Google komt met nieuwsoverzicht a la Facebook op de homepage, is dat slim of juist niet?

Google maakt homepage à la Facebook met nieuwsoverzicht, is dat slim?

Bijzonder nieuws. Google kondigt aan om de homepage aan te passen en te vullen met nieuws. Een persoonlijk nieuwsoverzicht (news feed) voor jou, zodra je Google opent. De vraag is of dat een slimme zet is. Wat gaat Google precies doen en waarom moeten ze zich flink achter de oren krabben of dit wel een slimme zet is?

Echt nieuw is het niet

Een echt nieuwe zet is het niet van Google. Wanneer je op je smartphone de Google app gebruikt en ingelogd bent met je Google account, krijg je al een soort nieuwsoverzicht. In het verleden heeft Google ook al eens geëxperimenteerd met nieuwsvoorziening. Zo was er ooit ‘Google Personalized Homepage’, dat later iGoogle werd. Eind 2013 is iGoogle opgeheven en daarna volgde een nieuwsoverzicht in de mobiele app.

Google Now: nieuwsoverzicht in de mobiele app

In de Google app -die natuurlijk niet alleen op mobiel gebruikt wordt, maar ook op tablet- staat sinds enkele jaren ook een nieuwsoverzicht. Mits je ingelogd bent met je Google account overigens. Onder de noemer Google Now heb je dan een persoonlijke assistent, die agendataken weergeeft, weerberichten toont en een nieuwsoverzicht voor je maakt.

Nieuwsoverzicht in de feed met Google Now

Zo ziet het nieuwsoverzicht in de huidige feed eruit

Meer gepersonaliseerd nieuws?

Het nieuwsoverzicht in Google Now is nu nog vrij algemeen. Althans, bij mij. Kan zijn omdat ik het eigenlijk niet gebruik, want Google kan het vast goed aanpassen op basis van de artikelen waar ik op doorklik. En dat is ook precies wat er gaat gebeuren met het Facebook-achtige nieuwsoverzicht dat er nu aangekondigd is. Waar je overigens ook zelf nog eens (extra) invloed op hebt.

Van feed naar gepersonaliseerde nieuwsupdates

In december 2016 introduceerde Google de feed. Hierin werden je persoonlijke taken en nieuws overzichtelijker weergegeven dan daarvoor. Die feed gaat nu nog een stuk verder en wordt dus een gepersonaliseerd nieuwsoverzicht op de homepage. Of dat alleen is wanneer je ingelogd bent, of dat dit in alle gevallen zo is, wordt niet duidelijk uit de aankondiging van Google zelf.

Gepersonaliseerd nieuwsoverzicht door machine learning

Dat Google bezig is met machine learning, is bekend. RankBrain is daar het voorbeeld van. Ook voor de feed is dit belangrijk. Wanneer jij nieuwsberichten te zien krijgt die jou niet of nauwelijks interesseren, maak jij steeds minder gebruik van dat nieuwsoverzicht. Dus krijg je in het nieuwe nieuwsoverzicht berichten te zien die zijn gebaseerd op je zoekgeschiedenis en nieuwsberichten die je aanklikt.

Zelf onderwerpen volgen

Wat verder duidelijk wordt, is dat je onderwerpen kunt volgen. Wanneer je ergens op zoekt en het resultaat met een Knowledge Card wordt weergegeven in de zoekresultaten, kun je klikken op ‘Volgen’ (althans, ik reken erop dat ‘Follow’ netjes vertaald wordt in de Nederlandse versie). Hiermee krijg je dus nieuwsberichten over dat onderwerp te zien in je feed.

Alternatief voor de Facebook-feed?

Op internationale nieuwssites wordt deze zet van Google gezien als een alternatief voor Facebook. Ik zie wel een overeenkomst, want zowel Google als Facebook willen dat zij jouw go-to portaal worden zodra jij gebruik maakt van internet. Zo heeft Facebook ook ooit al aangegeven jou het antwoord te willen geven op een vraag voordat je ‘m gesteld hebt. En daarmee zou Facebook gaan concurreren met de grote zoekmachine. Gaat Google dan op deze manier de concurrentie met Facebook aan?

Is dit een slimme zet?

Hoe het precies uitpakt, moeten we dus nog zien. Google is nog niet heel duidelijk over wat ze precies gaan doen en geeft nog weinig details prijs. Zoals ik al aangaf wordt deze zet vergeleken met Facebook, of dat terecht is, vraag ik me af. Maar wat ik me vooral afvraag, is of dit een slimme zet is. Ik leg graag uit waarom ik me dat afvraag.

Google nu: 1 functie

Als je nu naar Google gaat, krijg je een homepage te zien die gemaakt is voor 1 functie: zoeken. Usability-experts prijzen deze opmaak. Een gebruiker komt namelijk naar de zoekmachine voor 1 taak: iets zoeken. Wanneer ze afgeleid worden door allerlei randzaken, wordt het lastiger om die taak ook (snel) uit te voeren en dat is geen goede ervaring.

Google homepagina nu - juli 2017 - overzichtelijk en duidelijk - gemaakt voor 1 taak - zoeken

Google homepagina: 1 taak, geen afleiding

Hoe vaak “verdwaal” jij op het internet?

Hoe vaak gebeurt het dat jij iets wilt doen op internet en je uiteindelijk bedenkt: “wat ging ik ook al doen?”. Dat je enkele minuten verder bent en nog niet hebt gedaan wat je wilde doen en wellicht zelfs vergeten bent wat dat ook alweer was? Dat komt vaak door al die afleiding. Facebook is daar een mooi voorbeeld van. Als je daar komt met een taak, hoe vaak word je eerst afgeleid door nieuwe berichten, meldingen et cetera?

Yahoo is het ergst

Als zoekmachine is Yahoo wel de ergste als het gaat om afleiding. Op de homepage krijg je nieuws om je oren, advertenties en zelfs een melding rechts bovenin, ondanks dat je niet ingelogd bent of zelfs een account hebt. Oh ja, er is een zoekbalk, subtiel verstopt boven al die afleiding. En in vrijwel dezelfde kleuren als al het omringende, dus je moet bijna zoeken naar de zoekbalk 😀

Homepagina Yahoo - nieuws - trending en zelfs een melding rechts bovenin die afleidt

Zoek de zoekbalk op de homepagina van Yahoo

Bing valt mee, maar…

In vergelijking met Yahoo valt Bing mee. Toch is het ook best zoeken naar de zoekbalk, zeker in onderstaande voorbeeld, waar witte elementen op de enorme achtergrondfoto voorkomen en de zoekbalk ook wit is.

Homepagina bing - enige afleiding en zoekbalk niet direct te vinden

Bing is minder erg dan Yahoo, maar ook dit kan gebruikersvriendelijker.

Help je bezoeker, houd het simpel

In het verleden heeft ook Google geëxperimenteerd met wat meer taken rondom die zoekbalk. Uiteindelijk hebben ze dat ook weer weggehaald, om terug te keren naar een clean design dat helemaal gericht is op die ene taak: zoeken. Super effectief, omdat het zo simpel is. En het helpt jou als bezoeker alleen maar beter.

Is dit nieuwsoverzicht dan slim?

De vraag rijst dus of zo’n nieuwsoverzicht slim is. Op basis van wat de usability-experts zeggen, denk ik van niet. En zelf gebruik ik de feed in de app ook niet. Ik wil namelijk zo min mogelijk gepersonaliseerde zaken zien in Google. Voor zover dat nog kan natuurlijk, want ongemerkt wordt er al veel gepersonaliseerd: gebaseerd op locatie (GPS, IP-adres), data die Google toch nog opslaat in bijvoorbeeld Google Chrome…

Kom je nog uit je eigen bubbel?

Waar ik ook mijn vraagtekens bij zet, is of dit gepersonaliseerde nieuwsoverzicht niet te veel bijdraagt aan je filter-bubbel. Wordt die bubbel zo niet alleen maar sterker? Want:

  1. Je krijgt nieuws te zien gebaseerd op voorkeuren die je volgens Google hebt
  2. Je kunt zelf onderwerpen volgen
  3. Je kunt zelf aangeven welke onderwerpen je wilt negeren

But if you see something that isn’t up your alley, unfollowing topics is easy too.

Ai. Nog meer bevestiging van jouw eigen ideeën en mening. Natuurlijk wil je bepaalde onderwerpen negeren. Zo zit ik persoonlijk niet te wachten op nieuws over voetbal, om een voorbeeld te noemen. Toch zie ik deze ontwikkeling ook als vergroten van je bubbel, omdat Google straks alles aanpast op jouw voorkeuren.

Concurrentie voor Blendle?

Een nieuwsoverzicht, gebaseerd op jouw persoonlijke interesses, kennen we in Nederland al. Dat is namelijk precies wat Blendle al jaren doet. Wordt Google hiermee concurrent van Blendle? Wat denk jij?

Alleen in de app?

Uit het bericht van Google zelf maak ik op dat dit nieuwsoverzicht alleen in de app beschikbaar zal zijn:

Today, we are announcing a new feed experience in the Google app

Vooralsnog ga ik er dus vanuit dat het nieuwsoverzicht alleen in de Google app vertoond wordt. En gezien de personalisering, ook alleen wanneer je inlogt. Toch zou ik het in dit geval verstandiger vinden om dit in een aparte app te doen. Zo houd je de Google Search app ook echt alleen voor zoekopdrachten.

Google app vraagt om feed in te schakelen

De Google app is clean, maar vraagt wel om de feed in te schakelen.

Wat voegt het echt toe?

Eerlijk gezegd vraag ik me ook af wat dit nieuwsoverzicht echt toevoegt. Want Apple biedt in iOS ook al een nieuwsoverzicht. Nog niet zo gepersonaliseerd als Google dat wil aanbieden, maar ik kan me voorstellen dat ook Apple dat uiteindelijk wel gaat toepassen. En in Android zit ongetwijfeld ook al zo’n mogelijkheid, waarom zou Google dat niet gewoon daar doorvoeren?

Hoe denk jij over deze ontwikkeling? Zit jij hierop te wachten? En zou dit Blendle het vuur aan de schenen leggen? Laat het hieronder weten in een reactie.

2 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Interessant! Zelf gebruik ik de Google App niet, dus ik heb het nog niet voorbij zien komen. Weet niet of de gemiddelde gebruiker dit als meerwaarde ziet.

    Die grote jongens houden elkaar onderling nauwlettend in de gaten en zijn als de dood dat ze op een gegeven moment obsolete zijn (Hyves en My Space waren groot, maar verdwenen ook weer rap van de kaart).
    Ik denk dat Google vooral Facebook als grote bedreiging ziet. Steeds meer mensen gebruiken Facebook voor search en ook op advertentievlak zijn ze zeker een bedreiging. Was Google eerst onaantastbaar op het gebied van online adverteren, tegenwoordig wordt er heel veel geld besteed aan Facebook-advertenties. Facebook heeft veel meer data over zijn gebruikers waardoor advertenties supergoed kunnen worden getarget. Google probeerde dat ook met Google Plus, maar dat is nooit echt een succes geworden. Kennelijk proberen ze nu weer wat af te snoepen van Facebook qua nieuwsvoorziening.

    Misschien kunnen ze beter focussen op betere search. De Europese Commissie heeft Google onlangs voor 2,4 miljard euro beboet wegens misbruik van machtspositie. Misschien een ideetje voor ze om eerst wat meer te focussen op eerlijke en kwalitatief goede search 🙂

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik kan het alleen maar met je eens zijn Michiel. Facebook is inderdaad de grootste bedreiging voor Google. Ik weet nog dat Facebook ooit eens heeft aangegeven een antwoordmachine te willen worden, die het antwoord op jouw vraag wil geven voor je ‘m stelt. Kan het helaas niet meer zo snel terugvinden gek genoeg. Uiteindelijk is ook dat wat Google wil en beide willen ze hét portaal worden waar je jouw dagelijkse internetreis start.

      En die eerlijke en kwalitatieve search zal nog lang een punt van discussie zijn, vermoed ik 😉

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.