De Google Local Stack: het effect op de kliks naar jouw website

Google’s Local Stack: het effect op de kliks

In augustus 2015 rolde Google de Local Stack uit. Omdat in de Local Stack qua vormgeving en werking veel veranderde ten opzichte van de eerdere Local Pack, zorgde dat voor veel rumoer bij de specialisten op gebied van lokale SEO. Wat betekent de Local Stack voor jouw lokale vindbaarheid en de kliks naar je website?

Impact op vindbaarheid lokale bedrijven

Deze ingrijpende wijziging -die de gemiddelde gebruiker van Google mogelijk niet eens zal opvallen- heeft in veel gevallen forse impact op de vindbaarheid van lokale bedrijven. Alle 7-Packs zijn verdwenen en de Local Stack staat in de meeste gevallen boven de organische zoekresultaten. Wat dit betekent nemen we hieronder puntsgewijs door.

Organische versus lokale zoekresultaten

Allereerst is het van belang om te weten hoe het nu precies zit met de lokale zoekresultaten. De Local Stack behoort tot de lokale zoekresultaten. Deze lokale zoekresultaten worden weergegeven wanneer je zoekt naar een bedrijf of dienstverlening waarbij locatie (vaak) een rol speelt. Van winkels en horeca tot medische dienstverleners en personal trainers, vrijwel Al deze bedrijven vallen onder de lokale zoekresultaten.

Wanneer worden deze lokale zoekresultaten vertoond?

Er zijn twee specifieke omstandigheden waaronder de lokale zoekresultaten worden vertoond:

  1. Je zoekt op een van deze lokale bedrijven zonder de plaatsnaam in de zoekopdracht, bijvoorbeeld “rijschool”. Google zal dan aan de hand van je IP-adres (op pc, laptop of tablet) of gps-positie (smartphone of tablet met mobiel internet) detecteren waar je je op dat moment begeeft en op basis daarvan lokalen zoekresultaten tonen.
  2. Je zoekt op een lokaal bedrijf, met de plaatsnaam in de zoekopdracht. “Tekstschrijver Apeldoorn” bijvoorbeeld. Je hoeft niet in die plaats zelf te zijn, Google bepaalt de lokale zoekresultaten op basis van plaatsnaam die jij opgeeft.

In het eerste geval zullen de zoekresultaten voornamelijk lokale bedrijven bevatten. In het tweede geval bevatten de organische zoekresultaten soms ook nog bedrijven niet in de door jou opgegeven plaats gevestigd zijn.

Lokale zoekresultaten voor "loodgieter" in Apeldoorn

Wat zijn de organische zoekresultaten?

De organische zoekresultaten zijn de gewone zoekresultaten binnen Google zoals we die al sinds het begin van de zoekmachine kennen. Later zijn daar advertenties aan toegevoegd en varianten als afbeeldingen, video’s en dus ook de lokale zoekresultaten. Het betreft dus de verwijzingen naar websites die relevant zijn voor de door jou ingevoerde zoekopdracht. In het geval van een zoek opdracht met een lokale intentie zullen daar dan ook vooral de lokale bedrijven in worden weergegeven

Lokale en organische zoekresultaten bij een lokale zoekopdracht

Wanneer je zoekt naar een lokaal bedrijf, wordt in een aantal gevallen de Local Stack weergegeven. Dat zijn sinds augustus 2015 dus enkel nog 3 lokale bedrijven. Verder krijg je -naast de betaalde vermeldingen- nog de organische zoekresultaten te zien, waarvan over het algemeen het grootste gedeelte ook lokaal zal zijn. Het percentage van de kliks op organische zoekresultaten is altijd hoger geweest dan de kliks op de betaalde zoekresultaten en de Local Pack. Wat verandert er nu?

Local Stack staat bijna altijd boven organisch

Uit onderzoek blijkt dat de Local Stack in 93% van de lokale zoekresultatenpagina’s (SERP’s) boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven. Bij de vroegere Local Pack stond er in 75% van de SERP’s nog minstens 1 organisch zoekresultaat boven de Pack. Google geeft nu dus meer voorrang aan de Local Stack. Een gevolg hiervan kan zijn dat het percentage kliks op de resultaten in de Pack toeneemt. Sowieso is het verstandig je te focussen op een goede positie in zowel de organische als lokale resultaten. Waarom beide zo belangrijk zijn, blijkt uit een tweetal onderzoeken die is gedaan naar kliks in de lokale zoekresultaten.

Klikpercentages in de normale organische zoekresultaten

Het meest recente onderzoek naar de klikpercentages in de organische zoekresultaten werd in 2013 gepubliceerd door Chitika. Hieruit bleek dat ongeveer 75% van de kliks in de organische zoekresultaten op de posities 1 tot en met 5 plaatsvindt. De meeste mensen herkennen de advertenties en kiezen eerder voor de organische zoekresultaten dan voor de betaalde resultaten. Maar wat als er lokale resultaten worden vertoond? Volgens een van de eerste onderzoeken na de introductie van de Local Stack, vindt op een lokale zoekresultatenpagina nog altijd ongeveer 50% van de kliks plaats op de organische zoekresultaten.

 

Posities 1-10 in Google en het percentage kliks op deze posities

Kliks: organisch versus lokaal

Waar gaan de overige 50% van de kliks in de lokale SERP’s dan naartoe? Uit datzelfde onderzoek blijkt dat rond de 25% naar de Local Stack gaat. En zo’n 25% naar de advertenties. Bij zoekresultaten waar geen advertenties getoond worden, liggen de verhoudingen wat anders en wordt er op pagina 1 vooral op de organische zoekresultaten geklikt. Conclusie: organische zoekresultaten zijn nog altijd de belangrijkste zoekresultaten. Maar wat nu de Local Stack vrijwel altijd boven de organische zoekresultaten staat? Hoe zit het met de kliks binnen die Local Stack?

Kliks op de vermeldingen in de Local Stack

Wat beweegt mensen om te klikken op een van de resultaten binnen de Local Stack? Dat is ook onderzocht, en daaruit blijkt hoe belangrijk het is om je lokale vermelding zelf goed te beheren. Overwegingen die mensen maakten om te klikken op resultaten in de Local Stack waren onder andere de reviews in de lokale vermeldingen. Zeker wanneer bij andere bedrijven in de zoekresultaten het gemiddelde van de recensies wordt weergegeven in de vorm van sterren, wordt eerder op de bedrijven met deze sterren geklikt.

Lokale zoekresultaten voor makelaar - locatie Apeldoorn - augustus 2015

 

Conclusie en wat jij nu moet doen

We kunnen concluderen dat de organische zoekresultaten nog altijd heel relevant zijn. Je moet dus sowieso blijven werken aan het optimaliseren -of op zijn minst up-to-date houden- van je website voor de organische vindbaarheid. Verder is het van belang om lokaal in de top 3 te komen, zodat je in de Local Stack vertoond wordt. En dan zijn de recensies ook nog eens van belang, dus: zorg dat je recensies krijgt op je Google Mijn Bedrijf-pagina.

Vragen, opmerkingen of eigen mening? Deel het!

Heb je vragen of opmerkingen, of heb je een mening over bovenstaande? Schroom niet en deel hieronder. Wie weet worden we er allemaal wijzer van!

Meer weten of hulp nodig bij je lokale vindbaarheid? Maak vrijblijvend kennis!

 

2 antwoorden
  1. Bert van Heerde
    Bert van Heerde zegt:

    Duidelijk verhaal Nathan. Wat opvalt is dat de Local Stack op meer verschillende zoekopdrachten wordt getriggerd. Aan het begin van Google Universal Search in 2007 werden er lokale zoekresultaten uit Google Maps getoond op het zoekwoord ‘webdesign delft’, maar deze werden na een jaar verwijderd. Je kon dus jarenlang alleen ranken met een regulier organisch resultaat. Met de Local Stack zie ik dat er nu opeens wel lokale resultaten getoond worden voor ‘webdesign delft’. Nu vroeg ik me af of anderen dit ook zien voor zoekopdrachten waar in het verleden geen lokale zoekresultaten voor werden getoond.

    Wat je dus in de ‘lengte’ verliest (7-Stack) krijg je als het ware terug in de ‘breedte’ (meer zoekopdrachten tonen Local Stack). Het is dus niet alleen zaak om in de top 3 terecht te komen, maar ook te focussen op een diversiteit van zoekopdrachten die de Local Stack tonen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Klopt Bert, ook ik zie nieuwe lokale resultaten, zoals “tekstschrijver”, waar ik in Apeldoorn goed op presteer 🙂 En “webdesign” was er inderdaad ook niet. Ik ben, net als jij, benieuwd of er nog andere nieuwe packs zijn geconstateerd.

      Voor wat betreft de “meer”, die naar de Local Finder verwijst (overigens ook de kliks op een resultaat in de Local Stack brengt je op de Local Finder), dat is in het vorige artikel over de Local Stack ook aan de orde gekomen: https://letterzaken.nl/google-local-stack-lokale-zoekresultaten/ 🙂

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.