Bouw zelf een gratis website dankzij Google

Bouw gratis een website voor jouw onderneming – met dank aan Google

Iedere ondernemer of onderneming hoort een eigen website te hebben. Je hebt nu zelfs geen excuus meer om geen website te hebben. Je bouwt ‘m nu namelijk zelf gratis en snel met dank aan Google. Met wat mitsen en maren overigens. Ik neem je stap-voor-stap door het proces en neem daarna de voor- en nadelen met je door. 

Stap 1: Google Mijn Bedrijf

Voorwaarde voor het bouwen van jouw gratis website is dat je een Google Mijn Bedrijf-pagina hebt. Wanneer je die niet hebt, kan ik je alleen maar aanraden om die direct aan te maken. Niet voor die gratis website, maar omdat een Google Mijn Bedrijf-pagina gewoon onmisbaar is in de online strategie voor jouw bedrijf.

Voor het gemak ga ik er nu even vanuit dat je een Google Mijn Bedrijf-pagina hebt. Dus ga je naar business.google.com en daar krijg je -als je ingelogd bent- het volgende scherm te zien.

Jouw gratis website stap 1: log in op Google Mijn Bedrijf

Stap 2: selecteer jouw bedrijf

Het kan zijn dat je meerdere bedrijven beheert in Google Mijn Bedrijf, dus selecteer je jouw bedrijf via het marktkraam-icoontje.


Jouw gratis website stap 2: selecteer -indien van toepassing- jouw bedrijf via het Google Mijn Bedrijf-symbool

Stap 3: maak je website

Nadat je op het icoontje geklikt hebt, kom je in de beheeromgeving van jouw bedrijf. Daar selecteer je in het menu links ‘ Website’.

Jouw gratis website stap 3: kies in het dashboard voor 'Website'

Stap 4: bouw je eigen gratis website

Er verschijnt een pop-up met daarop ‘Mijn bedrijfswebsite’.  Klik op ‘Aan de slag’ en tadaa…

Jouw gratis website stap 4: je komt op de pagina 'Mijn bedrijfswebsite'

Stap 5: Welkom op je site

‘ Welkom op je site’, straalt Google jou toe. De basis staat, inclusief content op jouw nieuwe website. Dit wordt met name gebaseerd op de informatie die je zelf op Google Mijn Bedrijf hebt geplaatst. Bedrijfsnaam, foto’s en andere informatie worden alvast weergegeven.

Jouw gratis website stap 5: daar is 'ie - jouw gratis bedrijfswebsite

 

Stap 6: kies een thema

Hier zie je waar de eerste beperkingen zitten. Je hebt de keuze uit 10 verschillende thema’s en daarin ligt eigenlijk alles al vast. Denk hierbij aan lettertype, kleur voor je buttons en grootte van je headerfoto/omslagfoto. Het nadeel van gratis dus: geen echte keuze. Waar je bij betaalde diensten (lees: een webbouwer inzetten of zelf een theme kopen) flexibel in je keuzes bent, ligt hier het meeste al vast.

Jouw gratis website stap 6: kies een thema voor je site

 

Stap 6: je hebt de keuze uit 10 thema's

Stap 7: vertel je verhaal

Nadat je jouw thema hebt gekozen en bevestigd, mag je jouw verhaal doen. Oftewel: jouw bedrijf presenteren aan het grote publiek. Hier kun je mensen –zonder te hard de verkoper uit te hangen- vertellen wat ze aan jou hebben.

Jouw gratis website stap 8: vertel iets over jouw bedrijf

Stap 8: pas belangrijke informatie aan

Hier is je mogelijkheid om nog een eigen draai te geven aan je eigen gratis website. Je voegt hier 4 onderdelen toe:

  1. Koptekst: De kopregel die getoond wordt in de header
  2. Beschrijving: Vergelijkbaar met de tagline op je website
  3. Koptekst samenvatting: In feite de (H1) koptekst van je tekst
  4. Hoofdtekst samenvatting: De tekst over jouw bedrijf

De koptekst wordt hierbij de H1, de ‘koptekst samenvatting’ wordt een H2. Dit zijn dan ook de enige H1 en H2 op jouw website, verder kun je niks zelf toevoegen aan HTML-elementen. Ik kan in de paginabron zelfs geen meta-omschrijving terugvinden, dus ook die is er niet. Je kunt ook nergens een meta-omschrijving invullen.

Jouw gratis website stap 8: bewerk de informatie uit Google Mijn Bedrijf voor jouw eigen website

Stap 9: schrijf je “verkooppagina”

De ‘Hoofdtekst samenvatting’ is jouw verkooptekst, zonder keihard te willen verkopen uiteraard :-). Hier kun je jouw bedrijf toelichten aan de lezer. Maak het niet te lang, maar wel lang genoeg om je klant een goed gevoel te geven. Maak eventueel tussenkopjes met vetgedrukte letters. H2- of H3-kopteksten kun je zelf niet toevoegen, dus je kunt dit enkel met bold letters toepassen.

Teksteditor

Je gratis website heeft een duidelijke, maar eenvoudige teksteditor. Je kunt tekst vetgedrukt (bold), schuingedrukt (italic) maken of onderstrepen en je kunt er een opsomming met bulletpoints of een genummerde lijst van maken. Daar houdt het dan ook wel mee op. Geen andere kleuren of lettertypes, geen H2, H3. Wel kun je links in je tekst plaatsen.

Jouw gratis website stap 10: de editor die iedereen kan gebruiken

Stap 10: voeg foto’s toe

Wanneer je foto’s in Google Mijn Bedrijf hebt staan, worden deze automatisch toegevoegd aan jouw gratis website. Je hebt de mogelijkheid om er nog foto’s aan toe te voegen. Verwijderen van de foto’s lijkt niet te kunnen, ik heb in ieder geval niet kunnen ontdekken hoe. Ik vermoed dat je ze daarvoor eerst moet verwijderen uit je Google Mijn Bedrijf. Je kunt alleen geen foto’s toevoegen om je tekst mee op te leuken.

Stap 10: voeg foto's toe om je gratis website meer body te geven

Stap 11: instellingen

Check voor je jouw website echt publiceert nog even de instellingen. Links onderaan zie je het radertje staan met ‘Instellingen’. Hier kun je eventueel nog de taal aanpassen en je website-adres aanpassen. En als je de website gewoon niet meer wilt vertonen, kun je het publiceren zelfs ongedaan maken.

Jouw gratis website stap 11: instellingen, zoals taal

Stap 12: wordt dit jouw hoofdwebsite?

In deze stap kies je of dit jouw belangrijkste website wordt voor Google Zoeken en Google Maps. Als je een bestaande website hebt, raad ik dat niet aan. Het staat automatisch aan (zie het vinkje in het blauwe vakje), dus vink het af. Tenzij je echt van plan bent deze “zelfgebouwde” website als je belangrijkste online platform te gebruiken natuurlijk ;).

Jouw gratis website stap 13: kies voor het publiceren nog een websiteadres.

Stap 12: website-adres aanpassen (of niet)

Google heeft alvast een adres voor jouw website bedacht. Zo zie je dat er in mijn geval letterzaken-online-marketing-bureau.business.site van gemaakt is. Ik heb ‘bureau’ zelf verwijderd en het zo korter gemaakt. Hier kun je dus zelf bepalen wat het website-adres voor jouw zelf gebouwde gratis website wordt.

Jouw gratis website stap 15: pas eventueel het adres van jouw website nog aan

Je kunt ook nog een echt eigen domeinnaam aanschaffen via Google. Hier betaal je dan een jaarlijks bedrag voor, waarmee “gratis” niet meer echt van toepassing is voor deze website. De kosten zijn gering, dus

En zo ziet mijn gratis website van Google eruit

En voila: een gratis website dankzij Google. Hoe vind je ‘m?

Bekijk mijn zelfgebouwde website live. Is het wat?

Je kunt je website ook maken met je mobiel

Ja hoor, dit is echt wel een knap staaltje. Je kunt je website ook maken en beheren vanaf je smartphone. Er is een Google Mijn Bedrijf-app, en ook daar klik je gewoon op ‘Website’ om je website te maken of te beheren.

Maak en beheer je gratis website met de Google Mijn Bedrijf-app op je smartphone

Helemaal goed toch, die gratis site? Of zijn er nadelen?

En dan nu: het goede en het slechte. Want ja, het lijkt allemaal aangenaam en er zijn natuurlijk voordelen, maar welke nadelen kleven eraan? Allereerst -voor zover nodig- de voordelen:

  1. Het is gratis
  2. Je betaalt zelfs geen hosting
  3. De website is mobielvriendelijk
  4. Iedereen kan zo zelf een website bouwen
  5. Je kunt je website beheren vanaf je mobiele telefoon
  6. Heb ik al gezegd dat het helemaal gratis is, inclusief de hosting? 😉

Veel meer kan ik eerlijk gezegd niet bedenken. “Gratis” is denk ik wel het toverwoord. Oh ik vind nog 1 voordeel, die je zelf misschien niet zo gauw zult opmerken: je website laadt wel snel.

Prima laadtijd voor je gratis website van Google

Op zich ook niet gek, want je webpagina bevat niet zo veel content en er draait weinig overbodige code, die je bij sommige CMS’en wel hebt. Daarnaast draaien er geen plugins of wat dan ook, die voor (enige) vertraging zorgen.

Tot zover de voordelen dus. En dan, welke punten zijn er aan te merken op je gratis Google website?

Meer nadelen dan voordelen, wat mij betreft

Gratis is leuk, maar gratis kent ook nadelen. Welke nadelen heb ik ontdekt? Heb je effe?

  1. Je gratis website draait (nog) niet op https
  2. Het is enkel een zogenaamde one-page website
  3. Je hebt beperkte opties voor je layout en opmaak
  4. Je kunt niet zelf kopteksten toevoegen, je hebt standaard 1 H1 en 1 H2
  5. Je kunt geen alt-tekst aan afbeeldingen toevoegen
  6. Je kunt zelf geen meta-omschrijving toevoegen
  7. De functionaliteiten zijn erg beperkt, zo kun je bijvoorbeeld geen blog aanmaken
  8. Je krijgt geen mooie, professionele URL, tenzij je die aanschaft en er jaarlijks voor betaalt

Voor wie is een gratis website van Google geschikt?

Wanneer kies je om zelf je gratis website via Google te bouwen?

  • Wanneer een one-page website prima is voor je
  • Wanneer je niet van plan bent om te gaan bloggen
  • Wanneer vindbaarheid niet heel belangrijk is voor je
  • Wanneer je echt geen budget hebt voor een uitgebreide website
  • Wanneer korte informatie zonder pagina per product of dienst voldoet

Kort gezegd is dit echt een oplossing voor ondernemers zonder budget. Zie het vooral als een oplossing voor ondernemingen in arme(re) landen, zodat ook echt iedere onderneming een website binnen handbereik heeft. Het is echt wat ze noemen een online visitekaartje, en niet veel meer dan dat. Wie weet worden de mogelijkheden nog uitgebreid, maar voor nu is het wat mij betreft geen optie als je jouw bedrijf serieus neemt.

Hoe vind jij deze gratis websites van Google?

2 antwoorden
  1. Elroy de Boer
    Elroy de Boer zegt:

    Je bent er vroeg bij zal ik maar zeggen. Ik heb de optie net pas ontdekt. Ik heb op Google gezocht maar ik kon letterlijk niets vinden met informatie over deze nieuwe dienst.

    Toevallig dat ik je artikel tegenkwam want ik kijk zelden op pagina 2 of 3. Maar omdat ik zo verbaast was niks te vinden ben ik dit keer tot wat lager in de zoekresultaten gaan kijken. Je hebt alles precies uitgelegd zoals het is. Dat vinkje (maak dit mijn webadres in de zoekresultaten) kon ik gelukkig achteraf uitzetten.

    Ik zie dat je de url kan wijzigen zo vaak als je wil en wanneer je dit wil. Vraag me af wat voor waarde je dan kan opbouwen. Daar ben ik voornamelijk nieuwsgierig naar. Met betrekking tot onze seo kan het handig zijn. Het gaat hier wel om een do-follow link. Nou ja nog even afwachten dan zien we het vanzelf.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mijn artikel is nog relatief nieuw (op het moment van jouw reactie), dus zal vast nog wel stijgen in de zoekresultaten 🙂 Daarnaast schrijf ik dit soort artikelen niet echt voor vindbaarheid. Als het lukt, is het mooi meegenomen, maar het doel is echt alleen maar jou als lezer zo goed mogelijk informeren.

      Dan terug naar de website via Google Mijn Bedrijf; Ik had ook al gezien dat je de URL kunt blijven wijzigen. Vermoed dat het qua waarde niet zoveel uitmaakt en Google wellicht zelf redirects aanlegt. Sowieso is deze website slecht tot niet vindbaar en ik vermoed dat dat ligt aan dat vinkje. Eigenlijk verwachtte ik dat deze website snel geïndexeerd zou worden door Google, omdat het een product van henzelf is. Niets van dat alles. Ik vond vandaag (18 juli 2017) deze website op pagina 6 van Google, toen ik zocht op ‘Letterzaken online marketing’.

      Ik vermoed dat dat wel anders is wanneer je dus het vinkje laat staan bij ‘Maak dit mijn webadres op Google Zoeken en Maps’. Dan merkt Google dit aan als de website die hoort bij jouw bedrijf en zal het waarschijnlijk voorrang geven in de zoekresultaten. Maar hóe dat precies werkt…

      Overigens zie ik dat de URL die je hebt ingevoerd bij jouw reactie niet (meer) werkt. Heb je de URL alweer aangepast toevallig? Als dat zo is, maakt Google er dus sowieso geen redirect van, weten we dat ook weer 😉

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.