De mythe over Googles 200 SEO-factoren

De mythe over Googles 200 SEO-factoren

Al jaren doet de hardnekkige mythe de ronde dat Google “meer dan 200 SEO-factoren“ zou hanteren.Veel mensen uit de wereld van SEO en online marketing verspreiden het verhaal van de 200 SEO-factor in maar al te graag. Waarom dit een mythe is en wat er nu wel of niet klopt van die 200 SEO-factoren neem ik graag met je door.

Waarom verspreiden nog zoveel mensen het verhaal van die 200 SEO-factoren? Nou, het bekt zo lekker en daarnaast geeft het ook de indruk dat je precies weet hoe het zit. Dus komen ze met lijstjes met daarin precies 200 factoren. Ze vertellen je welke factoren het belangrijkst zijn, of welke factoren er allemaal een rol spelen in zoekmachine-optimalisatie. Nu is er zeker het nodige bekend over de SEO-factoren, maar exact weten doen we het gewoon niet. In dit artikel leg ik je uit hoe het zit.

SEO-specialisten op zoek naar hét antwoord

Al sinds er zoekmachines bestaan, zijn mensen op zoek naar de factoren die invloed hebben op je vindbaarheid. Vroeger was het vrij makkelijk: heel vaak de termen waarop je gevonden wilde worden, in je tekst plaatsen en je werd wel goed gevonden. Gelukkig is het niet meer zo eenvoudig, en spelen er veel factoren een rol, waaronder kwaliteit en laadtijd. Omdat Google de algoritmes regelmatig wijzigt, blijven SEO-specialisten zoeken naar hét antwoord op welke factoren nu echt werken en hoe.

Waar komt het verhaal van die 200 SEO-factoren vandaan?

In 2006 werd er tijdens een persdag van Google door Alan Eustace gezegd dat Google ‘over 200 signals for ranking‘ gebruikt. Dat is door velen overgenomen als “200 ranking factors”. Niet veel later volgde nog een aanvulling dat die meer dan 200 signalen wel 50 variaties konden hebben. Even helder op een rijtje:

  • Meer dan 200 signalen
  • Al die signalen kunnen 5o variaties hebben

Dat zijn dus duizenden signalen, en al zeker niet precies 200. Wie dus met een lijstje met 200 factoren komt, mist wat. Daarnaast haalt dit artikel op Moz terecht een aantal factoren die worden genoemd onderuit.

Zoekopdracht '200 SEO-factoren' levert in Google 101.000 zoekresultaten op

Zoek in Google op ‘200 SEO-factoren’ en je krijgt meer dan 100.000 resultaten…

De belangrijkste pijlers zijn duidelijk

Op dit moment is duidelijk dat er 3 belangrijke pijlers zijn. Allereerst is er Google’s machine learning systeem genaamd RankBrain. Daarnaast heeft Googler Andrey Lipattsev eens gezegd dat content en links de andere 2 belangrijkste factoren zijn. Maar eigenlijk omvatten deze 3 pijlers (bijna) alles en is het maar weinigzeggend. Wat ik wel mis in dit rijtje is de techniek, die toch echt wel van groot belang is voor de snelheid van je website. En dat rekent Google ook heel erg mee. Terecht ook. Want niemand zit meer te wachten op een traag ladende website.

Mijn eigen 3 pijlers

Zelf houd ik het op de volgende 3 pijlers:

  • Content
  • Techniek
  • Autoriteit, met name backlinks

En die 3 pijlers bevatten allemaal weer heel veel verschillende factoren en signalen. Die we dus lang niet allemaal (kunnen) weten en die daarnaast allemaal bij iedere zoekopdracht een eigen weging hebben.

Over weging gesproken

De weging van factoren is ook een punt van discussie. Zo las ik onlangs dat een bedrijf claimde te weten hoe de verdeling was in exact de percentages tussen content, links en techniek. Ze stelden daarbij dat links maar liefst 70% invloed hebben en dat content en techniek beide elk 15% invloed hebben op je vindbaarheid. Hoe kunnen ze dat zo exact weten?

Hoezo weten ze dat zo exact?

Ja, hoezo kunnen ze dat zo exact weten? Het enige juiste antwoord is: dat kunnen ze niet weten. Allereerst geeft Google dat niet vrij, daarnaast is het geen exacte wetenschap. In mijn optiek hebben links zeker veel invloed, maar niet per se 70% procent. Wel kan het zo zijn dat in voorkomende gevallen links om en nabij de 70% invloed hebben. Dit zal echter niet in alle gevallen zo zijn. Sterker nog: dit is echt een zeldzaamheid.

Linkbuilding 70% van invloed op je SEO? Denk het niet

Heeft linkbuilding echt 70% invloed op je SEO? Ik denk het niet.

En zo kent niemand die 200 factoren van Google precies

Kijk, Google gaf aan “meer dan 200 signalen” te gebruiken. Of je dat allemaal SEO-factoren kunt noemen, is allereerst de vraag. Een signaal is nog niet per se iets dat invloed heeft. Links op sociale media zijn bijvoorbeeld signalen, maar die dragen niks bij aan je SEO. Daar komt bij dat Google die signalen of factoren niet zal prijsgeven. Net zo goed als Coca Cola het recept van hun cola niet prijsgeeft. Die SEO-factoren van Google kent niemand precies.

Door onderzoek hebben we een idee

Sinds SEO een serieus vak is, hebben SEO-specialisten en -bedrijven onderzoek gedaan naar wat er zoal invloed heeft. Hierdoor hebben we een idee van wat er zoal een rol speelt en in welke mate. Maar: per zoekopdracht is de weging van de verschillende factoren weer anders. Sterker nog: iedere individuele zoekopdracht is eigenlijk een nieuwe berekening, gebaseerd op diverse factoren. Dus het zoekresultaat kan per keer verschillen. We weten door onderzoek van een aantal factoren dat ze invloed hebben en hebben een idee hoeveel. We kunnen alleen niet precies zeggen hoeveel invloed ze hebben én er zijn hoogstwaarschijnlijk factoren die we niet kennen.

De SEO-factoren blijven aan verandering onderhevig

De wereld verandert razendsnel. Internet verliep in het begin nog via een modem en je vaste telefoonlijn, mobiele telefoons hadden nog geen internet en een video op je website was onmogelijk. Hoe anders is dat nu, waar we WiFi hebben, meer zoeken via onze mobiele telefoon en je zonder video niet meer meetelt. Daar moet de zoekmachine ook op inspelen en daarom zijn er in de loop der tijd SEO-factoren bijgekomen, zoals:

Ook de algoritmes wijzigen continu

Los van het feit dat er nieuwe SEO-factoren bij komen en er daarmee ook factoren verdwijnen, past Google de algoritmes ook continu aan. Zodra er duidelijk misbruik gemaakt wordt van bepaalde factoren, onderneemt de zoekmachinegigant actie om de weging aan te passen of zelfs penalty’s uit te delen voor misbruik. Denk hierbij aan elementen als:

Daar komt per 2018 nog bij dat de hele Google index over gaat op de mobiele pagina’s van websites. En zo vinden er meer algoritme-updates plaats dan je denkt. Gary Illyes van Google onthulde in maart 2017 dat Google gemiddeld zo’n 3 updates per dag doet. De impact is soms heel klein, maar die updates zijn er dus wel.

Het probleem met de “200 SEO-factoren van Google” samengevat

Even alles op een rijtje, want het is nogal wat:

  • Googler Alan Eustace had het in 2006 over ‘over 200 signals’; meer dan 200 dus
  • Signalen zijn geen factoren; een signaal kan worden opgepikt zonder impact te hebben
  • Ieder signaal kent weer 50 variaties; zelfs dan zijn er nog niet per se 10.000 SEO-factoren
  • We weten door onderzoek wel veel over factoren die invloed hebben op je vindbaarheid, de weging kennen we niet
  • Er zijn hoogstwaarschijnlijk ook SEO-factoren die we nog niet hebben ontdekt; Google geeft zijn geheimen nooit volledig prijs

Een lijst met ‘de 200 SEO-factoren van Google’ is dus onzin.

Wat vind jij? Is het de moeite waard om die lijstjes met 200 SEO-factoren te lezen of denk je dat je de onzinnige factoren die er alleen maar in staan om de 200 te halen er niet uit kunt filteren? Laat je reactie of vraag hieronder achter. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.