Goed nieuws voor jouw mobielvriendelijke website

Goed nieuws voor jouw mobielvriendelijke website

Google voert eindelijk een langverwachte wijziging door. Nou ja, langverwacht,of het zou gebeuren was niet zeker. Het was vooral iets waar we met z’n allen in ieder geval lang op hoopten. Vanaf nu word je niet meer gestraft als je website mobielvriendelijk is. Er is echter nog wel iets anders waar je serieus rekening mee moet houden.

“Voor mobiel”-label verdwijnt

Op dinsdag 23 augustus 2016 kondigde Google op hun Webmaster Central blog aan dat het “Voor mobiel “-label verdwijnt. Mobielvriendelijke websites in de mobiele zoekresultaten van Google worden dan niet meer afgestraft, waardoor hun meta-omschrijving wordt ingekort. Toen het “Voor mobiel”-label verscheen, schreef ik al over het nadeel ervan. Velen waren met mij eens dat dit geen goede oplossing was (zie de reacties onder het blog).

Mobiel zoekresultaat voor "tekstschrijver" met nog veel niet-mobielvriendelijke websites85% mobielvriendelijke websites in zoekresultaten

Volgens Google is inmiddels 85% van de pagina’s in de mobiele zoekresultaten mobielvriendelijk. Hoewel ik weet dat -in ieder geval in Nederland- nog steeds meer dan 15% van de websites niet-mobielvriendelijk is, kan ik bevestigen dat de cijfers van Google (globaal) wel kloppen. Ik heb zelf wat zoekopdrachten gedaan en daarbij krijgt zo’n 85% van de pagina’s inderdaad het “Voor mobiel”-label. Er zijn wat uitzonderingen: in een enkel geval is er een eerste zoekresultatenpagina met nog zo’n 40% niet-mobielvriendelijke websites.

Effect van algoritme?

De vraag is nu of dit het effect is van meer mobielvriendelijke websites of van de wijziging in het algoritme, die Google in april 2015 aankondigde en doorvoerde. Uiteraard is het een combinatie van beiden, er zijn gelukkig meer mobiel vriendelijke websites bijgekomen. Toch denk ik dat het algoritme ook zeker zijn effect heeft nu. Niet-mobielvriendelijke websites worden nu toch echt zo langzaamaan gedegradeerd in de mobiele zoekresultaten.

Niet-mobielvriendelijk afgestraft?

Worden niet-mobielvriendelijke websites nu afgestraft met lagere posities? Ik geloof dat dat voor een deel zeker zo is, maar goede content kan nog altijd aanleiding zijn om ook in de mobiele zoekresultaten hoog te komen. Zelfs als je website niet mobielvriendelijk is. Toch heeft dat ook zijn nadelen.

Niet-mobielvriendelijk in ieder geval teleurstelling

Je gaat ongetwijfeld bezoekers verliezen wanneer mensen vanuit de mobiele zoekresultaten op een niet-mobielvriendelijke website terechtkomen. Dit is namelijk niet wat ze verwachten. Sterker nog, doordat inmiddels zoveel websites in de mobiele zoekresultaten wel mobielvriendelijk zijn, zijn ze teleurgesteld en zullen ze je website naar alle waarschijnlijkheid snel verlaten als deze niet mobielvriendelijk is.

Meta-omschrijving

Nu blijft er nog altijd een belangrijke factor om rekening mee te houden wanneer je website mobielvriendelijk is. De meta-omschrijving in de mobiele zoekresultaten is namelijk nog altijd korter dan die in de zoekresultaten op desktop. Waar we 156 leestekens aanhouden voor desktop, heb je 120 leestekens beschikbaar voor je Meta-omschrijving op mobiel. Daar ging dat vermaledijde “Voor mobiel”-label dan nog eens vanaf. Hoe zit dat nu?

Pixels versus leestekens

Allereerst is het goed om te weten dat zowel de titel als de meta-omschrijving in de zoekresultaten zijn gebaseerd op pixels. Kort gezegd: met “dunne” letters als de l en de i kun je meer leestekens kwijt dan met “brede” letters als de w en de m. Globaal kun je stellen dat het volgende aantal leestekens (inclusief komma’s, punten en spaties) veilig is:

  • Voor desktop zoekresultaten: 155 leestekens
  • Voor mobiele zoekresultaten: 120 leestekens

Daar ging het “Voor mobiel”-label nog eens vanaf, en zo hield je 106 leestekens over voor mobiel. Die krijg je dus weer terug en dus kun je nu 120 leestekens gebruiken voor je meta-omschrijvingen als je ze op zowel desktop als mobiel volledig weergegeven wilt zien.

Naast het “Voor mobiel”-label wijzigt Google nog iets:

Overlay-dingen wel afgestraft

Je kent het wel: je komt op een website en krijgt een overlay-ding. Een dikke pop-up of zelfs een enorme reclamebanner. Rete-irritant toch? Daar worden de website-eigenaren ook voor afgestraft door Google. Het laatste wat je wilt is direct een enorme overlay over de website. Google noemt dit de ‘intrusive interstitial’. Uitzonderingen hierop zijn cookiemeldingen en enkele andere minder irritante overlays.

Wat mag dan wel?

Wanneer mag zo’n overlay dan wel, en hoe? In het blog van Google zelf lees je er alles over. Kort gezegd mag je er vanuit gaan dat een overlay die niet super storend is, geen problemen zal opleveren. Het gaat, zoals altijd, om de gebruikerservaring. Dus bedenk zelf wanneer het irritatieniveau hoog wordt en hou dat aan als graadmeter. Beter nog: geen overlays (interstitials) als dit niet nodig is. Een simpele, nette pop-up is natuurlijk geen probleem.

Uitleg en voorbeelden van Google over intrusive interstituals; overlays over je webpagina

Relatie met mobielvriendelijkheid

Waarom wordt deze zaken samen in één blog gecommuniceerd door Google? Beide hebben effect op mobielvriendelijke websites. Die intrusive interstitials zijn vooral op mobiel een grote ergernis. Vooral wanneer het een heel dwingende overlay is die jou bijvoorbeeld wil overtuigen om een app te installeren in plaats van de website te bezoeken. Bedenk zelf maar meer voorbeelden 😉 . Dat wil je niet en is niet gebruikersvriendelijk. Dus zal Google die websites devalueren in de mobiele zoekresultaten.

Ik ben blij

Ik ben blij. Vooral omdat het “Voor mobiel”-label verdwijnt. Eindelijk weer meer leestekens voor de meta-omschrijvingen. Minder blij ben ik omdat ik al de nodige meta-omschrijvingen heb geschreven met 105 leestekens als maximum. Moet ik die nu wéér gaan aanpassen?

En jij, ben jij blij met deze ontwikkeling(en)? Heb je hier iets over te melden of vragen? Laat het hieronder weten.

4 antwoorden
  1. Marja
    Marja zegt:

    Oh haha..ik lees iets waar ik heel blij mee ben! Eindelijk weer meer leestekens voor de meta-omschrijvingen. Ik heb me altijd aan de regel gehouden 106 leestekens voor mobiel, maar wat een gepuzzel soms. En ja ik ga het aanpassen 😉 ( wat een geluk dat ik dat niet meer hoef te doen voor MVDV LOL, daar stonden over de 400 blogs op) ik heb op mijn nieuwe website nog maar 10 blogs ( en 12) in concept staan. Dat is nog wel te doen. Indertijd ben ik heel wat uurtjes bezig geweest (na het lezen van je blog indertijd over 106 leestekens voor mobiel) om het aan te passen, blij dat ik alle blogs van je lees en nu dus eens op tijd deze blog lees.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Bizar eigenlijk hè? Eerst moest je alles omgooien vanwege dat stomme labeltje, kun je het nu allemaal wéér aanpassen… Het was te verwachten, maar toch.

      Beantwoorden
  2. Romano Groenewoud
    Romano Groenewoud zegt:

    Google test en experimenteert constant. Zo hebben ze eens getest welke van honderden varianten blauw voor de links van de zoekresultaten het beste werkte. Gelukkig merk je van dat soort experimenten niet zoveel als webmaster.

    Maar denk ook aan het gefaalde authorship experiment, waarbij Google aandrong om gebruik te maken van rel=author element en alsmede terugkoppelen op persoonlijk Google Plus profiel. Veel webmasters volgden dit advies op, en een paar jaar later werd het de nek omgedraaid.

    Laatst zagen webmasters ook dat Google experimenteerde met langere meta beschrijvingen en titels. De desktop meta beschrijvingen die men observeerde waren ca. 200 karakters. Voor mobiel ongeveer 170 karakters. Werd ook behandeld door grote search nieuwssites zoals SEM Post en Search Engine Land. Ook dit experiment faalde blijkbaar, want ik zie deze langere meta beschrijvingen niet meer.

    Draaikont Google zal dit soort aanpassingen blijven maken. Voelt soms als bezigheidstherapie, maar zolang Google met afstand de nummer 1 zoekmachine is zullen we naar haar pijpen moeten dansen, vrees ik.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat Google continu experimenteert moge duidelijk zijn. Vandaar ook de keuze om nu een groen blokje met “Adv.” voor de AdWords advertenties te plaatsen. Best sneaky, omdat het exact dezelfde kleur is als de link die er direct achter staat. Dit in tegenstelling tot het oranje blokje, dat er eerst stond. Ik wacht meestal liever af tot ze iets doorvoeren dan dat ik al rapporteer over de experimenten.

      En je laatste zin is absoluut raak. Zolang Google zo’n gigantisch marktaandeel heeft, zullen we ons maar naar Google moeten schikken. En dat wordt de laatste tijd steeds meer een “helaas”.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.