Domeinnamen en SEO, hoe zit dat nu precies?

Domeinnamen en SEO: hoe zit het nu precies?

Er is al veel gezegd over domeinnamen en hun invloed op SEO. Welke invloed heeft je domeinnaam op je vindbaarheid, moet je daarin nu rekening houden met je belangrijkste zoektermen of niet? 

Exact Match Domains: heb je hier nu SEO-voordeel mee of niet?

Exact Match Domains: de naam zegt het al. Domeinnamen met een exacte overeenkomst met de zoekterm. Denk aan onlinemarketing.nl voor ‘online marketing’ of zelfs tekstschrijverapeldoorn.nl voor ‘tekstschrijver apeldoorn’. Werkt dat? Nee. Althans, niet per se. Enkel die domeinnaam gaat het niet doen voor je. Voordat die website goed gevonden wordt in Google, heb je toch echt goede, relevante content nodig. En een technisch goede website en links helpen ook, zeker wanneer de concurrentie sterk is.

Voorbeelden van EMD’s die niet werken

Dat een domeinnaam met exacte overeenkomst (EMD) geen garantie is op een hoge positie in Google, bewijst ‘Internet Nederland’. Op het moment van schrijven staat deze website op pagina 4 van Google op exact die zoekterm. Terwijl de domeinnaam dus precies die woorden bevat. In exact die volgorde ook. Dit bewijst dat enkel de domeinnaam het werk niet gaat doen voor je.

Met de exacte match 'internet nederland' nog lang geen top 10-positie in Google

Verre van top 10 met de EMD, zoals je ziet.

Letterzaken versus Waardevolle Webteksten

Ik mag het vast wel vertellen van Arjan Jonker: hij is stiekem wel een beetje jaloers dat ik op 1 sta voor ‘webteksten’ in Google. En dat terwijl hij die term in zijn domeinnaam heeft staan en ik niet. Het is dan wel geen exacte overeenkomst, maar het woord ‘webteksten’ komt wel voor in zijn domeinnaam en ondanks dat staat hij op 2 en ik op 1 in Google. Ook hier weer het bewijs dat de zoekterm in je domeinnaam op zich niks zegt.

Het blijft een strijd

Toegegeven, Arjan heeft nog een paar weken gewonnen van mij. Het blijft een strijd. Een titanenstrijd hoor, want wat een webtekstengiganten zijn we beide toch 😉 Op het moment van schrijven sta ik alweer enige tijd op positie 1. Hoe dan ook, je ziet dat de domeinnaam daar dus niet doorslaggevend in is.

Waardevollewebteksten.nl staat op nummer 2 in Google voor webteksten

De top 10 voor ‘webteksten’, met waardevollewebteksten.nl op 2. En zelfs 3 potdorie! 😉

Daarbij moet ik wel zeggen dat het logisch is dat Arjan wel op 1 staat voor ‘waardevolle webteksten’. Dat is met name omdat dat zijn bedrijfsnaam is en Google dat zo herkent. Het zou dan gek zijn als Google het bedrijf niet op 1 plaatst. Je kunt natuurlijk ook een pagina ‘waardevolle webteksten’ aanmaken om zo te concurreren met Arjan. De vraag is alleen of dat wel echt iets gaat opleveren, omdat de meeste mensen die daarop googelen waarschijnlijk naar Arjan op zoek zijn.

Maar… website x scoort wel goed?

Natuurlijk zijn er websites die wel goed scoren op hun domeinnaam met exacte overeenkomst. Onlinemarketing.nl bijvoorbeeld, staat op nummer 1 voor de zoekterm ‘online marketing’. Is dat nu het bewijs dat die EMD misschien toch wél werkt? Nee. Als je de website goed bekijkt, gaat die ook echt over online marketing. Maar ik zou niet met stellige zekerheid durven stellen dat dezelfde content op een andere domeinnaam in dit geval ook de nummer 1-positie had gehaald. Hier kan die EMD wel net even het laatste zetje zijn…

Top 10 voor zoekterm online marketing inclusief EMD's en PMD's

De domeinnaam heeft wellicht enige invloed, maar hoeveel dat echt is, is lastig te bepalen. Goede content, duidelijkheid over wat je doet is belangrijker. En hoewel Google zelf claimt dat je zonder links ook goed kunt ranken, blijven backlinks een niet te onderschatten factor.

Makkelijk voor actie of makkelijker te onthouden domeinnaam

Er zijn situaties waarin een domeinnaam die afwijkt van je bedrijfsnaam wel nuttig is. Denk hierbij aan:

  • Een website voor een speciale actie
  • Een makkelijke domeinnaam voor een lastige bedrijfsnaam

Stel nou dat Apple nog een hele reeks oude iPhones heeft waar ze van af willen. Overvoorraad van een oud model. Dan zouden ze dat bijvoorbeeld via de speciale domeinnaam iphoneuitverkoop.nl kunnen doen. Makkelijk te onthouden en je komt direct waar je moet zijn in plaats van op een algemene Apple website te zoeken naar die uitverkoop. Prima reden voor een speciale domeinnaam, ook voor een EMD.

Een ander mooi voorbeeld is Arnaud Mooij van Mooijer Graphic. Die heeft de domeinnaam ontwerpdatwerkt.nl gekocht, omdat ‘ontwerp dat werkt’ zijn slogan is. Bijkomend voordeel is dat deze domeinnaam makkelijker te onthouden is dan mooijer-graphic.nl. Want wie onthoudt de juiste spelling van zijn achternaam, het streepje en de precieze spelling van ‘graphic’? Ontwerpdatwerkt.nl onthoud je makkelijker en type je zo in. Prima idee dus.

Eerste conclusie: SEO is meer dan een domeinnaam kopen

Het lijkt me wel duidelijk dat de domeinnaam op zich weinig uithaalt voor je SEO. Leuk om een domeinnaam te hebben met een exacte overeenkomst met je belangrijkste zoekterm, maar uiteindelijk is een passende domeinnaam toch wel het belangrijkst. Wat heb je aan onlinemarketingapeldoorn.nl als je bedrijf Letterzaken heet? Waarom zou De Boer Dental onlinetandartsgroothandel.nl gebruiken? SEO is meer dan die domeinnaam kopen. De echte SEO komt op jouw website zelf, met content en techniek. En daarnaast de backlinks.

Maar hoe ga je dan je domeinnaam kopen?

Kopen van domeinnamen met passende woorden

Naast de EMD is er ook de PMD: Partial Match Domain. Zoals de naam al zegt een domeinnaam meteen gedeeltelijke overeenkomst met de zoekterm. Laten we op basis van voorgaande wel zeggen dat ook dit geen garantie is op goede posities in Google. Wel kan het handig zijn om meer duiding aan je bedrijfsnaam te geven. Er zijn genoeg bedrijven waarvan de bedrijfsnaam weinig zegt. Voeg je dan je activiteiten toe aan de domeinnaam, maak je het wel weer duidelijker voor je mogelijke klanten:

  • letterzakenonlinemarketing.nl
  • mooijergrafischontwerp.nl
  • poppodiumgigant.nl

Het zijn wat voorbeelden. Moet je dat doen? Misschien wel niet. Want als je focus dan wel aanbod verandert, kan het zomaar achterhaald zijn. Zo is Gigant in Apeldoorn inmiddels meer dan een poppodium. Denk dus wel heel goed na of de vlag de lading blijft dekken.

Genoeg nu over de zoektermen in je domeinnaam. Er zijn meer zaken die SEO-technisch een rol spelen.

Domeinnaam waar eerder een website op stond

Bedrijven worden overgenomen, gaan failliet, heffen zichzelf op, het gebeurt allemaal. Of de bedrijfsnaam verandert, de eigenaar besluit om toch een andere domeinnaam te gebruiken, noem maar op. Dus komt er een domeinnaam vrij waar eerder een website op gestaan heeft. Dat biedt SEO-technisch kansen. Want die domeinnaam heeft mogelijk al autoriteit opgebouwd. Dat scoort toch net even makkelijker in Google dan een knispervers domein dat je zelf bedacht hebt. Er liggen al de nodige backlinks naartoe, dus naar linkbuilding hoef je even niet om te kijken. Kopen dus, of juist niet?

Let op de backlinks naar het domein

Wanneer je een bestaande domeinnaam overneemt, heeft deze mogelijk al de nodige backlinks verzameld. En die dragen het meest bij aan de autoriteit van een website. Dus controleer of een website al de nodige backlinks heeft, zodat je daar ook van kunt profiteren. Let daarbij wel op:

  • Relevantie van de links
  • Kwaliteit van de links
  • Ankerteksten

We nemen ze even door:

Relevantie van de links

Als je een IT-bedrijf hebt en de vorige eigenaar was een vissenhandelaar, dan zullen de verwijzende links niet echt relevant zijn. De backlinks komen dan van toeleveranciers of andere partijen die met vissen te maken hebben. Dat is niet echt IT-gerelateerd hè?

Kwaliteit van de links

Veel startpaginalinks of zelfs links op foute linkfarms gaan niet echt helpen. Dat zijn links met lage autoriteit of in het geval van de linkfarms zelfs gevaarlijke links die negatief kunnen uitpakken. Dat betekent dat ze dus niet heel goed werken voor je SEO.

Ankerteksten van de links

Dit heeft ook met het eerste punt (relevantie) te maken. Krijg je backlinks met ankerteksten die totaal niks met jouw bedrijfsactiviteiten te maken hebben, dan heb je er weinig aan. De woorden in de ankertekst geven enige SEO-waarde mee voor die woorden. Dan word je als IT-bedrijf dus ineens gevonden op allerlei zoektermen die met vissen te maken hebben… 😀

Dus: check het backlinkprofiel wanneer je een domeinnaam overneemt waar al een website op staat/stond. Dat kun je doen via Ahrefs [aff.], waar je erg interessante data over het backlinkprofiel van een website krijgt:

Bekijk het backlinkpforiel van een bestaande domeinnaam die je wilt kopen

Het backlinkprofiel van een website in Ahrefs

TLD van een domeinnaam

En dan zijn er nog de TLD’s, de top level domains. Het is de extensie die achter je (bedrijfs)naam komt. In Nederland is dat natuurlijk vooral .nl, in België .be, je snapt het wel. Er zijn CcTLD’s (Country code Top Level Domains; dus voor de landen) en gTLD’s (generieke Top Level Domains), zoals .com, .xyz et cetera. En nu zijn er ook de nodige “bijzondere” TLD’s, zoals:

  • .amsterdam
  • .marketing
  • .friesland

Zou dit betekenen dat je dan beter gevonden wordt op de woorden in de TLD? Nee. Ik zou je dan ook niet aanraden om een .amsterdam aan te schaffen voor je bedrijf in Amsterdam. Je kunt beter .nl doen, waardoor Google begrijpt dat je je op Nederland richt en dan je lokale vindbaarheid optimaliseren met onder andere Google Mijn Bedrijf.

Kies gewoon de beste naam voor jouw website

Maak je dus niet te druk om de woorden in je domeinnaam of je TLD. Niet voor je vindbaarheid in ieder geval. Het heeft te weinig invloed op SEO om daar moeite in te steken. Zorg dat je content goed op orde is, maak een goede website waar je bezoeker wat aan heeft en zorg dat je website technisch goed in elkaar steekt. En zorg voor wat goede backlinks.

En, weer wat opgestoken van dit artikel? Vragen, aanvullingen of iets op te merken? Voel je vrij om je te laten gaan in de reacties.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.