Hoe hoog sta jij in Google? Check het zelf met deze tools

Hoe hoog sta jij in Google? Check zelf je posities

Je wilt vindbaar zijn in Google, dus wil je weten hoe hoog je staat in de zoekmachine. Maar hoe check je die posities? Ga je zelf in Google kijken en hoe betrouwbaar is dat dan? Ik reik je tools aan en geef aan waar je op moet letten. 

Weet waarop je gevonden “moet” worden

Allereerst is het natuurlijk van belang dat je weet waarop je gevonden “moet” worden. Welke zoektermen zijn belangrijk voor jouw website? Dat begint met zoektermenonderzoek. Heb je een lijst met voor jou belangrijke zoektermen, dan kun je die gebruiken om te meten welke posities je ermee haalt. We noemen dat ‘rank tracken’.

Wat zoekt je potentiële klant?

Belangrijk is natuurlijk om te bepalen waar je mogelijke klanten op zoeken. De meesten zullen jouw bedrijfsnaam nog niet kennen, dus leuk om daarmee op nummer 1 in Google te komen, maar het wordt pas interessant als je op andere zoektermen gevonden wordt. Zoektermen waarmee klanten bij je komen terwijl ze jou nog niet kennen. De posities voor die zoektermen wil je meten, zodat je daarop kunt optimaliseren. Tenzij je al op nummer 1 staat natuurlijk ;-).

Nooit 100% zekerheid

Wil je 100% zekerheid? Die kan niemand je geven, sorry. Posities in Google zijn namelijk niet statisch, daar begint het al mee. Zo kunnen de posities morgen anders zijn ten opzichte van vandaag, maar ook wisselen per persoon of locatie. Los daarvan zijn er ook diverse redenen waarom de tools die je kunt gebruiken (de ‘rank trackers’) niet altijd 100% exacte posities kunnen geven. Laten we eerst even de opties doornemen om je posities te meten.

Posities checken in een browser

Veel mensen zoeken gewoon zelf even in een browser. Even googelen dus. Die zoekresultaten geven wel het meest vertekende beeld van alle mogelijkheden. Google geeft namelijk vaak gepersonaliseerde zoekresultaten. Daarom zie je soms ook onder een positie in de zoekresultaten staan ‘U heeft deze pagina bezocht op …’. De zoekmachine weet dus dat je die pagina bezocht hebt en geeft die daarom hoger weer in de zoekresultaten.

Een aantal punten die meewegen in een stuk personalisatie van de zoekresultaten wanneer je zelf googelt:

  • Ingelogd zijn met je Google account
  • Het apparaat waarmee je zoekt
  • Je locatie

Niet alleen wanneer je ingelogd bent, onthoudt Google jouw zoekgedrag. Je kunt zelf je zoekgeschiedenis wissen, maar dat is alleen in je browser. De kans is groot dat de zoekmachine je zoekgeschiedenis wel ergens opgeslagen heeft en alsnog weer gebruikt voor de zoekresultaten.

Als je dan toch Google zelf wilt gebruiken…

Het kan hè? Even snel checken, nauwkeurigheid is misschien een keer niet het allerbelangrijkst, dus toch maar zelf in Google kijken. Wanneer je daarvoor kiest, doe het dan als volgt:

  1. Gebruik een browser die je enkel voor deze positiechecks gebruikt
  2. Log niet in met je Google account
  3. Gebruik liefst incognitomodus
  4. Klik niet op zoekresultaten als je posities checkt; open je gebruikelijke browser als je toch een zoekresultaat wilt bekijken

Gelukkig heb je keuze uit diverse browsers. Standaard krijg je met Windows tegenwoordig Edge, de opvolger van Internet Explorer, verder zijn er Mozilla Firefox, Google Chrome, Safari en de minder bekende browser Opera. Je kunt dus veel kanten op. Er zijn echter ook wat gratis tools die je kunt gebruiken om je posities te checken.

Gratis tools

Er zijn meerdere gratis tools te gebruiken om je posities in de zoekmachines te checken. Omdat Google met zo’n 95% marktaandeel de grootste zoekmachine is in Nederland, gaan we vooral uit van deze zoekgigant. Je leest hoe je ze gebruikt, inclusief instructies in de vorm van video. Ook krijg je de voor- en nadelen mee. Ik behandel een paar tools die ik ken en gebruik, voel je vrij om me aan te vullen als je nog een interessante tool kent :-).

 

Posities in Google checken met Google Search Console via Zoekverkeer in het menu

Google Search Console

De meeste websites zijn gekoppeld aan Google Search Console (GSC, voorheen Google Webmaster Tools). Dit is een gratis tool van Google, waarmee je vooral technische problemen met je website kunt opsporen. En in GSC zie je ook via welke zoektermen bezoekers op je website komen. Vroeger kon dit in Google Analytics, waar het gedetailleerder was, maar sinds 2012 krijg je voor >80% van je zoekverkeer ‘not provided’ te zien. GSC is hier nu een alternatief voor.

In een paar klikken naar je posities

In je GSC dashboard ga je via ‘Zoekverkeer’ naar ‘Zoekanalyse’, waar je na wat scrollen onder een grafiek ‘Zoekopdrachten’ ziet.

Daarbij zie je normaliter eerst alleen ‘Klikken’. Door bovenin ‘Posities’ aan te vinken, krijg je de gemiddelde positie van jouw website op die zoektermen te zien. Ja, dat lees je goed, het gaat om ‘gemiddelde posities’. Dat komt onder andere door:

  • Het feit dat je in GSC de data over een bepaalde periode ziet, waarin de posities dus ook geschommeld kunnen hebben
  • Posities die nooit statisch zijn en op basis van locatie, gebruikt apparaat en andere punten gepersonaliseerd kunnen worden

Meer hierover op deze pagina van de zoekmachine zelf.

In Google Search Console kun je posities, klikken, vertoningen en CTR bekijken

Interessante data: hoeveel procent klikt door op jouw zoekresultaat in de zoekmachine (CTR)?

Om het je makkelijk te maken, heb ik er ook een video over gemaakt:

De voordelen van GSC

Een belangrijk voordeel is natuurlijk dat je behoorlijk betrouwbare data krijgt. Want het komt van de zoekmachine zelf en die baseert het op de daadwerkelijke vertoningen van jouw website voor de zoektermen die je ziet. Verder:

  • krijg je ook te zien hoeveel zoekmachinegebruikers jou in de zoekresultaten hebben gezien (vertoningen) en hoeveel er doorklikken (CTR)
  • kun je alle data downloaden in een spreadsheet
  • kun je allerlei zaken aanpassen om de voor jou relevante gegevens uit GSC te halen

De nadelen van GSC

De nadelen van GSC, naast dat je gemiddelde posities te zien krijgt:

  • je bent beperkt tot 1000 zoektermen (eigenlijk zelfs 999)
  • je kunt niet zelf de zoektermen opgeven die je wilt zien
  • je moet GSC al geïnstalleerd hebben op je website, omdat anders de data niet gemeten worden

Er zijn nog wel meer voor- en nadelen te noemen, maar dit zijn wat mij betreft de belangrijkste.

SmallSEOtools Keyword Position Checker

SmallSEOtools heeft een gratis online rank checker, waarbij je wel even door wat advertenties heen moet worstelen. Een prima tool met behoorlijk nauwkeurige resultaten, als je weet hoe je het moet gebruiken. Bekijk de video als je de instructies wilt zien en niet wilt lezen :-).

Op zich werkt SmallSEOtools vrij intuïtief. Je voert je domeinnaam in, kiest de zoekmachine (voornamelijk vanwege de keuze voor het land) en kunt maximaal 10 zoektermen invoeren. Dat kon je eerst nog een keer of 3 herhalen, waarna je 24 uur moest wachten als je nog een aantal zoektermen wilde checken.  Nu lijkt het erop dat je (redelijk) onbeperkt zoektermen kunt ophalen. Je moet wel opletten waar je klikt, het stikt van de advertenties. Gratis moet ergens vandaan komen hè? Je krijgt dan wel behoorlijk nauwkeurige posities voorgeschoteld.

De voordelen van SmallSEOtools

De voordelen van SmallSEOtools zijn wat mij betreft:

  • het is gratis
  • je krijgt betrouwbare posities
  • posities uit diverse landen, waaronder Nederland

De nadelen van SmallSEOtools

De nadelen van SmallSEOtools zijn onder andere dat:

  • je alles telkens handmatig moet invoeren
  • je daarbij beperkt bent tot 10 zoektermen
  • je de data niet kunt downloaden en dus zelf handmatig moet verwerken

Daarnaast moet je wel de advertenties omzeilen, waar soms heel sneaky een ‘Click here’ tussen staat, die niks met de tool zelf te maken heeft.

WhatsMySERP

Na lange tijd alleen SmallSEOtools te hebben gebruikt, ontdekte ik WhatsMySERP. Het principe is redelijk vergelijkbaar met SmallSEOtools, maar er zijn ook verschillen. Bekijk de video of lees hieronder verder.

WhatsMySERP in gebruik

Ook bij WhatsMySERP voer je de domeinnaam in, kies je de regio (het land) en geef je jouw zoektermen in. De posities kun je dan zelfs vergelijken met maximaal 3 van je concurrenten, waarvan je de domeinnaam ook kunt invoeren. Verder is het fijn dat WhatsMySERP jouw ingevoerde velden onthoudt, zodat je die een volgende keer niet opnieuw hoeft in te voeren.

Data zijn niet sterk

Hoewel WhatsMySERP je meer opties geeft dan SmallSEOtools, moet ik constateren dat de data niet sterk zijn. Ik heb meerdere pogingen gedaan om posities op te halen en telkens kreeg ik lagere posities voor zoektermen waarvan ik weet dat ik ermee op 1 in Google sta. Of zelfs helemaal geen posities. En zo te zien worden er data opgehaald uit een ander land, want dit resultaat lijkt uit het Verenigd Koninkrijk afkomstig te zijn:

Top 10 in WhatsMySERP geeft buitenlandse resultaten

WhatsMySERP gebruiken met een account

Je kunt bij WhatsMySERP ook een account aanmaken, waarmee je meerdere domeinen (tot wel 20) kunt checken. Verder mag je dan ook 25 zoektermen per domein checken. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik deze optie zelf nog niet heb gebruikt. Ik verwacht er buiten het aantal domeinen en zoektermen niet veel extra’s van.

De voordelen van WhatsMySERP

WhatsMySERP heeft een aantal voordelen boven SmallSEOtools:

  • je kunt jouw posities vergelijken met 3 van je belangrijkste concurrenten
  • je ziet de huidige top 10 + jouw positie om gelijk je concurrentie te vergelijken
  • je hoeft de volgende keer de gegevens niet opnieuw in te voeren
  • je kunt de data exporteren in CSV

De nadelen van WhatsMySERP

De nadelen van WhatsMySERP:

  • geen nauwkeurige posities
  • werkt niet altijd vlekkeloos
  • beperkt tot maximaal 20 zoektermen per domein
  • je moet GSC al geïnstalleerd hebben op je website, omdat anders de data niet gemeten worden

Betaalde tools

Wil je niet alles handmatig doen, geautomatiseerde rapportages in je inbox en geen limieten, dan zijn betaalde tools toch echt de beste keuze. Je hebt dan de keuze om gebruik te maken van een rank tracker uit een uitgebreide SEO-tool of een gespecialiseerde ranktrackingtool. De SEO-tools, waarmee je onder andere ook zoektermenonderzoek kunt doen en die een rank tracker bieden, zijn onder andere:

Ik heb enkele specifieke betaalde ranktrackingtools gevonden, maar vind de prijs-kwaliteitverhouding van ProRankTracker* toch wel echt het best. Je kunt zelf instellen of je dagelijks, wekelijks of maandelijks rapportages wilt ontvangen, zoektermen invoeren en daarbij kiezen of je ze op desktop en/of mobiel wilt tracken en zelfs lokale zoekresultaten tracken. En de prijzen vind ik erg netjes:

Prijstabel voor ProRankTracker: vanaf $19 per maand

Je krijgt zelfs nog een beetje korting als je per kwartaal of per jaar betaalt.

De voordelen van ProRankTracker

Hierboven heb ik al aangegeven waarom ik kies voor ProRankTracker. Nog even voor het overzicht:

  • posities zowel lokaal als nationaal tracken; lokaal is vooral interessant voor horeca en dienstverleners
  • ook internationaal posities tracken, handig als jouw bedrijf zich op meerdere landen richt
  • je kunt zelf de frequentie van je geautomatiseerde rapportages bepalen
  • er is een app van, dus altijd je posities checken ‘on the go’
  • je krijgt er ook zoekvolumes bij vermeld

De nadelen van ProRankTracker

Ja, ook ProRankTracker heeft wel nadelen, al zijn ze beperkt. Geen opsomming, want het enige echte nadeel wat mij betreft is: het werkt nogal omslachtig. In deze video zie je hoe omslachtig het is:

Keuze genoeg in ieder geval

Je ziet het, er is in ieder geval keuze genoeg. Toch? Leuke gratis tools voor wie gewoon een enkele keer zijn posities wil checken voor een paar zoektermen. En uitgebreidere betaalde tools voor meer gemak en mogelijkheden.

Vul me gerust aan met tools waar jij ervaring mee hebt. Ook vragen en opmerkingen kun je altijd kwijt in de reacties hieronder.

*Bij deze tools gebruik ik een affiliate link. Als enthousiast gebruiker ben ik oprecht 
ambassadeur en de moeite die ik steek in het schrijven wordt zo een klein beetje beloond 
zonder dat het jou iets meer kost :-)
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.