Meest gelezen blogs in 2015

Hier zat je op te wachten! Want wat is een jaarafsluiting zonder terugblik, zonder lijstjes, zonder hip doen? Toch? 😉

Ach, toch leuk om te weten wat er populair is geweest het afgelopen jaar, nietwaar? Dus niet omdat het moet, maar omdat het kan, zal ik maar zeggen. Ik ben even in de statistieken gedoken en heb de artikelen uit 2015 opgezocht die het meest gelezen zijn. Ik heb ze even voor je op een rijtje gezet, zodat jij kunt zien welke je wellicht gemist hebt. Een heuse top 10 van 2015!

  1. Zoekwoorden-onderzoek: een praktische handleiding: eigenlijk al een oud artikel, maar in de zomer van 2015 volledig herschreven, geactualiseerd en opnieuw gepubliceerd.
  2. SEO-misverstanden: de meta-omschrijving: omdat veel mensen kennelijk nog denken dat de meta-omschrijving enige invloed heeft op je vindbaarheid. Als jij dat ook nog denkt, lees het artikel dan nu.
  3. SEO-teksten? Weg ermee! ik ben er wel een beetje klaar mee, met die SEO-teksten. Ja echt.
  4. Is jouw webdesigner ook een oplichter? Niet iedereen was er blij mee dat ik webdesigners oplichters noemde. Maar het voelt wel zo als je zo’n webdesigner hebt als die ik in het artikel beschrijf.
  5. Apple Maps Connect nu in Nederland: wat mij betreft ondergewaardeerd, want digitale (spraak)assistenten als Siri worden steeds belangrijker. En Apple Maps Connect is daar belangrijk in.
  6. SEO-technieken: black hat, grey hat, white hat: niet alleen veelgelezen, ook veel op gereageerd. En heel relevant.
  7. Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google: een praktische aanpak om zelf de vindbaarheid van je bedrijf in de lokale resultaten van Google te verbeteren.
  8. Blogs schrijven is zó 2014, dicteer je blogs! Want waarom op een toetsenbord rammen als je dat niet leuk vindt en het gewoon voor je uitgetypt wordt? Gratis. Ja echt, GRATIS.
  9. Je website is GEEN online visitekaartje: omdat het niet zo is. Niet mee eens? Weerleg mijn betoog gerust als je het aandurft 🙂
  10. Het grote misverstand over Google PageRank: er wordt gezegd dat de PageRank dood is. Niets is echter minder waar en dat lees je dus in dit artikel.

 

Alle blogs van 2015 staan hier nog eens voor je op een rijtje:

Januari

Februari

Maart

April

Mei

Juni

Juli

Augustus

September

Oktober

November

December

Zo even terugkijkend, zie ik dat ik minder heb geblogd dan ik zelf voor ogen had. Mijn streven is om wekelijks een nieuw blog te publiceren. Dus voor 2016….

Welk blog vond jij het meest waardevol? 

 

Blogs schrijven is zo 2014, dicteer je blogs!

Het probleem van veel ondernemers, vooral (“kleine”) zelfstandigen, is dat ze wel willen bloggen, maar er geen tijd voor denken te hebben. Vooropgesteld: ik vind dat je dat zelf goed moet plannen als je echt wilt bloggen en het dan ook echt moet doen. Maar ik begrijp ook heel goed dat het soms lastig is. Daarnaast kost een goed blog schrijven ook absoluut flink wat tijd. Maar waarom nog schrijven als je nu ook kunt dicteren?

Waarom zou je überhaupt bloggen?

Natuurlijk hoef je niet te bloggen. Vooral niet doen als het niet je ding is. Wat je misloopt wanneer je niet blogt, zul je toch niet kunnen achterhalen. Wel wil ik je op het hart drukken dat bloggen een van de goedkoopste marketingmiddelen is wanneer je een website hebt. Het kost jou -of een van je medewerkers- een paar uur en als je het goed doet, bereik je er duizenden potentiële klanten mee. Gericht, want wie het leest, zal oprecht geïnteresseerd zijn in het onderwerp en het bereik is daarmee gerichter dan een advertentie in je lokale huis-aan-huisblad.

Ik schreef eerder al over het belang van zakelijk bloggen. De conclusies op een rijtje:

  • Bloggen draagt enorm bij aan jouw autoriteit op je vakgebied
  • Bloggen vergroot jouw online vindbaarheid
  • Bloggen draagt bij aan het vergroten van je eigen kennis
  • Bloggen draagt bij aan het vertrouwen in jou en je bedrijf
  • Bovenstaande punten dragen elk, maar vooral samen, bij aan meer omzet voor jouw onderneming

Al profiteer je maar van 1 of 2 van bovenstaande punten, dan is dat de investering van je tijd al waard.

Bloggen is een langetermijnstrategie

De voordelen van bloggen voor jou en je bedrijf zoals ik die hierboven noem, behaal je uiteraard niet op korte termijn. Eén enkel blog levert je niet direct resultaat op. Voor zowel het vertrouwen als voor de indexering in de zoekmachines geldt dat het enige tijd kost. Je zult er meerdere blogs voor moeten schrijven om dat te gaan bereiken. Structureel, regelmatig bloggen is dus het devies. Alle marketinggoeroe’s en blogexperts zijn het hier over eens. Een kwestie van consequent zijn en volhouden dus.

Maar bloggen kost tijd!

Een veelgehoorde, en zeker terechte opmerking is dat bloggen veel tijd kost. Dat is zeker waar, ook mij kost het vaak enkele uren om een blog geschreven en opgemaakt te hebben. En als je net als ik ziet dat het aantal aanvragen en opdrachten alleen maar toeneemt, is het bezwaar van tijd zeker heel begrijpelijk. Maar wat het je oplevert weegt zeker op tegen de investering. Zeker voor kleine ondernemingen is bloggen de goedkoopste manier om op relatief korte termijn een groot bereik te creëren. En bedenk wel: iedere marketingstrategie kost tijd en/of geld. Als je het geld niet hebt, zul je dus moeten investeren door ergens tijd in te steken. Bloggen is de oplossing die niet direct geld, maar enkel tijd kost. En nu kun je ook nog eens tijd besparen door je blogs te dicteren!

Dicteer je blogs

Wacht even, blogs dicteren? Dan gaat iemand anders het zeker uitwerken en kost het alsnog geld? Nee, sterker nog: het kost je letterlijk niks. Ik ontdekte dat je gewoon je WordPress blogs kunt dicteren. Je spreekt hierbij de tekst in en die wordt door je besturingssysteem voor je uitgetypt. Dit kan op meerdere manieren, ik behandel in dit artikel de WordPress app voor iOS, die ik zelf graag gebruik voor mijn blogs, omdat ik er werkelijk overal mee kan bloggen. Zolang ik mijn iPhone maar bij me heb natuurlijk :-). Maar het kan ook in Android en op andere apps, zoals Evernote of Joomla. Daarnaast heeft Apple de mogelijkheid tot dicteren nu ook in OS X (Yosemite) ingebouwd.

WordPress iOS app - blogs dicteren

 

Blogs dicteren met de WordPress app

Zelf heb ik een WordPress website, dus is dat waar ik zelf ervaring mee heb. Ik heb ook de gratis Joomla! app geprobeerd, daar kan ook op worden gedicteerd. De functionaliteiten van de gratis Joomla! app zijn echter beperkt, waardoor je gebonden bent aan de betaalde versie van € 9,99. De WordPress app is gratis te downloaden in de App Store. Hiermee kun je alle WordPress  websites waarvoor je een login hebt beheren. Zelfs wanneer je offline bent kun je artikelen dicteren en opslaan. Ideaal dus om bijvoorbeeld onderweg of lekker buiten te bloggen. De gratis WordPress app heeft uitgebreide functionaliteiten, iets wat de gratis app van Joomla! mist.

 

Hoe werkt het?Dicteer je blogs WordPress app

Uitgebreide uitleg hoef ik eigenlijk niet te geven, de werking spreekt voor zich. Je opent de app, kiest de website waarvoor je het blog gaat dicteren en gaat naar ‘Berichten’. Hier kies je voor ‘Nieuw bericht’, waarna je op het toetsenbord onderin klikt. Links onderin naast de spatiebalk bevindt zich het icoontje van de microfoon, waar je enkel op hoeft te tikken om te kunnen beginnen met het dicteren van je blogs. Je moet er wel voor zorgen dat je de juiste taal hebt gekozen, in het Nederlands inspreken terwijl het toetsenbord staat ingesteld op Engels is natuurlijk niet heel handig.

Leestekens? Geen probleem!

Dicteren klinkt natuurlijk heel leuk, maar hoe zit het met komma’s en punten? Ook die kun je gewoon dicteren. Het klinkt misschien wat gek op het moment dat je het aan het inspreken bent, maar enkel het uitspreken van de naam van het leesteken zorgt ervoor dat het leesteken in de tekst wordt geplaatst. Je zegt dus gewoon “punt”, en er verschijnt een punt. Datzelfde geldt voor haakjes (“haakje openen”, “haakje sluiten”), aanhalingstekens, komma’s, dubbele punten et cetera. Geen enkel punt dus 😉

De voordelen

De belangrijkste voordelen van het dicteren van je blogs zijn:

  • Je kunt (bijna) overal waar je maar bent je blogs schrijven/dicteren
  • Je bent over het algemeen minder tijd kwijt met het schrijven van je blogs
  • Inspreken kost vaak minder tijd dan typen, zeker wanneer je geen typewonder bent

Kortom: tijdwinst en efficiëntie. Blogs schrijven kost mij in ieder geval een stuk minder tijd dan wanneer ik alles type.

De nadelen

Er zijn ook nadelen, goed om daar rekening mee te houden. Ik heb zelf nu een aantal blogs geschreven met dit systeem en de volgende nadelen ervaren:

  • Natuurlijk kun je niet altijd en overal op deze manier je blogs inspreken: in de trein, in rumoerige ruimtes, in gezelschap, allemaal lastige situaties.
  • Je moet van tevoren goed bedenken wat je wilt schrijven (lees: gaat dicteren)
  • Je moet je artikel nadien zeker nog een keer goed nalezen, er sluipen snel meer (spel)fouten in dan in een artikel dat je gewoon typt
  • Je kunt geen kopteksten plaatsen in de app, dit moet je ook achteraf nog doen

Niettemin geldt nog steeds dat je tijdwinst hebt, en zeker dat je efficiënter kunt werken. Wanneer je regelmatig in de auto of zelfs op de fiets zit, kun je dan gewoon je blogs inspreken. Welke andere nuttige dingen kun jij bedenken om op dat soort momenten te doen?

Blogs dicteren WordPress iOS app - spelfouten

 

Ga jij je blogs dicteren?

Blogs dicteren is niet voor iedereen geschikt. Je moet wat mij betreft al aardige blogervaring hebben, zodat je makkelijker je blogs schrijft (lees: dicteert). Spontaan iets inspreken zal niet iedereen goed afgaan. Mij in ieder geval niet. Daarnaast moet je niet supersnel kunnen typen, want dan is de tijdwinst waarschijnlijk miniem. Niettemin vind ik het persoonlijk een enorme vooruitgang, omdat ik altijd en overal mijn blogs kan dicteren.

Heb jij deze mogelijkheid al ontdekt of gebruikt? Deel je ervaring in de reacties hieronder. Is het nieuw voor je, laat dan weten of je het interessant vindt en het gaat uitproberen. Ik ben benieuwd naar je reactie!

 

5 redenen waarom je nu moet beginnen met bloggen

De vraag die mij regelmatig gesteld wordt is: moet ik dan echt gaan bloggen Nathan? Het antwoord is niet voor iedereen hetzelfde, maar over geheel gezien is het antwoord voor de meesten: jazeker, en wel hierom:

 

1. Door te bloggen bouw je autoriteit op5 redenen om nu te starten met bloggen

Ik geloof er zelf echt heilig in dat je door te bloggen laat zien waar je kennis en je passie liggen. Oftewel: je laat aan de lezers/bezoekers zien waarom jij degene bent voor wie ze moeten kiezen als het om jouw vakgebied gaat. En ik kan het weten, ik merk het zelf. Sinds ik begin 2014 echt actief ben gaan bloggen, merk ik dat de belangstelling voor mijn diensten beduidend is toegenomen. Het aantal aanvragen dat spontaan binnenkomt mijn mailbox of via de telefoon is enorm gestegen. Bloggen om je expertise te tonen en zo autoriteit op te bouwen is dus absoluut een belangrijke reden.

Maar geef ik dan niet al mijn kennis weg?

Begrijpelijke vraag, maar ten eerste bepaal je zelf wat je allemaal wel en niet vertelt. En je hoeft echt niet alles weg te geven. Ten tweede is de kennis die jij op jouw vakgebied hebt vaak zodanig veel, dat de bezoeker van je website bij lange na niet alles kan opslaan waar jij allemaal over blogt. Uiteindelijk zullen de meesten dus toch bij jou terechtkomen omdat ze het echt niet zelf kunnen. Bedenk daarnaast ook dat op het internet inmiddels zoveel te vinden is, dat je er dan maar beter voor kunt zorgen dat jij alle relevante informatie voor ze hebt verzameld, dan weten ze dat ze alles bij jou kunnen vinden. Jij wordt het baken op jouw vakgebied voor ze, jij wordt de autoriteit waar ze altijd naartoe zullen komen.

 

2. Je wordt zelfs nog beter in je vak

Door te bloggen, zeker door jezelf ertoe aan te zetten met vaste regelmaat een nieuw blog te publiceren, dwing je jezelf ook om te blijven onderzoeken en bij te blijven op jouw vakgebied. Hiervoor zijn twee redenen:

  1. Je moet continu nadenken over nieuwe onderwerpen voor je blogs
  2. Je moet stellingen in je blogs onderbouwen en daar dus links naartoe vinden

Dat eerste geldt waarschijnlijk niet voor iedereen, sommige mensen zijn zo creatief en zitten zo vol ideeën dat ze met gemak iedere week een blog kunnen schrijven. Niettemin zal het voor velen belangrijk zijn om bij te blijven op hun vakgebied en zo inspiratie op te doen voor nieuwe blogs.

Punt 2 is zeker relevant, tenzij je echt een absolute autoriteit op je vakgebied bent, of zelf onderzoek doet en daarover publiceert. In alle andere gevallen is het bijzonder aan te raden om altijd te zoeken naar onderbouwing voor je beweringen, liefst verwijzend naar externe websites waarop meer informatie te vinden is. Tijdens je zoektochten lees je weer een en ander over je vakgebied en wie weet publiceer je daar ook weer over. Zo dwing je jezelf eigenlijk om nog meer kennis op te doen. En daar is niks mis mee.

 

Blog - het vergroot je vindbaarheid!

 

3. Je vergroot het vertrouwen in jouw persoon of bedrijf

Dit punt heeft eigenlijk alles te maken met de eerste twee punten. Door de autoriteit die je opbouwt en jouw kennis die je weer vergroot door te bloggen, bouw je aan het vertrouwen in jou of je bedrijf. En laten we eerlijk zijn: als je moet kiezen aan wie jij je geld uitgeeft, doe je dat dan aan iemand die je vertrouwt, iemand die je een beetje vertrouwt of iemand die je niet vertrouwt? Lijkt me een duidelijke zaak toch?

 

4. Bloggen vergroot je vindbaarheid

De insteek voor je blog moet beslist niet zijn om gevonden te worden in Google. Maar wanneer je kwalitatief hoogwaardige artikelen schrijft, met de juiste informatie voor jouw doelgroep, is de kans bijzonder groot dat je uiteindelijk door je doelgroep gevonden wordt. Dit heeft weer twee belangrijke redenen:

  1. Je plaatst relevante content voor je doelgroep en die relevante content waardeert Google net zozeer als je doelgroep dat doet
  2. De Googlebot gaat een patroon herkennen wanneer je echt met vaste regelmaat blogt en zal met diezelfde regelmaat je website bezoeken om te zien of er nog wat gewijzigd is

Diverse artikelen van mij prijken hoog in de zoekresultaten van Google met relevante zoektermen. Mij gebeurt het dan ook regelmatig dat iemand contact met mij opneemt omdat deze mij gevonden heeft op een van mijn artikelen.

 

5. Het levert je omzet op

Waar ik de vorige alinea mee eindigde, toont aan aan dat je omzet haalt uit het feit dat je blogt. Dit is een natuurlijk effect van de punten die eerder werden genoemd. Samenvattend:

  • Bloggen vergroot je status als autoriteit op jouw vakgebied (mits je blogt over je vakgebied uiteraard)
  • Bloggen vergroot je kennisniveau, onder andere door onderzoek dat je doet om je stellingen te onderbouwen
  • Bloggen vergroot je vindbaarheid, door verse artikelen en veel informatie op je website
  • Uiteindelijk leveren deze drie factoren samen klanten op, en dus omzet

 

Zoek jij nu nog een smoes om niet te bloggen?

Eerlijk: ben je overtuigd? Dan heb ik over twee weken een goede tip hoe je efficiënt kunt bloggen. Ben je niet overtuigd? Waarom niet? Laat hieronder weten of je al blogt, dit nu gaat doen of waarom je het echt niet ziet zitten. Ik ben benieuwd!