Google gecertificeerd SEO-bedrijf bestaat niet

Nee, een ‘Google gecertificeerd SEO-bedrijf’ bestaat niet

Zie jij ze ook wel eens voorbijkomen, onlinemarketingbureaus die zeggen gecertificeerd te zijn door Google? Of SEO-specialisten met een Google-certificaat? Gek eigenlijk, want Google geeft geen certificering uit voor SEO. Een certificaat op dat vakgebied behaal je echt alleen bij “gewone” opleiders. Wat klopt er dan wel en wat niet aan die beweringen? Ik neem je mee in de wereld van SEO, Google en certificaten, zodat je weet waar je op moet letten.

Google Certified SEO partner? Het bestaat niet

Google certificaten

Google certificeert wel individuen en bedrijven. Dat is echter niet op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. De certificaten die je kunt behalen bij Google zijn voor onder andere SEA (AdWords), Google Analytics en Google Apps. Daarnaast kun je als ondernemer of medewerker van een onderneming tegenwoordig certificaten halen via Google’s ‘Digitale Werkplaats’. Hier betreft het een certificaat voor online marketing. In beide gevallen is er dus geen sprake van een certificaat voor SEO.

SEO-certificaten

Er zijn diverse opleiders die jou de kneepjes van zoekmachine-optimalisatie kunnen bijbrengen. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat een cursus of opleiding -zoals vrijwel altijd- slechts de basis is. Je leert pas echt wanneer je werkelijk aan de slag gaat met de materie. Waarbij verder opgemerkt moet worden dat niemand jou ooit alles over de algoritmes van zoekmachines kan leren. Deze zijn namelijk geheim en dat is maar beter ook.

Geheim? En maar beter ook?

Jazeker, het is maar beter dat niemand echt alles weet over hoe de zoekmachines werken. Je zou werkelijk alles kunnen manipuleren om de hoogste posities in de zoekresultaten te behalen. Google zal je dus nooit alles vertellen over hoe de zoekmachine echt werkt. Manipulatie leidt namelijk niet tot zoekresultaten waar de gebruiker van de zoekmachine baat bij heeft. Terwijl dat juist wel de bedoeling is.

Google gecertificeerd SEO-bedrijf?

Je bent ze misschien wel eens tegengekomen, claims dat een SEO-bedrijf of SEO-specialist een “Google certificaat” hebben. Dat kan wel, maar dan heeft het niet direct met zoekmachine-optimalisatie te maken. Het kan zijn dat ze ook Adwords aanbieden en dus daarvoor gecertificeerd zijn. Of dat ze Google Analytics-gecertificeerd zijn. SEO-certificaten van Google zijn echter totale waanzin.

Intenetmarketingbureau zegt dat SEO-specialisten Google certificaten hebben

Deze claim klopt gewoon niet. Google certificeert geen SEO-specialisten. Niet voor hun SEO-werk in ieder geval.

SEO-certificaten van Google zijn waanzin

Wanneer Google certificaten zou uitgeven voor SEO, zou dat werkelijk helemaal gek voor woorden zijn. In dat geval zouden ze mensen opleiden en certificeren om hun zoekresultaten te beïnvloeden. De waanzin ten top.

Zelf hebben ze er nog meer praktische bezwaren tegen. Zo laat Googler Gary Illyes weten dat het aantal mensen dat zou willen deelnemen te hoog is en dat de kosten dan enorm zouden worden. Dat zou weer betekenen dat ze er geld voor moeten vragen, wat niet past in het aspect “gratis” van de organische zoekresultaten.

Details hierover vind je bij SERoundtable, waar een video met Gary Illyes en de transcriptie ervan te vinden zijn.

Laat je dus niet misleiden

Laat je niet misleiden door claims over SEO-specialisten met ‘Google certificaten’. Vraag altijd na welke certificaten het zijn. Vraag ze om de certificaten te tonen, of beter nog: of je kunt controleren dat ze die certificaten hebben behaald. Goede opleidingen hebben pagina’s waarop de gecertificeerde cursisten terug te vinden zijn. Wel zo transparant.

Wat dat betreft is het niet anders dan met bedrijven die beweren Google Partner te zijn. Voor zowel de zogenaamde “Google SEO-certificaten” als Google Partners geldt:

  • Geloof de claims niet letterlijk, vraag naar onderbouwing
  • Check de certificeringen, ze zijn online vast te vinden

De echte Google certificeringen zijn te verifiëren

Iedereen die een Google certificaat heeft (voor AdWords, Analytics et cetera), moet daar jaarlijks opnieuw examen voor doen. Vraag de certificaten op wanneer iemand zegt deze te hebben. Zelf kun je ook zoeken via https://www.google.com/partners/#a_home, waar je op naam van een bureau kunt zoeken. Vind je het bureau, dan kun je daar alle behaalde certificaten bekijken. Volledig transparant. Dit geldt wel enkel voor de bedrijven die Google Partner zijn.

Bedrijven zelf doen er verstandig aan om te linken naar hun eigen pagina op de Google Partners-website. Bij de meeste partijen zie je dat gelukkig ook, vaak linkt het Google Partners-logo op hun website dan ook naar die pagina. Wel zo transparant. En makkelijk voor jou als klant, je kunt het direct checken, zonder er zelf naar te hoeven zoeken. Dikke prima.

Meer over Google Partners lees je in dit artikel.

Certificaat Googles Digitale Werkplaats

Het certificaat van Googles Digitale Werkplaats

Digitale Werkplaats

Via de eerder genoemde Digitale Werkplaats kan iedereen een certificaat halen voor online marketing. Het enige wat je nodig hebt is een Google-account en wat tijd. Afhankelijk van wat je al weet kun je daar de video’s bekijken of het script doorlezen (zie onderstaande afbeelding). Bij iedere les hoort een korte test (‘In de praktijk’), die je overigens gewoon telkens opnieuw kunt doen. Hier kun je dus altijd voor slagen.

Voorbeeld les Googles De Digitale Werkplaats

Toets maken

De Digitale Werkplaats heeft 23 onderwerpen, verdeeld over 89 lessen. Over ieder onderwerp doe je een toets. Als je die toets haalt, heb je de badge verdiend voor dat onderwerp en zodra je alle 23 badges hebt gehaald, krijg je het certificaat voor Online Marketing. Een heus certificaat van Google dus.

Toets onderwerp Google Digitale Werkplaats

Leuk, maar niet super relevant

Het certificaat van Googles Digitale Werkplaats is leuk, maar weinig relevant. Voor ondernemers vind ik het absoluut een aanrader, je leert veel over online marketing en voorkomt daarmee onder andere verkeerde beslissingen. Voor vakgenoten is het een manier om hun vakkennis te testen en te bewijzen. Je leert er echter lang niet alles over SEO. Laat staan dat het echt een volledige training over online marketing is. Leuk, maar niet super relevant dus. Voor online marketeers is het basiskennis, ze zouden het zonder de lessen te volgen moeten halen.

SEO-bedrijven met certificaat van Google?

Goed, die SEO-bedrijven (of -specialisten) die beweren een certificaat van Google te hebben, hebben dat in ieder geval niet als officieel SEO-certificaat. Wanneer ze dat beweren, moet je op je hoede zijn. Dat ze andere certificaten hebben voor bijvoorbeeld Google Analytics of AdWords is mooi meegenomen, maar geen noodzakelijke vereiste voor hun SEO-werkzaamheden.

Heb jij ervaring met bedrijven die beweren SEO-certificaten van Google te hebben? Of wil je hier iets anders over kwijt? Laat het zeker even weten via een reactie hieronder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *