Hoe maak je een klik met je links?

Waarom gebruik jij links in de pagina’s op je website? Ik mag aannemen dat je dat doet omdat ze iets toevoegen aan het verhaal op die pagina. Uiteindelijk is dat de belangrijkste reden waarom links worden ingezet. Wat mij betreft zelfs de enige juiste reden. Wil je dat mensen daadwerkelijk klikken op die links, dan moeten ze er ook uitzien als links. Anders kun je die links net zo goed niet plaatsen. Hoe hoort een link er dan uit te zien? En waarom?

Maak het me niet moeilijk: volg de internetconventies

Heel simpel: maak het mij als lezer niet moeilijk. Zorg ervoor dat ik begrijp wat er in jouw tekst een link is. Dat doe je door een ankertekst op te maken volgens de internetconventies. Op internet hebben we te maken met zogenaamde ‘conventies’: zaken die een standaard geworden zijn. De opmaak van links is een van die internetconventies. Een link is veelal blauw en onderstreept. Wanneer je creatief te werk gaat en met bijvoorbeeld roze werkt, is het dan nog duidelijk dat het een link is?

Link of geen link? De ankertekst is roze, niet volgens de internetconventies

In het voorbeeld hierboven zie je dat een roze ankertekst de tekst sowieso al niet leesbaarder maakt. Daarnaast is het echt niet iedereen duidelijk dat het een link is. Ik wil toegeven dat we er steeds meer aan gewend raken dat gekleurde tekst een link bevat. Toch is dat niet altijd zo, soms bevat zo’n gekleurde tekst geen link en dat maakt het nogal frustrerend.

Deze is nog erger

Ik heb nog een voorbeeld voor je. Naar mijn mening helemaal een kwestie van ‘de plank misslaan’. Ik zou zeggen: zoek de link in het voorbeeld hieronder. Succes!

Word-document downloaden? Zoek zelf de link maar. De ankertekst is niet duidelijk

Natuurlijk, als je een beetje bij de pinken bent, snap je dat ergens in, onder of rond de tekst “dit Worddocument” de link staat. Maar niet iedereen is zo slim als jij. Sterker: het is logisch dat je het de websitebezoeker niet moeilijk maakt. Waarom moet ik zelf zoeken naar de link, als je het mij ook makkelijk kunt maken? Als ik over de tekst hover met mijn muis, zie ik het volgende:

Dit is duidelijk een ankertekst met een link zo

Die onderstreepte ankertekst is toch veel duidelijker zo?

Ankertekst volgens de internetconventies

Zoals al aangegeven, is een ankertekst volgens de internetconventies blauw en onderstreept. Dat is ooit zo ontstaan en door daaraan te voldoen, maak je het je bezoekers makkelijk. Ze hoeven niet na te denken en begrijpen direct dat er onder je ankertekst een link zit. Bij een ankertekst met enkel een ander kleurtje, is het niet vanzelfsprekend dat dat ook een link is. Wil je dat je bezoeker het direct begrijpt en daardoor eerder geneigd is op de link te klikken, houd je dan aan die conventie.

Blauw en onderstreept of niet?

Wat mij betreft mag je het zelf weten hoor. Maar als je echt wilt dat je bezoekers op de links klikken, maak je ze het toch niet moeilijk? Per slot van rekening heb je die link er toch niet voor niks onder gezet? Blauw blijft leesbaar, in tegenstelling tot roze. Daarnaast is bewezen dat er meer geklikt wordt op blauwe, onderstreepte links. En als je slim bent, stel je het klikken op een link in als gebeurtenis en verlaag je daarmee je bounce rate.

Wat jij?

Zeg het maar, zet jij links op je website, maar wil je niet dat erop geklikt wordt? Of vind je het onzin dat deze onderstreept moet worden? Deel je mening, geef je reactie, ik reageer graag op wat jij te melden hebt 🙂

Word een autoriteit en domineer de zoekmachines

We hebben allemaal zo onze voorkeuren, bijvoorbeeld personen of bedrijven die we hoog hebben zitten en waar we graag zaken mee doen. Autoriteit ligt vaak aan de basis van deze loyaliteit. Neem nou mijn lokale tandarts, ik kom er al jaren ondanks dat er een tijdje terug tegenover mij een flitsende nieuwe praktijk is geopend. Toch is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om te switchen, daarvoor is mijn loyaliteit naar hem te groot.

De beste man heeft mij altijd uitstekend bediend en beheerst overduidelijk zijn vak tot in de puntjes. Je zou kunnen zeggen dat mijn tandarts een autoriteit is in zijn vakgebied en hij gebruikt het om een stabiele klantenkring aan zich te binden.

Wat maakt iemand een autoriteit?

Maar hoe weet je of iemand een autoriteit is? De twee volgende factoren spelen een rol:

  1. Je eigen mening, gevormd door ervaringen. Als jij keer op keer vriendelijk wordt geholpen door de tandarts en hij of zij levert bovendien goed werk af voor een eerlijke prijs, dan is deze tandarts voor jou een autoriteit.
  2. De mening van anderen. Wordt een tandarts aangeraden door iemand in je kennissenkring dan stijgt jouw waardeoordeel over die tandarts in de meeste gevallen.

De autoriteit van degene die jou een persoon, dienst of bedrijf aanraadt speelt trouwens ook een rol. Een advies van een persoon met een -in jouw ogen- grote autoriteit zal je hoger aanslaan dan dat van iemand waar je eigenlijk niet zo’n hoge pet van op hebt.

Tandartsreviews in zoekmachine Google

Goede reviews dragen bij aan je autoriteit, zeker als ze direct zichtbaar zijn in de zoekmachines

De zoekmachines houden ook van autoriteit

De zoekmachines zouden niets liever willen dan volledig inzicht hebben in de reputatie en autoriteit van de personen en bedrijven die achter de websites schuilen. Het zou hen helpen om de juiste websites naar voren te schuiven voor hun gebruikers, de zoekers. Partijen zoals Google proberen dus de autoriteit en reputatie van de websites te achterhalen en het is belangrijk voor een zoekspecialist om hier op in te spelen door ze een handje te helpen.

Met andere woorden, de zoekmachines zullen overtuigd moeten worden van het feit dat jouw klant een absolute autoriteit is in het gekozen vakgebied. Later meer daarover, eerst moeten we weten hoe de zoekmachines autoriteit toetsen.

Dit gaat praktisch op dezelfde manier als in de echte wereld:

  1. Door je content te analyseren. Een website vol met hoogwaardige content zal worden ‘beloond’ met een hogere ranking.
  2. Door binnenkomende links te analyseren. Binnenkomende links van sites met hoge autoriteit zullen er voor zorgen dat jouw website automatisch ook autoriteit opbouwt.

De zoekmachines leggen steeds meer nadruk op deze autoriteit. Dit werd maar weer eens bevestigd met Google’s nieuwe Penguin algoritme update en de introductie van RankBrain. Het is nu niet meer voldoende om pagina’s te doorspekken met een bepaald zoekwoord of willekeurige binnenkomende links te creëren, sterker nog, dit kan juist averechts werken. We zullen het anders moeten spelen.

Autoriteit in zoekmachines, ook tandartsen kunnen dat bereiken

Autoriteit in contentstrategie

Nemen we mijn tandarts weer als voorbeeld dan zouden we kunnen stellen dat hij zich bezighoudt met 3 disciplines:

  1. preventieve controle
  2. gaatjes vullen
  3. volledige gebitsrenovaties

In het verleden zou een zoekspecialist er op hameren dat elk van de drie disciplines een eigen pagina krijgt, de content van de drie pagina’s sterk toegespitst op de gekozen zoekwoorden. Deze methode van ranken zal steeds minder vaak succesvol blijken. Een beter tactiek zou zijn om de autoriteit van de tandarts in ‘real life’ te vertalen naar de digitale wereld. Het leveren van uitstekende content speelt hier een rol.

Content: Vertel je potentiële klant niet DAT je het doet, maar HOE

Bedrijven zijn geneigd om aan te geven dat hun klant voorop staat en dat ze kwaliteit leveren. Beter is om dat concreet te maken door te vertellen hoe je dat doet. Mijn tandarts kan bijvoorbeeld een serie hoogwaardige artikelen plaatsen, eventueel met infographics en/of video, over het uitvoeren van een wortelkanaalbehandeling. Dit staat in sterk contrast met de oude methode: simpelweg opsommen wat de werkzaamheden van de tandarts zijn met de hoop op deze zoektermen te ranken.

Autoriteit opbouwen met niche content

Door het dieper ingaan op één specifiek onderwerp sla je twee vliegen in één klap: je bouwt autoriteit binnen je potentiële doelgroep en je toont ook aan Google dat jij de specialist bent voor wortelkanaalbehandelingen, met een hogere ranking als gevolg voor die exacte zoekterm. Google verwijst iemand die op zoek is naar wortelkanaalbehandelingen graag naar dé autoriteit, dus zorg ervoor dat jij het bent! Breid deze methode daarna uit naar andere tandartsactiviteiten zoals ‘gaatjes vullen’, ‘gebitsrenovaties’ etc. en de site wordt een soort encyclopedie voor tandartsenbehandelingen, met vele pagina’s die middels de zoekmachines traffic oppikken. Middels deze ‘onderwerp optimalisatie’ geef je de zoekmachines precies wat ze willen.

Links en autoriteit

Links: Scoor met hoogwaardige en relevante binnenkomende links

Het is essentieel, nog meer dan voorheen, dat externe links die naar jouw site verwijzen niet alleen van hoge kwaliteit zijn maar vooral ook relevant, dus in dit geval binnen het kader van de tandheelkunde vallen. Mijn tandarts heeft dus veel meer aan een binnenkomende link van de overkoepelende tandartsenassociatie dan bijvoorbeeld een link van een algemene artikelendatabase, ook al is de laatste een veel grotere en langer bestaande site. Gastbijdrages op sites over tandheelkunde zijn bij uitstek een methode om een divers en relevant linkpatroon te bewerkstelligen. Voer je dit goed uit dan zal dit niet onopgemerkt blijven bij de zoekmachines!

Autoriteit is nu van levensbelang

Eén ding is zeker, de zoekmachines worden steeds slimmer in het onderscheiden van kwalitatief hoogwaardig materiaal van generieke, met zoekwoorden doorspekte troep. Het gaat steeds minder om de zoektermen nu de zoekmachines de intentie van de zoeker proberen te achterhalen en daar steeds capabeler in blijken te zijn. Het is van levensbelang om de autoriteit van jezelf of van een klant goed te tonen online, het is wat dat betreft een sterke troef in de strijd om traffic.

Dit gastblog is geschreven door Romano Groenewoud.

 

Zoekwoorden-onderzoek: een praktische handleiding

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 1 mei 2014 en is op 16 juli 2015 geüpdatet en opnieuw gepubliceerd

Zoekmachine-optimalisatie begint met zoekwoorden-onderzoek. Overigens houd ik het liever op ‘zoektermen’ dan ‘zoekwoorden’, omdat ‘zoekwoorden’ de suggestie kan wekken dat het om een enkel woord gaat. Zoektermen-onderzoek dus. Móet je dat zoektermen-onderzoek zelf doen? Het hoeft niet, maar wie staat er nu aan de basis van jouw website? Lijkt me duidelijk toch? De basis leg je zelf en dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. Sterker nog, ik denk dat je er nog wel eens lol aan zult beleven ook. Echt? Ja. Probeer het maar eens.

Zoektermen-onderzoek op zoekwoorden-onderzoek - Zelf zoektermen-onderzoek doen

Hoe doe je dat dan?

In mijn betoog om te beginnen met zoektermen-onderzoek gaf ik de drie opties aan. En die hoef je niet op te zoeken, ik vermeld ze gewoon weer. En daarna zal ik per optie aangeven hoe jij deze kunt inzetten. Maar er zijn nog wat stappen voor het eigenlijke zoektermen-onderzoek. Die neem ik hier eerst met je door. En daarmee kom ik direct tegemoet aan de reactie van Sebastiaan Hendriks op 15 oktober 2014 🙂

De eerste stappen

Er zijn grofweg twee stappen die je zet voordat je aan het zoektermen-onderzoek zelf begint:

1. Denk zelf goed na

Denk hoe jijzelf zou zoeken op jouw product of dienst. Wat bied je aan en is dat ook echt waar je doelgroep op zoekt? Vooral in het geval van dienstverlening geldt dat je klant mogelijk op zoek is naar een oplossing die hij zelf niet kent. Dus formuleer het probleem of een andere vraag die je klant zal hebben. Bij producten is het makkelijker, want wie een product wil, zoekt veelal naar merk, model en wellicht wat specificaties.

Door zelf goed na te denken kom je uiteindelijk met een lijst met mogelijke zoektermen die je verder onderzoekt. Je kunt dit ook op papier als een soort ideeënwolk uittekenen. Je begint met een of meerdere belangrijke woorden en gaat van daaruit verder werken naar specifieke zoektermen. Laat je hersens maar gewoon hun werk doen. De lijst die hieruit volgt, gebruik je dan voor het verdere onderzoek dat hierna wordt behandeld.

2. Vraag het!

Hoe kom je achter informatie die je zelf niet voorhanden hebt? Juist, door het te vragen. En waarom zou je dat voor je zoektermen niet doen? Vraag je vrienden, familie en vooral je (potentiële) klanten waar ze op zouden zoeken. Een belangrijke tip: leg ze zo weinig mogelijk de woorden in de mond. Stel dus een zo neutraal mogelijke vraag, zoals bijvoorbeeld: “waarop zou jij zoeken als je jouw website beter vindbaar zou willen maken?” of “waar zou jij op zoeken als je een oplossing zou zoeken voor je rugpijn?”.

Wat is er nu waardevoller dan de informatie die je van buitenstaanders krijgt? Onderschat je vrienden en familie hierin niet, ook zij komen echt met waardevolle input voor je. Dus schroom niet en vraag het. En daarna ga je verder met het werkelijke onderzoek.

Drie basismethodes voor zoektermen-onderzoek

Met je lijst of lijstjes ga je aan de slag om de zoektermen verder te onderzoeken. Hieruit komen in het gunstigste geval ook weer nieuwe zoekwoorden of zoekwoordencombinaties. Het doel is om uiteindelijk te bepalen welke zoektermen relevant en interessant genoeg zijn om op gevonden te willen worden.

De drie basismethodes zijn:

  1. Google (of een andere zoekmachine)
  2. Google Adwords Zoekwoordplanner (KeywordPlanner)
  3. Diverse (online) tools, programma’s en apps

Ben je klaar voor je eigen zoektermen-onderzoek? Daar gaan we dan!

Zoektermen uit Google ophalen

De methode in Google werkt heel simpel. Tik je zoekterm in zoals je normaal een zoekopdracht zou doen. Stel dat je coach bent in Apeldoorn. Dan denk je uiteraard als eerste aan “coach apeldoorn”. Toch? Zou ik wel doen in ieder geval. Buiten het feit dat je daarbij flinke concurrentie hebt van een winkelketen die COACH heet, zijn er ook veel verschillende soorten coaches. Het zoekwoord ‘coach’ raad ik je daarom al af. Niettemin is het wel de start van je onderzoek.

Bij Google kun je gebruik maken van twee opties: Google Suggest en de gerelateerde zoekopdrachten. Google Suggest is de benaming van de suggesties die je ziet wanneer je begint met typen in de zoekbalk van Google. Deze optie kun je overigens uitschakelen, maar komt voor zoektermen-onderzoek natuurlijk wel goed van pas. En type je gewoon eerst “coach apeldoorn” in, kun je daarna doorscrollen naar het einde van de pagina. Het zal je vast wel eens opgevallen zijn dat Google daar gerelateerde zoekopdrachten weergeeft:

Google zoekresultaten zoektermen-onderzoek coach apeldoorn

Hier zie je dat de suggesties heel uiteenlopend zijn en zowel met coaching als met de winkelketen te maken hebben. De voor jou nuttige suggesties noteer je en kun je verder onderzoeken. Ofwel door deze ook weer in Google in te voeren om daar weer gerelateerde zoekopdrachten, ofwel om deze met een van de andere tools nader te onderzoeken.

De Google Adwords Zoekwoordplanner

NB: in september 2016 heeft Google de mogelijkheid om data uit de Zoekwoordplanner op te halen gewijzigd. Dit betekent niet dat je de Zoekwoordplanner niet meer kunt gebruiken. De nieuwe methode heb ik in dit artikel uitgelegd.

Wellicht ken je ‘m al, toch blijkt hij voor velen nog een grote onbekende: de Google Adwords Zoekwoordplanner. Zoals de naam al zegt, is dit een tool voor Google Adwords, het programma voor de betaalde zoekresultaten in Google. De Zoekwoordplanner is echter ook prima in te zetten voor het onderzoek van zoektermen voor je website. In het kort: voer een term in, kies voor ‘zoekwoordideeën’ en zie daar: de door jou ingevoerde zoekterm(en), aangevuld met alternatieven. En allemaal met het zoekvolume: het (gemiddelde) aantal zoekopdrachten per maand op die zoektermen.

 

Google Adwords Zoekwoordplanner - Zelf zoektermen-onderzoek doen

 

Kies daarbij niet al te gretig voor de zoektermen die de meeste maandelijkse zoekopdrachten hebben. Die hebben vaak ook de meeste en zwaarste concurrentie. Je ziet echter ook welke zoektermen (te) weinig maandelijkse zoekopdrachten hebben. Voor deze zoektermen heeft het dus geen zin om er veel tijd en geld in te steken. Direct laten vallen dus en door met de rest die wel interessant is. Of ze moeten je inspireren tot weer andere zoektermen.

Belangrijk is dat je meerdere zoekwoorden of zoektermen invoert in de Zoekwoordplanner. Je hebt wel voldoende input nodig om tot de juiste zoektermen voor jouw website te komen. En dit eventueel weer verder te onderzoeken in een van de complexere zoekwoordentools. Je haalt dus vooral suggesties en een indicatie van het aantal zoekopdrachten per maand op in de Zoekwoordplanner (het zoekvolume). Op basis hiervan zul je wel verder onderzoek moeten doen, waaronder concurrentie-onderzoek.

Zoekwoordentools en -programma’s

Er zijn veel verschillende programma’s en (online) tools voor verder onderzoek op je zoektermen. Of je deze tools inzet, is afhankelijk van de mate van verantwoordelijkheid die jij hebt voor een site. Heb je een webdesigner die je SEO doet, of betrek je een andere professional met kennis op gebied van SEO, dan is het verstandig dit verder door hen te laten doen. Ga je het zelf verder onderzoeken, dan kun je daar diverse tools voor kiezen. Sommige geven zeer uitgebreide rapportages met tientallen tot zelfs honderden suggesties, inclusief de zoekvolumes. Andere bieden net iets meer dan je uit Google en de Zoekwoordplanner haalt.

Er zijn verschillende tools en programma’s, die elk op hun eigen manier werken. We onderscheiden daarin twee soorten:

  • online tools, zoals Übersuggest
  • desktopprogramma’s, die je installeert op je computer, maar uiteraard wel een internetverbinding nodig hebben

De online tools zijn soms gratis, soms betaald. Vaak zijn er freemium-versies van verkrijgbaar. Gratis proberen dus, maar na de proefperiode betalen, of gratis gebruiken met beperkte functionaliteit. Mijn persoonlijke bezwaar is dat je bij tools als Übersuggest en keywordtool.io enkel suggesties krijgt. De zoekvolumes moet je dan weer gaan uitzoeken. In feite zijn deze tools vooral een aanvulling op de eerste stappen, die hiervoor genoemd zijn.

De desktopprogramma’s zijn zonder uitzondering betaald, maar kun je veelal gratis uitproberen. Geïnteresseerd in zo’n programma? Op AllSEOsoftware vind je een overzicht van diverse tools en programma’s die je kunt gebruiken.

Zelf gebruik ik Market Samurai*, een tool die veel mogelijkheden biedt, zoals zoektermen- en concurrentie-onderzoek, maar ook rapportages van posities in de zoekmachines. Voor uitgebreide rapportages betaal je een maandelijks tarief, verder ben je klaar met een eenmalige investering. Market Samurai is een eenmalige investering van $ 149,00 en enkel wanneer je gebruik wilt maken van meer dan 20 zoektermen in de Rank Tracker, ga je een maandelijks tarief betalen. Er zijn veel andere programma’s, die mogelijk meer bieden, maar die zijn vaak fors duurder en kennen over het algemeen ook een maandelijks terugkerend tarief.

Ga jij nu zelf aan de slag met je zoektermen?

Heb je inspiratie gekregen en ga je zelf aan de slag? Of ben je ondertussen zelfs al aan de slag gegaan met onderzoek naar jouw zoektermen? Laat me weten wat je hier aan hebt gehad. Of misschien heb je nog vragen of tips? Ik zeg: brand maar los met die reacties!

* Dit is een affiliate link. Ik ben een tevreden gebruiker en beveel dit programma graag aan, en als ik daar dan ook nog wat voor terugkrijg, waarom zou ik dat niet doen? :-)