De geheimen van Google prijsgegeven?

De geheimen van Google prijsgegeven

Ineens was het er dan: het nieuws dat Google bevestigde welke factoren nu echt van belang zijn voor vindbaarheid in de zoekmachine. De twee belangrijkste factoren werden prijsgegeven door Google-medewerker Andrey Lipattsev in een Hangouts-sessie. Welke geheimen waren dit?

De drie belangrijkste SEO-factoren

Eind 2015 werd bekend dat RankBrain de op twee na belangrijkste rankingfactor van Google is. In deze Hangouts-sessie met Andrey Lipattsev werd gevraagd naar de twee SEO-factoren die voor RankBrain komen. Erg verrassend was het antwoord niet: “content en links”. De 3 belangrijkste SEO-factoren zijn dus:

  • Links
  • Content
  • RankBrain

Voor wie met websites en SEO bezig is, zijn dit geen grote verrassingen. Wat dit betekent voor jouw vindbaarheid behandel ik verderop in dit artikel. Eerst lees je hoe deze twee factoren boven tafel kwamen.

Betere websites door rankingfactoren te kennen?

In onderstaande video volgt een vraagstelling die in ongeveer twee minuten wordt opgebouwd. De concrete vraag was of we betere websites zouden kunnen bouwen als we weten wat de belangrijkste twee factoren zijn, vóór RankBrain. En als dan het antwoord volgt, is Andrey heel duidelijk: “I can tell you what it is, it’s content and links”.

Content en links

In antwoord op de vraag of “content en links” ook precies die volgorde is, volgt een heel helder antwoord: nee. Zowel content als links zijn belangrijk, welke zwaarder meeweegt, is afhankelijk van vele factoren. Iemand die beweert dat een van beide belangrijker is dan de ander, zal dat dus bijzonder goed moeten onderbouwen en bewijzen.

Ieder zoekresultaat is een rekensom

Bij iedere zoekopdracht wordt een berekening gemaakt om de juiste resultaten te tonen. Alle duizenden factoren en signalen die bijdragen aan vindbaarheid worden gewogen om daar uiteindelijk een passend zoekresultaat mee te geven. Dat betekent dat iedere factor bij iedere zoekopdracht weer in andere mate meeweegt.

De ene keer links, de andere keer content

Bij de ene zoekopdracht wegen links zwaarder, bij de andere content. Als je het heel zwart-wit zou weergeven, zijn links heel belangrijk als de content van verschillende websites even sterk is. Andersom weegt de content dan weer zwaarder wanneer concurrerende websites of pagina’s (ongeveer) evenveel linkjuice krijgen.

Nuance

Zoals gemeld is bovenstaande heel zwart-wit weergegeven. Er is namelijk wel de nodige nuance. Ook andere factoren hebben invloed op je SEO. Dat content en links daarbij wel in het totale veld van SEO de belangrijkste rol spelen, is nu officieel bevestigd.

Content en links dus... Googles geheimen prijsgegeven

Dooddoener

Maar wacht even. Content en links, wordt er dus gezegd. Welke andere zaken zijn er dan nog? Content is namelijk wel een bijzonder breed begrip. Dat omvat tekst, beeld en zelfs geluid. En links kennen we als relevante factor, omdat die bijdragen aan je PageRank. Eigenlijk blijft er nog maar 1 belangrijk ander onderdeel over voor je vindbaarheid: techniek. Als je daarbij stilstaat, is wat er gezegd is nogal een dooddoener.

Techniek is een van de 3 belangrijke elementen

Voor wat betreft vindbaarheid in de zoekmachines geef ik zelf altijd 3 belangrijke elementen aan:

  • Techniek
  • Content
  • Links (of Autoriteit)

Deze drie elementen kunnen weer worden onderverdeeld in vele onderdelen. Een korte toelichting per element.

Techniek

Onder techniek valt onder andere de laadtijd van je website, wat weer wordt beïnvloed door zaken als:

  • De server waarop je website draait
  • Specificatie van afbeeldingsformaten
  • Grootte van je afbeeldingen
  • Plugins of add-ons in je CMS

Content

Bij content kun je denken aan:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Video’s

Waarbij geldt dat Googlebot nog altijd het meest “kan” met tekst. En in tekst kun je dan weer denken aan elementen als:

  • Titel
  • Koppen
  • Alinea’s

Maar ook synoniemen en context spelen (gelukkig) steeds meer een rol. Hierdoor hoef je geen overdreven spammerige SEO-teksten meer te schrijven.

Links

Bij links geldt weer dat een aantal factoren van belang zijn voor de weging van die links. Niet iedere link krijgt even veel gewicht mee. Hier wegen weer diverse zaken mee, zoals:

  • DoFollow- of NoFollow-link
  • Relevantie; komen jullie onderwerpen/vakgebieden overeen?
  • Autoriteit van verwijzende pagina of website
  • Aantal links op de verwijzende pagina

De ene link is de ander dus niet. Net zoals bij content overigens de ene keer het ene onderdeel zwaarder weegt dan het andere.

Het zijn even wat voorbeelden, zodat je een beeld krijgt van de dynamiek in alle factoren die invloed hebben op je vindbaarheid.

Techniek of RankBrain?

Opvallend is dus, dat techniek niet werd genoemd, terwijl een goed werkende -en snel ladende- website toch echt belangrijk is. Zou RankBrain belangrijker zijn dan techniek of weegt RankBrain techniek ook mee? Of zou dit het zoveelste misleidende verhaal van een Google medewerker zijn? Want al eerder zijn er dingen gezegd namens Google, die niet volledig of juist waren. Denk hierbij aan HTTPS als rankingsignaal en de Fred update.

Techniek blijft altijd relevant voor je SEO

 

Links vs. content

Links

Het linke met links is dat je ze ook kunt kwijtraken. Bedenk maar eens: een pagina, artikel of website wordt verwijderd, inclusief “jouw” link. Of je wijzigt zelf iets op je eigen website, waardoor de link die naar jouw pagina verwijst niet meer juist is en doodloopt. Blijft voorop staan: links zijn absoluut een belangrijke factor en zullen dat zeker nog enige tijd blijven.

Content

Ook aan content hangen risico’s. Je blogs verouderen en kun je beter verwijderen wanneer de informatie er niet meer toe doet. Ben je mogelijk ook weer wat links kwijt. Als je je SEO goed doet sowieso al enkele interne links. Maar verouderde content is ook weer niet goed voor de kwaliteit van je website. Goede content daarentegen…

Wie wint: content of links? Of toch techniek?

Er is geen winnaar. De ene keer zullen het de links zijn, de andere keer is het content. Maar ook techniek speelt een niet te onderschatten rol. Alle 3 zijn ze relevant, dus zorg ervoor dat ze alle 3 goed op orde zijn.

De hele video met alle vragen en antwoorden kun je hieronder bekijken.

Heb jij nog wat aan te vullen, heb je vragen of wil je je mening kwijt, plaats dan je reactie hieronder.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.