Het nadeel van Google’s ‘Voor mobiel’ label

Google’s ‘Voor mobiel’ label: wat je niet verteld werd

In het laatste kwartaal van 2014 introduceerde Google het label ‘Voor mobiel’ in haar zoekresultaten. Dit label laat zien welke websites goed werken op een mobiel apparaat. Voorwaarden zijn onder andere dat je website geen Flash gebruikt en de tekst leesbaar is zonder hier op in te moeten zoomen. Wanneer je in Google zoekt met de Google app of in je mobiele browser, toont Google nu dit label. Prima, omdat je hierdoor weet waar je aan toe bent, maar er kleven ook nadelen aan.

Waarom Google het ‘Voor mobiel’ label gebruikt

Google wil zijn gebruikers altijd de beste beleving bieden. Dit heeft uiteraard te maken met de juiste, en dus relevante, zoekresultaten. Bij die relevante zoekresultaten horen ook websites die voldoen aan de verwachting van de gebruiker. Dit betekent dus dat wanneer iemand zoekt op een mobiel apparaat, dat de websites die ze dan bezoeken ook goed moeten werken op mobiele apparaten. Zeker nu het gebruik van mobiele apparaten duidelijk toeneemt; de verwachting is dat in 2015 het gebruik van Google op mobiele apparaten de desktop en laptop zal overstijgen.

 

Icoontje smartphone in Google app voor mobiel resultaat

 

Eerder in 2014 testte Google al zoekresultaten met daarbij de afbeelding van een smartphone in de vorm van een icoontje (zie afbeelding hierboven). Plotseling was dit icoontje weg en zagen we deze dus niet meer terugkomen in de mobiele zoekresultaten. Vanaf november 2014 werd het ‘Voor mobiel’ label uitgerold in de mobiele zoekresultaten. Dit lijkt een definitieve keuze van Google, maar ziet er anders uit dan de test eerder dat jaar met het icoontje. En hier komt het: dit is een keuze die effect heeft op de manier waarop jij om moet gaan met je meta-omschrijvingen.

Wat is er nu aan de hand?

Toen ik laatst zoekresultaten van een klant van mij wilde laten zien, viel mij ineens op dat de meta-omschrijving aan het eind werd afgebroken. Wanneer de meta-omschrijving te lang is, breekt Google deze af en eindigt de meta-omschrijving met een drietal puntjes. Dit betekent dat de tekst die Google detecteert voor de meta-omschrijving in dat geval te lang is. De meta-omschrijvingen van het genoemde voorbeeld heb ik echter zelf ingevoerd, rekening houdend met het maximaal aantal leestekens dat hiervoor staat. En nu bleken deze ineens toch te lang?

Google zoekresultaten mobiel met voor mobiel label

Hoezo is mijn meta-omschrijving te lang dan?

Hier zit de crux: de meta-omschrijvingen zelf zijn niet te lang, want deze voldoen gewoon aan de eisen voor de normale zoekresultaten (op desktop en laptop). Echter, Google gebruikt al minder leestekens voor de Meta-omschrijvingen in de mobiele zoekresultaten, en plaatst daar dus nu het ‘Voor mobiel’ label voor. Van de 156 leestekens die je normaal zou gebruiken voor je meta-omschrijving, blijven er in de mobiele weergave rond de 120 over, waar Google nu ook nog de 14 leestekens van het ‘Voor mobiel’ label van afsnoept.

 

Korte meta-omschrijving voor mobiel

Wil je nu dus dat je meta-omschrijvingen op mobiel mooi worden weergegeven, zul je rekening mee moeten houden met het aantal leestekens. het ‘Voor mobiel’ label telt 14 leestekens, wat dus van je meta-omschrijving afgehaald moet worden, waardoor je nu rond de 106 leestekens van je meta-omschrijving overhoudt die nog weergegeven worden in de mobiele zoekresultaten. Houd hier rekening mee wanneer je meta-omschrijvingen schrijft en je website geschikt is voor mobiel.

Mogen we het icoontje alstublieft terug Google?

Eerlijk gezegd vond ik het icoontje sowieso al duidelijker dan de grijze letters ‘Voor mobiel’ die nu voor je meta-omschrijving staan. Het icoontje was groen en bevond zich vóór de URL. Hierdoor viel deze naar mijn mening beter op: een icoontje voor een zin is toch duidelijker dan een paar letters voor een zin, ook al hebben die letters een iets afwijkende kleur?

Ik wil er dan ook graag voor pleiten dat Google het icoontje terugbrengt in de zoekresultaten. Niet eens zozeer omdat het leestekens scheelt, maar vooral omdat het mijns inziens echt meer duidelijkheid verschaft.

Wat vind jij? Icoontje of ‘Voor mobiel’ label? Ik ben benieuwd of het voor jou nog een verschil maakt, dus laat je hieronder je reactie achter?

17 antwoorden
  1. Arash Nahvi
    Arash Nahvi zegt:

    Zat er toevallig mee te testen gister. Had ik eindelijk een goede metaomschrijving doorgevoerd en deze was goed zichtbaar op de pc.

    Even later in de trein keek ik of hij goed stond op mobiel en inderdaad werd de omschrijving afgekapt.

    Ben wel voorstander van het oudere icoontje wat even zichbaar was. Denk ook dat er meer doorklik door kan ontstaan.

    Misschien heeft Google dit besluit gemaakt omdat zij vinden dat het icoontje te onduidelijk is voor de gemiddelde internetgebruiker.

    Maar goed leuk artikel en ik pleit zeker wel met je mee 😉

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie, complimenten en bevestiging Arash 🙂 . Wellicht denkt Google dat het icoontje te onduidelijk is, ik ben ervan overtuigd dat dit niet zo is. De reacties hier spreken boekdelen. Zal ik de petitie maar even opzetten? 😀

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooi dat jij als niet SEO-insider ook vindt dat het icoontje duidelijker is Mariska.

      Tussenstand 8 januari 2015 17:09:
      Icoontje-Tekst : 3-0

      Beantwoorden
  2. Simon
    Simon zegt:

    Ondanks dat dit een ‘oud’, maar nog steeds relevant artikel is, vraag ik mij af hoe om te gaan met meta descriptions op een responsive site. Doordat de site zich aanpast aan het scherm komt dit mooi uit, maar hoe dit te doen met de meta descriptions aangezien dit bijvoorbeeld standaard wordt opgemaakt voor desktops en dan doelend op 150-160 leestekens. Deze wordt dan ook automatisch getoond bij mobiele zoekresultaten. Of kan je misschien codering zeggen ‘if this then so that’? Ben erg benieuwd naar de reactie.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Een responsive website is mobielvriendelijk. Google zal dus ‘Voor mobiel’ voor de meta-omschrijving plaatsen. En in de mobiele zoekresultaten is het aantal leestekens in de meta-omschrijving dus 120 leestekens. Kortom: voor iedere website die een mobielvriendelijke weergave heeft, raad ik aan om maximaal 106 leestekens te gebruiken. Ook voor meta-omschrijvingen geldt dus: mobile first.

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Wanneer je website al mobielvriendelijk is, moet je echter ook nog wel rekening houden met je meta-omschrijvingen! […]

  2. […] label ruimte afsnoept van het aantal leestekens in de meta-omschrijvingen. Uit de reacties op mijn artikel over het ‘Voor mobiel’ label bleek dat vrijwel iedereen liever het icoontje zag terugkeren. Hij legde uit dat de keuze voor het […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.