Heading tags (H1, H2…); hebben kopteksten invloed op SEO

Heading tags (H1, H2…); hebben kopteksten invloed op SEO?

Een onjuist advies dat ik veel zie terugkomen als het gaat om vindbaarheid van webteksten gaat over het gebruik van kopteksten. Dit is een heel duidelijk voorbeeld van advies gebaseerd op geleende kennis. Wanneer je zelf onderzoekt en jezelf continu afvraagt of wat je geleerd is wel klopt, ontdek je wat er juist was en wat niet. Het gebruik van H1-, H2- en overige kopteksten is zoiets dat veel mensen verkeerd geleerd hebben. Ontdek in dit artikel hoe je de kopteksten goed inzet.

Kopteksten, heading tags, H1, H2… #hoedan?

Ik moet nog vaak uitleggen wat de H1, H2, H3 en dergelijke zijn. Dus hierbij nog even: het gaat om kopteksten, zoals de dikgedrukte tekst die je hierboven ziet staan. Het is dus het kopje boven een alinea. In de code van je website wordt dat weergegeven als <H1>, <H2>, <H3> of zelfs verder. Dat stukje code noemen we de heading tag. Heb je ‘m?

Hoe krijg je die heading tags in je webpagina?

Niet te moeilijk. Je hoeft niet te knutselen met HTML of zo, ieder CMS heeft de optie om te kiezen voor een koptekst. In zowel WordPress als Joomla!, twee van de meest gebruikte CMS’en, selecteer je dat eenvoudig uit een dropdown-menu. In WordPress kun je zelfs tijdens het typen met hekjes (#) je koptekst aanmaken. 1 hekje is de H1, 2 hekjes de H2 enzovoorts.

Fabel: kopteksten en SEO

Oké, jou wordt verteld dat die kopteksten belangrijk zijn voor je SEO en dat je ze op een bepaalde manier moet gebruiken. Toch? Ik zie het advies regelmatig voorbijkomen. In rapporten aan (potentiële) klanten van mij, of online in artikelen. En ze hebben het allemaal mis.

Kopteksten zijn er voor je lezer

Kopteksten zijn er niet zozeer voor SEO, als wel voor je lezer. Je helpt de tekst makkelijker scanbaar te maken door in die kopjes ook duidelijk te maken wat de lezer in de alinea eronder aan informatie vindt. Over de kopteksten en SEO leg ik verderop meer uit, eerst leg ik uit hoe het werkt met het gebruik van de header tags voor je leer.

Hoe werkt het dan?

Kijk, die koppen hebben je lezers nodig. Jij ziet al die kopteksten die ik schrijf toch ook? Ze hebben een functie: samenvatten waar de alinea eronder over gaat en zetten -als het goed is tenminste- je websitebezoeker aan om de alinea te lezen. Je tekst scanbaar maken en je lezer helpen, daar zijn je kopjes voor. En met H1, H2, H3 en (eventueel) verder geef je de hiërarchie aan.

H1, H2, H3; wat gebruik je en hoe?

Wanneer gebruik je nou een H1 of H2 en hoe verdeel je die heading tags op een webpagina? Het is wat mij betreft een kwestie van logisch nadenken. Je brengt met die kopteksten hiërarchie aan in de structuur van je tekst. En wel als volgt:

Kop 1: de titel van het boek

Ik vergelijk de eerste kop altijd met de titel van een boek. Dat is de belangrijkste kop en dus ook de grootste. Meestal is dat de H1, maar dat mag ook gerust een andere heading tag zijn. Kom ik later nog op terug. Wel is het logisch dat die maar 1 keer zichtbaar is als belangrijkste kop op de pagina.

Kop 2: de hoofdstukken

De tweede kop staat lager in de hiërarchie en is logischerwijs de H2. Mits je de H1 als eerste gebruikt. Vergelijk dit met de hoofdstukken van je boek. Die tweede koptekst mag je vaker gebruiken. Er zijn per slot van rekening meerdere hoofdstukken in een boek.

Kop 3 en verder: verdere onderverdeling

Zelf gebruik ik de H3 nauwelijks. Ook hier geldt weer: hiërarchie. Het is een subkop voor de kop erboven. Ik gebruik ‘m alleen om het onderwerp onder een H2 verder toe te lichten. Zie het als kopjes boven alinea’s in een boek. Je kunt met gemak een paar H3’s onder een H2 hebben. En daaronder eventueel zelfs nog H4’s. Net wat jij passend vindt.

Fabel: je webpagina moet beginnen met een H1

Ook een veelgehoorde fabel: je zou met een H1 moeten beginnen. Hoeft niet per se hoor. Een H2 mag ook. Als je de hiërarchie maar in de gaten houdt, zoals ik hierboven al aangeef. Dus dan 1 H2, de rest H3’s en eventueel nog H4 en zelfs H5’s als je wilt.

Kopteksten en de invloed op SEO

In de wereld van SEO wordt al jaren verteld dat H1’s, H2’s en dergelijke van belang zijn voor je vindbaarheid. Je zou je zoektermen zoveel mogelijk moeten laten terugkomen in de kopteksten. Als dat echt zo is, is de invloed werkelijk miniem. Bewijs? Heb ik.

Al jaren op 1 in Google

Mijn pagina webteksten bestaat al jaren bovenaan in Google. Misschien niet de meest concurrerende zoekterm, toch heb ik concurrentie van enkele sterke vakgenoten. Met een pagina waarbij de hoofdzoekterm maar 1 keer voorkomt in de kopteksten. Dit is maar 1 voorbeeld, er zijn meer voorbeelden te vinden. En het is logisch. Een tekst wordt er niet beter op als je de kopteksten volpropt met zoektermen.

De enige koptekst met zoekterm op de pagina webteksten

Fabel: de H1 mag maar 1 keer voorkomen op een pagina

Het kan geen kwaad als je meerdere H1’s op je webpagina hebt. Mijn pagina ‘webteksten’ is daar ook een goed voorbeeld van. Want behalve die H1 koptekst die je hierboven ziet, heeft ook de ‘titel’ op de pagina zelf -daar onder mijn logo- een H1 header tag. Ik heb dus 2 H1’s op mijn pagina. En ik heb er SEO-technisch niet echt last van. En dat klopt ook, bevestigt Google zelf bij monde van John Mueller:

Googles John Mueller: meerdere H1's op een webpagina zijn geen probleem

Meerdere paginatitels zijn dus vooral lastig, omdat Google dan niet weet welke paginatitel te vertonen in de zoekresultaten. Zoek je nog meer bevestiging? Kijk dan even deze korte video van John Mueller over ‘multiple headings’ op een webpagina:

Maar die H1 mocht maar 1 keer voorkomen, zei je zelf…

Nee, ik zei niet dat de H1 maar 1 keer mocht voorkomen op de pagina. Ik zei dat het logisch was dat die als zichtbaar element maar 1 keer voorkomt. Als je op de pagina ‘webteksten’ van mij kijkt, is dat ook het geval. Die ene titel op de pagina heeft wel een H1 heading tag meegekregen, maar is niet als H1 kop zichtbaar op de pagina. Snappie?

Houd het leesbaar

Die koppen dienen een doel. En dat doel is niet vindbaarheid in de zoekmachines. Ze zijn er om je lezer te helpen begrijpen wat ze op de pagina lezen. Wat staat er in de alinea, wil ik die alinea lezen of niet? Je kopteksten volspammen met zoektermen helpt dan niet echt. Het voegt niks toe en mensen zien het nut niet in om verder te lezen. Zie onderstaande voorbeeld:

Deze kopteksten op een pagina over bedrijfshallen bouwen zijn volgespamd met de woorden bedrijfshal, bouwen en kosten

Schrijf voor je lezer en win niet alleen in Google

Dat je de kopteksten niet nodig hebt voor je vindbaarheid heb ik wel aangetoond. Je schrijft ze voor je lezer. En als je dat doet, win je sowieso in Google. Misschien niet direct, maar op de lange duur levert het je punten op. En niet alleen in Google, vooral ook bij je websitebezoekers. En uiteindelijk moet je het van hen hebben. Schrijf dus voor je lezer, daar win je uiteindelijk klanten mee.

Hoe ga jij met je kopteksten om? Dacht jij dat je ze echt nodig had voor je SEO? Heb je iets opgestoken van dit artikel of misschien nog vragen? Plaats je reactie hieronder, ik antwoord altijd.

7 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Zoektermen zoveel mogelijk terug laten komen in (kop)teksten is inderdaad verouderd SEO-advies. Vroeger werkte dat nog wel prima, maar dat is allang niet meer (en overdrijven brengt je nu zelfs in de problemen).

    Het hoofdzoekwoord in de H1 en een (of meerdere) H2’s is standard practice en wordt ook aangeraden door Yoast SEO. Het helpt om je artikel relevanter te maken voor dat zoekwoord. Echter, net als bijvoorbeeld het zoekwoord vet/cursief weergeven, zal de impact hiervan voor je SEO vrij minimaal zijn. Maar alle kleine beetjes helpen :). Zoals je zegt, is het belangrijkste dat je tekst natuurlijk overkomt en lekker leest voor de bezoeker. Zolang je zoekwoorden verwerkt in je tekst op een manier die natuurlijk overkomt, is dat prima. Zodra het allemaal nogal gekunsteld gaat worden, moet je je eens af gaan vragen voor wie je eigenlijk schrijft 🙂

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor jouw bevestiging Michiel. En precies wat je zegt: voor wie schrijf je en wat voor tekst levert dat dan op? Je komt me toch een kopteksten tegen op het web… 😉

      Beantwoorden
  2. Ximaar
    Ximaar zegt:

    Rondneuzend zie ik weinig reacties op dit blog. Zelf heb ik niet veel met SEO. Ik krijg zat bezoekers via Google, maar dat zijn geen lezers. Ze komen om iets te scoren als een foto en zijn binnen een flits weg als het gezochte hen niet aanstaat. Die bezoekers hoef ik niet, maar je houdt ze moeilijk tegen. Ik schrijf over m’n regio en zou het leuker vinden als mensen uit de regio daar op reageren. Dat aantal is helaas klein. Twitter helpt me een beetje daarbij, maar Facebook blief ik niet. Die heb ik geblokkeerd.

    Ik doe op dit moment een test met een overzicht van de laatste blogberichten van circa 300 diverse blogs. Het is een simpele voortzetting van OBA, die sinds jan-2018 is gestopt. De link staat onder m’n naam. Vandaar is ook te vinden waar ik normaal blog.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik zoek even naar hoe ik jou hier nu kan helpen Ximaar. Wil je de Google bezoekers ook niet? Dat kun je eventueel nog blokkeren.
      Heb je een plan voor de promotie van je blog in je regio? Op zich zou Facebook daar niet slecht voor zijn, maar als je daar iets tegen hebt, houdt dat op…

      Beantwoorden
  3. Ximaar
    Ximaar zegt:

    Ik lees nu pas dat ik accoord moet gaan met de commentaar politiek. Er staat niet bij waar de te vinden is. Aangezien ik een reactie heb geplaatst is er niets aan de hand. Bij mij is er een verschil tussen commentaar en een reactie. 😉

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Volgens mij is dat een standaard instelling in WordPress die ongemerkt is teruggekomen bij een update. Maar goed dat je het even laat weten, ga kijken of dat eruit kan 🙂

      Beantwoorden
      • Ximaar
        Ximaar zegt:

        Bij wordpress,com komt het regeltje niet, maar ik heb wel een soort ‘comment policy’ in m’n menu opgenomen. (Dus zocht er hier ook naar.)

        Google ga ik niet blokkeren. Mogelijk is er 1 op de 500 die via Google komt en wel iets leest. 😉

        Regio scoort in het algemeen slecht. Mensen lezen vooral (inter-) nationaal, maar daar heb je zelf vrijwel geen invloed op. Dat is meer consumeren. Ik kan er goed mee leven, anders zou ik er meer aan doen.

        Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.