Google Mijn Bedrijf aanmaken: waarom en hoe

Wanneer je een onderneming of organisatie (vereniging, goed doel, terugkerend evenement, noem het maar op) hebt, heb je Google Mijn Bedrijf nodig. Het kost je niks, aanmaken is zo gebeurd, terwijl het echt een belangrijke tool is voor zowel je vindbaarheid in Google als om je klanten te helpen. Waarom je Google Mijn Bedrijf aan moet maken en natuurlijk hoe je dat doet, lees je hieronder.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een gratis dienst van Google, waarmee je aan de zoekmachine en aan je (potentiële) klanten informatie over jouw bedrijf geeft. Denk hierbij aan je NAW-gegevens, openingstijden en je website-URL. Verder kunnen je klanten dankzij Google Mijn Bedrijf:

Foto’s kun je trouwens zelf ook toevoegen. Daarnaast kun jij als bedrijfseigenaar:

Je kunt zelfs via Google Mijn Bedrijf een gratis website krijgen. Al kent die wel de nodige beperkingen.

Alle toepassingen en voordelen van Google Mijn Bedrijf lees je in “Waarom je niet zonder Google Mijn Bedrijf kunt“.

Aparte naam? Google Mijn Bedrijf is de uitkomst

In een groep op Facebook kwam de vraag voorbij of het zin had om de domeinnaam voib.com te registreren als de naam bij een zoekopdracht in Google automatisch werd aangepast naar ‘voip’.

Vraag in Facebookgroep over domein voib.com.

De zoekmachine kent de naam ‘voib’ nog niet, terwijl ‘voip’ wel een bekend woord is.

Zoekopdracht 'voib' (met een b) resulteert in Google in correctie naar voip (voice over IP).

Met Google Mijn Bedrijf help je de zoekmachine te begrijpen dat jouw bedrijfsnaam echt een bestaand begrip is. Door dit aan te vullen met vermeldingen op bedrijvengidsen en andere websites, wordt die afwijkende naam iets dat de zoekmachine herkent en zal de zoekopdracht niet meer automatisch worden gecorrigeerd.

In bovenstaande draadje in de Facebookgroep kwam een vergelijkbare kwestie voorbij, namelijk voor het platform FSTIVAL, wat natuurlijk automatisch gecorrigeerd wordt naar ‘festival’.

Hoe maak je Google Mijn Bedrijf aan?

Je weet nu waarom het aanmaken en beheren van je eigen Google Mijn Bedrijf nodig is. Als je nu nog verder leest, zul je ook wel je eigen Google Mijn Bedrijf willen aanmaken, anders was je vast al afgehaakt :-). Het wijst zich eigenlijk wel vanzelf, ik geef je in ieder geval nog wat tips mee. Allereerst ter voorbereiding:

  • Houd alle bedrijfsgegevens bij de hand: van NAW-gegevens tot openingstijden
  • Zorg dat je alvast een korte beschrijving (“pitch”) van je bedrijf voorhanden hebt
  • Zorg ervoor dat je je logo (vierkant) en een aantal foto’s hebt die je wilt vertonen

Daar gaan we dan, in 10 stappen naar jouw eigen bedrijfsvermelding op Google.

Inloggen bij Google

Allereerst ga je naar het portaal van Google Mijn Bedrijf. Heb je een Google account en ben je ingelogd, dan kun je zo verder. Zover ik weet heb je wel echt een Google account nodig, omdat je vanuit je Google account Google Mijn Bedrijf beheert. Bij mij koppelt Google het in ieder geval direct aan mijn account. Vanuit het portaal ga je aan de slag. Volg de volgende 9 stappen en maak je Google Mijn Bedrijf in enkele minuten aan.

1: Voer je bedrijfsnaam in

Sommige dingen zijn ook heel logisch, zoals het invoeren van je bedrijfsnaam. Hierbij geldt wel: zet er echt de bedrijfsnaam in, misbruik de naam niet om te spammen met woorden voor je vindbaarheid. Je loopt het risico dat je vermelding wordt afgewezen of dat deze uiteindelijk wordt verwijderd vanwege misbruik.

Stap 1: voor je bedrijfsnaam in.

2: Voer het adres in

Ook als je het adres niet in Google wilt vertonen (kom ik nog op terug), voer je hier jouw bedrijfsadres in. Voor freelancers en andere kleine zelfstandigen zal dat vaak hun huisadres zijn. Niks mis mee, gewoon invoeren.

Stap 2: voer het bezoekadres van je bedrijf in.

3: Geef een fysieke locatie op (of niet)

In stap 3 geef je aan of je een locatie hebt die jouw klanten kunnen bezoeken. Zo kunnen klanten jouw locatie in Google Maps zien en vanuit de zoekresultaten een route opvragen. Heb je een webwinkel, dan gaat dit niet op, tenzij je een locatie hebt waar klanten hun bestelling kunnen ophalen. Een online platform zonder specifiek (bezoek)adres kan er ook voor kiezen om er geen locatie aan toe te voegen.

Stap 3: geef aan of je klanten je kunnen bezoeken.

4: Geef aan of je locatiegebonden werkt

Een locatie kan puur de plek zijn waar je jouw producten of diensten levert, zoals in horeca, detailhandel en bij veel dienstverlening. Het kan ook zijn dat je vanuit jouw locatie een deel van het land of zelfs het hele land bedient. Dat kun je allemaal aangeven bij het aanmaken van jouw Google Mijn Bedrijf. En je kunt het altijd nog wijzigen ook. Verandert er iets, pas je het aan. Van lokaal naar regionaal of nationaal of juist andersom? Kan allemaal.

Stap 4: geef aan of je enkel vanaf jouw locatie werkt of ook elders.

5: Kies jouw bedrijfscategorie (je mag er zelfs meer toevoegen)

Natuurlijk wil Google ook weten wat jouw bedrijf zoal doet. Dus voeg je de bedrijfscategorie toe, volgens de lijst van Google zelf. En dat is wel een lastige, want ondanks de flinke lijst die er is, ontbreken er nog veel bedrijfscategorieën die naar mijn mening behoorlijk legitiem zijn, zoals bijvoorbeeld:

  • Tekstbureau/tekstschrijver
  • Onlinemarketingbureau
  • Escortservice

Die laatste zou je kunnen verklaren vanuit een stuk Amerikaanse preutsheid, maar dat is niet terecht. Je kunt namelijk wel kiezen voor een sexclub, sexshop en erotische massage (en nog wat gerelateerde categorieën). En in Nederland en veel andere landen zijn escortbureaus of escortservices gewoon legitieme bedrijven.

Wat er wel in staat is ‘Mongools barbecuerestaurant’. Volgens Google is er welgeteld 1 Mongools barbecuerestaurant in Nederland…

Stap 5: kies de bedrijfscategorie voor jouw organisatie.

Het is dus even zoeken en eventueel creatief zijn met je bedrijfscategorie. Kies degene die echt het dichtst bij jouw vakgebied als hoofdcategorie en vul waar mogelijk dan wel nodig aan met andere categorieën.

Handig: het complete overzicht van Google zelf vind je hier. Hoe compleet het overzicht is, kan ik niet garanderen helaas. Dus ga ook gewoon zelf aan de slag met variaties die je eventueel wilt gebruiken. Gewoon intypen en er komen vanzelf suggesties:

Stap 6: begin met typen om jouw bedrijfscategorie te vinden.

6: Geef aan hoe mensen contact met je kunnen opnemen

En hier geef je aan welke contactgegevens Google mag gebruiken voor jouw onderneming. Een telefoonnummer om direct contact op te nemen, je website (ook voor je vindbaarheid). En die derde keuze is niet interessant, daarmee creëer je een gratis website gebaseerd op jouw Google Mijn Bedrijf. Naar mijn persoonlijke mening kun je beter kiezen voor geen website dan een gratis website van Google.

Of je hebt natuurlijk een fatsoenlijke website, die je hier dan invult.

Stap 6: voer jouw contactgegevens in.

Deze gegevens gebruikt Google om in jouw Knowledge Panel te zetten, zo kunnen gebruikers direct vanuit de zoekmachine contact met jou of jouw bedrijf opnemen.

7: Verifieer je bedrijf

Nou ja, hier verifieer je nog niet. Je voltooit eerst het proces, waarmee je het systeem van Google activeert om een briefkaart met een verificatiecode naar jouw adres te sturen. Zodra je die code binnen hebt, ga je naar Google Mijn Bedrijf, voer je de code in en: klaar.

Over het algemeen krijg je dan binnen enkele minuten een bevestiging dat jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding live is.

Stap 7: voltooi het proces om jouw bedrijf te verifiëren.

Verifiëren zonder briefkaart

Wel ouderwets hè, een briefkaart met code voor verificatie. Toch is het wel vrij logisch, omdat Google zo weet dat jouw bedrijf ook echt op die locatie zit. Maar er is nog een andere manier om jouw Google Mijn Bedrijf te verifiëren. Heb je al een website en heb je die gekoppeld aan Google Search Console, dan kan het zijn dat je de optie te zien krijgt om via Search Console te verifiëren. De volgorde is dus: eerst website, dan Google Mijn Bedrijf. Hierbij is het ook van belang dat je account bij Search Console gekoppeld is aan hetzelfde e-mailadres als dat van je Google Mijn Bedrijf.

Daarnaast is er soms de mogelijkheid om de verificatiecode telefonisch of per sms te krijgen. Dat geldt met name voor bedrijven met een servicegebied, aldus Google zelf. Meer hierover bij Google Mijn Bedrijf Help.

Nog enkele stappen om je vermelding compleet te maken

Naast de verificatie, waarvoor je na ongeveer 11 dagen een briefkaart krijgt, is het zaak om jouw Google Mijn Bedrijf “op te leuken”. Enkel bovenstaande gegevens leveren een nogal saaie weergave op in de zoekresultaten. Naam, kaartje met pin voor jouw locatie, adres, website en contactgegevens. Aantrekkelijk voor jouw potentiële klant? Dacht het niet hè? Opleuken dus.

Voeg zoveel mogelijk informatie toe

Help jouw klanten -én de zoekmachine- door zoveel mogelijk informatie toe te voegen aan jouw Google Mijn Bedrijf. Ga dus naar het paneel van jouw bedrijf en voeg in ieder geval alle extra informatie toe die in de middelste kolom wordt aangegeven:

  • Openingstijden
  • Een (al dan niet korte) beschrijving
  • Logo

Beheren van Google Mijn Bedrijf om zo zoveel mogelijk relevante informatie toe te voegen.

Let wel op dat je logo vierkant moet zijn. Zonde als het niet past in de afmetingen die Google wil gebruiken:

Je logo in Google Mijn Bedrijf moet vierkant zijn.

Servicegebied, diensten, openingstijden: het kan niet op

Hoe meer informatie, hoe beter. Voor jouw klant, maar ook voor hoe jouw bedrijf in Google zichtbaar wordt. Voeg onder ‘Informatie’ dus zoveel mogelijk relevante informatie toe. Geef je servicegebied op, voeg openingstijden en zelfs diensten (‘Services’) toe. Maak jouw vermelding zo compleet mogelijk.

Voeg servicegebied, openingstijden, diensten en meer toe in je Google Mijn Bedrijf.

Nog een categorie? Of zelfs meer dan 1 extra categorie? Kan ook, want niet ieder bedrijf laat zich zomaar in 1 hokje stoppen…

Voeg extra categorieën toe in Google Mijn Bedrijf.

Plaats foto’s

Alleen een logo is ook maar zo saai, dus voeg foto’s toe. In de kolom aan de linkerkant kun je kiezen voor ‘foto’s’. Daar kun je zelfs direct in de juiste mappen foto’s plaatsen:

  • Omslagfoto
  • Interieur
  • Buitenkant (ja, waarom heet dat dan niet ‘exterieur hè?)

En zelfs video’s.

Foto's in Google Mijn Bedrijf kun je direct in de juiste categorieën plaatsen.

Ook zie je in de linkerkolom nog andere opties staan, zoals ‘Posts’, ‘Reviews’ en ‘Berichten’. Google Posts zijn handig om direct in de zoekresultaten van Google berichten te delen met jouw doelgroep. Onder ‘Reviews’ kun je de ontvangen reviews zien en erop reageren. Dat laatste zou ik zeker altijd doen. En ‘Berichten’ zijn exclusief beschikbaar in de Google Mijn Bedrijf-app. Dwingen ze je gelijk om die te downloaden en te gebruiken…

Aanpassingen? Dat kan op verschillende manieren

Zijn je openingstijden gewijzigd, ben je verhuisd of is er iets anders dat je wilt aanpassen, dan kun je natuurlijk naar je beheerpaneel van Google Mijn Bedrijf. Of je googelt op jouw bedrijfsnaam en doet de aanpassingen rechtstreeks in Google.

Klaar is Kees Google Mijn Bedrijf

Hoe makkelijk wil je het hebben: alle stappen op een presenteerblaadje, inclusief alles waar je aan moet denken bij het aanmaken van Google Mijn Bedrijf. Had je Google Mijn Bedrijf al aangemaakt of in beheer, dan weet je nu ook wat je eventueel nog kunt verbeteren of toevoegen.

Met dank aan Alies van ’t Kalfje om haar trainingslocatie als voorbeeld te mogen gebruiken.

Heb jij nog vragen over Google Mijn Bedrijf of wil je jouw ervaringen delen, doe dat hieronder in de reacties. Ik zie jouw vragen en opmerkingen graag tegemoet.

3 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Je zou haast zeggen dat je onze agenda voor de Podcast hebt, toevallig gisteren een aflevering opgenomen over Google Mijn Bedrijf :)! Handig stappenplan voor aanmaken van een profiel, ik zal naar je artikel linken in mijn blogpost bij de podcast.

    Die website-builder van Google is wel een bijzondere functie, maar ik zou ‘m ook niet snel gebruiken. Alleen als je geen eigen website hebt en toch een soort van online aanwezigheid wilt, is het wellicht een optie. Maar dan kun je ook kiezen voor een Facebook-pagina bijvoorbeeld.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Het is inderdaad opvallend hoe vaak we ongeveer tegelijkertijd met (ongeveer) dezelfde onderwerpen bezig zijn ;-) Gelukkig vult het elkaar vaak mooi aan. Het zegt volgens mij vooral ook iets over wat er zoal speelt in ons vakgebied.

      Wat mij betreft is het gewoon zaak van kiezen voor een website of niet. Kies je voor een website, dan een echte, niet zo’n Google Mijn Bedrijf-website. Naar wat ik begrepen heb, zijn die vooral ook bedoeld voor kleine ondernemingen in de wat minder ontwikkelde landen, waar de budgetten voor websites nihil of heel laag zijn. Daar kan het een oplossing voor zijn. Hier in Nederland zijn we gelukkig ver genoeg om op zijn minst wat budget vrij te maken voor een echte website.

      Beantwoorden
      • Michiel
        Michiel zegt:

        Ja, het is wel toevallig :). Zo’n website van GMB zou ik inderdaad niet snel gebruiken. Wellicht als je geen budget hebt voor een website, of als het een tijdelijk bedrijfje is of zo.

        In Tilburg is er een restaurant dat in de eerste tijd dat ze open waren alleen een Facebook-pagina had en geen website. Inmiddels hebben ze wel een eigen website, maar die bestaat uit slechts 1 pagina en ze verwijzen naar de Facebook-pagina voor meer info. Kennelijk werkt het toch redelijk voor ze, op FB krijgen ze de nodige interactie, vragen van klanten en reviews. Ik weet niet of ik er zelf snel voor zou kiezen, maar kennelijk werkt het wel voor ze. Het restaurant is in ieder geval populair en zit vrijwel altijd vol :).

        Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.