Google+

Google Plus (Google+), Begin Er Maar Niet Aan

Google+? Toch niet weer een sociaal netwerk!Gogle+ logo

Google+, je hebt er vast al eens over gehoord. Het is het tweede sociale netwerk van Google, na het in Nederland vrijwel onbekende Orkut. Weer een sociaal netwerk? Na de ondergang van Hyves in 2013 en eerder MySpace (herinnert u zich die nog?), zitten we daar toch niet op te wachten? Laat dat Google+ maar lekker links liggen. Zonde om je tijd te steken in weer een sociaal medium.

Of toch niet?

Hoe werkt Google+ nu precies?

In het kort eerst het systeem van Google+. In tegenstelling tot sociale netwerken als LinkedIn, Facebook en Hyves, is er geen automatische wederkerigheid. Dus geen vriendschapverzoeken of verzoeken om een connectie te maken. Net als Twitter werkt Google+ met het volgen van accounts. Of in Google+ termen, toevoegen aan kringen. De account die je volgt krijgt een melding dat jij hem of haar hebt toegevoegd aan jouw kringen en kan kiezen om terug te volgen. Berichten kun je een +1 geven, vergelijkbaar met de like op Facebook. Voor bedrijven is er de mogelijkheid om een pagina aan te maken.
Google+ Lokaal zoekresultaten Google Letterzaken

Google+ voor bedrijven

Je Google+ bedrijfspagina is van belang voor de profilering van je bedrijf. Hoe populairder de berichten die je plaatst op je pagina, hoe groter de kans dat deze in de zoekresultaten van Google zullen verschijnen. Belangrijker nog is het verschijnen in de lokale zoekresultaten op de kaart (zie de afbeelding aan de rechterkant), waarmee je meer zult opvallen, zeker wanneer je concurrenten daar niet zitten. Dit bereik je door een Google+ Lokaal pagina aan te maken voor je bedrijf. Je dient dan nog wel je adres te verifiëren, waarover later meer. Wanneer je een Google+ bedrijfspagina wilt opzetten, vind je een heel handig stappenplan op Frankwatching. Daar hoef ik niets aan toe te voegen, dus waarom zou ik?

Google+ en jouw vindbaarheid

Google+ Lokaal is natuurlijk voornamelijk interessant wanneer je een lokaal bedrijf hebt en je wilt dat je klanten je kunnen bezoeken. Dus wat heeft Google+ jou nog meer te bieden? Let op, want nu wordt het echt interessant! Want Google+ heeft invloed op jouw zoekresultaten en zal dat in de toekomst naar verwachting ook steeds meer krijgen. Hoe zit dat? De belangrijkste punten voor jou op een rijtje:

  1. Google authorship: Door de koppeling van jouw Google+ profiel aan jouw website, creëer je de mogelijkheid voor Google om jouw profielfoto naam te koppelen aan de vertoning van jouw website in de zoekresultaten. Hierover schreef SEOguru een duidelijk stuk.
    UPDATE 20 juli 2014: Sinds begin juli 2014 worden de profielfoto’s niet meer weergegeven in Google. Wel wordt dus de naam van de gekoppelde schrijver weergegeven. Wat er in de toekomst verder aan Google Authorship verandert, weet je nooit. Het kan sowieso geen kwaad en wie weet, komt Google nog met een ander voordeel voor gewaardeerde auteurs.
    UPDATE 29 augustus 2014: Google’s John Mueller kondigde op 28 augustus 2014 het einde van Google authorship aan, inclusief het verdwijnen van de naamsvermelding.
  2. Jij wordt gids voor de mensen uit jouw kringen: Wanneer een bedrijf waarop jij een +1 hebt gegeven in de Google zoekresultaten verschijnt, zullen de mensen uit jouw kringen daar jouw profielfoto en naam bij zien verschijnen. Dit is een vorm van social proof.
  3. Recensies ontvangen: Effectiever dan de vermeldingen van mensen uit jouw kringen bij de zoekresultaten, zijn recensies die direct zichtbaar zijn bij de zoekresultaten. Want als jij die sterren ziet, geeft jou dat toch direct een beeld van de kwaliteit die je mag verwachten? Deze recensies worden mogelijk gemaakt via de Google+ Lokaal pagina van het bedrijf.

Om je een beeld te geven:

Google Hangouts

Een interessant onderdeel van Google+ is Hangouts. Google Hangouts biedt je de mogelijkheid om met 1 tot 10 mensen te communiceren. Dat kan als chat, waarbij je net als bij andere chatprogramma’s berichten stuurt die een ander direct of juist later kan lezen. Leuker wordt het dat je ook video kunt gebruiken en zo bijvoorbeeld een conference call of vergadering kunt houden. En dan is er nog  Hangouts On Air, waarmee je live jouw videobericht met de hele wereld kunt delen. Denk hierbij aan webinars of persconferenties, die je uiteraard wel van tevoren goed aankondigt. Bijkomend voordeel is dat je video automatisch na afloop geüpload wordt naar je YouTube-kanaal.

Zit Jij Al Op Google+?

Heb je een beeld van de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Zie je de kansen die hier liggen? Wanneer ook maar één van de antwoorden op deze vragen “ja” is, ga dan direct aan de slag om te profiteren van de kansen en mogelijkheden! En nu ben ik benieuwd: zit jij al op Google+? Voeg mij dan toe aan jouw kringen. En uiteraard is er ook een pagina voor Letterzaken. Leuk als je me volgt!

Ik heb hier vooral de belangrijkste voordelen van Google+ voor je bedrijf willen neerzetten. Heb je nog vragen, laat het dan gerust weten. Ik beantwoord ze graag!

13 antwoorden
  1. Ramses
    Ramses zegt:

    Hi Nathan,

    Wat een leuk artikel dit! Persoonlijk zie ik ook de kracht van google+ wel in. En weer een sociaal netwerrk? Tsja, mensen die er een bepaalde “feel” bij hebben zullen het toch wel gaan gebruiken.

    Persoonlijk doe ik het meeste op Facebook, Twitter vind ik niet echt bij mij “passen”…

    Ik denk dus dat Google+ niet alleen groeit vanwege de “klik” die mensen er mee hebben, ik denk dat vooral bedrijven en professionals Google+ zullen gaan gebruiken vanwege de voordelen wat betreft vindbaarheid.

    Ik wil ook echter graag een kleine kanttekening maken bij het hele geheel. Die kanttekening noem ik zelf de “donkere kant” van Google.

    We weten allemaal dat Google in theorie maar 1 wens heeft, en dat is de beste en meest relevante zoekresultaten weergeven. En daar heb je informatie voor nodig. Veel informatie.

    Zoals ik het zie is Google ooit goed begonnen, maar rond het jaar 2000 zat Google toch flink in de problemen wat betreft het verkrijgen van informatie. Ze moesten het doen met crawlers die het internet afstruinen om alle benodigde informatie te verkrijgen. En hele slimme mensen wisten Gogole toch een beetje te beïnvloeden door het plaatsen van vele duizenden links om hoog te kunnen scoren. En beïnvloeden, daar houd ome Google niet zo van.

    Pas rond het jaar 2008 kregen ze dit in de smiezen en hebben uiteraard actie ondernomen om informatie ook op een andere manier te verkrijgen. En daar komt dan uiteindelijk mijn punt.

    Google is zo gefocust op het verkrijgen van informatie dat ze naar mijn menig toch ook een beetje het randje opzoeken.

    Vele mensen weten namelijk niet dat de browser met de naam Chrome ook een kanaal is om informatie te verzamelen. Surfgedrag, klikgedrag en andere zaken worden gewoon bijgehouden. En wat dacht je van de aankopen van de diverse bedrijven zoals YouTube, Picasa enzovoort.

    Dit is niet alleen gedaan vanwege zakelijk belang, maar vooral voor het verkrijgen van informatie van de doorsnee internet gebruiker.

    Mijn punt is dus uiteindelijk dat de meeste mensen eigenlijk niet beseffen hoeveel informatie Google eigenlijk van ons heeft. En natuurlijk, de informatie is niet naar personen te herleiden. Nu nog niet.

    Maar stel je voor dat Google ooit iemand aan de top krijgt met minder goede bedoelingen. Wat zal er dan met al die informatie gebeuren?

    Dat noem ik dus de “donkere kant” van Google. Ze hebben een bepaalde positie in handen die zomaar misbruikt zou kunnen worden.

    Ik ben er niet zo bang voor, maar als je de zaken eens nader bekijkt… tsja…

    Misschien ben ik een beetje te wantrouwend aangelegd wat dat betreft, maar informatie in handen hebben geeft je een soort van machtspositie.

    Hoe denk jij daar over?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Sorry Ramses, ik had je reactie gemist. Hij was bij ‘spam’ blijven steken, gelukkig check ik dat eerst goed voordat ik die map leegmaak.

      Jouw betoog is helder en feitelijk. Google zoekt inderdaad wel alle mogelijkheden op om de informatie te vergaren van ons, om op basis daarvan uiteindelijk zo relevant mogelijke (lees: zoveel mogelijk gepersonaliseerde) zoekresultaten te geven. Google+ is daar dus ook een belangrijke tool in. En dat Google hiermee nogal een machtspositie heeft, daar heb je zeker ook een punt mee. Dat zie je overigens ook al door de ophef rond ‘not provided’ in Google Analytics en het feit dat je zelf niet in de hand hebt of jouw profielfoto bij de zoekresultaten verschijnt. Want dat laatste is ook aangepast, waarbij zo’n 15% minder Google+ profielfoto’s verschijnen in de zoekresultaten.

      Als het gaat om jouw positie in de zoekresultaten, zijn de grote namen het er wel over eens: content van hoge kwaliteit zal altijd goed scoren. Manipulatie van zoekresultaten door trucjes die je ontdekt hebt die blijken te werken, wordt uiteindelijk altijd afgestraft. Dat zie je nu bij gastbloggen, waar een markt in blijkt te zijn ontstaan, en waar de links straks dus minder interessant worden:

      Maar wat er ook gebeurt, Google zal altijd blijven werken aan de meest relevante zoekresultaten voor jou. Want laten we eerlijk zijn, als ze straks niet de zoekresultaten geven die jij nodig hebt of verwacht, blijf jij hun zoekmachine dan nog gebruiken?

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je wel Gonny. Kort en bondig was ook de bedoeling. Grote kans dat er na het komende blog nog wel eentje volgt over Google+. Want er valt nu zo veel over te melden en er zal zoveel gebeuren met Google+. Dus goed dat je er al zit.

      Heb jij zelf al de koppeling gemaakt met jouw website?

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hoi Lisette,
      Dank voor je reactie. Als beide er maar vast staan, loop je al voor op vele concurrenten. En wat betreft privé en bedrijfsprofiel: in het volgende blog meer!

      Je weet me te vinden als je nog iets wilt weten 🙂

      Beantwoorden
  2. annie
    annie zegt:

    Ze hebben mijn Google+ Gehachkt via te copiéren van het postnummer en gezet op een blog dat niks met Google+ te maken heeft
    dus als je op dat nummer drukt zijn ze op mijn Google+ Je moet normaal inloggen maar in openbare computergebouwen kan je gewoon alles zien Google+ IS NIET GENOEG BEVEILIGD
    EN DOET NIKS OM MIJN KLACHT, die man aan te pakken

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hallo Annie,
      Begrijp ik het goed dat het over je Google+profiel gaat? Of gaat het over je (zakelijke) Google Mijn Bedrijf-pagina?

      Beantwoorden
  3. Leo's home deco
    Leo's home deco zegt:

    Ik krijg negatieve beoordelingen over mijn bedrijf van mensen die ik niet ken en waar ik nog nooit wat voor gedaan heb zij geven een valse naam, tel. en email op. Dit weet ik zeker omdat ik de bewuste email adressen heb aangeschreven en deze mensen weten van niets. Zo maakt men mijn bedrijf kapot. Ik wil daarom ook een schade claimen bij hen omdat mijn bedrijf hier onder te lijden heeft. Hoe stel ik google en deze mensen hiervan op de hoogte. Mvg leo van leo s home deco. Graag antwoord via mijn email adres.

    Beantwoorden
  4. john
    john zegt:

    Een vraagje

    Zodra ik iets op google + plaatst, en daarna via google zoek naar woorden zoek die in mijn tekst geplaatst zijn, zie ik dit bericht onmiddellijk terug.
    Zie ik dit alleen, bijvoorbeeld gekoppeld aan mijn emailadres, of ziet iedereen dat.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Die Google+ berichten zie jij, wanneer je ingelogd bent in Google, maar zien ook de mensen die jou op Google+ volgen. Mits zij ook ingelogd zijn. Dus alleen wanneer iemand ingelogd is op Google en een link met jou heeft, wordt dit in de zoekresultaten van Google vertoond.

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.