Google zoekresultaten-update: check je paginatitels

Google zoekresultaten updates: check je paginatitels

Het gebeurt sinds de start van Google regelmatig: een wijziging in de lay-out van de zoekresultaten. Dit geldt voor zowel de organische zoekresultaten als de Adwords advertenties boven de organische zoekresultaten, die tot 2016 ook nog rechts naast de organische zoekresultaten stonden. En zo veranderde Google in april 2014 ook de maximale lengte van de paginatitel in de zoekresultaten.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 24 maart 2014 en is in augustus 2018 geüpdatet

Paginatitels in zoekresultaten na update Google maart 2014

Het effect op de paginatitels in de Google zoekresultaten

Wat direct opviel na de update in 2014 was de frisse nieuwe lay-out. Grotere letters, zonder de streep eronder, zoals Google die daarvoor vertoonde:

Oude titel zoekresultaat SEO-teksten Google onderstreeptTitel zoekresultaten Google nieuw 2014 - Letterzaken

Een stuk leesbaarder, vind je ook niet?

Maar zie je wat er verder verandert door deze update? De tekst van de titel -die overigens al te lang was en daarom werd afgebroken- wordt nog eens afgebroken. Waar eerst alleen de zin werd afgebroken en Letterzaken bleef staan, wordt nu ook Letterzaken afgebroken. Doordat er grotere letters worden gebruikt, passen er minder leestekens in de titel die wordt weergegeven in de zoekresultaten. Is dat erg? Dat bepaal je zelf, ik leg je eerst uit waarom de paginatitel belangrijk is.

Hoe belangrijk is die paginatitel?

Die paginatitel is het eerste wat de zoeker ziet in Google. Deze titel moet dan ook direct aangeven wat je (be)zoekers kunnen verwachten op deze pagina. Je helpt ze hiermee in hun zoektocht en bevestigt met een goede titel dat ze gevonden hebben waarnaar ze zochten. Met een goede paginatitel trek je de aandacht en verleid je mensen om door te klikken naar jouw webpagina. Als aanvulling is er dan de meta-omschrijving (of meta description), die je lezer verder moet prikkelen om naar je website te gaan.

> Lees hier alles over het schrijven van goede paginatitels

> Lees hier alles over het schrijven van meta descriptions

Waar moet je nu rekening mee houden?

Laten we eerlijk zijn: die puntjes werken niet. Je paginatitel moet gewoon een goede, korte zin zijn die niet wordt afgebroken. Voorkom dus die drie puntjes. En ja, in dat opzicht was zelfs mijn eerste paginatitel, die je in de foto ziet staan, niet goed. Maak dus een goede, korte paginatitel die direct aangeeft waar de pagina over gaat. Maar hoe kort mag die paginatitel nu zijn dan? Goede vraag! Het antwoord is echter niet eenduidig. In de Yoast WordPress SEO plugin is er een maximum van 70 leestekens voor de paginatitel. Dit was eigenlijk al te lang, en is dat nu dus helemaal. Maar wat is de truc nu echt? Er zijn enkele punten die een rol spelen:

  1. Het aantal pixels telt, niet het aantal letters
  2. Hoofdletters zijn grotere letters, dus meer pixels
  3. Doordat de woorden uit de zoekterm vetgedrukt worden, neemt het aantal pixels toe

Dit houdt in dat je:

  1. Bij titels met veel i’s,j’s en l’s meer letters kwijt kunt dan bij titels met veel w’s en m’s
  2. Goed moet nadenken over hoofdlettergebruik in je paginatitel
  3. Bij langere zoektermen een kortere paginatitel moet bedenken

Afhankelijk van bovenstaande factoren heeft de door jou ingevoerde paginatitel dus een aantal pixels. Wat betekent dat voor de titel die je zelf creëert voor jouw webpagina’s?

Wat is nu de beste lengte voor je paginatitel?

Zoals je weet houd ik me bezig met tekst. Teksten voor websites. De paginatitels horen daar ook bij. Maar ik houd me bezig met de letters, niet de pixels. Dus maak ik het mezelf makkelijk, en jou ook. Ik heb er een simpel onderzoekje naar gedaan en kwam uit op 55-60 leestekens uit. Let wel: dit is dus het maximale en wil je er dus zeker van zijn dat je paginatitel goed tot zijn recht komt in de zoekresultaten, houd dan een maximum van 55 leestekens aan. Zeker bij focus op een long-tail zoekterm is minder dan 55 leestekens aan te raden.

Heb je jouw paginatitels al aangepast? Of had je toch al korte paginatitels? Laat het weten door hieronder een reactie achter te laten. Ik ben benieuwd!

9 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Jules!
      Ze zouden het inderdaad mogen aanpassen nu. Het is echter ook aan jezelf om het goed in de gaten te houden. Er is ooit eens een test gedaan waarbij ze een paginatitel van maar liefst 117 leestekens creëerden (http://www.webshoptimizer.com/117-character-page-title/). Veel i’s en l’s, dan kom je heel ver! 😉 Waar ik vooral mee wil zeggen dat de ene titel de andere niet is en de 55-60 ook wel eens 50 of juist wel eens 75 kan zijn…

      Het blijft vooralsnog dus ook een kwestie van zelf in de gaten houden, of kiezen voor korte titels.

      Beantwoorden
  1. Ximaar
    Ximaar zegt:

    Hier voldoet mijn blog al jaren aan. Het gaat om de som van de titel van het blogbericht en de naam van Blog. Sommige mensen gebruiken een zeer lange blognaam als: ‘Dit is het Weblog van Joop Koekebakker’. Dan blijven er geen pixels meer over voor de titel van een blogbericht.

    Zelf hou ik het al jaren erg kort en dat heeft met de breedte van m’n zijkolom te maken. Binnen de WP-thema’s heb ik een redelijk brede zijkolom gekozen, maar dan nog is het opletten dat een Reageernaam met Berichttitel niet overloopt naar een volgende regel. Dat vind ik niet mooi. Bij Webminlog had ik een script dat zoiets trunkeerde, maar bij de gratis WP gaat dat niet werken. Sinds die tijd zijn m’n berichttitles hooguit 30 karakters breed.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooi, je komt niet zomaar in de problemen in ieder geval. Langer zou dus ook nog mogen ook, en dat kan waarschijnlijk ook. Ik begrijp dat je paginatitels kort houdt voor de weergave op de pagina. Op wordpress.org websites (de zogenaamde ‘self hosted’ WordPress websites) kun je een aparte ‘SEO-titel’ invoeren. Mogelijk dat dit op wordpress.com ook kan. In dat geval kun je voor de weergave in Google langere paginatitels invoeren.

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wat leuk, dank je wel. Ik moet zeggen dat ik dit artikel al een stuk beter vind dan de oorspronkelijke. Deze update was echt hard nodig. Maar kritisch als ik ben, denk ik dat het nog beter kan 😉

      Beantwoorden
  2. Michiel
    Michiel zegt:

    Het is tegenwoordig inderdaad een gedoe met de lengte van de paginatitel en metadescription. En met pixels ipv karakters wordt het ook niet makkelijker! De 55-60 die je aangeeft is aan de lage kant (hoewel je dan wel zeker weet dat het past). Na bekijken van wat SERPs ontdekte ik dat je tot zo’n 70 karakters kunt gaan over het algemeen. Een handige tool om de lengte goed in te passen is Google SERP Simulator van Technicalseo.com. De laatste versie van Yoast is volgens mij wat minder goed qua titellengte en als je die maximaal benut, kan Google het wel eens afbreken.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik zit inderdaad liever aan de veilige kant. Zie zelfs titels die ik heb geschreven nog afgebroken worden. Al is het wel zo dat je op mobiel (!) meer leestekens/pixels hebt dan op desktop. Bij de meta-omschrijving is dat weer andersom…

      Beantwoorden
      • Michiel
        Michiel zegt:

        Ja, korter kan nooit kwaad dan zit je altijd goed. Het kan alleen soms lastig zijn om een goede headline te maken met een beperkt aantal tekens. Gek inderdaad dat je op mobiel soms meer kwijt kunt! Het zou fijn zijn als Google wat betere richtlijnen zou geven. Of wellicht willen ze in de toekomst bij alle SERPs hun eigen tekst weergeven in plaats van de title/description van de site zelf over te nemen. Maar een title/description die Google verzint, is helaas niet altijd de beste is mijn ervaring :).

        Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.