Gevonden worden in Google: makkie?

Als je een website hebt of beheert, wil je uiteraard zo goed mogelijk gevonden worden in Google. En hoe hoger je staat, hoe beter. Uiteraard wel in de organische zoekresultaten. De posities 1, 2 en 3 leveren de meeste kliks op en zijn daarmee het meest gewild. Daar wil je dus tussen staan. Hoe kom je zo hoog en word je dus goed gevonden in Google?

Zoekmachine-optimalisatie

Zorgen dat je zo goed mogelijk gevonden wordt heet zoekmachine-optimalisatie. Wellicht ken je het als SEO. Let wel: zoekmachine-optimalisatie is geen trucje. Zodra Google ontdekt dat bepaalde technieken als een trucje worden toegepast, zal daarop actie worden ondernomen en werkt die techniek niet meer. Of erger: krijg je daar zelfs een penalty voor. Daarnaast blijven de zoekmachines hun systemen verbeteren om de beste zoekresultaten te geven. Dus je positie staat nooit echt vast. Sta je vandaag op de eerste pagina, morgen kun je zo op de tweede pagina staan. Of andersom.

Gevonden worden in Google begint bij jezelf

Wellicht verzorg je alles omtrent je website zelf. Prima keuze, als je dat zelf kunt. De basis leg je sowieso zelf. Dat begint al voordat je met je site begint. Allereerst is de keuze voor de techniek achter je website van belang. Laadt je website snel, is je menustructuur op orde? Welke pagina’s komen er? Waarop focussen die pagina’s? Je producten en/of diensten krijgen elk hun eigen pagina, maar zorg er wel voor dat die pagina’s goed gevonden kunnen worden. Hiervoor begin je met een zoekwoordenonderzoek. Liever noem ik het zelfs ‘zoektermenonderzoek’, want er wordt steeds minder op een enkel woord gezocht en steeds meer op een combinatie van woorden. Zoektermen dus. Je wilt toch gevonden worden waar je klant op zoekt?

Gevonden worden in Google een makkie - Letterzaken webteksten SEO-teksten Apeldoorn

Denk als je klant

Een belangrijke tip is om als het ware ‘in de huid van je klant‘ te kruipen. Waarop zou deze zoeken? Daarop wil je uiteraard gevonden worden in Google (want dat is veruit de meest populaire zoekmachine). Zoek zorgvuldig je zoektermen uit en gebruik deze in je tekst, maar met mate. Teveel gebruik van je zoektermen wordt als ‘spammy’ ervaren worden, waardoor je pagina lager gewaardeerd wordt. Daarnaast is het om meerdere redenen verstandig om een normale, goed lopende tekst te plaatsen. Een tekst die duidelijk volgepropt is met zoektermen komt vaak onnatuurlijk en onprettig over. Het effect hiervan hoef ik je vast niet te vertellen.

Content is king, maar context is everything

Schrijf je tekst vooral ook met je klant in gedachte. Hiermee wil ik zeggen dat je tekst op je klant gericht moet zijn. Deze moet je klant boeien en de juiste informatie geven. Daarbij geldt de algemene regel dat je tekst minimaal 300 woorden moet bevatten. Houd daar vooral geen rekening mee. Je tekst moet relevant zijn en je moet niet schrijven om het schrijven. Men zegt wel eens content is king en content helpt je inderdaad gevonden te worden. Maar om gevonden te worden in Google gaat het vooral om de juiste content, ofwel de context. Dus stel ik hierbij: context is everything.

Eerste tip

De eerste tip is er een waar je zelf mee kunt beginnen: je paginatitel. Deze sluit direct aan op de zoekterm. In dit geval dus ‘Gevonden worden in Google’. Er staat meer, dat mag, zolang de zoekterm waarop jij vindt gevonden te moeten worden er maar in staat. Belangrijk is daarnaast dat de URL in de adresbalk daarop aansluit. Je ziet hierboven staan: https://letterzaken.nl/gevonden-worden-in-google-een-makkie. Dat is exact de titel van het stuk. Dat is logisch en dat zien de zoekmachines ook graag.

Tweede tip

De tweede tip is een meer technische tip: gebruik een goed CMS (Content Management System) voor je website. Er zijn diverse open source CMS’en, waarvan WordPress, Drupal en Joomla! de bekendste zijn. Een goed CMS zorgt voor een website die snel laadt. Aangezien Google houdt van snelle websites, heeft dat dus ook invloed op je vindbaarheid. Zoek dus eerst goed uit welk CMS voor een snelle laadtijd van je website zorgt.

Nog een laatste dan

Wat mij betreft wel de belangrijkste tip. Bepaal van tevoren goed waar je op gevonden wilt worden. Welke zoektermen zijn voor jou belangrijk? Maar vooral: waar zoekt je klant op? Daar wil je op gevonden worden. En daar kun je dus je pagina’s op optimaliseren voor een goede positie. Liefst in Google, want dat is met meer dan 90% marktaandeel zonder meer de belangrijkste zoekmachine in Nederland.

Meer tips?

Ik heb nog meer van dit soort tips die je als zelfstandig ondernemer wilt weten. Wil je ze weten? Gratis? Ja echt, gratis! Neem dan contact met me op en vraag naar de presentatie. En ja, die is net zo vrijblijvend als dit blog.