De gevaren van linkbuilding

Linkbuilding: weet wat je doet!

11 december 2014: groot nieuws in de SEO-wereld. De grootste linkbuilding-partij in Nederland, Get Indexed, is afgestraft voor de technieken die ze gebruikt. Of eigenlijk: de klanten van Get Indexed zijn afgestraft voor de technieken die hun linkbuilder gebruikt. Wat waren deze technieken en moet je nu wel of niet iets met linkbuilding doen voor je vindbaarheid?

Waarom Get Indexed werd bestraft

Get Indexed was sinds 2011 actief op het gebied van linkbuilding. Ze waren zelfs partner van een van de grootste aanbieders van webshopsoftware: SEOshop. In het kort: ze hadden een enorm aantal domeinnamen, waarop ze artikelen met links plaatsten voor hun klanten. Tegen betaling uiteraard. Of klanten konden dit zelf doen, voor een relatief laag bedrag per maand. Dit systeem wordt PBN genoemd: Private Blog Network. Hierdoor ontstaan onnatuurlijke linkprofielen en dit kan niet de bedoeling zijn. En daarvoor is Get Indexed dus bestraft.

Lees op Search Engine Watch waarom PBN’s zo gevaarlijk zijn.

Zijn de klanten de dupe?

Vraag is nu: zijn de klanten de dupe? Ja, maar ook nee. Klanten hebben betaald voor een dienst met een bepaalde verwachting die nu niet wordt ingelost. Aan de andere kant heeft een groot gedeelte van de klanten wel geprofiteerd van de diensten waarvoor ze hebben betaald. Dat dit ook eindig is, mag voor zich spreken. In feite is het niet veel anders dan adverteren: zolang je betaalt, ben je zichtbaar. Wordt er niet meer betaald, dan is het niet gek dat het effect ook afneemt. En is dat effect er? Op de website van Get Indexed vond ik de volgende tabel:

Resultaten linkbuilding Get Indexed

 

Sommige resultaten mogen er zijn, maar je kunt er ook heel kritisch naar kijken: een stijging van 1 positie, zonder daarmee in de top 3 van Google te komen, is geen resultaat. Daarnaast zijn er zoektermen die een laag zoekvolume hebben en daarmee de moeite van de investering niet waard zijn. Vraag is dus of je geld moet steken in linkbuilding om deze resultaten te bereiken.

Klanten konden het weten

Klanten die zich goed (laten) informeren, weten hoe gevaarlijk linkbuilding is. Google geeft zelf in haar Kwaliteitsrichtlijnen al aan dat linkuitwisselingsprogramma’s in strijd met de richtlijnen zijn. In het interview dat Get Indexed eigenaar Stan Smulders met SEOshop gaf, laat hij merken te weten hoe gevaarlijk zijn werkzaamheden zijn:

Het aanmaken van links is per definitie grey hat – manipulatie, want Google wil niet dat je betaalt voor links. Als linkbuilder begeef je je daardoor altijd op glad ijs.

Even verderop probeert hij het nog recht te praten:

Technieken die nu werken kunnen in de toekomst door Google worden tegengewerkt. Toch kan je, als je de ontwikkelingen goed in de gaten houdt, de risico’s managen.

Uiteindelijk blijkt dit laatste dus niet zo te zijn. Wanneer je -zoals Stan zelf al toegeeft- de resultaten wilt manipuleren, ben je per definitie niet bezig om te zorgen voor authentieke, relevante zoekresultaten, zoals Google graag wil. Vroeg of laat wordt dat afgestraft en dat hadden de klanten kunnen weten. Op het blog van Sitedeals.nl ontstond eind november 2014 al een discussie of de technieken van Get Indexed nu wel zo zuiver waren. Slechts 3 weken later werd duidelijk hoezeer deze discussie terecht was.

Ervaringen linkbuilding Get Indexed

Linkbuilding vs. link-earning

De meeste linkbuildingtechnieken -en vooral de betaalde- zijn technieken waarbij bewust gewerkt wordt aan het verkrijgen van links om de posities in Google te beïnvloeden. Manipulatie, zoals al eerder in dit artikel werd gezegd. En er kleeft niet voor niets een negatieve klank aan dit woord. En uiteindelijk wordt die manipulatie ontdekt. Link earning daarentegen, is -de naam zegt het al- het verdienen van links. Maar hoe verdien je die links dan? Vrijwel iedere respectabele SEO-professional zal je vertellen dat je die verdient door kwalitatief hoogwaardige content te creëren. Het gaat te ver om dat hier verder toe te lichten, maar vele van jullie kunnen dit waarschijnlijk ook zelf bedenken.

Is er dan geen enkele linkbuildingtechniek die werkt?

Maar als je net je website hebt opgezet, hoe krijg je dan die links? Vooropgesteld: het is wel van belang om in ieder geval enkele links te krijgen, omdat de Googlebots hiermee een indicatie krijgen van het feit dat je website bestaat en ertoe doet. Dus hoe moet dat dan met je nieuwe website? Een aantal tips om te beginnen:

  1. Laat zien dat je bestaat door links naar je website op sociale media te delen. Hierdoor ontdekken mensen je website en vergroot je de kans dat zij links van jouw site zullen delen. Google ziet de links en hoewel ze niet worden gebruikt voor het bepalen van de ranking van je website (het zijn NoFollow-links), “ziet” Google zeker en hebben deze links sowieso geen negatief effect op je SEO.
  2. Zorg voor vermelding op relevante websites. Jazeker, je kunt echt wel om een vermelding vragen op diverse websites. Denk hierbij aan branche-organisaties, startpagina’s en andere websites waar bijvoorbeeld ook concurrenten te vinden zijn.
  3. Meld je bedrijf aan bij directorysites. Directorysites zijn websites waar bedrijven zich kunnen aanmelden. Dit zijn in feite digitale versies van de vroegere telefoongids, waar online inmiddels vele varianten van te vinden zijn. Soms moet je betalen om een link bij je vermelding te krijgen, wat ik je afraad, tenzij je het zelf de investering waard vindt. Er zijn vele directorysites die wel gratis je link plaatsen, dus kies daar als eerste voor.
  4. Zet jezelf op de kaart! Letterlijk: meld je aan bij Google Mijn Bedrijf, waarmee je de vermelding van je bedrijf in Google Maps beheert. Ook je vermelding op TomTom en Foursquare  beheer je gewoon zelf.

Je ziet het, er zijn prima mogelijkheden om zelf je vermeldingen, al dan niet met links, te beheren. En let op: ook vermeldingen zonder link naar je website zijn voor Google een signaal naar je website, mits alle gegevens overeenkomen met die op je website. Bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, als ze hetzelfde zijn, is dat een bevestiging van het bestaan van je bedrijf en website.

Wat ga jij nu doen?

En, heb ik je aan ideeën geholpen? Mooi. Nu nog even een vraag: heb jij ooit gebruik gemaakt van een bedrijf dat aan linkbuilding deed? Of was je het van plan? Ik ben benieuwd, dus deel je verhaal!

11 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] voordeel bij hebben. Het risico dat je gestraft wordt door Google werd eind 2014 aangetoond, toen klanten van Get Indexed handmatige penalty’s kregen. Het risico beperk je dus door je links werkelijk te […]

  2. […] Hierbij kun je denken aan cloaking (gebruik maken van verborgen tekst) en het gebruikmaken van verkeerde technieken om links te verkrijgen. Net als in de sport kun je met ongeoorloofde technieken nog wel eens wegkomen, maar er is een […]

  3. […] Hierbij kun je denken aan cloaking (gebruik maken van verborgen tekst) en het gebruikmaken van verkeerde technieken om links te verkrijgen. Net als in de sport kun je met ongeoorloofde technieken nog wel eens wegkomen, maar er is een […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *