. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon terechte negatieve reviews krijgen. Je kunt namelijk niet iedereen tevreden stellen. Sterker nog, wat vind jij betrouwbaarder overkomen: een bedrijf met een gemiddelde van 5 sterren uit 39 reviews of een bedrijf met een gemiddelde van 4,6 uit 38 reviews?

Een aantal varianten van reviews mag volgens de richtlijnen van Google niet. Veelal zijn dit juist de negatieve reviews. Als dit gebeurt, kun je deze reviews melden voor verwijdering:

Reviews die Google niet toestaat, waaronder reviews van eigen werknemers of concurrenten.

Hoe ga je hiermee om?

Laat in je reactie altijd zien dat je naar een oplossing wilt werken. Herken je de situatie niet of weet je zelfs zeker dat dit geen echte klant was, geef dan in je reactie aan dat je dit graag wilt oplossen, maar je de naam niet in je klantenbestand kan terugvinden of dat dit verhaal niet bekend is bij jou. Om daarna aan te geven dat je graag persoonlijk contact met ze hebt om hun verhaal aan te horen en zo tot een oplossing te komen. Verwijt de klant vooral niks, schuif ze niks in de schoenen.

Reactie van een makelaar op een negatieve Google review.

Je kan hier nog kritisch zijn op de manier waarop deze makelaar de bal bij de klant legt, toch vind ik dat zelf ergens ook wel terecht. Hoe dan ook, je kunt hiervan zelf wel oordelen wat jij zelf goed en minder goed vindt en zo jouw eigen reactie op negatieve reviews bedenken.

Hoe zou jij reageren?

Heb jij al helder hoe jij op negatieve recensies reageert? Heb je te maken met

Reacties en vragen onder het blog worden ook altijd beantwoord, dus brand los.

30 antwoorden
  1. Laura
    Laura zegt:

    Reviews worden steeds belangrijker, dat staat voorop. Maar klopt het dat bovenstaande tips alleen toe te passen zijn als je een fysiek winkel of bezoekadres hebt? Ik hoorde vandaag van een collega dat haar Google bedrijfspagina door Google verwijderd is uit de zoekresultaten (en dus ook de bijbehorende reviews) omdat ze een webwinkel heeft. En geen fysieke winkel. Weet jij daar meer van?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Het lijkt mij stug dat “webwinkel” de reden is. Sterker nog: ook webwinkels hebben een fysiek adres en moeten die in Nederland zelfs wettelijk gezien op hun website hebben staan. Wat mij logischer lijkt, is dat iemand vond dat ze de verkeerde categorie gebruikte en dat reden tot verwijdering is geweest. Qua categorieën kan (moet!) het sowieso beter bij Google Mijn Bedrijf. Tekstschrijvers/copywriters hebben geen eigen categorie en ook webshops zouden een eigen categorie moeten hebben, liefst zelfs ‘Webshops’ als branche (er is nu ‘Winkels en winkelen’) en dan diverse categorieën eronder.
      Soms is een pagina overigens nog niet verdwenen, en kun je een heroverwegingsverzoek indienen bij Google…

      Beantwoorden
      • Ester
        Ester zegt:

        De bedrijfspagina van mijn webshop is ook verwijderd. Direct daarna telefonisch contact opgenomen met Google. De pagina is door hen offline gehaald. Reden? Een webshop is geen fysieke winkel. Mocht een potentiële klant mijn bedrijf opzoeken via Google Maps en besluiten om langs te komen, dan zou het wel eens tegen kunnen vallen dat er geen ‘echte’ winkel is. In die zin wordt Maps dan als een verstrekker van de verkeerde informatie gezien. En dat willen ze voorkomen. Naar mijn mening klopt dit absoluut niet, maar na een lange discussie met Google aan de telefoon blijkt dat er niet veel tegen te doen is. Schijnbaar zijn ze momenteel meerdere webwinkels aan het verwijderen als bedrijfspagina. Dus ja… wat doe je dan?

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Aan de ene kant begrijp ik hun redenatie, aan de andere kant is het zo dat je in Nederland als webwinkel ook gewoon verplicht bent een bezoekadres te vermelden. Tijd voor Google om de categorieën eens grondig op de schop te nemen. Ik vind het al waanzin dat bijvoorbeeld “tekstschrijver” of “copywriter” er niet eens tussen staat. Laat staan dat er geen branche of categorie “webwinkel” is. Kijken of Daniël Mulder hier wat over kan roepen…

          Beantwoorden
          • Nathan Veenstra
            Nathan Veenstra zegt:

            Op Google+ reageerde Daniël Mulder op mijn vraag, en bevestigde wat ik al vermoedde:

            webshops zijn geen lokaal bedrijf - kies op Google Mijn Bedrijf voor merkenpagina
            Als webshop mag je dus geen (lokaal) bedrijf zijn en kies je voor een merkenpagina. Daar kun je echter weer geen recensies op ontvangen…

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Wendy,

      Dank voor je reactie. Waar jij tegenaan loopt, is waar ik ook nog geen rekening mee had gehouden: je hebt nog geen reviews. Vlak na het publiceren van dit artikel kreeg ik een vergelijkbare vraag. Punt is dat je vanuit Maps moet kunnen klikken op ‘Reviews’. Dat kan echter niet als je nog geen enkele review hebt. Je zult dus eerst op de omslachtige manier mensen moeten vragen om een review achter te laten, voor je de directe link kunt creëren. In jouw geval dus eerst maar deze link geven of ze vragen jouw bedrijf te googelen en via de Knowledge Graph Panel te klikken op ‘Een recensie schrijven’.

      Beantwoorden
  2. Eduard de Boer
    Eduard de Boer zegt:

    Hoi Nathan,

    Wederom een mooi artikel, zoals we van je gewend zijn! Het placeid, waar jij het over hebt, is eigenlijk het CID, dat Google intern gebruikt als ID voor alle bedrijfsvermeldingen op Google My Business (en Google Maps etc.).

    Elke GMB vermelding heeft een CID, ook die nog geen recensies hebben. Je kunt een CID snel en gemakkelijk vinden via onder andere de volgende twee tools:
    • CID Finder: https://cidfinder.view3.com/
    • Google My Business Page Finder : http://www.michaelcottam.com/google-business-page-finder/

    Je moet alleen oppassen met deze directe links, want het is de vraag of ze altijd werken en ook blijven werken. Recentelijk zijn namelijk diverse van dit soort links opgehouden te functioneren.

    En wanneer iemand erop klikt op een mobiel, terwijl hij/zij niet op Google is ingelogd, krijg je een 403 error pagina. Bovendien is de pagina die je hiermee krijgt als je wel bent ingelogd op Google, niet mobielvriendelijk.

    Wat ik als reputatiecoach ondernemers die reviews willen verzamelen op Google aanraad, is de volgende link te gebruiken:

    https://www.google.nl/search?q=jouw+bedrijfsnaam+plaats

    en dan de klanten te vragen op de knop te klikken of op de sterren (mobiel). Zo doorloop je namelijk ook automatisch het proces van inloggen en dergelijke.

    Gebruik je WordPress, dan kun je de plugin “Pretty Link Lite” gebruiken om een mooie verkorte link te maken naar deze URL, zoals bijv.: http://www.jouwbedrijf.nl/uwmening

    Dit heeft ook als voordeel, dat je zo gemakkelijk je reviews kunt spreiden, door af en toe de URL naar een andere reviewsite te laten verwijzen.

    Keep up the good work,

    Eduard — ReputatieCoach

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je uitgebreide reactie Eduard. Je hebt zeker gelijk dat je moet oppassen met dit soort directe links, gezien het feit dat er nogal eens wat in verandert. Niettemin vind ik dit -zolang het werkt- wel een heel mooie en vooral ook klantvriendelijke oplossing. Beter dan de Google link doorgeven, waar mensen weer moeten doorklikken eer ze de recensie kunnen achterlaten.

      Het al dan niet ingelogd zijn met een Google account is zeker een punt, net als het niet mobielvriendelijk zijn van de pagina.

      Mooie aanvulling verder met Pretty Link Lite en de tip om ook andere reviewsites in te zetten.

      Dank!

      Beantwoorden
  3. Rob
    Rob zegt:

    Hallo Nathan, leuk blog! Sinds oktober ongeveer worden er ook externe partijen getoond in de bedrijfspagina onder de noemer “reviews van het internet”. Weet jij aan welke regels je moet voldoen volgens Google om hier getoond te worden, naast een correcte implementatie van schema.org (ratings) op de site?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hallo Rob, dank voor je compliment, altijd welkom. Over de andere reviews schreef ik ook al een artikel: https://letterzaken.nl/waarom-alle-reviews-relevant-zijn-voor-jouw-bedrijf/
      Hoe ze er precies komen, is mij niet helemaal duidelijk, maar het lijkt er wel sterk op dat je bedrijfsgegevens op de platformen moeten overeenkomen met die in Google Mijn Bedrijf. De vraag is daarna welke keuzes gemaakt worden om deze reviews te tonen. Er worden tot nu toe maximaal 3 andere platformen getoond, dus als je er 4 of meer hebt, waarop wordt dan de keuze gebaseerd, is de vraag.

      Mij lijkt het het meest aannemelijk dat dit gebeurt op basis van het aantal reviews, mede om dat het aantal een realistischer beeld geeft. Al je reviews zijn dus belangrijk, zoals ik in het hier vermelde artikel al schrijf :-)

      Beantwoorden
  4. Jurry
    Jurry zegt:

    Enig idee hoe een foutief gekoppelde “review op internet” in het Google overzicht kan worden (laten) verwijderd? Er wordt namelijk verwezen naar reviews op ZorgkaartNederland, echter deze betreffen een andere zorgverlener (met zelfde achternaam, maar andere voorletters).

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Als ik het zo lees, gaat het niet over de Google recensies, maar over recensies op een ander platform, in dit geval ZorgkaartNederland. Als die wordt weergegeven bij jouw website, vermoed ik dat die op de een of andere manier gekoppeld is aan jouw website. Om het echt zeker te weten, zal ik het moeten onderzoeken. Als je de URL hier wilt delen graag. Stuur me anders een mail als je wilt :-)

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Een korte update over deze kwestie: er is mailcontact met Jurry en de reviews van de derde partij die niet bij het bedrijf horen, lijken te worden gegenereerd omdat het verkeerde bedrijf verder geen bedrijfsgegevens heeft ingevuld. Google zoekt dan kennelijk op een bedrijf met dezelfde termen en toont degene met de meeste reviews.

      Dit toont het belang aan van volledig invullen van je bedrijfsgegevens op alle online platformen waar je bedrijf vermeld staat. En dat dit ook geldt voor bedrijven met een vrijwel identieke naam.

      Het advies in dezen is geweest om te zorgen dat de adresgegevens van de andere partij compleet gemaakt worden op desbetreffende platform, waarmee ik verwacht dat dit probleem opgelost wordt.

      Beantwoorden
  5. Anke Verbeek
    Anke Verbeek zegt:

    Hallo Nathan,

    Bedankt voor je waardevolle uitleg. Het is mij ook gelukt alleen nu wilde ik het testen met mijn partner. Die heeft geen google account kan hij dan geen review achterlaten? Moet je dus als klant eerst een account aanmaken wil je een review kunnen plaatsen?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Anke,
      Ja, je hebt een Google account nodig om een review te plaatsen. Veel mensen hebben (ongemerkt) toch een Google account. Want: ze gebruiken Gmail of YouTube, waar ze een account hebben. Dat is direct ook een Google account.

      Of je je partner een review moet laten plaatsen is een tweede. Allereerst omdat het je geloofwaardigheid aantast wanneer men weet dat de review van je partner komt. Daarnaast blijkt Google behoorlijk slim en worden reviews vanaf hetzelfde IP-adres of zelfs WiFi-netwerk geweigerd. De review die ik voor mijn grafisch vormgever achterliet werd maar niet doorgelaten. Tot ik me realiseerde dat ik die mogelijk bij hem op kantoor had ingevoerd. Ik heb ‘m maar verwijderd en opnieuw geplaatst met mijn andere account, terwijl ik thuis zat…

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Klopt helemaal Melvin. Ik dacht dat ik dat wel had meegenomen in het artikel, kennelijk niet. Zal dat nog even aanpassen. Het werkt ook niet op mobiel helaas, enkel op desktop.

      Beantwoorden
  6. Dirk
    Dirk zegt:

    Prima artikel. Wellicht kun je het aanpassen nu Google Adwords het “Customer Reviews” programma ter beschikking heeft voor webwinkels om zo makkelijk reviews te kunnen ontvangen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik ga er eens naar kijken. Maar met Google Ads houd ik me niet bezig, de focus is op alles organisch. Dus als dit enkel werkt in combinatie met Google Ads, past het in dit geval niet :-)

      Beantwoorden
      • Dirk
        Dirk zegt:

        Het gaat om webwinkels en het is vanuit Adwords uit. Eigenlijk heb je alleen een Merchant account nodig (wat logisch is want je bent webwinkel). Dan kun je 2 programma’s activeren, namelijk google shopping en/of google reviews. Aangezien je alles organisch doet selecteer je gewoon alleen google reviews en krijg je 3 manieren om reviews te verzamelen waaronder via embedded code op je webwinkel of via email na een klantbestelling. Je kunt ook via een bepaalde code je google rating op je website zetten (via een widget, net als bij trustpilot etc.). Als webwinkel is dat de oplossing indien je reviews wilt via Google.

        Beantwoorden
  7. Dolf
    Dolf zegt:

    Dank voor het duidelijke artikel. Ook de reacties van lezers zijn interessant. Nu houd ik mij ook in toenemende mate bezig met reviews. Nu krijg ik keuzestress ;). Google reviews of reviews op een branchespecifieke website (advieskeuze.nl in dit geval). Ik wil mijn klanten liever niet lastigvallen met het schrijven van meerdere reviews, ik ben al lang blij als ze er 1 willen schrijven. Kan jij helpen met het maken van de juiste keuze?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik snap je dilemma. En toch hoef je het jezelf niet zo moeilijk te maken ;-) Als je beide wilt, zou ik gewoon per periode de focus op een van beide leggen. Dus 1 of 2 maanden Google Reviews werven, daarna eenzelfde periode advieskeuze.nl. En zo door.

      Beantwoorden
  8. Daniël Visscher
    Daniël Visscher zegt:

    Beste Nathan,

    Wij hebben een website waar meer dan genoeg recensies op staan, ook is het nog eens zo dat wij via google zelf ook genoeg recensies hebben. maar op de 1 of andere manier worden de sterren niet gekoppeld aan ons bedrijf bij google. heeft u enig idee hoe dit kan, of gekoppeld kan worden.

    Met vriendelijke groet,

    Daniël Visscher

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Als ik googel op ‘laminaatoutlet’, staan jullie in de Local Pack met daarbij sterren: een 4,5 uit 48 reviews op het moment van schrijven. Als je bedoelt dat je de sterren graag wilt zien onder je URL in de organische zoekresultaten, dan zul je de reviews moeten koppelen aan je website via structured data. Even bij je webontwikkelaar neerleggen dan.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.