Enkel zoekvolume is niet (meer) voldoende bij zoektermenonderzoek

Enkel zoekvolume is niet voldoende bij zoektermenonderzoek

Als het goed is, doe jij zoektermenonderzoek voor je iets aan je SEO doet. Liefst doe je dat zelfs al voordat je überhaupt een website laat bouwen. Vanaf het begin focussen we ons daarbij op het zoekvolume. Maar is dat wel terecht? Wat mij betreft niet. Er zijn andere invalshoeken die ook belangrijk zijn. Eigenlijk zelfs belangrijker dan het zoekvolume.

Wat is zoekvolume?

Voor wie nog niet bekend is met de term: zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand naar een bepaalde zoekterm. Het is een gemiddelde en een afgerond getal. Dus het is vooral ter indicatie en er kan per maand een verschil in zitten. Als je echt bekend bent met jouw vakgebied, weet je wel wanneer er een piek of juist een dal zal zijn in zoekopdrachten.

Seizoensgebonden of op zijn minst pieken in seizoen

Het is logisch dat er tegen het einde van het jaar meer gezocht wordt op “vuurwerk kopen” dan in de zomer. En dat er zo rond het voorjaar en de herfst meer wordt gezocht op “banden wisselen” moet ook geen verrassing zijn. Ken je jouw branche, dan zul je ook wel weten of er bepaalde trends zijn door het jaar of niet.

Zoekvolume is geen constante

Zoekvolume is dus geen constante. Sterker nog: ook over de jaren verandert het. Dat er eind 2016, begin 2017 een piek was in het aantal zoekopdrachten voor ‘fidget spinner’ en dat het zoekvolume na de zomer van 2017 flink afnam. Zo zijn er producten of diensten die nu populair zijn en straks niet meer -of minder- en producten of diensten die in de toekomst populair(der) worden. Dat valt niet helemaal te voorspellen.

Houd zelf de zoekvolumes in de gaten

Op zich is er niks mis mee om zelf de trends in de gaten te houden. Wordt er dit jaar meer gezocht op een zoekterm die voor jou interessant is? Of eigenlijk: voor jouw doelgroep interessant is 🙂  Of neemt de belangstelling juist af? Maak een overzicht met je belangrijkste zoektermen en werk de zoekvolumes daarvan jaarlijks bij. Zo kun je jouw SEO-strategie tijdig bijsturen.

Geen langetermijngemiddelde

Het zoekvolume wordt berekend over de afgelopen 12 maanden. Het is dus geen gemiddelde over een lange termijn. Daar valt wel wat voor te zeggen, omdat oude data weinig relevant zijn. En, zoals je hiervoor hebt kunnen zien, zijn die data ook erg aan trends onderhevig. Dus aan zoekvolume gebaseerd op data over meerdere jaren heb je niet zoveel. Aan de andere kant: om trends te ontwaren, kan dat juist weer wel interessant zijn. Want: wordt er nu (als in letterlijk nu, recent) meer of misschien wel minder gezocht op de zoekterm die jij voor ogen hebt?

Wat kun je nu met dat zoekvolume?

Zoekvolume is een indicatie van hoe vaak mensen ergens naar zoeken. Dat is aardig, maar zegt op zich nog niks. Er zijn nog andere details die van belang zijn voor een goede strategie voor je zoektermen. Die details behandel ik hier en dat zijn:

  • Zoekintentie
  • Klikratio
  • Return Rate

Je leest hieronder wat ze inhouden en waarom ze belangrijk zijn voor je zoektermenonderzoek.

Minstens zo belangrijk als zoekvolume: zoekintentie

Zoektermen met een hoog zoekvolume zijn niet per definitie de meest interessante zoektermen. Een hoog zoekvolume lijkt interessant, maar waar is de Google-gebruiker nu echt naar op zoek? Dat is eigenlijk nog veel belangrijker. Wie wel eens een presentatie of SEO-training van mij heeft gevolgd, weet dat ik vaak als voorbeeld de woorden ‘Ajax’ en ‘golf’ gebruik. Bij beide woorden horen verschillende associaties:

Ajax is niet enkel een sportclub

Natuurlijk kennen veel Nederlanders Ajax vooral als een sportclub. Het is alleen ook een schoonmaakmiddel, een brandblussermerk, een manier om interactieve webapplicaties te ontwikkelen en natuurlijk de mythologische figuur waar de sportclub naar vernoemd is. En zo kun je golf associëren met de sport, een populair automodel, water en elektronica. Bij losse woorden is al gauw de vraag wat de Google-gebruiker nu echt wil weten. Dat is ook de reden waarom ik zoekterm zeg in plaats van zoekwoord.

Ook zoekintentie is belangrijk: Golf is zowel een sport als een auto. En zelfs meer.

Vind zoektermen met de juiste zoekintentie

Leuk hoor, om hoog in Google te komen met een zoekterm met een hoog zoekvolume. Maar wat als de zoekintentie niet aansluit bij wat jij te bieden hebt? Wanneer jij inzet op “goede cv” omdat je installateur bent, maar de meeste gebruikers een curriculum vitae aan het opstellen zijn als ze die zoekterm intypen? Dan sla je de plank mis en steek je onnodig tijd -en misschien zelfs geld- in een zoekterm die je minder oplevert dan je verwacht…

Voorbeeld: van SEO-teksten naar SEO-tekstschrijver

Een voorbeeld uit eigen praktijk. Jarenlang wilde ik hoog komen op de zoekterm ‘SEO-teksten’. Of eigenlijk ‘seo teksten’, want Google doet niks met hoofdletters of koppeltekens. Reden 1: een vakgenoot claimde trots dat hij al jaren in de top 10 stond op ‘seo teksten’, dus dat wilde ik ook. Reden 2: er zat een leuk zoekvolume in die zoekterm. Tot ik me realiseerde dat de zoekintentie niet duidelijk is. Wil iemand die daarop zoekt die teksten echt van mij afnemen of juist zelf SEO-teksten schrijven? Weet jij het?

Dus ging ik eens verder op zoek en kwam ik tot de conclusie dat ‘seo tekstschrijver’ eigenlijk veel interessanter is. Want het kan bijna niet anders dan dat iemand echt op zoek is naar een persoon die “SEO-tekstschrijver” is, wanneer die zoekterm wordt gebruikt. Toch?

En daarbij komt ook het volgende punt om het hoekje kijken: de klikratio.

Erg interessant: klikratio

Leuk, een zoekvolume van 15.000. Maar wat als er maar zo’n 10.000 mensen klikken op 1 van de zoekresultaten? Dat betekent dat voor zo’n beetje eenderde van de zoekers het zoekresultaat niet toereikend is. En da’s best veel, vind je niet? Het totale volume is dan nog wel veel, maar kennelijk is er iets mis met het zoekresultaat, waardoor veel mensen toch afhaken. Waar komt dat dan door?

Staat het antwoord al in de zoekresultaten?

Bij algemene, vooral informatieve zoektermen en vragen staat er tegenwoordig regelmatig een antwoord in de zoekresultaten. We noemen dat de featured snippet. Als de Google gebruiker daarmee het antwoord op zijn vraag heeft gevonden, is er geen reden om door te klikken. Bij bijvoorbeeld ‘zoekmachine optimalisatie’ is dat het geval:

Met een zoekvolume van 1200 is 'zoekmachine optimalisatie' wel een interessante zoekterm, maar met een klikratio van 74 procent (859 klikken) wordt het een stuk minder interessant.

De Google gebruiker vindt niet wat hij zoekt

Wanneer het zoekresultaat niet het (juiste) antwoord is op zijn vraag, zal de Google gebruiker opnieuw gaan zoeken. Dat is aan de orde bij zoektermen als ‘grafisch vormgever’, waar in de zoekresultaten vooral informatie over het beroep en vacatures te vinden zijn:Zoekresultaat voor grafisch vormgever - vooral informatief

Je ziet nog wel de Local Pack met de lokale vermeldingen, maar in de organische zoekresultaten staan geen bedrijven of vormgevers. Als je dan een grafisch vormgever zoekt, zul je daar ongetwijfeld nu je plaatsnaam aan toevoegen, bijvoorbeeld ‘grafisch vormgever apeldoorn’.

Wil je meer weten over die lokale vermeldingen, lees dan het artikel ‘Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google‘.

Er zijn meer voorbeelden

Zo zijn er meer voorbeelden, waarbij je bij bepaalde beroepen voornamelijk opleidingen te zien krijgt, of andere zoekresultaten die mogelijk niet aansluiten bij jouw verwachting. Dat zorgt voor een lagere klikratio en dan zijn je SEO-inspanningen fors voor een zoekresultaat dat je relatief weinig oplevert.

Uit Ahrefs: Return Rate

Een andere interessante invalshoek is de ‘Return Rate’. Dit getal in Ahrefs geeft weer hoe vaak mensen binnen een maand opnieuw zoeken op een bepaalde zoekterm. Dit is overigens geen lineair getal, dus als het 2 is, betekent het niet dat men gemiddeld 2 keer per maand zoekt. Dit betekent zelfs dat dit meer dan 2 keer zal zijn. Als het 1 is, of dichtbij 1, kun je wel stellen dat er niet of nauwelijks opnieuw naar gezocht wordt binnen een maand.

Hoe relevant is de Return Rate dan?

Hoe relevant de Return Rate is, valt niet zomaar te zeggen. Dat ligt heel erg aan het onderwerp en bijvoorbeeld of je er terugkerende klanten aan overhoudt. Het ligt dus heel erg aan jouw vakgebied en verdienmodel. Als jij aan 1 klant voldoende hebt om leuk te verdienen, is een lage Return Rate niet erg. Bedenk ook waarom de Return Rate laag is (of juist hoog), misschien kun je daar wel een reden voor bedenken. Return Rate: hoe vaak zoekt een Google gebruiker opnieuw op een bepaalde zoekterm?Een vergeten onderdeel: de huidige top 10

Bij de klikratio werd al duidelijk dat je ook naar de huidige top 10 moet kijken. Want: waarom wordt daar dan weinig in geklikt? En ook al is de klikratio wel goed, pas jij er dan wel tussen? Want als je auto’s verkoopt, pas je dan in het zoekresultaat voor de zoekterm ‘golf’?

Zoekresultatenpagina voor de zoekterm golf: hoor je hier tussen als autohandelaar?

Bekijk dus altijd de top 10 voor de zoekterm waar je op wilt mikken. Bepaal of je daar tussen past. En bepaal of deze top 10 wel een realistisch doel is qua concurrentie of dat je misschien toch een andere zoekterm moet kiezen die relevanter is. Denk hierbij dan weer aan de zoekintentie en de klikratio.

En, heb je nieuwe inzichten opgedaan uit dit blog? Heb je vragen of iets toe te voegen? Je reactie is welkom.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.