Wat is duplicate content en wat betekent het voor jouw vindbaarheid?

Wat is duplicate content en is het slecht voor je SEO?

Een van de onderwerpen waar we in de wereld van SEO flink over kunnen discussiëren is duplicate content. Wat wordt er beschouwd als “dubbele inhoud” (zoals het in goed Nederlands heet) en wat niet? En wat is het probleem met duplicate content en hoe voorkom je het? Zijn speciale pagina’s voor plaatsnamen duplicate content? 

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 11 december 2014 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 3 oktober 2019

Wat is duplicate content?

Heel kort en bondig: duplicate content betekent dat er op verschillende webpagina’s dezelfde (dubbele) inhoud te vinden is. Daarbij kan het gaan om:

  • webpagina’s op 2 verschillende websites (externe duplicate content), of;
  • webpagina’s op dezelfde website (interne duplicate content)

Google geeft zelf aan dat het gaat om “substantiële blokken inhoud” en “grotendeels dezelfde inhoud”. Of het nu om exact dezelfde inhoud gaat, of om inhoud die voor een x-percentage overeenkomt, is onduidelijk. Ook de SEO-specialisten zijn het er onderling niet met elkaar over eens.

 

Ga er in ieder geval vanuit dat je safe zit wanneer diverse onderdelen op een webpagina (titels, delen van alinea’s, afbeeldingen) afwijken van het oorspronkelijke werk. Welk effect duplicate content op je posities in Google heeft, lees je verderop in dit artikel.

Interne duplicate content

Interne duplicate content veroorzaak je over het algemeen zelf. Het komt vooral voor bij webshops, waar hetzelfde product bijvoorbeeld onder verschillende categorieën valt, en er daardoor meerdere URL’s zijn voor dit product, zoals in onderstaande voorbeeld:

URL's die verwijzen naar hetzelfde product: duplicate content!

Aan het laatste deel van de URL’s kun je zien dat het om hetzelfde model gaat, van hetzelfde merk. De verwijzing loopt alleen via een ander pad in de webshop, waardoor er dus dubbele inhoud wordt gecreëerd. Hier zijn verschillende oplossingen voor, die komen verderop aan de orde.

Externe duplicate content

Externe duplicate content creëer je zelf, of juist de andere partij. Je creëert het zelf wanneer je bijvoorbeeld productinformatie of een persbericht 1-op-1 overneemt en publiceert op je website of webshop. Wanneer anderen dat ook doen, heb je dus dezelfde inhoud op je website als een ander. Dit is vaak niet bewust en is -zeker bij webshops met duizenden producten- wel begrijpelijk. Het is natuurlijk gemakkelijker en goedkoper om aangeleverde teksten te plaatsen dan compleet eigen teksten te (laten) schrijven.

Overduidelijk geval van duplicate content op webshops

 

Is duplicate content negatief voor je SEO?

Volgens diverse bronnen zou duplicate content slecht voor je SEO zijn. Je zou niet in de zoekresultaten verschijnen door de dubbele inhoud. Dit is niet letterlijk zo. Het is namelijk niet zo dat je afgestraft wordt of uit de zoekresultaten geweerd wordt. Wel kan jouw webpagina door de dubbele inhoud minder goed ranken. Hoe zit dat nu? Eigenlijk is het vrij logisch:

Wanneer er sprake is van twee of meer webpagina’s met exact dezelfde inhoud, moet de zoekmachine een keuze maken welke pagina als eerste in de zoekresultaten komt. Als gebruiker zit jij niet te wachten op 2 pagina’s met dezelfde inhoud vlak onder elkaar in de zoekresultaten. Dat ondermijnt de relevantie van de zoekresultaten. Dus moet de zoekmachine (Google dus, wie gebruikt er überhaupt een andere zoekmachine? ;) ) kiezen welke van deze pagina’s ze als eerste vertoont in de zoekresultaten.

Als jij geen verschil ziet, hoe zou Google dat moeten kunnen? Dat is het nadeel van duplicate content.

Dus heeft het een negatief effect op je SEO, toch?

Nee, let op, er staat: welke ze als eerste vertoont in de zoekresultaten. Hieruit mag je concluderen dat de andere pagina’s wel voorkomen in de zoekresultaten. Ze worden alleen veel lager gerankt. En hoewel de duplicate content dus de oorzaak is van een lagere plaatsing in de zoekresultaten, is dit dus niet letterlijk een negatief effect op je SEO. Het is enkel de keuze welke van de “dubbele” pagina’s als eerste naar voren komt. Feitelijk is die pagina dus je indicatie van hoe goed deze pagina indexeert.

Anders gezegd: de pagina die het hoogst in de zoekmachine komt, levert niks in op zijn positie. Het is enkel de minder goed presterende pagina die er “last” van heeft. Deze wordt een stuk lager geplaatst in de zoekresultaten, omdat de zoekmachine prioriteit geeft aan de andere pagina.

Wel onderdeel van je SEO-strategie

Geen negatief SEO-effect als in straf, maar wel een lagere positie dan je zou willen. Dat betekent dat het beperken, oplossen of zelfs voorkomen van duplicate content wel hoort bij jouw SEO-strategie. Daarom is het goed om te bepalen of je last hebt van eventuele duplicate content en dan bepaalt hoe je daarmee omgaat.

Wil je het oplossen of voorkomen, dan is het goed om te weten wat Google zoal meeneemt in het bepalen van de positie van de hoogst rankende pagina met dezelfde inhoud.

Waarop baseert Google de posities?

Hoe kiest Google welke pagina als eerste vertoond wordt in het geval van duplicate content? In principe zal het oorspronkelijke artikel voorrang krijgen, wanneer heel duidelijk is dat deze als eerste geplaatst is. Toch valt niet uit te sluiten dat een duplicaat hoger terecht komt in de zoekresultaten.

Gebruiksvriendelijkheid bijvoorbeeld

Wanneer de dubbele pagina op diverse punten gebruikersvriendelijker is dan het origineel, heeft de lezer meer aan die pagina en kán Google ervoor kiezen deze hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Factoren die hierin een steeds belangrijkere rol gaan spelen zijn mobielvriendelijkheid van je website en een https-verbinding.

Ook andere SEO-factoren spelen daarbij een rol. Een domein met een hogere autoriteit bijvoorbeeld zal het vrijwel altijd winnen van een website die minder autoriteit heeft. Het is dus van groot belang dat je je SEO altijd goed op orde hebt.

Voorbeeld: letterzaken.nl versus imu.nl

Van 2012 tot 2017 schreef ik regelmatig voor Marketingmed. Deze blogwebsite werd in 2018 overgenomen door imu.nl, waardoor ik nu automatisch gastauteur ben bij IMU. De afspraak was dat ik de artikelen die ik voor Marketingmed schreef, ook in herschreven vorm mocht gebruiken op mijn eigen website. Sommige artikelen zijn behoorlijk herschreven, andere kon ik nauwelijks anders formuleren en zijn dus maar zo’n 10 tot 20% aangepast. En wat is het resultaat?

Veel artikelen op imu.nl scoren beter op de gewenste zoektermen dan de aangepaste artikelen op mijn website. Zeker wanneer ik er maar weinig aan kon veranderen.

Zo ben ik dus “slachtoffer” van mijn zelf gecreëerde dubbele inhoud. Want Google ziet dat de pagina’s erg op elkaar lijken en plaatst het artikel op de website met de hoogste autoriteit hoger. Dat was bij Marketingmed al zo, omdat dat domein al hogere autoriteit had dan letterzaken.nl. En dat is in het geval van IMU eigenlijk nog meer het geval. Ook bij artikelen die ik eerder op mijn eigen website publiceerde en later pas op Marketingmed.

De oplossing voor duplicate content

Hoe los je dit dan op? Dat ligt sowieso aan de situatie, of jij degene bent die het als eerste publiceert en of er verder afspraken zijn over de content. Er zijn 3 oplossingen die je over het algemeen zelf goed kunt toepassen:

Oplossing 1: creëer unieke content

De meest voor de hand liggende oplossing is uiteraard gewoon voorkomen dat je duplicate content op je website plaatst. Hierbij geldt uiteraard dat je zelf je content creëert, waardoor je gegarandeerd unieke content op je website plaatst. In het geval van webshops pas je de standaard teksten die je aangeleverd krijgt van je leverancier aan en voeg je er desnoods eigen informatie aan toe. Dit is arbeidsintensief, maar wel de moeite waard, omdat je je onderscheidt.

Oplossing 2: gebruik de rel=”canonical” tag

Dit lijkt heel technisch en het is inderdaad een technische oplossing, maar vaak wel eenvoudig te realiseren. Gebruik de HTML-tag rel=”canonical” wanneer een pagina niet de oorspronkelijke pagina is. Wanneer er al een andere pagina is met dezelfde inhoud, hoort de pagina die dubbele inhoud creëert met rel=”canonical” te verwijzen naar het origineel. Je websitebouwer of webdesigner kan je hierbij helpen. Als je een WordPress website hebt en de Yoast SEO WordPress plugin gebruikt, kun je via Yoast een rel=”canonical” toevoegen aan je pagina.

Dit zorgt ervoor dat alle (SEO-)waarde van de dubbele pagina wordt overgedragen aan het origineel. Wanneer jij dus iets herplaatst, zul je er dus niet makkelijk mee in de zoekresultaten verschijnen. Andersom geldt: als een artikel van jouw hand wordt herplaatst met een rel=”canonical”-tag, profiteer je daarvan. De nieuwe pagina draagt waarde van inkomende links over aan jouw pagina.

Oplossing 3: bouw aan jouw eigen autoriteit

Uit het verhaal van mijn eigen blogs op mijn website en Marketingmed/IMU blijkt al dat autoriteit van de website ook een factor is. Zorg er dus voor dat je jouw eigen autoriteit vergroot. Schrijf ijzersterke artikelen waar je zelf ook naar zou linken, promoot je eigen content en werk eventueel actief aan het verkrijgen van backlinks.

Maak jij je nog zorgen om duplicate content op jouw website?

Problemen met duplicate content? Je kunt ze oplossen. Officieel is het geen SEO-probleem. Aan de andere kant is het oplossen van dubbele inhoud wel een typische klus voor je SEO-specialist. En omdat het wel invloed heeft op je posities in de zoekmachines, is het ook logisch om het wel onder SEO-issues te scharen.

Wat mij betreft is het simpel: duplicate content is is vrij eenvoudig te voorkomen of te verhelpen. Over aan jou: ervaar jij last van duplicate content? Heb je nog vragen of heb je opmerkingen? Laat jouw reactie hieronder achter.

52 antwoorden
  1. pascal
    pascal zegt:

    Hallo Nathan,
    Dank je wel voor deze info. Ik heb de SEO plugin van Yoast geinstalleerd maar zie niet zo meteen waar ik dat ‘rel=canonical’ kan invullen ??? Ik zie wel een Canonical URL, moet ik daar iets mee?
    Dank voor je reactie, Pascal

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Pascal. De ‘rel=”canonical”‘ vind je in de Yoast plugin onder het tabblad ‘Geavanceerd’.
      Er zijn sites/pagina’s waar een canonical in staat die verwijst naar dezelfde pagina. Dit kan geen kwaad. Daar zou ik me dan ook niet druk om maken. Het wordt pas zaak om wat te doen wanneer iemand anders jouw content “steelt” en geen canonical-verwijzing maakt, of jij dus op een of andere manier dubbele pagina’s op je website creëert.
      Heb je zo antwoord op je vragen?

      Beantwoorden
      • pascal
        pascal zegt:

        Hi Nathan,
        Bijna … Even concreet: stel ik heb zelf 2 pagina’s (op 2 verschillende websites) die beide dezelfde content hebben. Pagina A op website WA is het ‘origineel’. Moet ik dan op pagina B op website WB bij ‘canonical URL’ invullen: http: //WA/A ?

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Klopt Pascal, je verwijst bij de kopie naar het origineel. Hiermee geef je aan dat die pagina alle credits krijgt en voorrang moet krijgen in de zoekresultaten. Je kunt er ook voor kiezen om de tekst aan te passen, zodat het geen echte duplicaat meer is en beide vertoond kunnen worden in de zoekresultaten. Houd er dan rekening mee dat je zo ongeveer 30% andere content hebt en zeker ook de inleiding/eerste alinea duidelijk wijzigt. Prima optie, mits het de essentie van het verhaal niet aantast. Én kans om met vrijwel hetzelfde stuk 2x te scoren in de zoekmachines! :-)
          Weet je zo wat je wilde weten?

          Beantwoorden
  2. jbobbink
    jbobbink zegt:

    Google haalt wel degelijk pagina’s uit de index op het moment dat deze niks toevoegen, vanwege bijvoorbeeld duplicate content. Daarnaast komt duplicate content je algehele “score” niet ten goede, bijvoorbeeld door verspilling van crawl budget. Wel degelijk een negatief effect op je SEO inspanningen dus.

    Beantwoorden
  3. robert
    robert zegt:

    Goedemiddag,

    interessant artikel.
    Hoe verklaren jullie tzorg.nl/voor-gemeenten/waar-is-tzorg-actief/overzicht-gemeenten/

    Hierbij zijn alle steden aangemaakt met daarachter per stad identieke content waar alle de plaatsnaam is aangepast. En ze scoren hiermee heel goed. meestal plaats 1. Google lijkt dit dus niet te negeren.

    Groeten,
    Robert

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Robert. Ik heb zelf wat onderzoek gedaan en zie weinig vermeldingen op plaats 1. Hangt natuurlijk af van welke zoekterm je gebruikt. En daar zit ‘m ook de crux: is het een zoekterm die daadwerkelijk (veel) gebruikt wordt door mensen of zit er weinig zoekvolume in? Een nummer 1-positie klinkt leuk, maar ook ik heb vele nummer 1-posities in Google, wanneer ik zoektermen invoer waar niet of nauwelijks op wordt gezocht en waar de concurrentie laag op is.

      Ik ben dus vooral benieuwd welke zoektermen het dan zo goed doen voor tzorg en of er onderzoek gedaan is naar het maandelijkse zoekvolume op die zoektermen.

      En als het gaat om de vraag waarom ze dan nog goed scoren met deze vrijwel identieke content: daar is geen eenduidig antwoord op te geven, want dat zal per zoekterm/resultatenpagina verschillen. Dat heeft onder andere met concurrentie te maken, die in dat geval mogelijk ook niet sterk is.

      Vraag is echter vooral: welke zoektermen gebruik je om deze stelling op te baseren?

      Beantwoorden
  4. Trader
    Trader zegt:

    Hallo Nathan,

    Ik heb een vraag. Ik heb een goedlopende .nl website over beurshandel, maar ik ontvang er weinig Belgische bezoekers op. Nu had ik het idee om de site, grotendeels, te kopiëren en er een aparte .be site van te maken om zo ook het Belgische publiek te bereiken. Beide sites zijn in het Nederlands en hebben een aantal identieke artikelen, maar de een is .nl en de ander .be. Ziet Google dat als duplicate content?

    Mvg

    Trader

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Goede vraag. Het antwoord is simpelweg: ja. Je hebt twee pagina’s met identieke inhoud. Dus is dat negatief voor je vindbaarheid. Oplossing: herschrijven. Hoeft echt niet helmaal herschreven te worden, maar wel verstandig om dit voor een deel te herschrijven. Denk aan de eerste en laatste alinea, wat regels in de andere alinea’s, koppen (headers) en afbeeldingen (inclusief titels en alt-tags).

      Jouw voordeel: Vlaams is op details toch subtiel anders dan Nederlands. Dus als je de teksten door een Vlaming laat redigeren, komen er wellicht betere teksten voor de doelgroep op. Op Marketingmed verscheen hier al een goed artikel over: https://marketingmed.nl/contentmarketing-nederland-versus-belgie/.

      Succes!

      Beantwoorden
  5. Maarten
    Maarten zegt:

    Hallo Nathan,

    Interessante post. Ik ben momenteel bezig met het inrichten van een webshop. Hiervoor geldt dat er zo’n 300 producten in de webshop te vinden zijn. Elk product heeft een korte, eigen omschrijving van +- een alinea. Echter is 80% van de advertentie gevuld met algemene productinformatie (bij nagenoeg alle producten hetzelfde). Wordt dit door Google ook bestempeld als internal duplicate content? Zo ja wat is handig om dit te voorkomen (alg. prod. info weghalen oid)?

    Vriendelijke groet,

    Maarten

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hallo Maarten,

      Zodra er wel duidelijke verschillen zijn, zal het niet direct als duplicate content worden beschouwd. Het product zal een andere naam hebben, de afbeeldingen zijn anders (heb je ook aan de titels en alt-tags van de afbeeldingen gedacht?) en zo zullen er meer verschillen zijn. Dus de zoekmachines zullen wel begrijpen dat het om andere content gaat. Natuurlijk is het altijd goed als je de variatie wat groter kunt maken, maar het is geen noodzaak.

      Als het gaat om 1 product met bijvoorbeeld kleurvarianten, zou ik niet iedere variant een nieuwe pagina geven, maar de klant de mogelijkheid geven om zijn variant te selecteren voor hij deze koopt. Het zou dan helemaal mooi zijn om die variant ook te zien te krijgen zodra deze wordt geselecteerd. Voor mij als klant is dat ook prettiger. Vind ik tenminste.

      En even los van het duplicate-contentissue: leer ook van de gevestigde partijen als Coolblue, die fantastisch werk leveren door niet enkel productspecificaties te leveren, maar vooral ook te vertellen wat ik eraan heb. Want hoewel het soms prettig is om te weten wat de technische specificaties zijn, lees ik toch echt liever wat dit voor mij als gebruiker betekent. En daarmee kun je uiteindelijk ook het duplicate-contentissue weer enigszins tackelen ;-)

      Kun je hier wat mee?

      Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Altijd mooi om dit soort aanvullingen te krijgen Sebastiaan :-)

      Overigens is er wel eens wat van mijn content gebruikt en herschreven en dat herkent Copyscape dan helaas nog niet. Het is dan ook geen duplicate content, maar wel inbreuk op het auteursrecht. Letterlijk overnemen is mijns inziens wel heel dom, maar ook als je (meerdere) artikelen herschrijft, val je eens door de mand.

      Hoe dan ook: goed om zelf zo te kunnen checken ;-)

      Beantwoorden
    • Renée Daniëls
      Renée Daniëls zegt:

      Handige linkjes, Sebastiaan! Ik schrok me wel rot bij de uitslag van Siteliner, totdat ik zag dat ‘ie werkelijk alle overeenkomende woorden checkte. Zoals de intro van mijn antwoorden op een reactie. ;-)

      De duplicate content die ik zelf veroorzaak, komt door het toevoegen van tags en het indelen van m’n blogs in categorieën. Het blog staat dus 1x onder z’n eigen url op de site, 1x onder de categorie én 1x onder iedere tag die ik eraan heb meegegeven. Tja, dan gaat ’t hard.
      Hoe voorkom ik dit?

      Groeten, Renée

      P.S.: bijna vergeten, maar leuk artikel, Nathan! :-)

      Beantwoorden
      • Nathan Veenstra
        Nathan Veenstra zegt:

        Dat verhaal van Siteliner is dus iets dat je met nuance mag betrachten. Dat is geen duplicate content, dat zijn overeenkomstige elementen. Niet zo spannend, tenzij het meer dan 75% overeenkomst tussen diverse pagina’s is.

        En dank voor je compliment Renée. Het belangrijkste is dat je er wat aan hebt. :-)

        Beantwoorden
  6. Graffikmonk
    Graffikmonk zegt:

    Leuk artikel Nathan. Ikzelf probeer steeds duplicate content te vermijden omdat ik het niet wil riskieren dat mijn SEO eronder lijdt.
    Natuurlijk kom je wel eens pagina’s tegen die min of meer hetzelfde onderwerp bevatten.

    Wat ik dan doe is, zoals je zelf zegt, enkele alinea’s veranderen van volgorde (wel rekening houdend met de flow van de tekst), wat afbeeldingen toevoegen, enkele woorden anders verwoorden etc.

    Na een analyse te hebben gedaan via de keyword tool probeer ik de meest gezochte keywords op te halen met de minste concurrentie en die keywords te integreren in de teksten met de nodige links naar andere interne (en externe) websites. Ik probeer er mij wel niet blind op te staren op die resultaten van de keywords, want dat klopt niet altijd.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Heel zwart-wit gezien is duplicate content geen SEO-issue ;-) In die zin dat het geen echte invloed heeft op SEO, maar dat het vooral een overweging is die de zoekmachine moet maken welke pagina deze als eerste vertoont. Twee keer hetzelfde tonen is logischerwijs geen optie.

      Ach, en wat zijn keywords nu helemaal? ;-) Schrijf gewoon wat je moet schrijven en dan komt vindbaarheid in veel gevallen ook wel. Ik heb een aantal artikelen geschreven die het prima doen in Google hoewel ik me daar echt niet op gericht heb. Sterker, achteraf gezien krijg ik op een artikel vooral een doelgroep binnen op mijn website die ik niet bedien met mijn diensten: particulieren.

      Het toont in ieder geval aan dat goed schrijven zonder focus op vindbaarheid ook gewoon werkt.

      Beantwoorden
  7. Judith Hompe
    Judith Hompe zegt:

    Hoi Nathan, Dank voor de link naar dit artikel in de Facebookgroep Durf te vragen over WordPress. Nog een vraag, een van mijn klanten schrijft het blog, het origineel dus, op een WordPress site en wil het graag op 2 plekken doorplaatsen, Beide plekken zijn geen WordPress sites, hoe regel ik het dan met de rel=”canonical” tag tag?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Goede vraag Judith. Die rel=”canonical” is in principe een stukje HTML-code. In iedere website wordt HTML gebruikt, dus geef door aan degene die het blog plaatst om in de headsectie een rel=”canonical” te plaatsen naar het oorspronkelijke artikel.

      De tag ziet er dan als volgt uit:

      • Nathan Veenstra
        Nathan Veenstra zegt:

        Hi John, als je het hebt over bijvoorbeeld herplaatsen van een artikel, zou ik maximaal 70% aanhouden. Volgens uitspraken van Google medewerkers zou het zelfs veel meer mogen zijn. De lokale landingspagina’s van dienstverleners, waarbij enkel de plaatsnaam wordt gewijzigd, lijken daarmee gewoon te kunnen, zonder als dubbele content te worden gezien. Of het echt een verstandige oplossing is, is een tweede.

        Beantwoorden
    • Tamara
      Tamara zegt:

      Hoi Nathan,
      Bedankt voor dit interessante artikel.
      Ik heb een website waar ik mijn diensten aanbied als fotograaf en portrettekenaar. Nu zit ik eraan te denken om een aparte website erbij te maken, iets specifieker gericht op mijn tekeningen. (als onderdeel van mijn algemene website). Nu wil ik hier unieke teksten voor gaan schrijven, maar dezelfde afbeeldingen zouden dan wel op die site komen. Als ik de bestandsnamen en de titel/ alt-tags verander, ziet Google dit dan ook als duplicate content?
      Alvast bedankt.

      Vriendelijke groet,

      Tamara

      Beantwoorden
      • Nathan Veenstra
        Nathan Veenstra zegt:

        Het snelste en makkelijkste antwoord is: nee. Zeker niet als je de bestandsnamen en titels/alt-teksten (eigenlijk ‘alt attributen’, zeker niet alt-tags, want het zijn technisch gezien geen tags) anders maakt.

        Bedenk ook dat veel webshops met elkaar concurreren op afbeeldingen, omdat ze vaak afbeeldingen gebruiken die de leverancier aanlevert. Ik vraag me af of er webshops zijn die de bestandsnaam dan aanpassen. Wie weet sta je straks gewoon met meerdere afbeeldingen in Google Images en haal je er alleen maar extra klanten mee. :-)

        Duidelijk zo?

        Beantwoorden
    • Michiel
      Michiel zegt:

      Duplicate content is een lastig SEO-probleem. Over de negatieve effecten is wel de nodige onenigheid. Google kan zelf al veel afhandelen en in veel gevallen ondervind je er weinig hinder van. Maar op de site van Moz schrijven ze weer wel dat door duplicate content “site owners can suffer rankings and traffic losses”. En Gary Illyes gaf op Twitter aan dat duplicate content “burns crawl budget and may dilute signals”. Google zelf geeft op de supportpagina’s aan dat duplicate content kan leiden tot lagere rankings of verwijdering uit de index “In de zeldzame gevallen waarin Google merkt dat dubbele inhoud wordt weergegeven met de bedoeling onze rangschikking te manipuleren en onze gebruikers te misleiden”. In dat laatste geval moet je het wel heel bont maken natuurlijk, maar goed :). Al bij al toch wel de nodige negatieve effecten kennelijk, dus het lijkt me beter duplicate content zo veel mogelijk te vermijden.

      Beantwoorden
    • Marloes
      Marloes zegt:

      Dankjewel voor deze goede tips! SEO is niet altijd even makkelijk en is vaak ook een beetje wazig. Toch leg je het nog zo uit zodat het makkelijk te begrijpen is.

      Beantwoorden
    • Ximaar
      Ximaar zegt:

      Heb 1x bewust iets op m’n eigen blog geplaatst en later op een ander blog omdat zij er om vroegen. Dat vond ik achteraf knap lastig met de reacties. Je krijgt dan een soort dubbele discussie, waarbij ik de enige ben die beide leest. Ben er om die reden niet zo happig op.

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] regelmatig. Wanneer je complete lappen tekst ‘citeert’ kan Google dit als ‘duplicate content‘ interpreteren en jouw site lager laten eindigen in de zoekresultaten. Daarnaast kunnen […]

  2. […] Maar ben jij de zoveelste dan zal Google dit zien als duplicate content. En dat wil je echt niet… lees dit blog maar eens. Dan kun je beter het bericht herschrijven of extra informatie aanvragen, zodat je een nieuw […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.