Google Panda 4.0 Update

Google Panda 4.0 Update

Google Panda 4.0 Update: Gaan Jouw Rankings Omlaag?

Groot nieuws in de SEO-wereld: Matt Cutts, head of webspam bij Google en voor velen het gezicht van Google, kondigt de uitrol van de Panda 4.0 update aan. Er zullen weinig mensen zijn die hierdoor vannacht een slechte nachtrust hebben. Op een aantal fanatieke SEO’ers na waarschijnlijk. Wat houdt de Google Panda 4.0 update in en waarom is dit groot nieuws? Laat ik eerst uitleggen wat Google Panda is.

 

Google Panda 4.0 aankondiging Matt Cutts 20 mei 21 mei 2014

Wat Is Google Panda?

Google Panda is een update in het algoritme van Google dat in februari 2011 werd uitgerold en sinds augustus 2011 in Nederland actief is. Panda richt zich op het beoordelen van de kwaliteit van websites en je zult begrijpen dat content hier een belangrijke factor in is. Google Panda is een filter, dat ervoor zorgt dat sites of pagina’s met lage kwaliteit lager ranken in de zoekresultaten. Het is geen zogenaamde penalty, waarbij je een verzoek kunt indienen om herziening van de beslissing. Dat is bij een filter niet mogelijk. Je zult bij lagere ranking als gevolg van de Google Panda 4.0 update dus hard moeten werken aan de kwaliteit van je site.

 

De Google Panda Updates

Na de introductie van Google Panda kwamen er met enige regelmaat updates in deze rankingfactor. In deze blogpost van Search Engine Land zie je de updates die Google zelf heeft bevestigd. Vanaf eind 2012 vinden er vrijwel continu updates aan Google Panda plaats. Deze aankondiging van Matt Cutts geeft aan dat het nu een behoorlijke update betreft. Hieruit kun je opmaken dat er een behoorlijke wijziging in Google Panda heeft plaatsgevonden. Wanneer jouw site door deze wijziging wordt beoordeeld als een site met lage kwaliteit, zul je dat gaan merken in je posities in de zoekresultaten. Maar hoe zit dat met die kwaliteit en hoe beoordeelt Google jouw site dan?

 

Hoe Beoordeelt Google De Kwaliteit Van Websites?

Er zijn panels bestaande uit gemiddelde Google-gebruikers, die gevraagd worden om sites uit bepaalde zoekresultaten op kwaliteit en betrouwbaarheid te beoordelen. Door middel van vragen van de strekking “Zou je bij deze webwinkel een aankoop doen?” of “Zou je hier je contactgegevens achterlaten?” worden sites beoordeeld. Deze oordelen worden de gewogen beoordelingen gebruikt om de Googlebots te leren om sites te beoordelen. Dit proces noemen we “machine learning”. Een kwalitatieve, niet spammy, maar vooral ook betrouwbare site is dus relevant. Mijn vorige blog over het controleren van de betrouwbaarheid van websites heeft hier alles mee te maken. Wat betekent de Google Panda 4.0 update nu voor jouw website?

 

Google Panda Update 4.0

Wat Betekent De Google Panda 4.0 Update Voor Jouw Website?

De belangrijkste vraag voor iedereen die een website heeft en zich daarbij bekommert om de vindbaarheid is: “Wat betekent deze Panda 4.0 update nu voor mijn website?”. Hierop valt helaas geen sluitend antwoord te geven, behalve: wanneer jij altijd de focus hebt gehad op goede content, is de kans klein dat je site onder de Panda 4.0 update te lijden heeft. Google zelf geeft aan dat ongeveer 7,5% van de Engelstalige zoekopdrachten beïnvloed wordt door deze update. Dat is een fors percentage, maar het zegt weinig over:

  1. Hoe deze update de zoekopdrachten beïnvloedt
  2. Wat dit betekent voor Nederlandstalige zoekopdrachten

Het effect van de Google Panda 4.0 update wordt je vanzelf duidelijk wanneer je in de zoekresultaten daalt of er zelfs uit verdwijnt. Merk je niks, dan heb je de zaken gewoon netjes op orde, zoals het eigenlijk ook hoort. De kans is dan ook klein dat je in de toekomst last zult hebben van Panda updates. Tenzij je pagina’s toevoegt aan je website die van lage kwaliteit zijn. Het lijkt me echter dat je dat niet van plan zult zijn. Zeker nu niet.

 

Heb jij iets gemerkt van deze Panda update? Of heb je gehoord welk effect het heeft op de websites van anderen? Laat het hieronder weten!

5 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Jawis, content is en blijft belangrijk Ria 😉 . Zonder content kan Google niets indexeren. Aan ons om te zorgen dat de content van goede kwaliteit is!

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] je posities in Google. Heel eenvoudig: wat goed is voor je bezoeker, wordt door Google gewaardeerd. Google’s Panda update beoordeelt websites op hun betrouwbaarheid en onbetrouwbare websites worden daarbij minder […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *