Hoe DPG Media de werking van het WWW verstoort

Grote partijen hebben veel macht. Dat geldt zowel offline als online. En ergens mag je ook verwachten van grote partijen dat ze de regels respecteren. Een grote partij waarbij mij opvalt dat ze de regels met betrekking tot backlinks en de nofollow-attribuut in ieder geval niet respecteren, is DPG Media. En dat vind ik een kwalijke zaak omdat ze daarmee de werking van het wereldwijde web verstoren.

Hoezo “de werking van het wereldwijde web”?

Waarom “wereldwijde web” en niet “het internet”? Laten we daar eens mee beginnen. Ik stond er zelf ook nooit bij stil, maar las een uitleg waar ik het wel mee eens ben:

  • Het internet is de infrastructuur, het netwerk waarop het wereldwijde web draait
  • Het wereldwijde web omvat zowel de technische afspraken over de werking van het systeem als het netwerk aan webpagina’s

Dat is zo even heel snel uitgelegd. Als je het over “het internet” hebt, gaat het officieel niet over websites en webpagina’s, maar over de kabels en het signaal die voor de verbinding zorgen. Het gaat hier dus over de werking van het wereldwijde web (WWW) dat DPG Media wat mij betreft verstoort.

Wat is DPG Media?

Niet iedereen zal de naam iets zeggen, dus wat is DPG Media? DPG Media is sinds 2019 de naam voor De Persgroep, een mediaonderneming die sinds 2009 een groot aantal Nederlandse media heeft overgenomen, waaronder:

  • Trouw
  • Het Parool
  • De Volkskrant
  • Algemeen Dagblad
  • Regionale uitgaven als De Stentor, Tubantia, BN DeStem

Daarnaast zijn ook (online) platformen als Intermediair, Nationale vacaturebank, Tweakers en AutoTrack eigendom van DPG Media door de overname van VNU Media.

Een grote partij dus, met daarbij ook een flinke verantwoordelijkheid. Van zo’n partij met een enorme online aanwezigheid verwacht ik in ieder geval wel enige ethiek als het gaat om de omgangsvormen die online gelden. En nee, ik ben heus niet naïef en realiseer me dat dit heus niet altijd zo is bij dit soort partijen. Daarom vind ik het juist wel van belang dit aan te kaarten.

DPG Media misbruikt de nofollow-tag

Wat mij al lang geleden opviel en wat ik hoopte dat een soort weeffoutje was, blijkt gewoon beleid. Op verschillende online platformen misbruikt DPG Media de nofollow-tag. Die tag bij een backlink is er om aan te geven dat die backlink er niet uit redactionele overwegingen staat, maar er een andere reden is voor die backlink. En dat daarom de waarde van die backlink niet moet worden gewogen voor de vindbaarheid (SEO) van de pagina (en website) waar naar gelinkt wordt.

Kort gezegd zijn de redenen voor een nofollow-tag:

  • Er staat een bepaalde vergoeding of ander commercieel belang tegenover
  • De link staat er omdat iemand anders die heeft geplaatst; reacties onder artikelen, berichten op online fora…
  • De link wordt op een sociaal medium geplaatst

Lees hier alles over het gebruik van de nofollow-attributie. Je leest daar ook over de ‘sponsored’ en ‘ugc’ tags die Google in 2019 lanceerde.

Is dat dan zo erg?

Ja, wat mij betreft is dat erg. Het is namelijk precies niet hoe het wereldwijde web werkt. Wanneer je ergens over schrijft en er is een gegronde reden om daar een link in te zetten, is er geen enkele reden om die link nofollow te maken (of sponsored of ugc). Die nofollow is er omwille van een link die niet van redactionele aard is, terwijl dat bij zo’n artikel wel het geval is. En het wordt nog erger…

Geen nofollow op betaalde links

Wat ik zag -en ook al vermoedde- is dat bij gekochte artikelen links juist geen nofollow-tag meekrijgen. Ze noemen die artikelen heel chic branded content, in feite zijn het gewoon advertorials, verpakt als een heus artikel. En juist dan zou die link nofollow moeten zijn. Of sponsored sinds september 2019. De links zijn betaald, daar zijn die tags voor.

Het is de wereld op zijn kop. DPG Media doet het precies andersom dan het hoort. Maar waarom?

Is het misgunnen of is het commercie?

Het kan zijn dat DPG Media de ondernemers de backlink niet gunt. Want oh jee, een ander zal toch profiteren van die backlink. Of het is een angst zoals de KVK die aanpraat: je zou misschien wel eens linkjuice “lekken”. Sowieso gaat er linkjuice naar die link, of die nu nofollow is of niet. Dus in die zin is er absoluut geen reden voor die nofollow-tag. Ik denk alleen dat het een puur commerciële beslissing is: geld verdienen aan de branded content, inclusief de link die als SEO-voordeel verkocht wordt. Kassa!

Bij de informatie die DPG Media geeft over indebuurt.nl lijkt het daar in ieder geval al op.

Verkoop met SEO als argument

Dat DPG het platform inzet als verdienmodel is wat mij betreft niet het punt. Het is een bedrijf dat winst moet maken. Maar wat mij betreft wel met de juiste informatie naar de klant. Wat hier in hun factsheet staat, klopt dan niet:

Betere vindbaarheid in de zoekmachines krijg je niet bij een publicatie op indebuurt.nl, ondanks dat DPG dat wel claimt.

Het gaat mij hierbij om ‘Betere vindbaarheid in de zoekmachines’, wat ze niet kunnen waarmaken met wat ze hier aanbieden. Zeker niet met een nofollow-link.

Eigenlijk gaat het om ‘zichtbaarheid’

Als ik op wat lokale ondernemingen googel, kom ik indebuurt.nl vaak tegen. Het platform zelf is dus goed aanwezig in de zoekresultaten. DPG kan dus niet claimen dat het helpt voor een betere vindbaarheid van de website van de onderneming. Beter zou zijn om het dan te houden op “zichtbaarheid”, omdat je hierdoor wel meer zichtbaarheid kunt krijgen als jouw artikel in de zoekresultaten verschijnt.

Alle artikelen die ik heb onderzocht op indebuurt.nl hebben op de links gewoon de nofollow-tag staan, ook de artikelen met de vermelding “Aangeboden door”, wat logischerwijs de betaalde artikelen zijn.

Artikel op indebuurt.nl aangeboden door retulp en dus een betaald artikel met nofollow-tag op de backlink.

Ook niet-betaalde artikelen krijgen nofollow

Wat mij opviel is dat een ondernemer die ik ken op indebuurt.nl verscheen, in de tijd dat ik mijn onderzoek startte als voorbereiding voor dit artikel. Dat artikel had hij verdiend, omdat het lokaal nieuwswaardig was. Ook op de backlinks naar zijn websites stond de nofollow-tag. In zijn geval zou dat dus eigenlijk niet moeten gebeuren, omdat hij deze links echt “verdiend” heeft en niet krijgt omdat er wat tegenover staat.

Branded content op ad.nl wel met gewone backlink

Kijk ik op ad.nl, een van de vele andere platformen van DPG Media, dan zie ik branded content waar wel een gewone backlink in staat, zonder nofollow dus. Daarbij moet ik wel opmerken dat de andere links op ad.nl ook gewone backlinks zijn.

Branded content van 24kitchen op ad.nl waar geen nofollow-tag op wordt toegepast.

Hoewel het er niet bij staat, kan ik niet anders dan concluderen dat dit artikel branded content is. De UTM-tag in de broncode staat er niet voor niets in, dat moet een campagne zijn en dat doe je niet bij een gewone backlink. Daarnaast staat er onderaan de pagina een blok met zoekmogelijkheid die je naar 24kitchen.nl leidt. Dat doe je niet bij een gewoon artikel.

Ze zijn niet de enige…

DPG Media is niet de enige die het op deze manier doet trouwens. Zo krijgt Shell op nrc.nl alle ruimte om zichzelf positief te presenteren onder branded content. En de backlinks? Natuurlijk zit daar geen nofollow-tag op, wat denk je zelf?

nrc.nl publiceert betaalde artikelen onder de noemer branded content waarbij de backlink geen nofollow-tag krijgt.

Daarbij moet wel gezegd worden dat NRC in de artikelen die ik verder vond, die geen branded content zijn, ook geen nfollow toepast. Er is geen sprake van omgekeerde voordelen, het gaat hier puur om een ontbrekende nofollow waar die wel zou horen. Maar dat het verkocht zal worden inclusief de SEO-voordelen van de backlink is wat mij betreft aannemelijk.

Toch enige SEO-invloed voor nofollow?

Ondanks het feit dat Google zelf aangaf dat de nofollow-tag ervoor moest zorgen dat de backlink geen SEO-waarde zou meegeven, is er reden om aan te nemen dat ook een nofollow-link toch wel iets doet. Laten we even heel simpel stellen dat het alsnog wel een signaal is, geen echte SEO-factor. Google ziet mogelijk wel dat er een backlink staat op een autoritatieve website of in een artikel dat relevant is qua onderwerp. Daar kan de zoekmachine toch nog iets van meewegen, zo kunnen ze de woorden uit de ankertekst bijvoorbeeld wel koppelen aan jouw bedrijf en dat toch meenemen voor jouw online vindbaarheid.

Grote internationale nieuwsplatformen doen dit ook

Wat we weten is dat grote internationale nieuwsplatformen ook standaard nofollow toepassen op backlinks in hun artikelen. Mogelijk kijken de Nederlandse media het daar af. Toch is het niet ondenkbaar dat er in dit geval meer speelt, zoals commerciële belangen, die ik eerder al aanhaalde.

Nofollow als “hint”: de oplossing?

Bij de introductie van de sponsored- en ugc-tags maakte Google ook bekend dat deze nieuwe tags als hint worden behandeld. Per maart 2020 behandelen ze de nofollow-tag ook als hint, wat betekent dat ze zelf bepalen of ze deze link wel of niet mee laten wegen voor jouw SEO. Zou dat dan de oplossing zijn? Misschien, als Google zelf echt weet wanneer de link de nofollow-tag niet verdient. Of andersom: een backlink juist eigenlijk nofollow, sponsored of ugc zou moeten zijn.

Geen inhoudelijke reactie van DPG Media

Natuurlijk wilde ik weten wat de beweegredenen zijn van DPG Media. Dus ik heb ze gemaild om te achterhalen welke gedachte er nu achter deze werkwijze zit. 2 weken later is er geen reactie van ze, dus ik kan geen verklaring van hen opnemen in dit artikel. Wat me wel opvalt is dat het meer een soort willekeur lijkt waarbij op het ene platform standaard wel de nofollow-tag wordt gebruikt en op het andere platform juist standaard niet.

Ook weet ik dat ze in ieder geval bij onze lokale redactie voor De Stentor niet scheutig zijn met links. Toen ik een klant van mij adviseerde om eens te vragen om een link in een artikel waaraan zij hadden meegewerkt en waarin ze dus werden genoemd, werd daar wat lacherig “nee” op gezegd.

Ik vind daar wat van.

Wat is jouw beeld bij deze gang van zaken? Waarom denk jij dat er zo willekeurig omgegaan wordt met de nofollow-tag? Ik ben benieuwd naar jouw reactie. Of misschien wil je wel jouw eigen ervaring of inzicht delen?

5 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Goed speurwerk Nathan! Opmerkelijk dat er niet echt een lijn is te ontdekken in gebruik van nofollow. Misschien dat ze systemen hebben die standaard alles nofollow of niet zetten. Of dat degene die hierover gaat ook maar wat doet. Hoewel je van een grote partij als deze wel anders mag verwachten natuurlijk :).

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ja, die lijn is wel een dingetje. De meest logische verklaring zou wat mij betreft zijn dat dit is ontstaan omdat het allemaal aparte mediabedrijven zijn die DPG Media (toen nog als De Persgroep) heeft overgenomen en dat het is gebleven zoals het was.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.