Een goede tekstschrijver is niet alleen goed in teksten schrijven.

Een goede tekstschrijver is niet alleen goed in teksten schrijven

Je zou denken dat een tekstschrijver gewoon goed is in teksten schrijven. Maar een echt goede tekstschrijver heeft nog een aantal andere kwaliteiten, die wat mij betreft net zo belangrijk zijn als wat leuke woorden uit het toetsenbord laten vloeien. En dan heb ik het niet alleen over een stuk taalkundigheid, spelling of grammatica. Sterker nog, die vind ik persoonlijk niet het belangrijkst voor een tekstschrijver. Maar wat dan wel?

Van SEO-tekstschrijver naar SEO-specialist

In 2012 begon ik met Letterzaken met als belangrijkste focus teksten voor websites schrijven. In het begin door zelf alle teksten te schrijven, sinds 2017 vooral in samenwerking met copywriters, die de (meeste) teksten schrijven, waarbij ik met mijn eindredactie de teksten verder aanscherp en waar nodig de SEO-insteek verbeter. Vanaf 2012 heb ik mijzelf vooral verder ontwikkeld als SEO-specialist en kreeg ik eigenlijk meer plezier in SEO dan in webteksten schrijven. In al die jaren heb ik genoeg kijk gekregen op wat een tekstschrijver zoal moet kunnen, naast teksten schrijven.

Wat een goede tekstschrijver nog meer kan

Natuurlijk kun je een tekstschrijver beoordelen op de teksten die zij of hij eerder schreef. Dat is zeker een factor die je mee moet nemen. Maar er zijn meer vaardigheden die een goede tekstschrijver wat mij betreft hoort te beheersen:

  • Inleven in jouw doelgroep
  • Lastige materie vertalen naar eenvoudige taal
  • Alles uit jou trekken voor de juiste tekst
  • Kritische noten plaatsen
  • De juiste woorden kiezen
  • Consumentenpsychologie kennen

Klinken ze logisch of juist niet? Ik licht ze allemaal even toe.

Inleven in jouw doelgroep

Teksten zijn geen communicatiemiddel meer waarbij je alleen zendt. Jouw doelgroep moet centraal staan en zich aangesproken voelen. Een goede tekstschrijver weet dat, leest zich in en leeft zich in in jouw doelgroep om zo teksten te schrijven die jouw potentiële klanten raken.

Lastige materie vertalen naar eenvoudige taal

Soms spreek je met je klanten in jargon, vaktaal. Meestal is dat juist niet zo en begrijpt jouw klant de vaktechnische uitdrukkingen die jij gebruikt niet. Een goede tekstschrijver maakt de vertaalslag van jargon en ander taalgebruik dat jouw klant niet snapt naar eenvoudige, begrijpelijke taal. Zo leest je tekst lekker, waardoor klanten op jouw website blijven en je ze uiteindelijk binnen kunt halen als klant.

Alles uit jou trekken voor de juiste tekst

De eerste 2 punten (inleven in jouw doelgroep & lastige materie vertalen naar eenvoudige taal) kan een tekstschrijver alleen wanneer deze de juiste input krijgt. En die krijgt hij of zij alleen door jou helemaal uit te vragen. Lastige vragen? Alleen maar goed. Als het lastig wordt, krijgen we pas echt de juiste antwoorden. Zo voorkomen we dat jouw tekst oppervlakkig en inwisselbaar wordt. Het laatste dat je wilt is een tekst die net zo goed op de website van een concurrent kan staan. Of nog erger: ieder willekeurig ander bedrijf.

Deze tekst staat vol met algemeenheden en jeukwoorden, waardoor het bedrijf zich totaal niet onderscheidt.

Kritische noten plaatsen

Aanvullend op het uitvragen voor de juiste input, is het ijzersterk als de tekstschrijver tijdens een vraaggesprek (of eventueel via de digitale weg) ook kritisch reageert op jouw input. Als jij zegt dat jouw bedrijf staat voor kwaliteit, moet de tekstschrijver daar geen genoegen mee nemen. Kwaliteit is namelijk 1 van de vele nietszeggende woorden waar jouw lezer niks aan heeft. Met scherpe vragen en kritische noten haalt de tekstschrijver het beste uit jouw tekst, waardoor deze omzet oplevert in plaats van geld kost.

De juiste woorden kiezen

De kritische noten zijn er dus voor om te voorkomen dat je nietszeggende woorden in je tekst krijgt. De ervaring leert namelijk dat ondernemingen graag een aantal dingen benoemen die werkelijk niks zeggen zonder nadere toelichting. Woorden als:

  • Kwaliteit
  • Innovatief
  • Ontzorgen

Ze zeggen zo verschrikkelijk weinig zonder enige toelichting. Wat versta jij onder “ontzorgen” en wat verstaat jouw buurman of buurvrouw eronder? Wedden dat iedereen daar weer een ander beeld bij heeft?

En op veel websites ben je nog steeds:

  • welkom
  • aan het juiste adres
  • koning als klant

Natuurlijk ben ik welkom op je website, het zal eens niet zo zijn zeg. En je zal gek zijn om te zeggen dat een klant toch echt niet bij jou moet zijn en een ander adresje mag zoeken. Je snapt ‘m inmiddels wel hè? Een goede tekstschrijver kiest rake woorden, die jouw bedrijf even goed in de spotlights zetten, waarbij vooral de klant centraal staat. Deze moet het gevoel hebben dat het om haar of hem draait. Die rake woorden weet de tekstschrijver wel te vinden voor je.

Een tekst vol met clichés op de website van een autobedrijf.

Deze tekst barst van de clichés en maakt dit autobedrijf niet echt onderscheidend, vind je wel?

Consumentenpsychologie kennen: klanten verleiden

Dat klinkt even ingewikkeld hè, dat “consumentenpsychologie”? Hoeft het niet te zijn, al is het toch ook wel echt iets waar je een studie van moet maken. Het gaat om slimme technieken om mensen te verleiden. En die kun je ethisch inzetten of onethisch. We kennen het verhaal wel van Booking.com, dat beweerde dat er nog maar 1 kamer vrij was, terwijl dat niet helemaal klopte. Dat is misleiden en daarmee de verkeerde manier van consumentenpsychologie inzetten. Schaarste kun je prima inzetten, maar dan moet het wel echt kloppen.

Wat kan dan wel?

De 7 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Mits goed gebruikt, zoals we hierboven ook al konden concluderen. Het zijn:

  1. Schaarste
  2. Sociale bewijskracht (social proof)
  3. Sympathie
  4. Consistentie
  5. Autoriteit
  6. Wederkerigheid
  7. Eenheid

Het leidt te ver om ze hier verder helemaal te behandelen, een goede tekstschrijver kent ze en weet ze waar mogelijk of nodig toe te passen. Zo verleidt de tekstschrijver jouw websitebezoeker met de juiste woorden, waardoor jij er omzet uit haalt.

Extra: kennis van SEO

Niet iedere tekstschrijver schrijft ook webteksten, dus deze hoef je niet per se te verwachten. Toch is het wel zaak dat een copywriter die teksten schrijft voor jouw website ook weet hoe dat SEO-technisch werkt. Vooral ook om te voorkomen dat je typische SEO-teksten krijgt, die jou niet gaan helpen aan omzet. Zoals deze voor een groothandel in nagels, die op deze manier overduidelijk gevonden wil worden op ‘gelnagels groothandel’:

Over-geoptimaliseerde SEO-tekst voor een groothandel in gelnagels.

En daar hoort dus ook een stuk opmaak bij…

Het zal je vast ook opgevallen zijn dat de tekst in bovenstaande screenshot niet heel lekker leest. En dat komt niet alleen door de matige tekst die puur voor de zoekmachines lijkt te zijn geschreven door de herhaling van ‘gelnagels groothandel’. Dat is ook omdat de regels veel te lang zijn. Een beetje tekstschrijver zal ook daarover adviseren en ervoor zorgen dat alle teksten goed aangeleverd worden met korte alinea’s, voldoende en goede tussenkopjes en zo kort mogelijke zinnen. Dat helpt enorm met de leesbaarheid, wel zo fijn.

Oh en die teksten zoals hierboven doen ook niet echt veel voor de vindbaarheid van deze onderneming:

Posities in Google voor de website van de nagelgroothandel met de gelnagels.

Geen enkele positie in de top 10 van Google zelfs. Zo zie je maar, schrijven voor Google helpt niet per se, zelfs niet met exacte formulering van je zoekterm…

Zo. Heb ik jouw beeld van de tekstschrijver hiermee veranderd? Heb je nieuwe inzichten gekregen en snap je nu ook waarom een goede tekstschrijver zijn/haar geld waard is? Ik ben benieuwd naar jouw reactie of vraag.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.