Google Penguin 3.0: word jij slachtoffer van de pinguin?

Google rolt Penguin 3.0 uit, loopt jouw website gevaar?

Op zaterdag 18 oktober 2014 (Nederlandse tijd; in de Verenigde Staten was het nog vrijdag 17 oktober) was er reuring in de SEO-wereld. De langverwachte Google Penguin 3.0 algoritme-update leek eindelijk te worden uitgerold. Langverwacht, omdat er al maanden werd gespeculeerd wanneer deze update nu zou komen. En zoals het gaat bij de algoritme-updates van Google, begint het in de Verenigde Staten en wordt het daarna wereldwijd uitgerold.

Wat is nou die Google Penguin 3.0?

Wanneer je je niet met regelmaat bezighoudt met SEO/zoekmachine-optimalisatie, zegt zo’n naam je natuurlijk weinig tot niets. Dus wat is die Google Penguin 3.0 nu eigenlijk? Google Penguin is een van de updates in de algoritmes van Google. De zoekmachinegigant blijft de voorwaarden waarop je positie in de zoekresultaten wordt gebaseerd telkens aanpassen. Dat doen ze om de gebruikers van hun zoekmachine de meest relevante zoekresultaten voor te schotelen. En een van die voorwaarden is de links die naar jouw website verwijzen, we noemen dit backlinks. De Google Penguin update rekent af met foute backlinks.

Google Penguin 3.0

Google en PageRank: het draait om backlinks

Toen Larry Page en Sergey Brin in 1997 begonnen met Google, wilden ze de manier waarop de posities bepaald werden anders aanpakken dan de bestaande zoekmachines. De insteek was daarbij dat websites waar veel naar gelinkt werd wel goede websites moesten zijn. Want goede websites verdienden destijds een vermelding (link) op een andere website. Daaruit ontstond de PageRank (de naam komt van de achternaam van Larry Page), waarbij een website met veel backlinks een hoge PageRank kreeg. Het zorgde ervoor dat Google onderscheidend was en de beste zoekresultaten bood. Dankzij de PageRank, en dus de backlinks, werd Google de grootste zoekmachine ter wereld.

En toen ontstond linkbuilding

Zoekmachine-optimalisatiespecialisten (SEO’ers) zijn altijd op zoek naar manieren om de posities van websites te verbeteren. Dus wanneer ze ontdekken welke factoren een rol spelen in de vindbaarheid, zullen ze die benutten. Dat geldt dus ook voor het verkrijgen van links. Het actief verwerven van links voor je website heet linkbuilding en er zijn specialisten die zich hierop toeleggen.

Black hat SEO - linkbuilding

‘The dark side of link building’

Backlinks spelen een belangrijke rol in de PageRank van een website. Omdat een website met een hoge PageRank vrijwel automatisch hoog in de zoekresultaten verscheen, werd linkbuilding een belangrijk onderdeel van SEO. Enkele slimmeriken bedachten allerlei slimme trucs om snel veel backlinks naar een website te creëren. Zo ontstonden er bijvoorbeeld ‘link farms‘, sites vol met links, puur voor linkbuilding. Naast de link farms zijn er diverse andere technieken die door linkbuildingspecialisten worden ingezet. Deze technieken zijn soms legitiem (white hat) en soms op het randje (grey hat), maar binnen linkbuilding wordt ook gebruikgemaakt van trucs die niet legitiem zijn en dus onder black hat vallen. Welkom in ‘The dark side of link building’.

Algoritme-updates

Omdat Google niet van trucs houdt en relevantie voorop stelt, worden de algoritmes regelmatig geüpdatet om de trucjes onmogelijk te maken. Zo worden technieken die gebruikt worden om op een oneigenlijke manier hoog in Google te komen niet meer meegewogen of zelfs negatief beoordeeld. Hierdoor kun je enorm in de zoekresultaten kelderen of zelfs uitgesloten worden van vermelding in de zoekresultaten. Deze technieken die als truc worden ingezet zijn dan dus niet (meer) toegestaan en gelden als black hat SEO.

 

Kwantiteit versus kwaliteit, ook in linkbuilding

Google zag linkbuilding als trucje toenemen in de SEO-wereld. Dat hierdoor de relevantie van bepaalde resultaten afnam moge duidelijk zijn. Door het inzetten van linkbuilding-trucs kwamen websites hoog in Google te staan, terwijl ze voor degene die op een bepaalde term zocht niet de juiste relevantie hadden. Dus nam Google maatregelen en zo zijn er in de loop der jaren bepaalde voorwaarden gesteld waar links op worden beoordeeld:

  • DoFollow vs. NoFollow: links bij reacties op blogs, of op sociale media zijn makkelijke manieren om aan linkbuilding te doen, dus worden deze automatisch ‘NoFollow’, wat inhoudt dat ze niet bijdragen aan je PageRank.
  • Kwantiteit vs. kwaliteit: links op sites die geen aansluiting hebben op het onderwerp van jouw website voegen weinig waarde toe, en worden daarom lager gewaardeerd. Ook hier draait het weer om relevantie: een link van een bakker op de hoek naar de website van een bevriende fysiotherapeut is minder relevant dan een link van de bakker naar de groothandel in bakkersmaterialen.
  • Betaalde links: betaalde links, met name betaalde vermeldingen in bijvoorbeeld directory-sites (denk aan online telefoon- en bedrijvengidsen) dienen in principe ook NoFollow te zijn.

Op deze manier draait het weer meer om een eerlijke manier van links vergaren en opbouwen van je PageRank. Trucjes om dit allemaal te omzeilen werken soms, maar als ze werken, is dat meestal tijdelijk. Dit valt meestal onder de grey hat SEO en grey hat wordt over het algemeen uiteindelijk black hat. Moet je niet willen dus.

Penguin algoritme-updates: uitsluiten van black hat SEO

De eerste Google Penguin update werd door Google zelf bekendgemaakt in april 2012. Het doel van deze algoritme-update is om linkbuildingtechnieken als link schemes af te straffen. Websites die door slechte linkbuildingtechnieken hoog in de zoekmachine zijn gekomen, kunnen een terugval in hun posities ervaren. In extreme gevallen wordt er zelfs een handmatige penalty uitgevoerd, waarvan je een melding krijgt in je Google Webmaster Tools. De algoritmes krijgen regelmatig updates en zo komt er van de grote updates als Panda en nu dus Penguin jaarlijks een nieuwe update. Soms zelfs meerdere keren per jaar. Google ontdekt nieuwe trucs of nieuwe link farms, inzichten veranderen, en zo moeten de algoritmes ook aangepast worden om misbruik van de algoritmes te voorkomen.

Google Penguin 3.0 slaat toe

En nu is er dus Penguin 3.0

Op 17 oktober 2014 werd duidelijk dat de langverwachte Google Penguin 3.0 algoritme-update werd uitgerold. Wanneer, en vooral hoe deze update zijn effect zal hebben op de Nederlandse zoekresultaten is afwachten. Rest de vraag: zal Google Penguin 3.0 effect hebben op de posities van jouw website? Wanneer jij niet of nauwelijks bezig bent geweest met linkbuilding of dit aan een externe partij hebt uitbesteed, is er weinig kans op een negatief effect voor jouw website. Heb je iemand ingeschakeld voor linkbuilding, dan is het wel zaak goed op te letten of daar geen zogenaamde ‘bad links’ uit voortgekomen zijn. Andersom profiteer je wel van de dalingen van concurrenten wanneer jij je netjes aan de regels hebt gehouden.

Heb jij sinds 18 oktober 2014 duidelijke verschuivingen in je posities in Google ervaren?

Afbeelding man met hoed via FreeDigitalPhotos.net: Luigi Diamanti
4 antwoorden
  1. Esther Molenaar
    Esther Molenaar zegt:

    Ik heb geen verschuivingen ervaren. Houd me ook niet echt bezig met linkbuilding. Ik weet dat het belangrijk is en bijdraagt aan je Pagerank en toch hoort het niet tot mijn core seo activiteiten.

    Je artikel geeft een duidelijke uitleg van de update en wat black hat technieken zijn. Ik heb vandaag weer wat geleerd. Thanks Nathan!

    Ik dacht altijd dat comments op blogs ook een legitieme backlink waren, helaas niet! Ooit iemand horen zeggen dat het belangrijk is en veel voor je site doet. Ik heb er alleen nog nooit wat van gemerkt.
    Ik plaats alleen comments, omdat ik wil bijdragen aan het artikel en niet om backlinks te vergaren.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Je hebt groot gelijk dat je je niet met linkbuilding bezighoudt Esther. Je ziet dat het ook schadelijk kan zijn en daarom ben ik ook vooral een groot voorstander van “link earning”. Verdien je links door goede content te plaatsen, daar is de PageRank in feite ook op gebaseerd. Al dan niet toevallig kwam Rand Fishkin van Moz.com afgelopen vrijdag bij Whiteboard Friday met dit verhaal: http://moz.com/blog/is-it-possible-to-have-good-seo-simply-by-having-great-content-whiteboard-friday

      In principe zijn links in reacties op blogs ook wel legitieme backlinks, maar ze zijn automatisch ‘NoFollow’. Ik gebruik de plugin ‘Incoming Links’, waar ik die vermelding er ook bij zie. Ik laat wel eens een link van mijn eigen blog achter op een blog omdat ik die vind passen bij het artikel waarop ik reageer, en dan zie ik die ‘NoFolow’ vermeld staan.

      Verder onthoud ik me van het vermelden van mijn website bij reacties op blogs. Als je dit veel doet, zou dit uiteindelijk nog wel eens tot een zodanig onnatuurlijk linkprofiel kunnen leiden. En laat dat nou een van de zaken zijn die door Google Penguin worden aangepakt. Niet dat ik verwacht dat dit nu aan de orde is hoor. Ik zie alleen zelf de toegevoegde waarde niet van een link naar je eigen site bij een reactie. Wat jij al aangeeft, ik wil bijdragen aan het artikel. 🙂

      Beantwoorden
  2. Daan
    Daan zegt:

    De 3.o is er dan .. altijd spannende tijden voor ons. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe mijn site het zal doen. Paar weken terug nog wat aanpassingen gedaan. Ga het weer scherp in de gaten houden.

    Groetjes Daan

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Als je zegt “spannende tijden”, betekent dat naar mijn idee dat jij je bezighoudt met technieken die op, of zelfs over het randje zijn. Grey hat of zelfs black hat SEO-technieken. Wanneer je op een nette manier je links hebt verkregen heb je, zoals ik al vermeld in mijn artikel, niks om voor te vrezen. Maak je gebruik van link farms, link schemes en andere technieken die op oneigenlijke wijze voor (veel) backlinks zorgen, dan mag je je nu inderdaad zorgen gaan maken.

      Als houder van het SEOguru SEO-certificaat houd ik me enkel met white hat SEO bezig, dus ik maak me geen zorgen. Verre van 😉

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.