Google Mijn Bedrijf Verifieren met Google Webmaster Tools

Google Mijn Bedrijf verifieren met Google Webmaster Tools

Google Mijn Bedrijf direct verifieren via Webmaster Tools

Het verifiëren van je lokale onderneming op Google Mijn Bedrijf verliep lange tijd op zijn zachtst gezegd nogal omslachtig. Er zullen vast goede redenen voor geweest zijn, maar verifiëren door een briefkaart aan te vragen van een van ’s werelds grootste internetondernemingen is niet echt logisch, wel? Gelukkig kan dat nu dus efficiënter -en passender- via Google Webmaster Tools.

7 pack rijschool - Google Mijn Bedrijf verifieren met Google Webmaster Tools

Waarom verifieren van je lokale onderneming?

Wanneer je lokaal gevonden wilt worden, is het verifiëren van je lokale onderneming in Google Mijn Bedrijf een relevante zaak. Voor verschillende categorieën (rijscholen, winkels, dienstverleners) resulteert dit in de vermelding van je bedrijf op de kaart in de zoekresultaten. Vaak zijn dit 7 lokale vermeldingen. Dit noemen we de 7-pack. Een voorbeeld van zo’n 7-pack zie je hiernaast. Je ziet hierbij ook duidelijk vermelding van de Google+pagina’s en Google recensies.

 

Hoe werkte het verifieren eerst?

Verificatie van je lokale vermelding verliep nogal omslachtig en ouderwets. Je diende het verzoek om verificatie in via je Google+pagina en moest dan wachten op een briefkaart van Google. Deze werd verstuurd naar het door jou opgegeven adres en bevatte een code die je weer op internet moest invullen. Op zich logisch, want zo kon je ook echt alleen verifiëren wanneer je werkelijk op die locatie zat. Maar het duurde altijd even en dat moest toch sneller en efficiënter kunnen? Hier kwam al eens verificatie via telefoon bij, maar nu kan het nog efficiënter (en logischer): gewoon online via Google Webmaster Tools.

Hoe gaat dat nu in zijn werk?

Wanneer je een website hebt, meld je deze aan via Google Webmaster Tools (GWT. Of je webdesigner/webbouwer doet dit voor je. In ieder geval zal er een koppeling (moeten) zijn tussen je website en dit hulpprogramma van Google. Wanneer jouw website is aangemeld via GWT, kun je ook je Google Mijn Bedrijf pagina via GWT verifiëren. De volgorde is dus: eerst website, dan Google Mijn Bedrijf. Hierbij is het ook van belang dat je account bij GWT gekoppeld is aan hetzelfde e-mailadres als dat van je Google Mijn Bedrijf. Log in bij Google Mijn Bedrijf en van daaruit kun je jouw lokale vermelding verifiëren.

Verdere details over het verifieren

Helaas moet ik toegeven dat ik je nu niet veel verder kan helpen met de te nemen stappen. Mijn pagina was al geverifieerd, dus ik kan het proces zelf niet meer doorlopen. Dus als iemand dit proces wil doorlopen en mij -en daarmee vooral ook vele anderen- wil helpen door de te nemen stappen te delen met ons, graag!

Voor verdere informatie omtrent dit onderwerp verwijs ik ook graag naar een eerder blog van collega Daniel Mulder op zijn Google Plus Marketing blog.

Vragen? Opmerkingen? Ik lees ze graag!


Waardevol? Klik op de plus hierboven 🙂

2 antwoorden
  1. Femke Cobanlar
    Femke Cobanlar zegt:

    U geeft aan “Hierbij is het ook van belang dat je account bij GWT gekoppeld is aan hetzelfde e-mailadres als dat van je Google Mijn Bedrijf. ” is dit van invloed op de ranking van je resultaat. Als vb mijn eigen site; deze heeft een derde positie op ‘taxi breda’ maar staat niet meteen in de lijst, wanneer je bovenaan op ‘maps’ klikt staat ons bedrijf wel in de lijst.. Zou dat liggen aan het feit dat ik een ander emailadres heb gebruikt voor GWT?
    Femke

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Terechte vraag Femke. Echter de gekoppelde e-mailadressen hebben geen invloed op de zoekresultaten. Om hoger in de Local Pack te komen, heb ik twee tips voor je:

      1. Zorg voor vermelding van je bedrijf op bedrijvenverzamelsites, zoals telefoonboek.nl. Let er hierbij wel op dat alle gegevens hetzelfde zijn als op de website en Mijn Bedrijf
      2. Zorg dat je zoveel mogelijk reviews krijgt op Google Mijn Bedrijf (en verwijder die van jezelf 😉 )

      Dat laatste is geen bewezen tactiek, maar kan nooit kwaad en je loopt dan sowieso voor op je concurrentie, die verder nog geen reviews heeft.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.