Google Speed Update - let op de laadtijd van je mobiele website

Google Speed update: let op de laadtijd van je mobiele website

Je zoekt op de Google app op je telefoon en drukt op een zoekresultaat. Er opent een nieuw tabblad en de website begint te laden. Duurt even. Een paar seconden. Wat doe je? Grote kans dat je ‘m wegswipet. Want het duurt te lang. We zijn ongeduldig. Op mobiel misschien nog wel meer dan op desktop. Dat is waar Googles nieuwe Speed Update om draait.

Juli 2018: Google Speed Update

Google kondigde op 17 januari 2018 de Google Speed Update aan. Websites die wel erg traag laden op mobiel, zullen dat merken in hun posities in Google. Laadtijd was al een ranking factor, geven ze zelf aan, maar dat draaide vooral om de snelheid van de desktopversie van je website. In juli rolt Google de Speed Update uit, waarbij de laadtijd van je mobiele webpagina’s gaat meetellen voor je posities in de mobiele zoekresultaten. Spannend? Waarschijnlijk niet. En wel om twee redenen.

1. Lage impact

In de aankondiging geeft Google zelf al aan dat het maar effect zal hebben op een klein percentage van de zoekopdrachten. Laat dat even op je inwerken: “een klein percentage van de zoekopdrachten”. De kans is dus klein dat je er last van gaat krijgen. Want ze zeggen ook dat heel goede content nog altijd voorrang blijft krijgen. En als jij mij al langer volgt, dan heb je van mij allang meegekregen dat je moet gaan voor heel goede content 🙂 .

2. Google zegt wel vaker wat

Neem niet altijd klakkeloos aan wat Google zegt. Even een greep uit de aankondigingen die ze deden qua ranking factoren:

  1. Mobielvriendelijkheid (Mobile Friendly update): de impact was nihil
  2. HTTPS als ranking factor: sloeg ook geen deuk in een pakje boter

De meeste algoritme-updates die Google zelf aankondigt halen qua impact op vindbaarheid maar weinig uit. Het lijkt erop alsof ze het vooral doen om een signaal af te geven van wat zij goed vinden voor het wereldwijde web. Eigenlijk lijken ze zo dingen af te willen dwingen.

Moet je het dan negeren?

Tja, moet je dan meegaan in dit verhaal of moet je het negeren? Het antwoord zit al in mijn artikel over HTTPS, maar het gold (en geldt nog steeds) ook voor de mobielvriendelijkheid van je website. Het is goed voor je websitebezoeker, dus is het ook goed voor jouw website. En als daar direct of indirect een SEO-voordeel aan hangt, is dat mooi meegenomen. Maar daar doe je het niet voor. Stel gewoon altijd je bezoeker voorop.

Niet-mobielvriendelijke website mr. Theo Hiddema

Laten we eerlijk zijn: dit kan toch echt niet meer qua mobiele weergave?

 

Je websitebezoeker vindt snelheid fijn

Zoals ik aan het begin van dit artikel al schreef: jij haakt toch ook af als je te lang moet wachten? Op mobiel waarschijnlijk eerder dan op desktop. Toch? Jouw bezoeker vindt snelheid ook fijn. Dus:

De beste stap die je kunt nemen is je website door een aantal tools te halen die de snelheid testen. In die tools krijg je adviezen om de snelheid te verbeteren. Alle tools werken anders, dus door de adviezen van meerdere tools te combineren, heb je snel de belangrijkste verbeterpunten te pakken.

Meest voorkomende adviezen

Die tools (ja, natuurlijk krijg je zo een lijstje 😉 ) gebruik ik zelf ook regelmatig en daarin zie ik veel adviezen telkens terugkeren:

  1. Verklein afbeeldingen; veel afbeeldingen zijn groter dan 100kb, wat vrijwel nooit nodig is
  2. Geef afbeeldingen het formaat mee waarop ze worden weergegeven; waarom een afbeelding van 1200 x 2400 pixels als deze maar weergegeven wordt in 300 x 800?
  3. Zorg voor caching van je website; lokaal opslaan van je website, waardoor deze sneller laadt (lees hier meer over caching)
  4. Verbeter de reactiesnelheid van je server; vraag bij je hostingpartij of er snellere servers beschikbaar zijn of zoek een nieuwe hostingpartij (de grote jongens zijn vaak goedkoop, maar niet snel qua servers…)
  5. Schakel gzip-compressie in; technisch dingetje dat ik bij de webbouwer of je hostingbedrijf zou neerleggen (lees hier meer over gzip-compressie)

Sommige dingen kun je zelf doen, andere dingen raad ik aan om uit te besteden. Denk hierbij aan caching en gzip-compressie. Als je zelf gaat lopen pielen, is er een grote kans dat je het erger maakt en juist niet beter. Je moet hierbij echt weten waar je mee bezig bent.

Waar meet je de snelheid van je webpagina’s mee?

Had ik je beloofd: tools waarmee je die snelheid meet. Weet wel dat de tools die snelheid per pagina meten. De laadtijd van je homepagina is dus niet representatief voor je hele website. Check dus een aantal pagina’s als je echt wilt weten waar je staat. En gebruik meerdere tools, ze meten allemaal weer op een andere manier. Komen ze:

Tip van Bart van Geev (zie ook de reacties hieronder): WebPageTest.org

Als je je webpagina’s door ten minste 2 van deze tools haalt, krijg je een goed beeld van de belangrijkste verbeterpunten. Of misschien de aangename verrassing dat je prima scoort. Ga uit van een minimale score van 80% (GTMetrix), 80/100 (PageSpeed Insights) en B/75 bij Pingdom Tools. Let daarbij ook op de laadtijd. Die wil je onder de 3 seconden hebben, liefst zo ver mogelijk onder de 3 seconden.

Zijn die cijfers heilig?

Nee, die cijfers zijn niet per se heilig. Kijk zelf wat er staat, combineer de data die je krijgt. Is de laadtijd bijvoorbeeld minder dan 2 seconden en scoor je toch maar 70% bij GTMetrix? Dan zal er weinig aan de hand zijn. Al kun je altijd kijken naar wat je nog kunt verbeteren. En let wel: het gaat vooral om de laadtijd op mobiel. En daar heeft Google PageSpeed Insights weer een apart tabblad voor.

Snelheid mobiele website in Google PageSpeed Insights

Je ziet hier dat PageSpeed Insights de snelheid niet heeft opgehaald. Vraag is of de score dan ook reëel is 😉

Mobiel versus desktop

Kun je dan niks met de data uit de andere tools? Natuurlijk wel. Als je de desktopversie van je website verbetert, verbeter je daarmee uiteraard ook de mobiele versie. Tenzij je een aparte mobiele website hebt. Verreweg de meeste websites zijn responsive, wat betekent dat ze op mobiel hetzelfde zijn als op desktop, alleen dat de weergave zich aanpast aan het scherm.

Sowieso wordt de Speed Update niet heel spannend

Nog even voor de duidelijkheid: Google gaf zelf al aan dat de Speed Update op een klein percentage van de (mobiele!) zoekopdrachten impact zal hebben. Pas als je website echt heel traag is, loop je het risico dat je lager in de zoekresultaten komt te staan. En dan nog weegt sterke content zwaarder dan de laadtijd. Niet zo spannend dus.

Wat verwacht jij van de Google Speed Update? Is het spannend of maak je je niet druk? Heb je vragen, opmerkingen, aanvullingen, laat ze dan zeker achter in een reactie. 

8 antwoorden
  1. Bart
    Bart zegt:

    Hi Nathan,
    Tijdens de Mobile Hacketon die ik bij Google volgde over dit onderwerp werd geadviseerd om te testen met WebPageTest.org voor de meest accurate gegevens. Dit is ontwikkeld door Google devs en sluit zeer goed aan bij hoe Google zelf meet.

    Beantwoorden
  2. Michiel
    Michiel zegt:

    Inderdaad zijn deze updates ook vooral een signaal van wat Google goed vindt voor websites en het www en wat ze graag zouden willen zien. Het is voordelig voor gebruikers dus dat is alleen maar prima. Goeie snelheidstips!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Tja, als de boodschap zelf niet heel spannend is -want die update zie ik niet echt impact krijgen-, zijn goede tips wel nodig in zo’n blog. En je snelheid verbeteren is nooit mis natuurlijk 🙂

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.