Domeinnamen en SEO, hoe zit dat nu precies?

Is de domeinnaam van invloed op SEO?

Regelmatig wordt mij gevraagd of een domeinnaam invloed heeft op SEO. Dan heeft een klant wat domeinnamen gekocht of heeft een domeinnaam op het oog en wil weten welke beter is voor hun SEO. Welke invloed heeft je domeinnaam op je vindbaarheid, moet je daarin nu rekening houden met je belangrijkste zoektermen of niet? 

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 17 november 2017 en geüpdatet op 9 april 2019

Domeinnaam met zoekterm erin goed voor vindbaarheid?

Exact Match Domains: de naam zegt het al. Domeinnamen met een exacte overeenkomst met de zoekterm. Denk aan onlinemarketing.nl voor ‘online marketing’ of zelfs tekstschrijverapeldoorn.nl voor ‘tekstschrijver apeldoorn’. Is dat goed voor de vindbaarheid op die zoekterm? Nee. Althans, niet per se. Alleen die domeinnaam gaat het niet doen voor je. Voordat die website goed gevonden wordt in Google, heb je toch echt goede, relevante content nodig. En een technisch goede website en links helpen ook, zeker wanneer de concurrentie sterk is. En er speelt meer.

Voorbeelden van EMD’s die niet werken

Dat een domeinnaam met exacte overeenkomst (EMD) geen garantie is op een hoge positie in Google, bewijst ‘Internet Nederland’. Op het moment van schrijven staat deze website op pagina 4 van Google op exact die zoekterm. Terwijl de domeinnaam dus precies die woorden bevat. In exact die volgorde ook. Dit bewijst dat enkel de domeinnaam het werk niet gaat doen voor je.

Met de exacte match 'internet nederland' nog lang geen top 10-positie in Google

Verre van top 10 met de EMD, zoals je ziet.

Tijdens de update van dit artikel in april 2019 is de website zelfs verder gedaald en wordt deze alleen nog gevonden op ‘internet in Nederland’, op een plek waar werkelijk niemand meer kijkt:

Mooie domeinnaam, maar het werkt niet voor de vindbaarheid van Internet Nederland

De strijd waarin de domeinnaam het verschil niet maakt

Ik mag het vast wel vertellen van Arjan Jonker: hij is stiekem wel een beetje jaloers dat ik op 1 sta voor ‘webteksten‘ in Google. En dat terwijl hij die term in zijn domeinnaam heeft staan en ik niet. Het is dan wel geen exacte overeenkomst, maar het woord ‘webteksten’ komt wel voor in zijn domeinnaam en ondanks dat staat hij op het moment van schrijven (december 2017) op 2 en ik op 1 in Google. Ook hier weer het bewijs dat de zoekterm in je domeinnaam op zich niks zegt.

En toch…

Toegegeven, Arjan heeft nog een paar weken gewonnen van mij. Nadat hij zijn website had vernieuwd, pakte hij die nummer 1-positie in Google.Het blijft een strijd. Een titanenstrijd hoor, want wat een webtekstengiganten zijn we beide toch ;-) Hoe dan ook, je ziet dat de domeinnaam daarin dus niet doorslaggevend is.

Waardevollewebteksten.nl staat op nummer 2 in Google voor webteksten

De top 10 voor ‘webteksten’, met waardevollewebteksten.nl op 2. En zelfs 3 potdorie! ;-)

Daarbij moet ik wel zeggen dat het logisch is dat Arjan wel op 1 staat voor ‘waardevolle webteksten’. Dat is vooral omdat dat zijn bedrijfsnaam is en Google dat zo herkent. Het zou dan gek zijn als Google het bedrijf niet op 1 plaatst. Je kunt natuurlijk ook een pagina ‘waardevolle webteksten’ aanmaken om zo te concurreren met Arjan. De vraag is alleen of dat wel echt iets gaat opleveren, omdat de meeste mensen die daarop googelen waarschijnlijk naar Arjan op zoek zijn.

Maar… website x scoort wel goed?

Natuurlijk zijn er websites die wel goed scoren op hun domeinnaam met exacte overeenkomst. Onlinemarketing.nl bijvoorbeeld, staat op nummer 1 voor de zoekterm ‘online marketing’. Is dat nu het bewijs dat die EMD misschien toch wél werkt? Nee. Als je de website goed bekijkt, gaat die ook echt over online marketing. Én het is ook echt de bedrijfsnaam in dit geval (slim gekozen). Ik zou alleen niet met stellige zekerheid durven stellen dat dezelfde content op een andere domeinnaam in dit geval ook de nummer 1-positie had gehaald. Hier kan die EMD wel net even het laatste zetje zijn…

Top 10 voor zoekterm online marketing inclusief EMD's en PMD's

De domeinnaam heeft wellicht enige invloed, maar hoeveel dat echt is, is lastig te bepalen. Goede content, duidelijkheid over wat je doet is belangrijker. En hoewel Google zelf claimt dat je zonder links ook goed kunt ranken, blijven backlinks een niet te onderschatten factor.

Wanneer een exacte domeinnaam wel nuttig is

Er zijn situaties waarin een domeinnaam die afwijkt van je bedrijfsnaam wel nuttig is. Denk hierbij aan:

  • Een website voor een speciale actie
  • Een makkelijke domeinnaam voor een lastige bedrijfsnaam

Stel dat Apple nog een hele reeks oude iPhones heeft waar ze van af willen. Overvoorraad van een oud model. Dan zouden ze dat bijvoorbeeld via de speciale domeinnaam iphoneuitverkoop.nl kunnen doen. Makkelijk te onthouden en je komt direct waar je moet zijn in plaats van op een algemene Apple website te zoeken naar die uitverkoop. Prima reden voor een speciale domeinnaam, ook voor een EMD.

Een ander mooi voorbeeld is Arnaud Mooij van Mooijer Graphic. Die heeft de domeinnaam ontwerpdatwerkt.nl gekocht, omdat ‘ontwerp dat werkt’ zijn slogan is. Bijkomend voordeel is dat deze domeinnaam makkelijker te onthouden is dan mooijer-graphic.nl. Want wie onthoudt de juiste spelling van zijn achternaam, het streepje en de precieze spelling van ‘graphic’? Ontwerpdatwerkt.nl onthoud je makkelijker en type je zo in. Prima idee dus.

Eventueel maak je een redirect

In het voorbeeld van Arnaud wordt de URL wel geredirect naar mooijer-graphic.nl. Mensen tikken dus de makkelijk te onthouden domeinnaam in, met minder risico op spelfouten en komen dan op de eigenlijke URL uit. Zoiets zou Apple ook kunnen doen door iphoneuitverkoop.nl door te sturen naar apple.com/nl/iphone/uitverkoop. Want dat lijkt makkelijker te onthouden dan het werkelijk is. Maar goed, dit is even wat minder gericht op vindbaarheid, het is vooral een reden dan wel manier om een bepaalde domeinnaam in te zetten.

Ook een redirect heeft niet per se SEO-voordeel

Wanneer je een EMD koopt voor de woorden uit je zoekterm die erin zitten, kun je natuurlijk je gewone domeinnaam houden en de domeinnaam met je zoekterm erin redirecten (doorverwijzen) naar je hoofddomein. Heeft dat nog invloed op de vindbaarheid op die woorden? Nee. Heb je niks aan. Google “ziet” die domeinnaam namelijk niet. Pas wanneer er een website op dat domein staat, kan Google er iets mee. Dus ook hiermee heb je geen SEO-voordeel. Tenzij je een domeinnaam koopt waar al eens een website op stond, daarover verderop meer.

Eerste conclusie: SEO is meer dan een domeinnaam kopen

Het lijkt me wel duidelijk dat de domeinnaam op zich weinig uithaalt voor je vindbaarheid. Leuk om een domeinnaam te hebben met een exacte overeenkomst met je belangrijkste zoekterm, maar uiteindelijk is een passende domeinnaam toch wel het belangrijkst. Wat heb ik aan onlinemarketingapeldoorn.nl terwijl mijn bedrijf Letterzaken heet? Waarom zou De Boer Dental onlinetandartsgroothandel.nl gebruiken? SEO is meer dan die domeinnaam kopen. De echte SEO pas je toe op jouw website zelf, met aansprekende content en optimale techniek. En daarnaast fraaie backlinks.

Maar hoe ga je dan je domeinnaam kopen?

Kopen van domeinnamen met passende woorden

Naast de EMD is er ook de PMD: Partial Match Domain. Zoals de naam al zegt een domeinnaam meteen gedeeltelijke overeenkomst met de zoekterm. Laten we op basis van voorgaande wel zeggen dat ook dit geen garantie is op goede posities in Google. Wel kan het handig zijn om meer duiding aan je bedrijfsnaam te geven. Er zijn genoeg bedrijven waarvan de bedrijfsnaam weinig zegt. Voeg je dan je activiteiten toe aan de domeinnaam, maak je het wel weer duidelijker voor je mogelijke klanten:

  • letterzakenonlinemarketing.nl
  • mooijergrafischontwerp.nl
  • poppodiumgigant.nl

Het zijn wat voorbeelden uit de losse pols. Moet je dat doen? Misschien wel, misschien niet. Want als je focus dan wel aanbod verandert, kan het zomaar achterhaald zijn. Zo is Gigant in Apeldoorn inmiddels meer dan een poppodium. Denk dus wel heel goed na of de vlag de lading blijft dekken.

Genoeg nu over de zoektermen in je domeinnaam. Voor SEO zijn er andere zaken die een rol spelen wanneer je een domeinnaam koopt.

Domeinnaam waar eerder een website op stond

Bedrijven worden overgenomen, gaan failliet, heffen zichzelf op, het gebeurt allemaal. Of de bedrijfsnaam verandert, de eigenaar besluit om toch een andere domeinnaam te gebruiken, noem maar op. En dan komt er een domeinnaam vrij waar eerder een website op gestaan heeft. Dat biedt SEO-technisch kansen. Want die domeinnaam heeft mogelijk al autoriteit opgebouwd. Dat scoort toch net even makkelijker in Google dan een knispervers domein dat je zelf bedacht hebt. Er liggen al de nodige backlinks naartoe, dus naar linkbuilding hoef je even niet om te kijken. Kopen dus, of juist niet?

Let op de backlinks naar het domein

Wanneer je een bestaande domeinnaam overneemt, heeft deze mogelijk al de nodige backlinks verzameld. En die dragen fors bij aan de autoriteit van een website. Als het goede links zijn tenminste, het is niet meer enkel een kwestie van aantallen als het gaat om backlinks. Dus controleer of een website al de nodige backlinks heeft, zodat je daar ook van kunt profiteren. Let daarbij naast de aantallen dus wel op:

  • Relevantie van de links
  • Kwaliteit van de links
  • Ankerteksten

We nemen ze even door:

Relevantie van de links

Als je een IT-bedrijf hebt en de vorige eigenaar was een vissenhandelaar, dan zullen de verwijzende links niet echt relevant zijn. De backlinks komen dan van toeleveranciers of andere partijen die met vissen te maken hebben. Dat is niet echt IT-gerelateerd hè? Dat gaat jou niet echt helpen met jouw vindbaarheid.

Kwaliteit van de links

Veel startpaginalinks of zelfs links op foute linkfarms gaan niet echt helpen. Dat zijn links met lage autoriteit of in het geval van de linkfarms zelfs gevaarlijke links die negatief kunnen uitpakken. Dat betekent dat ze dus niet heel goed werken voor je SEO.

Ankerteksten van de links

Dit heeft ook met het eerste punt (relevantie) te maken. Krijg je backlinks met ankerteksten die totaal niks met jouw bedrijfsactiviteiten te maken hebben, dan heb je er weinig aan. De woorden in de ankertekst geven enige SEO-waarde mee voor die woorden. Dan word je als IT-bedrijf dus ineens gevonden op allerlei zoektermen die met vissen te maken hebben… :-D

Dus: check het backlinkprofiel wanneer je een domeinnaam overneemt waar al een website op staat/stond. Dat kun je doen via Ahrefs [aff.], waar je erg interessante data over het backlinkprofiel van een website krijgt:

Bekijk het backlinkpforiel van een bestaande domeinnaam die je wilt kopen

Het backlinkprofiel van een website in Ahrefs

Daarbij moet ik wel opmerken dat geen enkele tool perfect is en jou alle informatie geeft die je nodig hebt. Bepaalde websites blokkeren de crawlers van dit soort tools, waardoor de links niet worden gezien door de tool. Het kunnen zowel heel goede, interessante links zijn die niet gezien worden, als matige of zelfs slechte PBN-links. Vooral de PBN’s blokkeren de crawlers nogal eens.https://www.deboerdental.nl/

TLD van een domeinnaam

En dan zijn er nog de TLD’s, de top level domains. Het is de extensie die achter je (bedrijfs)naam komt. In Nederland is dat natuurlijk vooral .nl, in België .be, je snapt het wel. Er zijn CcTLD’s (Country code Top Level Domains; dus voor de landen) en gTLD’s (generieke Top Level Domains), zoals .com, .xyz et cetera. En nu zijn er ook de nodige “bijzondere” TLD’s, zoals:

  • .amsterdam
  • .marketing
  • .friesland

Zou dit betekenen dat je dan beter gevonden wordt op de woorden in de TLD? Nee. Ik zou je dan ook niet aanraden om een .amsterdam aan te schaffen voor je bedrijf in Amsterdam. Je kunt beter .nl doen, waardoor Google begrijpt dat je je op Nederland richt en dan je lokale vindbaarheid optimaliseren met onder andere Google Mijn Bedrijf.

Kies gewoon de beste naam voor jouw website

Maak je dus niet te druk om de woorden in je domeinnaam of je TLD. Niet voor je vindbaarheid in ieder geval. Het heeft te weinig invloed op SEO om daar moeite in te steken. Zorg dat je content goed op orde is, maak een goede website waar je bezoeker wat aan heeft en zorg dat je website technisch goed in elkaar steekt. En zorg voor wat goede backlinks.

En, weer wat opgestoken van dit artikel? Vragen, aanvullingen of iets op te merken? Voel je vrij om je te laten gaan in de reacties.

6 antwoorden
  1. ron potters
    ron potters zegt:

    ik heb een vraag
    ik heb heel weinig verstand van deze materie dus antwoorden graag in jip en janneke taal haha
    ik heb een site met de naam pristinedetailing.nl deze heb ik na vele weken bouwen op de eerste pagina gekregen
    tenminste als ik zoek op detailing
    nu wil ik ook graag op carcleaning gevonden worden en heb daarvoor een tweede domeinnaam aan mijn syte gekoppeld
    maar hoe krijg ik het nou voor elkaar dat ik ook goed op carcleaning gevonden wordt

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Google beoordeelt jouw website op de inhoud. Als de zoekmachine ziet dat (een pagina op) jouw website over carcleaning gaat, komt je website in de index voor die zoekterm. Zie het als een grote bibliotheek met allemaal labels voor webpagina’s, waarop je ze kunt terugvinden. Een domeinnaam koppelen heeft daar geen enkele invloed op. Op jouw website zie ik niks staan over carcleaning, dus is het logisch dat Google je niet vertoont voor die zoekterm.

      De vraag is overigens wel of je echt op die zoekterm gevonden wilt worden of liever op een Nederlandse variant. Er wordt zo’n 300-400 keer per maand op ‘carcleaning’ gezocht en zo’n 600 keer op ‘car cleaning’. Er wordt 2100 keer per maand gezocht op ‘auto poetsen’ en 1900 keer op ‘autopoetsbedrijf’ en ook 1900 keer op ‘auto polijsten’. Weet waar je doelgroep op zoekt, doe zoektermenonderzoek en houd daarbij ook rekening met andere factoren dan enkel zoekvolume. :-)

      Beantwoorden
  2. Tom
    Tom zegt:

    Beste Nathan,

    Interessant artikel!
    Ik heb de test zelf uitgevoerd met Gootsteenstop.nl en ik moet zeggen dat de resultaten verrassend zijn!

    Op Low Search EMD’s kun je zeer snel ranken als de webshop ook echt over het EMD gaat.
    Wat mij nog het meest verrast zijn de volgende punten:

    – Je advertentie relevantie scoort in korte tijd veel beter

    – Op gedeelde zoekwoordmatches als “Gootsteenstop Universeel” kun je sneller ranken als je EMD al op een hoge positie staat

    – Zodra je CTR hoger als 50% wordt voor een zoekwoord die overeenkomt met je EMD, dalen de advertentiekosten voor dat zoekwoord extreem! (Waarschijnlijk omdat Google het zoekwoord als “Brand” gaat zien en niet meer als product)

    Heb jij zelf al ervaringen hiermee?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Volgens mij bevestig jij precies wat ik al zeg: bij lage concurrentie helpt het ongetwijfeld nog. Qua advertenties kan ik er helemaal niks over zeggen en dat wil ik ook niet eens. Ik houd me echt puur met de website en organische vindbaarheid bezig. Online advertenties zijn een specialisme waar ik weer een studie van zou moeten maken. Die tijd steek ik liever in mijzelf verbeteren op gebied van SEO en consumentenpsychologie/conversie.

      Beantwoorden
      • Tom
        Tom zegt:

        Dat is geen juiste conclusie.
        Een EMD domein is nog steeds van grote waarde, echter moet de achterliggende content ook puur over het EMD domeinnaam gaan.
        Zodra dat het geval is kun je met een EMD domein ten alle tijden beter organisch scoren dan een PMD etc.
        Een goed voorbeeld is http://www.auto.nl die sinds een paar maanden als een gek aan het ranken is in Google.

        Beantwoorden
        • Nathan Veenstra
          Nathan Veenstra zegt:

          Goed, ik was wellicht wat kort door de bocht. Relevante content is ook belangrijk (logisch) en ook andere factoren zullen een rol spelen. Maar op basis van een aantal voorbeelden is het niet realistisch te stellen dat EMD per se van grote waarde is. Wil je echt duidelijkheid, is het van belang verder onderzoek te doen. Ik ben ervan overtuigd dat een website zonder EMD met goede content en een sterk backlinkprofiel net zo goed kan ranken als een EMD.

          Het verschil kan er onder andere in zitten dat je met een EMD backlinks krijgt die de zoekterm bevatten en dat weer meeweegt. Andersom zien we dat Internet Nederland het alleen maar minder goed is gaan doen.

          In Nederland werkt een EMD volgens wat ik zie wel beter dan in de Engelstalige gebieden en beter dan Google graag wil doen geloven. Overigens geef je zelf ook in je eerste reactie aan “Op Low Search EMD’s kun je zeer snel ranken als de webshop ook echt over het EMD gaat.” en dat is naar mijn idee overeenkomstig met lage concurrentie ;-)

          Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.