Google Mijn Bedrijf beheren - Letterzaken

Google Mijn Bedrijf: wat moet je ermee?

Google Mijn Bedrijf: kansen voor ondernemers

Op 18 juni 2014 werd Google Mijn Bedrijf geïntroduceerd. Ogenschijnlijk een nieuw ‘product’ van Google, maar niets is minder waar. Het is een verdere verbetering van een bestaande tool voor ondernemers, zoals Google al jaren continu haar producten en diensten blijft verbeteren. Wat is Google Mijn Bedrijf nu precies en wat hebben ondernemers en ondernemingen hier nu aan?

Wat is Google Mijn Bedrijf?

In feite is Google Mijn Bedrijf de nieuwe naam voor de Google+ pagina’s. Hieronder vallen zowel de Google+ Bedrijfspagina als de Google+ Lokaal pagina. Kort voor de lancering van Google Mijn Bedrijf werd het al mogelijk om deze twee pagina’s te koppelen om daar één pagina van te maken. Kortom: er is nu één plek waar je alles rondom je bedrijf op Google beheert, onder de naam Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf met omschrijving

Moet ik kiezen welke pagina ik gebruik?

Je maakt zelf de keuze of je enkel een bedrijfspagina gebruikt, of een Google+ Lokaal pagina. Welke keuze je ook maakt, je pagina valt onder Google Mijn Bedrijf en zal dus onder die noemer beheerd worden. Welke vorm kies je nu en waarom?

Google+ Bedrijfspagina

Wanneer je een nationaal opererend bedrijf bent, niet per se gebonden aan een locatie waar jouw klanten je moeten vinden, kies je voor de Google+ Bedrijfspagina. Ook als je een merk, instelling of bekend persoon of artiest bent of vertegenwoordigt, kies je voor de Bedrijfspagina. Aan deze pagina is geen locatie gekoppeld en het doet niets voor je lokale vindbaarheid.

Google+ Lokaal

Je lokale Google+ pagina versterkt je lokale vindbaarheid. Wil je lokaal gevonden worden, dan is een lokale pagina op Google Mijn Bedrijf dus onmisbaar. In veel gevallen bestaat deze pagina al, omdat je bedrijf al is toegevoegd in Google Places. Controleer dus altijd eerst of je lokale pagina al bestaat. Wanneer de pagina al bestaat, maar je kunt deze niet beheren, dan is het zaak de pagina te claimen. Door de lokale pagina te beheren en te koppelen aan je website, versterk je de lokale vindbaarheid van je bedrijf. Hiermee is Google Mijn Bedrijf een relevant SEO-instrument. Daarnaast heb je invloed op de vertoning van enkele relevante zaken in de zoekresultaten:

  • Wanneer iemand zoekt op “telefoonnummer +bedrijfsnaam”, verschijnt groot het telefoonnummer in de zoekresultaten (zoek maar eens op “telefoonnummer Letterzaken” 🙂 )
  • Recensies op je Google+ lokale pagina worden weergegeven worden in de Google zoekresultaten. En wat werkt er nu beter dan een aantal mooie recensies?

Weergave recensies Google Mijn Bedrijf lokale pagina

Bedrijf met meerdere vestigingen?

Ook wanneer je een bedrijf met meerdere vestigingen hebt, kun je aan de slag met de Google lokale pagina. Wanneer je bedrijf 10 of meer vestigingen heeft, kun je deze beheren met de tool voor bulkuploads. Zo kun je dus als winkel- of horecaketen al je vestigingen beheren, zodat deze allemaal lokaal vindbaar zijn.

Jij bepaalt wat Google weergeeft

Google Mijn Bedrijf is de eerste plaats waar Google relevante gegevens van je bedrijf vandaan haalt voor zijn zoekresultaten. Adresgegevens, telefoonnummer, openingstijden en afbeeldingen, met Google Mijn Bedrijf sta jij aan het roer. Dankzij de gegevens die jij zelf invoert en beheert, bepaal jij wat er aan details wordt weergeven in de zoekresultaten van de meest gebruikte zoekmachine van Nederland.

Google Mijn Bedrijf invloed op zoekresultaten - Verkeersschool Frank Schuurman

Introductiepagina Google Mijn Bedrijf appEr is nu ook een app!

Een van de belangrijkste zaken die veel bedrijven/ondernemers misten aan Google+ was de mogelijkheid om hun bedrijfspagina te beheren via een app. Vanuit de reguliere Google+ app kon je alleen je persoonlijke Google+profiel beheren. Na de lancering van Google Mijn Bedrijf is er eindelijk ook een app voor Android en iOS. Dit maakt het voor ondernemers en beheerders van sociale media veel eenvoudiger om direct berichten te plaatsen op hun Google+ pagina. Alle ins en outs van de Google Mijn Bedrijf app verschijnen binnenkort op het Google Plus Marketing blog.

 

Mijn advies: ga nu aan de slag!

Als je bovenstaande goed doorgenomen hebt, zou je moeten begrijpen waarom je direct aan de slag moet met Google Mijn Bedrijf. Als je niet al een pagina hebt natuurlijk. Nog niet overtuigd? Laat ik nog even een paar relevante punten aanhalen. Met Google Mijn Bedrijf:

  • Beheer je zelf je lokale vindbaarheid, ook als je meerdere vestigingen hebt
  • Heb je eenvoudig zelf invloed op je (lokale) vindbaarheid
  • Heb je invloed op gegevens die Google over je bedrijf toont
  • Verschijnen je Google+recensies in je zoekresultaten

In mijn eerdere blogs over Google+ heb ik een aantal van deze zaken al vermeld, en vermeldde ik ook andere voordelen. Eerder schreef ik de volgende blogs over Google+:

Google+, Begin Er Maar Niet Aan

Google+ Voor Je Bedrijf

7 Redenen Om Nu Google+ In Te Zetten Voor Je Bedrijf

Zet jij Google Mijn Bedrijf al in of ga je dat nu doen? Geef je reactie hieronder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *