DTG maakt websites voor ondernemers: goed gevonden of zijn er nog adertjes onder het gras?

Een website van DTG – goed voor ondernemers?

Sinds het najaar van 2013 promoot DTG hun websites met ondernemers die een website bij hen hebben afgenomen. Mooie verhalen van schoenhersteller Mo over zijn posities in Google en fysiotherapeut Hans over hun door DTG gemaakte websites. Maar zijn die websites zo goed als de reclames je willen doen geloven? Lees verder om de verrassende ontdekkingen te lezen die ik deed door alles grondig te onderzoeken.

DTG: van telefoongids naar websites voor ondernemers

Voor wie de geschiedenis van DTG niet kent: DTG staat voor “De TelefoonGids”. Je kent dit bedrijf omdat ze jarenlang een centimeters dik boekwerk met telefoonnummers op je deurmat lieten vallen. Door internet nam de markt voor gedrukte gidsen af en in 2008 nam De Telefoongids concurrent Gouden Gids over. Tegenwoordig worden beide gidsen gecombineerd uitgegeven, al bleek uit onderzoek van RTL Nieuws in 2012 dat destijds al 80% van de mensen die de gids ontving, deze niet gebruikt.

DTG - van de Telefoongids en Gouden Gids naar websites voor ondernemers

Kort gezegd zijn er 3 aanleidingen voor DTG, zoals de uitgever sinds 2012 heet, om in te zetten op online marketing:

  1. Afname van de oplage van De Telefoongids & Gouden Gids
  2. Afname van daadwerkelijk gebruik van De Telefoongids & Gouden Gids
  3. Toename van het gebruik van zoekmachines in plaats van online (!) telefoongidsen.

Steeds meer mensen geven aan geen behoefte te hebben aan een fysieke gids, dus de oplage neemt af. Resultaat: minder inkomsten, want er kan minder gevraagd worden voor betaalde vermeldingen. Uit het eerder genoemde onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat degenen die de gids nog wel ontvangen, deze ook nauwelijks gebruiken. En het moge duidelijk zijn dat je vaak sneller uit bent door even te googelen op een bedrijf of dienst waarnaar je op zoek bent. Eerst een online of papieren telefoongids of bedrijvengids opzoeken.

Nieuwe focus op online marketing

Dus moest DTG iets anders doen. De focus lag natuurlijk al lang op ondernemingen; aan de particulieren verdienden ze niets. Onder het mom: we helpen ondernemers al vele jaren om vindbaar te zijn, heeft het bedrijf zich getransformeerd naar een onlinemarketingbedrijf. En ze profileren zich met websites voor ondernemers. Met tv-spots met daarin schoenhersteller Mo en fysiotherapeut Hans, heeft DTG zich gepositioneerd als websitebouwer voor ondernemers.

Van AdWords naar websites voor ondernemers

Dat DTG als specialisten in adverteren (de telefoongids dreef op advertenties) zich ging toeleggen op online adverteren, zoals AdWords, is heel logisch. Dat ze op zoek zijn gegaan naar andere diensten en producten, die in het verlengde liggen van wat ze deden is niet minder logisch. Als ze dat niet hadden gedaan, waren ze uiteindelijk een keer failliet gegaan. Dus kwamen ze met “websites voor ondernemers”. Maar wat mag je verwachten van een website van DTG?

Wie gebruikt er nu “Schoenherstellers”?

Na de eerste tv-spot van DTG met Bak restaurants in de hoofdrol, kwam de spot van schoenhersteller Mo. Mo zegt in deze spot: “Als je zoekt op ‘schoenherstellers’, dan kom je bij mij uit”. Maar wacht even: “Schoenherstellers”? Wie gebruikt dat woord? Ik pleit zoals iedereen weet voor eerlijk advies en gedegen zoektermen-onderzoek. Dus ben ik gaan kijken naar het zoekvolume van een aantal zoektermen:

Alternatieve zoektermen schoenherstellers - doet DTG goed zoekwoordenonderzoek voor ondernemers?

Je ziet heel duidelijk: “schoenmaker amsterdam” is relevanter. Allereerst omdat het een veel concretere, (bijna) transactionele zoekopdracht is. Maar niet in het minst omdat er meer zoekvolume op zit. En vergeet niet, “schoenherstellers” is een vakterm. Dat mag ook wel blijken uit de automatische suggesties in Google:

Schoenhersteller of schoenmaker? Maakt DTG wel de juiste keuzes voor zoektermen voor hun klanten?

Overigens wordt Mo prima gevonden op “schoenmaker” wanneer je in Amsterdam bent (gepersonaliseerde zoekresultaten op basis van locatie). Ook op “schoenmaker amsterdam” word Mo goed gevonden. Wel jammer dat voor de laatste zoekterm geldt dat DTG niet liever een klant bovenaan ziet dan haar eigen website 😉

Meesterschoenmakers positie 2 in Google

Mijn bezwaren tegen de websites van DTG

Op zich nette websites hoor, die websites van DTG. Kun je niet veel van zeggen. Maar ik heb zo mijn bezwaren. Wat je wat mij betreft móet weten als ondernemer, is dat wat DTG niet zegt over hun websites. Of wat je op de website moet ontdekken:

Lijkt goedkoop, is het niet

Vanaf € 29 per maand stond er prominent op de website van DTG vermeld. Hiervoor zijn ze DTG websites voor ondernemers mijn bezwaren: de prijsinmiddels op de vingers getikt. Hierover schreef Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law al een uitgebreid artikel. Kort gezegd: DTG rekent opstartkosten van € 799  899* waarvoor je een website van 3 pagina’s krijgt. Je zit in ieder geval een jaar aan ze vast, wat 12 x € 29 = € 348 aan kosten bovenop de ‘opstartkosten’ oplevert.

Dit betekent dat je 1147 1247* betaalt voor een simpele(!) website. 3 pagina’s, wil je er meer, dan betaal je dus ook meer. En vrijwel alles van de bij DTG inbegrepen opties zouden wat mij betreft standaard moeten zijn bij een website:

  • CMS
  • Zoekmachineoptimalisatie
  • Responsive webdesign
  • e-mailadres(sen)
  • Contactformulier
  • Online rapportages (Google Analytics)

Wil je echter meer dan die standaard 3 pagina’s, dan betaal je dus ook meer. Onderstaande screenshot komt uit de rekenmodule die DTG in 2014 gebruikte:

DTG websites - wil je meer, betaal je meer

Wil je meer, betaal je meer voor je website bij DTG: € 99 per pagina.

Een pagina erbij? Tel maar even € 99 bovenop het bedrag. Een beetje website bevat zeker 5 pagina’s, inclusief de homepagina en de contactpagina. Een snelle rekensom levert dan een prijskaartje van € 1345 1445* op. Wil je meer e-mailadressen? Je mag een offerte aanvragen. Voel je de bui al hangen? Ik wel.

*Sinds de publicatie van dit artikel in oktober 2015 is het starttarief van de DTG websites verhoogd met €100.

Teksten zijn inclusief bij DTG websites

Oké, voor dat bedrag levert DTG ook de teksten op voor je website. Voor een website inclusief teksten lijkt de prijs prima. Echter: de eerste website uit het portfolio dat ik bezocht, bevatte wel een behoorlijk aantal fouten in de teksten. Hoewel voor de gemiddelde Nederlander mogelijk niet storend, vind ik dat spatie-, type- en spelfouten bij een dergelijk grote aanbieder niet zo veelvuldig mogen voorkomen.

Teksten zijn inbegrepen bij DTG websites. Type- en spelfouten echter ook!

Teksten zijn inbegrepen bij DTG websites. Type- en spelfouten echter ook.

Prijzen per 2017: nog meer betalen

Update: in 2017 gelden ineens heel andere tarieven. Het hierboven vermelde rekenmodel wordt daardoor behoorlijk anders. De prijs voor enkel de website is nu  € 1849,-. Dit betekent dat je met het rekenmodel van hiervoor, aangepast naar de prijzen van 2017 uitkomt op € 2197 

DTG websites zijn in een paar jaar fors duurder geworden

Ben je dan klaar voor dat bedrag?

Zoals je ziet, krijg je voor dit bedrag een complete website. Hoewel, compleet? Het zijn 3 pagina’s, terwijl een beetje website er toch meer heeft. Wat als je meer pagina’s wilt? Dan betaal je gewoon meer. € 100 per pagina wel te verstaan. Je bent voor jouw website dus het volgende kwijt:

  • 3 pagina’s: € 2197
  • 4 pagina’s: € 2297
  • 5 pagina’s: € 2397
  • 6 pagina’s: € 2497

Hoewel ik het niet kan terugvinden, vermoed ik dat dit wel inclusief hosting is. En een beetje hosting kost je al gauw € 15 tot € 20 per maand. Dus betaal je bij DTG zo’n € 10 tot € 15 extra voor… ja, voor wat eigenlijk? En vooral: wat wanneer je je overeenkomst met DTG beëindigt?

Wat mij verder opvalt

Het prijzenverhaal mag wel duidelijk zijn. Wat krijg je voor dat geld? Is zo’n website het geld echt waard? Dit is wat mij opvalt aan de DTG websites die ik onderzocht.

3 conversiemissers

Als je mijn blogs regelmatig leest, weet je dat ik me naast SEO (met name de content-variant) bezighoud met conversie. Je website moet per slot van rekening ook wat opleveren. Drie zaken die hiervoor wat mij betreft relevant zijn, gaan mis bij vrijwel alle DTG websites die ik heb bekeken:

  1. De tagline: dankzij de tagline weet de bezoeker of zij/hij bij jou aan het juiste adres is voor wat hij/zij zoekt. Vele van mijn vakgenoten (waaronder Aartjan van Erkel en Meta Groot Antink) pleiten ook voor de tagline. Waarom zet DTG deze niet bij al hun klanten in?
  2. De banaan: weer zoiets waar al die vakgenoten van mij voor pleiten; een duidelijke knop met call to actionDat is tenminste hoe ik ‘de banaan’ in het kort omschrijf. Ik zie wel buttons, maar die vallen vaak niet op en zullen dus minder effectief zijn dan de banaan die ik zou adviseren.
  3. Gebruik van sliders en grote banners: veel van de DTG websites maken gebruik van sliders (ook wel carrousels genoemd). En laat het nu bewezen zijn dat die beduidend minder conversie opleveren dan statische afbeeldingen. Ook de veel gebruikte grote statische afbeeldingen zijn conversiekillers. Beeld is nodig, dat zal ik niet ontkennen, maar wanneer daardoor de relevante informatie (lees: tekst) niet direct te lezen is, haken je bezoekers ook snel af.

Ik vind de websites wel veel op elkaar lijken

Wanneer je het portfolio van DTG bekijkt, moet je wel opvallen dat de opmaak van de meeste websites heel erg op elkaar lijken. De plaats en opmaak van het menu, de wijze van het gebruik van de visuals. Het lijkt wel alsof je website alleen maar een horizontaal menu boven de banner of slider mag hebben. Om maar een voorbeeld te noemen.

Duidelijke overeenkomsten in opmaak van DTG websites

Bijzonder matige tot slechte laadtijd

Laadtijd is cruciaal. Wat doe jij als je lang moet wachten tot een website geladen is? Binnen 3 seconden moet je website geladen zijn, zeker op mobiel. En dat weegt Google dan ook mee in jouw vindbaarheid. Laadtijd is dus een heel belangrijke SEO-factor. Hoe presteren de websites van DTG op dit gebied, vroeg ik me dan ook af.

Ik heb alle 4 de websites die DTG op hun website zet als “Projecten waar we trots op zijn” geanalyseerd in Google PageSpeed Insights en in GTmetrix. En ik kende toevallig nog 2 andere websites die door DTG gebouwd zijn, dus die heb ik ook door de tools gehaald. Ik werd er niet blij van. De best presterende website haalde 68/100 voor mobiel en 65/100 voor desktop.

Een voorbeeld van de PageSpeed voor een DTG website: 52/100 op mobiel; 61/100 op desktopIk heb 6 websites door deze tools gehaald, geen van allen haalden ze echt goede cijfers. Slechts 2 websites laadden volledig binnen 3 seconden en slechts 1 website had een paginagrootte van minder dan 1 MB. Groter is niet nodig, vertellen ervaren webbouwers mij.

Van de 14 PageSpeed scores (7 websites, score voor mobiel en desktop) waren er slechts 6 boven de 60. Alleen de website van schoenmaker Mo kwam boven de 70 uit. Dat zijn heel magere cijfers.

 

DTG websites worden nooit jouw eigendom

Stel: je steekt een bedrag van € 2197 (of meer; gebaseerd op de prijzen in 2017) in een eenvoudige website. Of zelfs meer in een uitgebreidere website. Na een jaar concludeer je dat dit niet is wat je ervan had verwacht. Dan wil je je website misschien wel meenemen, maar ook zelf kunnen aanpassen. Dat is onmogelijk bij DTG.

In de algemene voorwaarden stelt DTG namelijk dat je een licentie hebt voor gebruik van de website. Het intellectuele eigendom is en blijft van DTG en wanneer je de overeenkomst beëindigt, mag je de website niet meer gebruiken. En zo wordt die website eigenlijk steeds duurder, want je blijft per maand €29 aan DTG betalen.

Een DTG website wordt nooit echt van jou

Jouw DTG website wordt steeds duurder

Je betaalt dus sowieso € 2197 (minimale prijs 2017) voor je website (opstartkosten + 1 jaar maandelijks tarief voor 3 pagina’s). Meer pagina’s is meer betalen, nog even afgezien van andere opties:

  • afsprakenplanner
  • pagina’s in het Engels
  • extra e-mailadressen

Voor alle extra’s betaal je ook extra. Jouw website wordt dus steeds duurder bij DTG. Voor het uiteindelijke bedrag heb je een stevige website in een open source CMS, zoals WordPress, Joomla of Drupal. Zelfs  teksten laten schrijven door een ervaren (SEO-)copywriter wordt nu interessant en niet per se veel duurder.

Het voordeel van die open source CMS’en is dat je bij overstap naar een andere webdesigner veelal zo de draad weer oppakt. Uiteraard afhankelijk van de afspraken over eigendom met de webdesigner.

Nieuwe website? Nieuwe content!

Heb je een DTG website en zeg je de overeenkomst op? Dan ben je ook de content kwijt. Althans, de content die zij hebben aangeleverd. Het auteursrecht ligt sowieso altijd bij degene die een werk gemaakt heeft, of dat nu tekst is of foto’s zijn. En aangezien DTG erop gebrand is om die teksten voor je te schrijven, begin je in de meeste gevallen dus weer bij nul. Snap je nu waarom ze graag zelf de teksten voor je aanleveren? Het klinkt gemakkelijk, maar zo houden ze jou wel vast als klant.

Voorwaarden DTG website: contentlicentie

DTG versus andere aanbieders

Zoals ik al aangaf zijn de websites zelf netjes, daar valt weinig op aan te merken. En of je nu liever wat meer beeld op je website ziet dan goed is voor je conversie, mag je zelf weten. Maar als je die -toch forse- investering in een nieuwe website doet, zorg dan voor vergelijkingsmateriaal. Vraag meerdere offertes aan en laat vooral uitleggen welke keuzes gemaakt worden en waarom. Valt je keuze dan op DTG? Prima, als het maar echt een bewuste keuze is voor wat je wordt aangeboden. En zorg dat je vooral duidelijkheid krijgt over voorwaarden, extra kosten en dergelijke.

Aanvulling juni 2017: ook communicatiebedrijf KPN biedt tegenwoordig websites aan. Lees het artikel van Lamper Design over een website laten maken door KPN WebsiteCoach en ontdek of zij het beter doen dan DTG 🙂

Heb jij een mening? Of heb je ervaring met websites van DTG? Deel je verhaal hieronder, ik ben benieuwd!

8 antwoorden
  1. Charlotte
    Charlotte zegt:

    Voor het bedrag dat je bij DTG moet neerleggen en wat je er vervolgens voor krijgt (en hoeveel inspraak je zelf hebt, kun je ook een prima andere webbouwer inhuren. Zeker als je ziet hoe de sites eruitzien. Daar kun je voor weinig prachtige wordpress themes/templates voor krijgen die niet eens duur zijn. De meeste mensen die mogelijk voor DTG kiezen, zullen bovendien niet al te specifieke wensen hebben.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Helemaal mee eens Charlotte. Je krijgt een eenvoudige website, voor meer moet je extra betalen en voor het bedrag dat je dan kwijt bent heb je bij een goede webbouwer een maatwerk website op basis van open source CMS.

      Beantwoorden
  2. Kees Lamper
    Kees Lamper zegt:

    En als je eenmaal binnengehaald bent met hele mooie verhalen? Dan zit je er in ieder geval minimaal een jaar aan vast. En je accountmanager is opeens twee maanden op vakantie. Daar heb je de afspraken mee gemaakt dus bij hem moet je wezen met vragen!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dit sluit wel aan bij de verhalen die ik meekrijg over de verkoopwijze van vertegenwoordigers van DTG. Helaas willen de mensen die dit soort ervaringen hebben, hier niet met mij over praten voor een mogelijk volgend blog. Ook niet anoniem.

      Ik heb een vermoeden hoe dit zit en waarom. Maar zolang ik geen bevestiging krijg, is het helaas gissen.

      Beantwoorden
  3. Mark van den Ing
    Mark van den Ing zegt:

    Hi Nathan,

    we hebben het hier wel eens over gehad, vlak voordat ik ons Sitezilla concept in de markt ging zetten. Als je ons concept afzet tegen dat van DTG, hoe ziet er dat vanuit jouw perspectief dan uit? Ik ben erg benieuwd naar je visie daarop, ik ben namelijk van mening dat wij klanten veel meer bieden dan DTG en dat tegen een scherpere prijs.

    Mark
    Sitezilla

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hi Mark,

      Gebaseerd op wat ik over Sitezilla weet, is Sitezilla zonder twijfel een betere oplossing. Kort de voordelen ten opzichte van DTG:

    • Lagere opstart- én maandkosten
    • Meer dan 3 webpagina’s
    • Meerdere e-mailadressen
    • Enige “nadeel” zou kunnen zijn dat er geen teksten bij geleverd worden en de klant hierin dus zelf moet voorzien. Voordeel daarvan is dat je geen geschil kunt krijgen over het auteursrecht van de teksten.

      Wat ik bij Sitezilla (nog) niet zie is hoe het zit wanneer de klant het abonnement beëindigt. Kan deze de website dan wel gewoon blijven behouden of is er (al is het in bepaalde gevallen) nog een afkoopsom vanwege auteursrecht op het ontwerp? Of is de gehele website dan -net als bij DTG- verdwenen?

      Dat laatste lijkt me niet, jou kennende. Het voordeel van Sitezilla is namelijk dat het op WordPress draait en dus zo mee kan naar een andere partij als de klant dat wil…

      Beantwoorden
  4. Joeri
    Joeri zegt:

    Als je zo’n bedrag investeert mag je toch wel hopen dat je de daadwerkelijke eigenaar bent van de website. In hun ogen blijkbaar niet. Schandalig als je het mij vraagt.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Sterker nog Joeri, als je goed doorrekent, wordt je website alleen maar duurder zolang je bij DTG zit. Een eenvoudige website van 3 pagina’s kost je:

      voor 1 jaar €1147
      voor 2 jaar €1495
      voor 3 jaar €1843
      voor 4 jaar €2191

      En tel zo maar door. Heb je een serieuze website van (in ieder geval) 5 pagina’s, dan wordt het:

      voor 1 jaar €1345
      voor 2 jaar €1693
      voor 3 jaar €2041
      voor 4 jaar €2389

      Betekent wel dat je een starttarief hebt, waar ieder jaar € 348 bij komt. Mits je niet nog één of meer e-mailadressen erbij wilt, want dan betaal je €12 per jaar meer…

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.