Hoe goed werkt DTG netwerkprofiel voor jouw lokale vindbaarheid?

Hoe werkt DTG Netwerkprofiel voor jouw lokale online vindbaarheid?

DTG bood het Netwerkprofiel aan Nederlandse ondernemingen aan voor lokale online vindbaarheid. Ze hadden daar een video-advertentie online voor lopen, waardoor ik meer over dit product wilde weten. De video die ik te zien kreeg klopte best prima in het begin. En dan zoek ik graag uit hoe zoiets werkt en welke overwegingen je heb om dit al dan niet te doen. En wat dat dan kost.

In 2020 veranderde DTG de naam naar Youvia en sinds die tijd heet deze dienst ‘Bedrijfsprofiel’.

Belangrijk om jouw online vermeldingen te beheren

De kern van de boodschap in de video was: het is belangrijk om jouw online vermeldingen te beheren. Klopt. En het kost tijd. Klopt ook. Dan zeggen ze dat het “kennis vergt”. Dat is naar mijn mening maar ten dele waar. Als jij weet dat je online vermeldingen -ook bekend als citations- consistent moeten zijn en dat zelf goed bijhoudt, ben je al goed op weg. Daarover schreef ik eerder al het artikel ‘Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google‘.

Er komt zeker het nodige bij kijken

Youvia/DTG heeft groot gelijk dat ze een dienst aanbieden die hierop inspeelt. Het beheren en bijhouden van deze vermeldingen kost tijd en enige kennis. Met het hiervoor genoemde artikel weet je echter al genoeg en kun je al best wat zelf doen. Dit Netwerkprofiel/bedrijfsprofiel zal zeker voor enkele ondernemers en ondernemingen een uitkomst zijn. Alleen: is het het prijskaartje waard?

Wat kost het?

De kosten van het Netwerkprofiel stonden netjes online vermeld. Via Oplossingen > Lokale online vindbaarheid vond je de pagina waarop ook de prijs stond. Het kostte € 38,50 € 41 per maand (terwijl ik dit artikel schreef was de prijs alweer gestegen). Dat betekende dat je op jaarbasis € 462 € 492 kwijt was.

Het Youvia Bedrijfsprofiel kost € 42 en komt op 504,- per jaar. Ook dat staat gewoon op de website onder Producten > Bedrijfsprofiel op netwerk.

Tarief DTG Netwerkprofiel - 2018

Daar staat trouwens ook dat het Bedrijfsprofiel meer is dan enkel het bijhouden van je online vermeldingen, laat dat wel duidelijk zijn. Zo kun je ook reviews van klanten bekijken en doorplaatsen en krijg je een socialemedia-dashboard. Of dat voor iedere MKB-onderneming nuttig is, is wel de vraag.

Is het dat waard?

Of dat het waard is, bepaal je zelf. Het aanmelden op bedrijvengidsen en het aanpassen van gegevens op die bedrijvengidsen kost je al snel 10 minuten per bedrijvengids. Soms wat meer, soms wat minder. DTG belooft jouw bedrijfsgegevens op 30+ sites en apps te beheren. Dat is dus al snel een uur of 5 aan werk. En je krijgt er dus ook de andere diensten nog bij. Dus: gelijk maar doen dan? Of is er nog meer waar je rekening mee moet houden?

Hoe vaak moet er iets worden aangepast?

Vraag jezelf in ieder geval af hoe vaak er iets moet worden aangepast. Je blijft namelijk betalen voor het Netwerkprofiel, waardoor de kosten dus wel flink oplopen:

  • 1 jaar: € 492
  • 2 jaar: € 984
  • 3 jaar: € 1476

En ga zo maar door. Wanneer jouw onderneming 10 jaar gebruikmaakt van deze dienst, geef je hier al zo € 4.920 voor uit (mits de prijs hetzelfde blijft). Dus rijst de vraag: kun je opzeggen en wat gebeurt er dan?

Wat gebeurt er als je jouw Netwerkprofiel opzegt?

DTG werkt voor deze dienst samen met Yext, een partij die het beheer van citations geautomatiseerd heeft. Zowel aan het geautomatiseerd beheer van jouw citations als aan het opzeggen van deze dienst kleven nadelen. Specialist in lokale online vindbaarheid Whitespark heeft beide uitgezocht. Bij aanmelding zijn er de volgende zaken om rekening mee te houden:

  1. Problemen door dubbele vermeldingen
  2. Inconsistente vermeldingen die niet worden opgelost

Problemen door dubbele vermeldingen worden niet standaard opgelost in dat pakket. Meer hierover in het uitgebreide artikel van Whitespark over het aanmelden bij Yext.

Als je opzegt, krijg je met het volgende te maken:

  1. Vermeldingen worden teruggezet naar oude, inconsistente bedrijfsgegevens
  2. Aangemaakte vermeldingen worden verwijderd

Opzeggen kan dus nadelige effecten hebben. Daarbij vraag ik me overigens ook af of je als onderneming zelf (weer) beheer kunt krijgen over je vermeldingen. Voor alle details over het opzeggen van Yext (en daarmee ook het Netwerkprofiel van DTG) lees je in het uitgebreide onderzoek van Whitespark over het opzeggen van Yext.

Wat zijn de alternatieven?

Je kunt natuurlijk kiezen voor het gemak van het Netwerkprofiel. Is dat het geld waard? Dat ligt aan hoe jij je organisatie hebt ingericht. En of je baat hebt bij de andere diensten die daarbij in zitten. Dat kan voor sommige ondernemingen de € 492 per jaar best waard zijn. Zeker als je ook gebruik maakt van de extra tools die je erbij krijgt. En mits die prijs niet in korte tijd enorm stijgt, zoals dat bij de websites van DTG gebeurde. Wat zijn je andere opties?

1. Zelf je online vermeldingen beheren

Deze optie zou ik je eerlijk gezegd als eerste aanraden. Zorg gewoon dat je zelf je online vermeldingen beheert. Houd het goed bij, bijvoorbeeld in een Excelbestand en zorg ervoor dat je de inloggegevens die je bij de meeste van de bedrijvengidsen moet aanmaken ook (veilig) opslaat voor eventuele wijzigingen in de toekomst. Nadeel: het kost flink wat tijd, want je moet dus logins aanmaken, alles invullen en vaak zelfs nog verifiëren. 10 tot 15 minuten voor het aanmaken van 1 vermelding is helemaal niet zo gek. Voordeel: je bent niet afhankelijk van anderen en het kost je alleen je tijd.

2. Besteed het uit aan een specialist

Natuurlijk kun je dit ook uitbesteden aan een onlinemarketingbureau of andere specialist. Voorwaarde vind ik dan wel dat je ook dan een overzicht hebt van alle vermeldingen in een spreadsheet of ander document. En dat je zelf ook weer toegang kunt krijgen tot de beheeromgeving (dus kunt inloggen) om wijzigingen door  te voeren wanneer dat nodig is.

Waar moet je sowieso rekening mee houden?

Wanneer je zelf je online vermeldingen (citations) bijhoudt, is het goed om te zorgen dat je een overzicht hebt van al die vermeldingen. En als een specialist het voor je doet, vind ik persoonlijk dat die jou ook een net overzicht aan te leveren. Hoe je het bijhoudt, mag je natuurlijk zelf bepalen. Ik zou zelf aanraden het in Excel te doen. Of een ander spreadsheetprogramma natuurlijk. Hierin houd je bij waar je aangemeld bent, zodat je ook gelijk weet waar je wijzigingen moet doorvoeren wanneer dat nodig is. En je kunt dan ook bijhouden of je wijzigingen hebt doorgevoerd.

Ik deed de profielcheck

DTG biedt een gratis profielcheck aan. Voor mij een leuke test om:

  1. Te kijken of ik het een beetje goed doe
  2. Te ontdekken welke bedrijvengidsen er in het Netwerkprofiel zitten

Ze zullen toch vooral aanstippen wat er in hun aanbod zit, dunkt me. Dus heb ik mijn eigen website er eens door gehaald om te kijken wat er dan uit komt. En zie: 27 verbeterpunten. Is dat reëel?

Profielcheck DTG voor Letterzaken met 27 verbeterpunten

Een mooie call to action-button met ‘Verbeter nu’, die je ongetwijfeld naar hun Netwerkprofiel leidt. Ik heb ‘m niet geklikt. Wel heb ik gekeken naar wat ze dan aan verbeterpunten aandragen en daarin zie ik een aardig aantal bedrijvengidsen die Amerikaans of Engels zijn:

Bij de profielcheck van DTG zie ik een aantal Engelse en Amerikaanse bedrijvengidsen voorbijkomen, waarschijnlijk dankzij Yext.

Op Yalwa heb ik trouwens bewust geen vermelding. Die was tot 2017 gratis, maar daar wordt nu € 4,95 per maand voor gevraagd. Mogelijk zitten die kosten bij het DTG Netwerkprofiel in, dat maakt de prijs weer iets schappelijker. Toch bepaal ik liever zelf of ik betaal voor de vermelding of niet. Maar hé, dat ben ik ;-)

Sommige bedrijvengidsen dus niet relevant

Ja, ik weet niet hoor, maar Brownbook en Navmii ken ik niet. En ik ben aardig op de hoogte van de bedrijvengidsen zeg maar. En wat onderzoek levert me voorlopig op dat je jouw bedrijf niet zelf kunt toevoegen aan Navmii. Brownbook zou nog aardig kunnen zijn, maar aangezien alles in het Engels is, zal jouw vermelding ook wel in het Engels moeten. En daar heb je voor Nederland toch alweer minder baat bij qua lokale vindbaarheid. Dat gaat toch echt op Nederlandse woorden.

En zo zijn er dus wel wat meer bedrijvengidsen die minder relevant zijn voor “ons Nederlanders”. Blijven er wat minder van die 30+ sites en apps over.

Aan jou de overweging

Je hebt nu volgens mij wel de informatie op een rijtje om zelf te kunnen bepalen of het Netwerkprofiel jouw (doorlopende) investering waard is. Heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen? Ik zie ze hieronder graag tegemoet.

7 antwoorden
  1. Rick van der Niet
    Rick van der Niet zegt:

    (1/4)
    Beste Nathan,

    Laat ik allereerst zeggen dat ik heel blij ben om te zien je het nut van consistente bedrijfsinformatie (en het Netwerkprofiel) ziet en dat je dit onder de aandacht brengt bij ondernemers. Ik wil nog wel graag een aantal zaken over het Netwerkprofiel verhelderen en toevoegen. Ten eerste, is het Netwerkprofiel meer dan alleen maar consistente ‘citations’. Met het Netwerkprofiel, kun je een consistente en rijke vermelding met een bedrijfsomschrijving, foto’s, openingstijden, trefwoorden (en meer) plaatsen op 30+ sites en apps. Daarmee biedt je niet alleen de consument alle informatie die nodig is om de juiste keuze te maken, je geeft de verschillende sites en zoekmachines ook alle informatie over jouw bedrijf zodat zij beter weten dat jouw bedrijf het juiste antwoord is op de zoekopdracht van de consument. Wil je iets wijzigen aan je vermelding (denk aan nieuwe foto’s, nieuwe trefwoorden, seizoensopeningstijden of andere feestdagen), dan heb je daar zelf controle over en wordt dat in real-time aangepast op de sites. Deze vermeldingen op de sites en apps zijn ‘geclaimd’ en dus afgeschermd om door anderen gewijzigd te worden. Zo heb je met het Netwerkprofiel zelf alle touwtjes in handen om met de juiste informatie gevonden te worden.

    Beantwoorden
  2. Rick van der Niet
    Rick van der Niet zegt:

    (2/4)
    Maar zoals je zelf ook aangaf, kun je met het Netwerkprofiel meer. Het biedt ook de mogelijkheid om de reviews over jouw bedrijf in te zien, maar ook om te reageren op de reviews van Google en Facebook. Ook dit gebeurd allemaal in real-time. Heb je als bedrijf een negatieve review, dan kan je daar direct actie op ondernemen en de klant (en potentiele nieuwe klanten) laten zien dat je serieus omgaat met de geleverde feedback. Zoals je zelf ongetwijfeld ook weet, is ook dit een onderdeel om de online vindbaarheid te verbeteren (Google geeft het zelf aan) en vinden consumenten het belangrijk (https://www.brightlocal.com/learn/local-consumer-review-survey/). Daarnaast biedt het Netwerkprofiel ook de optie om berichten en foto’s op social media te plaatsen of in te plannen, denk daarbij aan Facebook, Twitter, LinkedIn (en Google volgt binnenkort!). Tot slot, monitoren we via Instagram ook welke foto’s consumenten bij jouw op locatie maken. Zo kun je met het Netwerkprofiel niet alleen je online vindbaarheid verbeteren, maar ook een slag slaan op het gebied van online reputatie.

    Beantwoorden
  3. Rick van der Niet
    Rick van der Niet zegt:

    (3/4)
    In het stuk over opzeggingen, geef je aan dat er bij aanmelding twee zaken zijn om rekening mee te houden en verwijs je naar het stuk van Whitespark (een concurrent van Yext op het gebied van Local SEO en daardoor misschien niet helemaal objectief). In dat stuk staat echter ook de opmerking dat er voor ‘agency partners’ (zoals DTG) wel functionaliteit beschikbaar is om dubbele en inconsistente vermeldingen op te lossen. Een vergelijking tussen wat Yext aan het MKB levert en wat wij bieden is dus niet 100% sluitend. Als je opzegt, dan heeft dat inderdaad gevolgen voor de online vindbaarheid van je bedrijf. Wat er gebeurd is dat de connectie tussen het Netwerkprofiel en de andere sites losgelaten wordt en doordat die connectie vervalt, wordt er geen informatie meer doorgezet naar de sites en apps. Zo lang het abonnement loopt, garandeer je je echter wel van juiste en rijke bedrijfsinformatie. Stel je huis is een rommeltje en je wilt dit oplossen, maar je hebt er zelf niet de tijd voor. Dan huur je een schoonmaker. Deze schoonmaker zorgt er voor dat je huis netjes en in orde is. Je kan echter niet verwachten dat het huis schoon blijft zonder de schoonmaker in te blijven huren. Zo werkt het min of meer ook met het Netwerkprofiel. Het is in abonnementsvorm om de online huishouding in orde te houden (en zoals eerder gezegd, krijg je beschikking over nog meer functionaliteiten).

    Beantwoorden
  4. Rick van der Niet
    Rick van der Niet zegt:

    (4/4)
    Tot slot, licht je in het artikel een aantal sites en apps uit. Je geeft bijvoorbeeld aan dat je Navmii niet kent en dat er geen mogelijkheid is om je bedrijf daaraan toe te voegen. Rechtstreeks je bedrijf toevoegen aan Navmii is inderdaad niet mogelijk, maar met het Netwerkprofiel bieden we die mogelijkheid dus wel (en die unieke mogelijkheid bieden we voor meer apps en sites). Overigens is Navmii een navigatie-app met bijna 25 miljoen gebruikers. Daarnaast geef je aan dat Brownbook een internationale site is. Dat klopt, maar dat betekent niet dat je vermelding ook in het Engels moet. Die is gewoon in het Nederlands. En hoewel het mooi meegenomen is als de site relevant is voor ‘ons Nederlanders’, gaat het er ook om of de site relevant is voor Google. Denk aan Infobel. Wellicht niet de meest gebruikte site/bedrijvengids door Nederlanders, maar heeft wel als één van de weinigen bedrijvengidsen een samenwerking met Google (https://www.google.com/help/attribution_maps.html) en zal voor consistente bedrijfsinformatie daardoor ongetwijfeld een belangrijke(re) rol spelen. En nu echt tot slot, voor sommige sites betaal je inderdaad om een vermelding te hebben en al helemaal als je die vermelding wilt aanvullen met foto’s of openingstijden. Die kosten zijn bij het Netwerkprofiel inbegrepen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie en aanvullingen Rick. Het grootste gedeelte bevestigt wat ik al vermoedde en ook uitte in mijn artikel. Altijd goed om waar nodig aanvullingen of correcties te krijgen. Zo kan de klant een weloverwogen keuze maken :-)

  5. Marijke van den Noord
    Marijke van den Noord zegt:

    Goede dag Nathan, toevallig ben ik afgelopen week benaderd door DTG. Nadat ik een check had laten doen werd ik gebeld en ze hadden ontdekt dat ik bij Google mijn bedrijf niet goed vermeld sta en dat het heel lastig is om dat weer goed te krijgen mijn foto`s staan daar wel maar er staat een andere website bij, heel vervelend en zij kunnen dat natuurlijk rechtzetten. En inderdaad aanmeldingen doen. Natuurlijk wel de nodige vragen gesteld maar ik heb toch toegezegd ondanks dat ik het een hoop geld vind. En nu lees ik jouw verhaal en tja dat hebben ze niet verteld en nu heb ik toch wel serieuze twijfels. Maar ja ik ben bang dat ik eraan vast zit,

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Of je eraan vast zit is afhankelijk van of en wat je getekend hebt. Uit de verhalen die ik heb gehoord blijkt dat DTG een uiterst verkoopgericht bedrijf is en je inderdaad niet makkelijk van een overeenkomst met ze af komt. Volgens mij hebben ze nu een tijdelijke proefperiode van 2 maanden en zou je daarna moeten kunnen opzeggen. Dus kijk wat ze bevestigen en onder welke voorwaarden je kunt opzeggen.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.