Freelance opdrachten? Niet via marktplaatsen of offertewebsites

Freelance opdrachten binnenhalen, hoe doe je dat? Vooral wanneer je net begonnen bent als freelancer of zzp’er (ik haat die naam trouwens), krijg je niet zomaar klanten. Dus zien we onder andere in diverse Facebookgroepen 2 vragen regelmatig terugkomen:

  • Hoe komen jullie aan je opdrachten?
  • Zijn offertewebsites als freelance.nl en offerti.nl hun geld waard?

Nou ja, niet elke keer exact dezelfde formulering natuurlijk, maar hier komt het over het algemeen op neer. Nou, ik heb ervaring met deze websites en deel graag mijn ervaring in het krijgen van opdrachten via dat soort offertesites.

Dit artikel werd op 3 december 2014 gepubliceerd op wordeenklantmagneet.nl, na het opheffen van deze website heb ik het artikel aangepast en geüpdatet en op 21 november 2019 hier opnieuw gepubliceerd.

Hoe haal je omzet als starter of kleine zelfstandige?

Omzet, uiteindelijk draait het daar om. Of je nu uit idealen een bedrijf bent begonnen of omdat je een gat in de markt hebt gevonden. Of je nu een grote onderneming hebt of zelfstandig professional bent. Als je niet voldoende omzet haalt kun je de stekker wel uit je onderneming trekken. De schoorsteen moet roken. Er moet brood op de plank. En hoe haal je dan die omzet, zeker als je net gestart bent en nog geen klantenportfolio hebt?

Vraag in een facebookgroep over freelance opdrachten via online marktplaats hoofdkraan.

Offertewebsites: vraag en aanbod bijeenbrengen (althans…)

Misschien ben je ze al tegengekomen of heb je er zelfs al eens gebruik van gemaakt: offertewebsites. Marktplaatsen waar opdrachtgevers hun opdracht plaatsen en waar ondernemers (meestal freelancers en zzp’ers) op kunnen reageren. Vraag en aanbod komen bij elkaar. Mooier kan het niet, zou je denken. Persoonlijk heb ik andere ervaringen, die ik je graag meegeef ter overweging. En je krijgt er nog tips bij hoe je er nog het meest uit haalt als je toch gebruik maakt van offertesites om jouw freelance opdrachten binnen te halen.

Betalen voor je offerte kunt sturen

Ze zijn er in alle soorten en maten, met gratis mogelijkheden of juist alleen betaalde diensten. Een overzicht van de manieren waarop je kunt reageren op aanvragen voor opdrachten op deze marktplaatsen voor (met name) freelancers:

  • Gratis inschrijving; reageren na 24 uur & betaalde inschrijving; direct reageren
  • Gratis inschrijving; alleen reageren op ‘interne’ aanvragen – betaalde inschrijving; ook reageren op externe aanvragen
  • Betalen met credits; je koopt credits en betaalt met die credits per offerteaanvraag waarop je reageert
  • Abonnementsvorm voor reacties; eventueel met nog een percentage per gerealiseerde opdracht

Een van de bekendste marktplaatsen voor opdrachten is freelance.nl, waar je zowel met een gratis inschrijving als een betaalde inschrijving mag reageren op de offerteaanvragen*. Kies je voor de gratis versie, dan moet je 24 uur wachten na de plaatsing van de aanvraag, voor je kunt reageren. Heb je een betaalde inschrijving, dan mag je direct reageren. Gevolg: vrijwel iedere offerteaanvraag heeft vaak al veel reacties voor jij met je gratis account kunt reageren. Wil je dus een beetje kans maken, zul je wel een betaald account moeten hebben.

De bekendste en waarschijnlijk eerste marktplaats voor freelance opdrachten is freelance.nl

 

Best betaalbaar, maar toch

Nu is de €99,- per jaar die freelance.nl vraagt niet eens zo slecht hoor. Als beginner kan dat alleen wel de drempel zijn, want dan is iedere €99,- een hap uit je budget. En dan nog: hoeveel kans maak je als er minstens 5 anderen al reageren nadat de opdracht online gezet is? Ik heb meer voorbeelden en verhalen voor je.

*De werkwijzen/abonnementen kunnen tussentijds wijzigen/gewijzigd zijn. Genoemde werkwijzen en eventuele prijzen zijn op basis van eigen ervaring of onderzoek en vooral ter illustratie.

Op zoek naar een passende offertewebsite

Freelance.nl werkte niet voor mij, mede omdat ik (nog) geen abonnement wilde betalen. Dus heb ik andere offertewebsites geprobeerd. Sommige stonden mij niet aan vanwege de relatief hoge kosten. Als het je wat oplevert is dat natuurlijk de moeite waard, maar als startende ondernemer heb je dat budget dus niet. Je overweegt alles en kiest voor een constructie die het best past bij jou en je situatie. Ik koos voor een offertesite waar ik met credits betaalde per offerte waarop ik reageerde. Dat leek me nog het meest fair en ik zat nergens aan vast.

Het leverde weinig op. Ik stak veel tijd in een goede tekst en scherpe offerte, maar hoorde meestal niks meer van de offerteaanvragers. Dus bedacht ik dat een pro-actievere benadering wel zou helpen. Ik bedacht een nieuwe aanpak met meer persoonlijk contact.

Persoonlijk contact zorgt voor een klik

Mijn nieuwe aanpak werd:

  1. Eerst de aanvrager bellen, ik kreeg namelijk alle contactgegevens wanneer ik betaalde
  2. De klant echt alle vragen stellen om duidelijk te krijgen wat deze wilde, in de aanvraag staat het namelijk vaak erg beknopt omschreven
  3. Een passende offerte sturen, rekening houdend met alle informatie die ik via de telefoon had gekregen
  4. De klant altijd nabellen na een of twee weken

Hierbij bleek het niet altijd makkelijk om desbetreffende contactpersoon te pakken te krijgen. Lukte dat wel, dan had ik een lijst met vragen die ik al had opgesteld naar aanleiding van de aanvraag op de offertesite. Daarmee een goede indruk achterlatend, dacht ik. Want persoonlijk contact zorgt vaak voor een klik. Het heeft me welgeteld 1 opdracht opgeleverd. Tegen een bodemprijs ook nog.

Op deze marktplaatsen vind je vooral prijzenkopers

De meeste partijen waarmee ik contact heb gehad kozen uiteindelijk puur op prijs. Mijn pro-actieve en servicegerichte insteek maakte op geen van allen indruk. Vooral prijzenkopers dus. Niet gek, want je hebt geen band kunnen opbouwen met deze mensen. Je bent nog steeds een relatief onbekende, dus wordt de keuze niet gemaakt op wat je werkelijk te bieden hebt. Dat weet de offerteaanvrager niet. Daarom kiest deze vrijwel alleen maar op prijs. En ergens is dat wel verklaarbaar.

De opdrachtgever kan alleen op prijs beoordelen

Het punt bij dit soort constructies is dat de opdrachtgever offertes krijgt van partijen die hij verder totaal niet kent. De aanvrager heeft dus geen idee wat de verschillen zijn tussen de ene freelancer en de andere. Het enige vergelijk dat deze kan maken is de prijs. Dus beoordelen de meeste opdrachtgevers via deze ofertemarktplaatsen jouw offerte alleen op prijs. De vraag is of je dat moet willen.

Wil jij de goedkoopste zijn?

De vraag is dus of je op prijs of op kwaliteit wilt concurreren. En dat is een heel relevante vraag voor je bedrijfsvoering. Ik kies persoonlijk liever voor kwaliteit. De klant krijgt iets dat ik zelf ook zou willen krijgen en daar staat dan ook gewoon een goede prijs voor. En klanten willen echt wel een goede prijs betalen wanneer je waarde levert. Sterker nog, het is zelfs de vraag of je de prijzenkopers als jouw doelgroep wilt hebben. Wanneer je een goede prijs vraagt, geeft dat ook het gevoel van kwaliteit. We noemen dat premium pricing. Een andere Engelstalige uitdrukking die ik eigenlijk nog mooier vind is reassuringly expensive. Laat die even goed bezinken ;-)

Dus wat wil jij: de goedkoopste zijn of de beste, waar jouw klant echt iedere cent voor over heeft?

Met wie concurreer je?

De vraag is ook wie er zoal op aanvragen op die online marktplaatsen reageren. Zijn dat startende freelancers die er hun geld mee moeten verdienen of zijn het hobbyisten of studenten, voor wie het een leuk zakcentje is? En hoe offreren zij? Zeker bij bijvoorbeeld teksten is er vaak sprake van een prijs per woord of een uurtarief. Dat kan ook een valkuil zijn. Wanneer een student of hobbyist €20 per uur vraagt, en 6 uur met de opdracht bezig is, terwijl een ervaren professional €60 vraagt en er 3 uur mee bezig is, wat zou de opdrachtgever dan kiezen en waarom?

Sowieso ben ik geen voorstander van prijs per woord of een uurtarief.

Met kwaliteit win je niet op de offertesites

Zoals duidelijk moge zijn en zoals ook blijkt uit een (inmiddels oude, maar niet minder actuele) discussie op LinkedIn, vind je op de offertesites voornamelijk prijzenkopers. Als je net begint als freelancer en je eerste opdrachten moet binnenhalen, is daar niks mis mee. Ik snap het wel. Maar als je jezelf serieus neemt zou ik het afraden. Mij heeft het veel tijd gekost: offertes bekijken, vragen opstellen, bellen, offerte maken, nabellen en uiteindelijk slechts 1 enkele opdracht. Het zijn geen warme contacten en dus kost het veel moeite om de handel binnen te halen.

Je kunt je tijd en geld beter besteden

Alle tijd die ik heb gestoken in speuren naar leuke opdrachten, contacten met de aanvragers, offertes maken en nabellen, had ik beter in andere dingen kunnen steken. In mijn eigen ontwikkeling, in netwerken, in bloggen, alles behalve deze marktplaatsen waar het bijna koehandel is. Ik ben er ongelofelijk veel tijd mee kwijt geweest en het heeft me daarnaast geld gekost voor de credits, waardoor het eigenlijk gewoon verlieslatend is geweest. Al met al heb ik € 80,- aan credits uitgegeven en heb ik er 1 opdracht aan overgehouden die mij enkele tientjes opleverde.

Ook tekstschrijver Johan Koning haalt zijn opdrachten niet (meer) via dit soort platforms.

Toch een poging wagen?

Zie je zelf toch nog wel kansen voor jouw bedrijf en wil je toch een poging wagen om opdrachten te krijgen via deze offertesites? Prima dat je het zelf wilt ervaren. Maar als je het doet, doe het dan goed. Daarom deze tips:

  1. Lees zoveel mogelijk tussen de regels door: wat vragen ze nu echt en geven ze al aan of er überhaupt een beetje budget is?
  2. Schat je kansen in: is er (mogelijk) veel concurrentie? Maak je weinig kans, bespaar je dan de tijd, moeite en (waarschijnlijk ook) het geld.
  3. Bereid vragen voor: lees de aanvraag goed en vraag jezelf af of je alles echt helemaal begrepen hebt. Kun je hier een offerte op maken? Zorg dat je vragen hebt en;
  4. Bel (of mail) de aanvrager: laat merken dat je de aanvraag goed gelezen hebt, dat je interesse hebt in het bedrijf en toon je expertise door wat diepgaandere vragen te stellen.
  5. Stuur je offerte zo snel mogelijk na het telefoongesprek: denk goed na over hoe je het presenteert en hoe je jouw prijs verantwoordt aan de aanvrager.
  6. Bel de offerte na: geef de aanvrager voldoende tijd om je offerte ook echt te bestuderen, maar wacht ook weer niet te lang. Een week is een prima termijn. Spreek desnoods tijdens het telefoongesprek af wanneer je ze terugbelt.
  7. Wordt jouw offerte afgewezen, vraag dan naar de reden, met de kans dat ze je met een kluitje in het riet sturen, maar wellicht krijg je er wat uit. Altijd leerzaam en goed voor een volgende keer.

Maak hier zo goed mogelijk gebruik van en wie weet haal jij wel meer uit offertesites dan ik. Je weet nu in ieder geval wat de valkuilen zijn.

Heb jij gebruikgemaakt van een van de vele offertesites om opdrachten te krijgen? Hoe heb jij dat ervaren? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal, dus laat je reactie achter.

 

2 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Goed artikel! Dit was ook een beetje mijn ervaring. Bodemprijzen en veel concurrenten (probeer als opdrachtgever maar eens te kiezen uit tientallen projecten, dan is prijs vaak het doorslaggevende criterium). Het kost je veel tijd, geld bij de betaalde sites, en het levert je weinig op. Ik denk dat het wel goed kan werken voor sommigen, vooral voor starters. Misschien hangt het ook helemaal af van de dienst die je aanbiedt hoe goed dit soort platformen werken voor een freelancer, maar persoonlijk heb ik er niet zulke goede ervaringen mee.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank Michiel. Ook dit soort dingen moet geschreven worden wat mij betreft. Het hoort bij het leven als ondernemer (in welke vorm dan ook, van freelancer of zzp’er tot eigenaar van een bedrijf met een aantal werknemers) en ik zie ook dat velen dezelfde ervaring hebben. Als er mensen zijn die wel echt goede omzetten draaien dankzij dit soort platforms, hoop ik dat ze ook reageren en hun verhaal willen delen.

      Dat het voor starters wel kan werken ben ik met je eens. Het is dan een opstapje om de eerste opdrachten te krijgen, ervaring op te doen en zo te werken aan een portfolio. Vaak werk je dan ook voor een relatief laag tarief en dat is ook prima. De tijd van concurreren op prijs is hier inmiddels gelukkig voorbij.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.