Blog niet voor vindbaarheid

Blog niet voor vindbaarheid

Bloggen is een geweldig iets. Vind ik in ieder geval. Er zijn vele redenen om te bloggen, waaronder het verspreiden van een boodschap, het delen van je kennis en het bouwen aan je autoriteit. Dat laatste gebeurt al vrijwel automatisch als je kennis deelt. Een andere reden waarom mensen aan het bloggen slaan is vindbaarheid in de zoekmachines. En hoewel dat een mooie bijkomstigheid is, zeg ik: niet doen. Al doe ik dat soms stiekem toch wel…

Bloggen en vindbaarheid: hoe zit het nou precies?

Allereerst even over bloggen en vindbaarheid in Google. Er wordt nogal eens beweerd dat bloggen goed is voor je vindbaarheid. Daar valt wat voor te zeggen, maar ook wel wat tegen. Dat hoef ik hier niet uit te leggen, daarover schreef ik al eerder in “Welke invloed heeft bloggen nu echt op SEO?

Waarom ik vindbaarheid niet het belangrijkste vind

Hoewel ik me bezighoud met zoekmachine-optimalisatie, vind ik vindbaarheid niet het belangrijkste voor blogs. Vrijwel al mijn artikelen schrijf ik zonder daarbij rekening te houden met eventuele vindbaarheid. Een enkele uitzondering daargelaten, daar kom ik later op terug. Punt is dat een artikel op een blog wat mij betreft gewoon zo waardevol mogelijk moet zijn. En dan wil je het hele SEO-gebeuren liefst even vergeten. Het beste artikel over een onderwerp schrijven, daar gaat het mij in ieder geval om.

Dat betekent ook…

Het beste artikel over het onderwerp schrijven betekent dat je je niet wilt laten beperken. Niet door SEO-gedoe, maar ook niet qua inhoud en lengte. Daarom geldt er wat mij betreft ook geen limiet op het aantal woorden. Er is dus geen minimum- maar ook geen maximumlengte. Je schrijft wat er in hoort te staan. Soms is dat eens een woord of 500, een andere keer is het zomaar 2000 woorden. Zelf kom ik trouwens vrijwel nooit onder de 1000 woorden uit.

Die vindbaarheid komt heus wel

Weet je, voor veel artikelen volgt die vindbaarheid vanzelf. Als je een goed artikel schrijft, krijg je wel een plek in de zoekresultaten. Zeker als je zo’n goed artikel schrijft dat anderen het de moeite waard vinden om naar te linken. Uiteindelijk is dat ook de gedachte achter Googles PageRank. Zo heb ik een aantal artikelen geschreven dat op een flink aantal longtail zoektermen scoort en daarmee tientallen tot zelfs honderden bezoekers per maand naar mijn website haalt vanuit de zoekresultaten.

Twee blogs die het goed doen in Google

Twee blogs die het goed doen in Google: over betrouwbaarheid van websites en over Keyboost (waarover verderop meer).

Leuk detail: helemaal rechts zie je hoe lang de bezoekers gemiddeld op de pagina’s blijven. Beweer nou nog maar eens dat mensen niet meer lezen online 😉 .

Met 1 artikel vindbaar op maar liefst 168 zoektermen

Dit artikel levert mij duizenden bezoekers per maand op, dankzij de minimaal 168 zoektermen waarop het vindbaar is.

 

Promoot je blog

Als niemand weet dat je blog bestaat of dat je een artikel hebt geschreven, maak je jezelf wel heel erg afhankelijk van de zoekmachines. Promoot je blog dus op iedere manier die je kunt. Denk hierbij aan:

  • Sociale media: zowel je privéprofiel als bedrijfspagina, maar ook in groepen bijvoorbeeld
  • Artikelen van anderen: als het van toepassing is, kun je in een reactie op een artikel van een ander heus wel naar je eigen artikel verwijzen
  • e-mail: een beetje ondernemer heeft een e-maillijst, stuur daar regelmatig updates met je artikelen naartoe, ze staan niet voor niets op je lijst

Dit zijn in principe de meest logische, er zijn er nog vele te bedenken. Deel jouw tips in de reacties en help elkaar zo te groeien 🙂

De enkele keer dat ik wél voor vindbaarheid schrijf

Soms vind ik het wel belangrijk om SEO toe te passen, omdat ik echt wil dat een artikel goed vindbaar wordt. Dat geldt bijvoorbeeld voor het artikel over Keyboost, omdat die nogal agressief de markt benaderen met ongevraagde mails. Mijn doel om in de top 3 te komen op ‘keyboost’ en allerlei varianten is prima gelukt. Het leverde me in het afgelopen jaar ruim 3500 websitebezoekers op. En al die mensen hebben op basis van feiten kunnen beslissen of ze in zee gaan met @iPower en hun Keyboost tool.

Het artikel over Keyboost is lekker vindbaar op diverse zoektermen.

Ik heb er mijn best op gedaan in dit geval en de vindbaarheid van het artikel over Keyboost is er dan ook naar 🙂

Desondanks kost het mij nog steeds veel tijd

Denk je dat ik mijn blogs zomaar uit mijn mouw schud? Mispoes! Vrijwel ieder blog kost mij minmaal 2 uur, vaak zelfs wel 3 tot 4 uur. Dat is echt niet omdat ik een slechte schrijver ben, dat is omdat ik niet zomaar wat schrijf. Wanneer ik iets beweer, kan ik dat onderbouwen. Dat betekent dus dat ook ook onderzoek doe voor ik iets claim. Daarnaast vraagt een artikel ook om wat opmaak, dus er komen afbeeldingen bij, ik schrijf nog een (hopelijk) sterke paginatitel en meta-omschrijving…

Mijn tips voor een goed artikel

Wil je gaan bloggen of blog je al, maar kost het je moeite? En wil je toch iets aan je vindbaarheid doen? Dan heb ik advies voor je. Ga als volgt te werk:

1. Kies je onderwerp
2. Onderzoek de zoektermen om te weten welke zoekwoordcombinatie je in je achterhoofd moet houden
3. Schrijf je artikel zonder specifiek te bedenken dat deze zoekwoordcombinatie met een bepaalde frequentie zou moeten voorkomen, dat verhindert namelijk dat je een goede en natuurlijk lopende tekst schrijft

Bedenk daarbij liefst al vooraf wat je lezer zou willen dan wel moeten weten over je onderwerp. Soms komt dat ook gewoon gaandeweg. Bij mij in ieder geval wel. Daarom worden die stukken soms ook zo lang 😉 . Maar goed, schrijf wat jij erover kunt schrijven en onderbouw dingen, zet er liefst een link bij om het te onderbouwen (want zo willen we graag dat het internet werkt) en maak er het meest diepgaande artikel van dat je ervan kunt maken.

Focus op onderwerp, niet op zoekterm

Focus in je artikel vooral op het onderwerp. Door daar ook alle aanverwante onderwerpen bij te halen, maak je er een compleet artikel van. Vergeet zoveel mogelijk die zoekterm, vooral de exacte woordvolgorde. Veel mensen googelen namelijk nog steeds met wat steekwoorden en als je dat gaat gebruiken, krijg je heel slecht lopende zinnen. Als er in het geval van dit blog in de tekst de woorden “blog” en “vindbaarheid” enkele keren voorkomen, zou dat al een indicatie moeten zijn dat het artikel over vindbaar maken van een blog gaat. Dan hoeven die woorden dus niet per se bij elkaar te staan.

Na schrijven nog optimaliseren

“Optimaliseren” betekent verbeteren. Dat kun je pas doen als er al iets is. Dus eerst schrijf je een stuk, daarna kun je eventueel nog gaan optimaliseren, als je dan toch nog iets aan vindbaarheid wilt doen.. Kan er ergens nog iets van de woorden uit de zoekterm in de tekst of wordt het dan te geforceerd? Komen bepaalde woorden misschien te veel voor en kun je het anders formuleren?

Vergeet de afbeeldingen niet

Je hoeft je artikel niet vol te proppen met afbeeldingen. Maar mensen zien wel graag wat afwisseling. Gebruik -alleen waar van toepassing- woorden uit je zoekterm voor de bestandsnamen en alt-teksten van je afbeeldingen. En ik schreef al eens iets over afbeeldingen en SEO.

Je schrijft dus vooral het beste artikel dat je maar kunt publiceren. Vindbaarheid staat op de tweede plek, maar daar kun je nog iets aan doen. Wat heb je opgestoken van dit artikel? Of wat zou jij er aan willen toevoegen? Ik ben benieuwd naar jouw reactie.

8 antwoorden
  1. charlotte
    charlotte zegt:

    Ik schrok even van je titel, maar begrijp nu wat je bedoelt 🙂
    Ik blog zo’n twee tot drie keer per week. Dat doe ik niet op zoekwoorden en eerlijk gezegd neem ik nooit de tijd om te optimaliseren. Het gaat me om het onderwerp. In titels ben ik weer niet zo goed.
    Maar mijn vindbaarheid zit hem toch echt in de blogs. Mijn gewone pagina’s worden niet goed gevonden maar mijn blogs wel. Ondanks dat ik ze er niet voor optimaliseer, dragen ze aan de vindbaarheid altijd genoeg bij. In die zin blog ik wel degelijk voor de vindbaarheid van mijn website en bedrijf.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hehehe, wel mooi om jou zo even te laten schrikken Charlotte 😉 En met jouw reactie bevestig je mijn verhaal: jouw blogs worden goed gevonden in de zoekmachines, ondanks dat je ze niet optimaliseert voor vindbaarheid. Dikke prima dus. Want het gaat om inhoud, dan vorm, dan (of misschien nog wel wat later) vindbaarheid. Toch? 🙂

      Beantwoorden
  2. Ximaar
    Ximaar zegt:

    Zelf bezoek ik wel eens een site en ga vervolgens naar het toilet om na een kwartier terug te komen en verder te lezen. Dat schroeft de verblijftijd op, maar niet de leestijd. 😉

    Zelf ben ik een hobbyblogger, maar ook mijn tijd gaat vooral in het napluizen zitten. Soms denk ik iets onbenulligs te schrijven en dan is er nog een dingetje waar ik niet zeker over ben. En dan is het zomaar een uur later, omdat dat dingetje toch lastiger te vinden was dan ik dacht.

    In het algemeen schrijf ik eerst in kladblok. Ik wil me niet laten afleiden door textopmaak en spellingscontrolle. Vervolgens verschuif ik nog wat. Daarna spelling en in het cms voeg ik de opmaak en de linken toe. En aan SEO denk ik in het geheel niet. Ik heb al voldoende bezoekers via Google die bij mij hun neus stoten.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Haha, die verblijftijd kan in Google Analytics nog wel eens een ding worden. Want als er langer dan 30 minuten niks gebeurt op de pagina, wordt het bezoek als “bounce” geregistreerd.

      Heel herkenbaar trouwens hoe je het zo opschrijft over het schrijfproces. Daarom kost een blog mij ook al gauw 2,5 tot soms wel 4,5 uur. Een enkele keer gaat het me goed af en heb ik binnen 2 uur iets klaar. Dat is dan wel inclusief afbeeldingen, meta-omschrijving en wat er al niet meer bij komt kijken.

      Beantwoorden
  3. Rutger Steenbergen
    Rutger Steenbergen zegt:

    Wel een beetje clickbait-titel, Nathan. Hoewel ik hem meteen door had. Bloggen doe je wat mij betreft voor je zichtbaarheid en dan op de eerste plek voor de mensen die je wilt bereiken. Dat moet het uitgangspunt zijn. Een beetje SEO daarbij doet wonderen en kan je jarenlang heel veel gratis bezoekers opleveren. Maar je bezoekers staan op de eerste plaats. Dus eens.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Weet je wat het leuke is Rutger: ik heb hier totaal niet bewust een clickbait-titel van gemaakt. Ik vond dit serieus de beste korte omschrijving van wat ik bedoel met dit artikel 🙂

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.