DuckDuckGo- dé nieuwe zoekmachine of kortstondige hype

DuckDuckGo: dé nieuwe zoekmachine of kortstondige hype?

Met veel bombarie werd begin januari 2016 bekendgemaakt dat de zoekmachine DuckDuckGo een enorme groei had doorgemaakt. Met verdubbelingen ten opzichte van 2014 was 2015 dus een succesvol jaar voor DuckDuckGo. Is dit dan eindelijk een serieuze concurrent voor het almachtige Google? Laten we de feiten eens bekijken.

Twee keer zoveel zoekopdrachten voor DuckDuckGo

In december 2015 bereikte DuckDuckGo maar liefst twee keer zoveel gebruikers als in december 2014. Dat is natuurlijk nieuws. Persbericht, blog, aandacht. Maar wat staat er nu echt in het bericht? “Gemiddeld 10 miljoen zoekopdrachten per dag”. Dat betekent ongetwijfeld meerdere zoekopdrachten per gebruiker (gemiddeld genomen) en dus minder dan 10 miljoen gebruikers per dag. Is dat veel?

Aantal zoekopdrachten per dag op DuckDuckGo

Veel zoekopdrachten?

Zijn 10 miljoen zoekopdrachten per dag veel? In absolute zin zeker. Al kreeg je minder dan een cent per zoekopdracht, je werd lachend rijk. Relatief gezien is het echter niet heel spannend. De grote concurrent die wereldwijd het grootste marktaandeel heeft -Google ja, wie anders?- verwerkt bijna 3,5 miljard zoekopdrachten per maand. En ook bij Google stijgt het aantal zoekopdrachten per maand nog. Dus DuckDuckGo heeft een relatief mooie groei doorgemaakt, maar in de juiste verhouding stelt het weinig voor.

Marktaandelen zoekmachines

De marktaandelen van de zoekmachines worden uiteraard continu gemonitord, zoals door Statista. Wie veruit het grootste marktaandeel heeft hoef ik je niet te vertellen. Wat echter wel interessant is, is dat in de overzichten van marktaandelen enkel de andere bekende zoekmachines worden meegenomen:

  • Bing
  • Yahoo
  • Baidu

Zijn de onderzoeken selectief of zijn de marktaandelen van de andere zoekmachines zodanig dat het geen nut heeft om ze op te nemen? Ik zou gokken op het laatste, maar durf er mijn geld niet op in te zetten. Ik heb er in ieder geval niet zomaar iets over kunnen terugvinden.

Wereldwijde marktaandelen zoekmachines januari 2010 - oktober 2014 via Statista

Marktaandeel DuckDuckGo: even rekenen

Vooropgesteld: ik ben geen rekenwonder. Sterker nog: ik heb zelfs nog even hulp van mijn vrouw ingeschakeld bij het volgende:

DuckDuckGo heeft dus gemiddeld 10 miljoen zoekopdrachten per dag verwerkt. Google 2,5 miljard, dat is 250 keer zoveel. Als Google dan een wereldwijd marktaandeel van 90,77% heeft (op het moment van schrijven), betekent dat voor DuckDuckGo 0,36% marktaandeel. Toch?

Dat is nog niet zo heel veel…

Laten we eerlijk zijn: 0,36% marktaandeel is niet echt heel spannend. En stel dat (ceteris paribus) DuckDuckGo in 2016 wederom het aantal zoekopdrachten verdubbelt. Wat betekent dat dan voor het marktaandeel? Dan wordt dat 0,72% en blijft daarmee dus nog onder de 1%. Maar daarmee kan DuckDuckGo nog wel groter worden dan Baidu.

Groter dan Baidu?

Goed, als ik dan toch alles in perspectief zet, mag ook gezegd worden dat DuckDuckGo wel groter kan worden dan de Chinese zoekmachine Baidu. Volgens de cijfers van Statista in ieder geval, want die geven een percentage van 0,68 voor Baidu in oktober 2015 aan. Baidu heeft ook wel eens rond de 1% gezeten, maar dit geeft wel aan dat bij voortzetting van de successen, DuckDuckGo wel zeker mag worden opgenomen in deze statistieken.

Waarom zou je DuckDuckGo gebruiken?

Een heel verhaal over een zoekmachine. En waarom? Wat maakt DuckDuckGo nu anders dan de andere zoekmachines? Ik neem een paar punten met je door.

Privacy

De enthousiastelingen roemen DuckDuckGo vanwege de privacy die ze ermee hebben. Althans: de privacy die DuckDuckGo verklaart aan de gebruikers. Volgens discussies die ik online vond, wordt er door DuckDuckGo in Chrome te gebruiken, nog altijd een en ander aan data van je vergaard. Maar dat is een andere discussie. Je privacy kan een reden zijn om de andere zoekmachines niet te willen gebruiken en te kiezen voor DuckDuckGo.

Advertenties

Bij de zoekresultaten in DuckDuckGo komen (tot nu toe) minder advertenties voor dan in de andere zoekmachines. Of dat beleid is, of de onbekendheid van de zoekmachine en daarmee weinig interesse vanuit adverteerders, is de vraag. Voor mensen die een hekel hebben aan advertenties in ieder geval goed nieuws.

Geen tracking

Deels komt dit voort uit het eerder genoemde privacystatement, maar wel goed om nog apart te benoemen: de websites die je vanuit DuckDuckGo bezoekt, ontvangen niet je IP-adres en andere data, waarmee ze via een tracking cookie advertenties op je af kunnen vuren waarmee ze je terug willen lokken. Hoewel daar wat mij betreft niet per se iets mis mee is, snap ik ook het irritatiegehalte van deze remarketingadvertenties. Wat ik gelezen heb, is dat je daarvoor ook vooral zelf instellingen moet wijzigen betreffende cookies en dat je vooral geen browsers als Chrome en Internet Explorer moet gebruiken.

Meer over DuckDuckGo en privacy vind je in dit artikel van Computertotaal.

En verder?

En verder? Verder niets eigenlijk. Verder is DuckDuckGo een zoekmachine die zo op het eerste gezicht zoekresultaten geeft zoals Yahoo en Bing die geven. Of DuckDuckGo een eigen algoritme gebruikt, of net als Yahoo gebruik maakt van de techniek van Bing, is me niet duidelijk. Bij de ene zoekopdracht krijg ik dezelfde zoekresultaten als in Bing, bij de andere niet. Er zijn wel veel overeenkomsten met Bing.

Niet de zoekresultaten die ik prettig vind

Eerlijk gezegd vind ik geen enkele zoekmachine zulke relevante zoekresultaten geven als Google. Ook bij DuckDuckGo krijg ik niet echt alleen maar relevante webpagina’s in de SERPs. En de opmaak, ach laten we het op smaak houden, maar grijze letters op een witte achtergrond vind ik niet heel erg geslaagd 😉 .

Wel bijzonder

Wat wel bijzonder is aan DuckDuckGo, is dat de zoekresultaten niet worden weergegeven op meerdere pagina’s, maar dat er gebruik gemaakt wordt van de infinite scrolling-techniek. Of dat heel handig is, is persoonlijk. Je skipt in ieder geval niet even heel makkelijk naar resultaat nummer 100…

De handleiding voor DuckDuckGo

Op Linkedin stuitte ik op een discussie over DuckDuckGo naar aanleiding van het bericht over het stijgende marktaandeel. Hierin werd aangegeven dat het een zoekmachine met een handleiding is. En eerlijk: als je een handleiding nodig hebt voor een zoekmachine, ga je die zoekmachine dan nog wel veel/snel/gemakkelijk gebruiken?

DuckDuckGo discussie op LinkedIn

DuckDuckGo bestaat langer dan je denkt

DuckDuckGo staat sinds enkele jaren meer in de belangstelling, maar bestaat al langer. De zoekmachine is in 2008 opgericht en de oprichters hebben in 2009 besloten jouw privacybescherming voorop te stellen. Dat er pas nu echt belangstelling voor DuckDuckGo is, heeft ongetwijfeld te maken met de wereldwijde discussie over privacy op internet, die in 2013 op gang gekomen is. Dat DuckDuckGo groeit, is wat mij betreft wel prima uit het oogpunt van concurrentie.

Heb jij DuckDuckGo al gebruikt? Wat is jouw ervaring met, of je mening over DuckDuckGo? Is het een serieuze concurrent voor de bestaande zoekmachines of een kortstondige hype?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *