Quotes uit recensies bij jouw bedrijfsvermelding in Google? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Hoe krijg jij quotes van ontvangen reviews zichtbaar in Google?

En weer gebeurt er iets omtrent reviews in Google. Als je mijn blogs volgt, weet je dat ik al lange tijd hamer op het belang van reviews, zowel de Google recensies als reviews op externe websites. En nu blijkt weer hoe belangrijk deze recensies zijn. Sinds eind oktober 2016 worden er delen uit Google recensies weergegeven in de Knowledge Panel. En dat wil jij vast ook, zodat mensen direct in Google kunnen lezen waarom ze bij jou moeten zijn.

Van sterren naar samenvattingen

Het gemiddelde van de ontvangen reviews op Google wordt al enige tijd weergegeven in de zoekresultaten. Je ziet dan in de Knowledge Panel een weergave met sterren. Die geven het gemiddelde weer van de recensies die je ontvangen hebt via Google Mijn Bedrijf. In februari 2016 kregen hotels samenvattingen van (externe) reviews in hun Knowledge Panel. En nu (eind 2016) staan er quotes uit Google recensies in de Knowledge Panel van bedrijven. Hoe krijg jij dat voor elkaar?

Knowledge Panel Letterzaken online marketing met quotes uit Google recensies

Verzamel recensies

Sowieso moet je eerst recensies hebben op je Google Mijn Bedrijf-pagina. Lees hier hoe je recensies verzamelt op Google. En dan? Dan wordt vanaf 5 recensies* ook het gemiddelde van de reviews vertoond in de vorm van sterren. In eerste instantie leek het erop dat je ook voor de quotes ten minste 5 Google-recensies moest hebben. Ik kwam echter ook vermeldingen tegen met minder dan 5 recensies mét quotes en meer dan 5 recensies zónder quotes. Hoe zit dat nu precies?

2 recensies en toch krijgt De Marketing Assistent quotes in de Google Knowledge Panel

De Marketing Assistent heeft hier 2 recensies op Google en toch weergave van quotes.

*Op het moment dat het artikel werd gepubliceerd (december 2016) was het minimum aantal 5 sterren. In februari 2017 werden er al sterren vertoond bij bedrijven die 2 recensies of meer hadden ontvangen.

Betrouwbare reviews

Ik heb eens wat gegoogeld op bedrijven en heb gekeken naar de aanwezigheid van quotes. Bij sommige bedrijven waren twee recensies al genoeg om quotes te krijgen in Google (zie hierboven). Bij andere bedrijven waren 5 recensies niet toereikend. Mijn eerste conclusie is hierbij dat de recensies die je krijgt betrouwbaar moeten zijn. Daarnaast heb je meerdere recensies met een tekstuele toelichting nodig. Zonder tekst geen quotes natuurlijk.

Maar ook begeleidende teksten zijn geen garantie, zoals je ziet in onderstaande voorbeeld van een grillrestaurant in Apeldoorn.

Met 7 recensies toch geen quotes bij recensies in Google voor dit grillrestaurant

7 Google recensies, maar geen quotes. Omdat er korte teksten bij staan wellicht?

Hoe krijg jij die quotes in je Knowledge Panel?

De vraag is: wanneer krijg je de quotes in je Knowledge Panel? En kun je er zelf nog invloed op uitoefenen? Op beide vragen moet ik je helaas het antwoord schuldig blijven. Vooralsnog is mijn eerste conclusie dat het een combinatie is van:

  1. aantal reviews (minimaal 2)
  2. aanwezigheid van recensieteksten
  3. hoeveelheid woorden in recensieteksten
  4. betrouwbaarheid van de reviewers (meerdere reviews gegeven)
  5. beheer van Google Mijn Bedrijf

Punt 4 lijkt mij persoonlijk een terechte factor. Toch is ook dat niet aan de orde bij het voorbeeld van De Marketing Assistent hierboven, die 2 recensies heeft. Beide recensies zijn van personen die alleen bij haar een recensie hebben achtergelaten. Toch durf ik te stellen dat bovenstaande factoren een rol spelen, al dan niet een combinatie van 2 of meer van deze punten.

Heb je jouw Google Mijn Bedrijf nog niet geclaimd, lees dan in dit artikel hoe je zelf jouw Google Mijn Bedrijf in beheer krijgt.

Heb jij quotes van recensies in je Knowledge Panel?

Ik ben benieuwd: staan er quotes in de Knowledge Panel van jouw bedrijf? Laat je even weten hoeveel recensies jij hebt en aan welke van bovenstaande punten jouw situatie voldoet? Wie weet komen we er zo achter hoe het werkt. Laat het hieronder in de reacties weten.

6 antwoorden
  1. Daniëlle Kelder
    Daniëlle Kelder zegt:

    Zal ik eens aftrappen?

    Ik heb 6 reviews, allemaal met tekst, aantal woorden variërend tussen 5 en 65. De helft van de auteurs heeft vaker reviews geschreven, de anderen niet. En ik heb zelf het beheer over Mijn Bedrijf.

    Voor mij lijken je punten dus aardig te kloppen. :-)

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor de aftrap Daniëlle, leuk! :-) Mooi om te zien dat mijn voorzichtige conclusies in ieder geval voor jou kloppen.

      Wie biedt meer (of minder)? ;-)

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Sommige dingen zijn raadsels bij Google Lilian. Ik vermoed dat het recensies zijn van profielen die Google niet vertrouwt, maar kan dat niet met zekerheid zeggen. Soms lijkt een recensie gewoon tussen wal en schip op de een of andere manier. Zorg er in ieder geval voor dat je er regelmatig nieuwe reviews bij krijgt én reageer altijd op iedere review die je krijgt. Zo kweek je vertrouwen bij degenen die de recensies bekijken en bij Google :-)

      Beantwoorden
      • lilian
        lilian zegt:

        Beste Nathan,
        Toevallig zocht ik er weer op en zag jou reactie. Dank daarvoor. Het blijft vreemd inderdaad, omdat ik weet dat de klant een review heeft geschreven, maar niet zichtbaar. Klanten zijn vaak erg tevreden krijg ik ook via de mail, maar als ik vraag review te schrijven vergeten ze het vaak. grt lilian

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Ja, lastig. Soms is Google onnavolgbaar.

          Mensen die jou zulke mooie reacties sturen, zou je kunnen vragen exact dat ook op Google te plaatsen en dan de directe link te sturen waarmee ze dat kunnen doen. Hoe je die directe link maakt lees je in dit artikel, mocht je dat nog niet (of niet meer) weten. Merk daarbij wel even op dat het alleen kan wanneer ze met hun Google account zijn ingelogd en dat het niet op mobiel werkt…

          Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.